17 Linkbuilding tips in Nederland
Wanneer je je website bovenaan Google probeert te krijgen heb je er vast weleens van gehoord: linkbuilding. Het was jarenlang dé manier om hoger in de zoekmachines te komen. Vandaag de dag draait het veel meer om de gebruikerservaring. Dat zorgt ervoor dat de kwaliteit van de content belangrijker is geworden. Een goede zaak, maar linkbuilding is anno 2019 nog steeds een van de ruim 200 ranking factoren binnen SEO.
In dit artikel delen we met jou onze linkbuilding tips.
Inhoudsopgave:
Wat is linkbuilding?
Nog even snel, linkbuilding wat is het precies? Linkbuilding is het verzamelen van links die verwijzen naar een pagina op jouw website.
Waarom is linkbuilding belangrijk?
Linkbuilding is een van de ruim 200 ranking factoren van Google om te bepalen op welke positie jouw zoekresultaat te vinden is. Daarom zijn backlinks vandaag de dag nog altijd belangrijk in elke SEO strategie.
Zoveel mogelijk backlinks verzamelen dus?
Nou, nee niet precies. Met de intelligentie van het algoritme van Google wordt er onderscheid gemaakt tussen links. De kwaliteit van de pagina die naar jouw pagina linkt bepaald hoe waardevol de link is die naar jouw pagina linkt. Hoe groter de autoriteit van de pagina hoe waardevoller de link. Dit alles wordt uitgedrukt in de PageRank, een cijfer tussen 1 en 10.
Google bouwt een linkprofiel op
Van elke website bouwt Google een linkprofiel op. In het verleden maakte veel mensen misbruik van linkbuilding om hogere posities in Google te bemachtigen. Hierdoor werkt Google tegenwoordig met een linkprofiel. Hierin wordt bijgehouden hoe natuurlijk het verloop van je linkbuilding verloopt. Heb je links gekocht, heb je in een korte periode veel links geworven en de rest van het jaar niks, zijn de pagina’s wel relevant qua content voor jouw website? Het kunnen allemaal tekenen zijn van black hat SEO strategieën en daarom is Google er bedacht op.
Leestip:
Bovenaan in Google komen
17 linkbuilding tips die succesvol zijn toegepast in Nederland
De basis van linkbuilding is eigenlijk vrij eenvoudig. Het is geen hogere wiskunde maar het is wel hard werken. Hoe zorg je ervoor dat andere websites naar jouw pagina’s linken zonder ze ervoor te betalen?
Het begint allemaal met goede en waardevolle content. Als je dat hebt dan vinden pagina’s het geen bezwaar om naar die pagina’s te linken. Dat betekent echter niet dat ze het ook allemaal gaan doen. Hoewel het linken naar waardevolle pagina’s ook positief kan zijn voor de SEO van deze websites vandaag de dag. Hoe verleidt je websites om backlinks te plaatsen?
#1 Meld je website aan bij directories
Pagina’s als startpagina.nl, detelefoongids.nl en andere zijn overzichtspagina van interessante links. Een simpel verzoek om jouw website op te nemen is een goede eerste aanzet.
#2 Gastbloggen met backlinks
Als het goed is heeft jouw bedrijf en dus ook jouw website specifieke kennis. Deze kennis is interessant voor diverse online mediabedrijven. Dien een verzoek in om een gastblog te schrijven. Een link in de bio onderaan de pagina wordt vaak toegestaan, helaas is deze minder waardevol dan wanneer deze in de blog zelf staat met een goede anchortekst. Wellicht is er ruimte voor beide?
#3 Social Media kanalen
Maak gebruik van de social media platforms die er bestaan. Ze zijn niet alleen fijn om de interactie aan te gaan met jouw doelgroep ze kunnen ook helpen met linkbuilding. Neem in jouw bio een link op naar je website en plaats je artikelen ook op je social media kanalen. Denk aan Facebook, Twitter, LinkedIn.
#4 Google My Business account
Plaats jouw bedrijf op Google Maps. Google juicht dit toe maar daarnaast is het ook simpelweg een backlink naar jouw website.
#5 Youtube en andere videokanalen
Produceer je ook videocontent binnen jouw marketingstrategie? Wellicht om je pagina te verrijken met waardevolle content. Plaats de video dan ook op video platforms zoals Youtube. In de beschrijving is er ruimte voor link.
#6 Maak van Unlinked Mentions backlinks
Wanneer er over jouw bedrijf wordt geschreven maar geen link wordt geplaatst, dan kan je de website benaderen of je van de vermelding van jouw bedrijf ook een link mag maken naar jouw bedrijf. Dit is namelijk ook logisch voor de bezoekers van hun website.
#7 Reviews
Er zijn diverse review websites waar reviews worden geschreven met de mogelijkheid tot linkvermelding. Spoor jouw klanten aan om dit te doen.
#8 Lid van een brancheorganisatie?
Ben je lid van een brancheorganisatie of een keurmerk? Verzoek ze om jou te vermelden op hun website met een link naar jouw pagina. Wellicht liggen er meer mogelijkheden. Zijn ze op zoek naar waardevolle content?
#9 Wikipedia
Een backlink op Wikipedia is zeer waardevol. Is er content op jouw website die zo uniek en waardevol is dat het een vermelding waard is op Wikipedia? Wellicht is het een kans voor jouw organisatie.
#10 Lokale websites
Websites die zich puur op jouw regio richten zijn vaak gevoelig voor content over lokale bedrijven. Denk aan een website als indebuurt.nl. Benader ze en bekijk de mogelijkheden om content te produceren voor hen. Ook goed voor je lokale SEO.
#11 Persberichten
Verstuur een persbericht naar relevante uitgeverijen. Neem hierin ook een link op naar relevante pagina’s.
#12 Beantwoord vragen online
Online worden er vragen gesteld op prikborden, in Facebook groepen, op Twitter of op Goeievraag.nl. Beantwoord vragen over jouw vakgebied en neem een link naar een van jouw artikelen op in het antwoord.
#13 Kamer van Koophandel
Laat jezelf opnemen op de website van de Kamer van Koophandel.
#14 RSS Feeds
Meld je RSS feed aan bij RSS feed verzamelsites.
#15 Linkbuilding van je concurrentie
Bekijk wie er naar je concurrentie linkt en benader hen ook voor een link naar jouw website.
#16 Forums
Gebruik links op forums alleen in actieve en relevante discussies voor je pagina. Gebruik het dus niet standaard in jouw handtekening of in een korte post op het forum.
#17 Influencer Marketing
Vermeld in de content die je maakt een marketing influencer. Denk aan ‘10 Linkbuilding tips van de 10 grootste linkbuilding experts ter wereld’. Deze content is zeker deelbaar, vooral door de 10 vermelde linkbuilding experts. Zorg er echter wel voor dat de content van bijzonder hoge kwaliteit is, zonder hoge kwaliteit content kan je het vergeten.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -