Lokale SEO voor advocatenkantoren

Zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als SEO, is niet langer gebaseerd op één algoritme. Er bestaat nu ook een algoritme dat zich richt op lokale ondernemers. Dit noemen we lokale SEO en dit is ook interessant voor advocatenkantoren. Afstand speelt namelijk in veel gevallen een rol bij de keuze voor een advocatenkantoor.

 

Lokale SEO bestaat uit 3 belangrijke stappen

Waar SEO op wereldwijd niveau opgebouwd is uit meer dan 200 ranking factoren is dat bij lokale SEO net even wat anders geregeld. Andere zaken spelen een rol bij het bepalen van de positie van jouw advocatenkantoor in de zoekmachine resultaten.

Deze laten zich eenvoudig samenvatten in 3 onderdelen.

  • Afstand
  • Relevantie
  • Status

In het kort gezegd gaat het hierbij om de afstand van jouw advocatenkantoor tot de persoon die de zoekopdracht plaatst. Hoe dichterbij je gevestigd bent hoe beter.

Relevantie draait om de mate waarin jouw advocatenkantoor antwoord geeft op de vraag achter de zoekopdracht. Dus typt iemand in ‘arbeidsrecht’ en jouw website heeft geen pagina over arbeidsrecht dan wordt je waarschijnlijk minder snel vertoond in de zoekmachine resultaten.

Bij status draait het om de autoriteit van jouw advocatenkantoor. Reviews spelen hierdoor een belangrijke rol in lokale SEO. Een veel grotere rol dan bij wereldwijde SEO. Review marketing is dan ook een belangrijk onderdeel van lokale SEO.

 

Met lokale SEO meer cliënten binnenhalen voor jouw advocatenkantoor

Hieronder ga ik je een aantal tips geven die je eenvoudig en snel kan gaan toepassen in jouw lokale SEO strategie. Zo ga je meer bezoekers verwelkomen op jouw website. De mate waarin zij converteren tot cliënten hangt af van jouw website. Om dit aantal te vergroten moet je zeker eens kijken naar de mogelijkheden van conversie optimalisatie voor advocatenkantoren.

Wil je meer weten over lokale SEO dan adviseer ik je ook te kijken naar ons lokale SEO voor lokale ondernemers artikel.

 

#1 Maak een Google Mijn Bedrijf account

Met een Google Mijn Bedrijf account verschijnt jouw advocatenkantoor niet alleen op Google Maps maar geef je Google ook duidelijk aan waar je gevestigd bent. Het is gratis dus een gemiste kans om dit niet te doen.

 

#2 Review marketing

Om meer status te krijgen zijn reviews dus erg belangrijk. Goed voor je lokale SEO. Dit wordt mogelijk door de inzet van een Google Mijn Bedrijf account. Naast de reviews via Google tellen ook reviews op bijvoorbeeld Facebook of Trustpilot mee om de status van jouw advocatenkantoor te bepalen.

 

#3 Zorg voor een duidelijke locatie

Naast Google Mijn Bedrijf zijn er meerdere manieren om aan Google kenbaar te maken waar je gevestigd bent. Het is voor lokale SEO belangrijk om dit op zoveel mogelijk manieren te vermelden. Op die manier kan Google verifiëren of dit adres ook daadwerkelijk klopt. Meerdere bronnen zorgt voor een duidelijker beeld.

Zet hiervoor het adres van jouw advocatenkantoor in de footer van jouw website maar ook op externe websites zoals Facebook, LinkedIn, Gouden Gids en andere bedrijfsoverzichten websites.

 

#4 Schrijf content over de gebieden waar je actief bent

Content is belangrijk voor SEO. Ook voor lokale SEO. Als advocatenkantoor beschik je over veel kennis die je kan delen via jouw website. De manier waarop je dit doet kan een verschil maken. Een artikel over arbeidsrecht is belangrijk voor de identificatie dat arbeidsrecht één van jouw vakgebieden is.

Voor lokale SEO werkt het nog beter wanneer je hier een regio aan verbindt waar binnen je voornamelijk actief bent. Heb je voornamelijk cliënten uit Den Haag dan is het verstandig om ook een pagina te maken over arbeidsrecht in Den Haag. Zorg er wel voor dat je hierbij lokale voorbeelden benoemt van arbeidsrecht zaken die je hebt behandeld bijvoorbeeld. De content moet namelijk wel uniek zijn en aansluiten bij de regio waarover je schrijft.

 

#5 Een mobiele website voor jouw advocatenkantoor

Voor lokale SEO gaat het in het grootste deel van de gevallen om een mobiele zoekopdracht. Mooi als al die bezoekers via hun mobieltje op jouw website terechtkomen. Zorg er dan wel voor dat jouw website goed te lezen is op een mobieltje.

Als dat niet het geval is ben je de bezoekers snel weer kwijt en zal je zien dat je ook weer gaat zakken op de zoekresultaten pagina’s.

Daarnaast zijn er ook dingen die je voor mobiele websitebezoekers anders inricht als voor desktop bezoekers. Denk maar eens aan een aanklikbaar telefoonnummer. Op je desktop totaal niet relevant maar op mobiel juist enorm handig. Zorg voor de beste gebruikerservaring voor zowel mobiele bezoekers als desktop bezoekers.

 

#6 Zorg voor links naar jouw website

Voor lokale SEO is het ook belangrijk dat andere lokale websites naar jouw website toe linken. Hiervoor kan je bijvoorbeeld denken aan een lokaal dagblad. Als advocatenkantoor kan je aanbieden om een artikel te schrijven over een lokale kwestie met daarin een link naar jouw website. Jouw kennis is vaak zeer welkom. Kijk voor tips naar ons artikel over linkbuilding.

Daarnaast zijn er ook websites die zich specifiek richten op verschillende regio’s in Nederland. Indebuurt.nl is zo’n website. Ook hier kan je proberen om op een creatieve manier een link naar jouw website te realiseren. Zelfs als ze geen link plaatsen maar wel jouw bedrijfsnaam vermelden heeft dit al toegevoegde waarde.

 

#7 Titels en tussenkopjes

Evenals bij reguliere SEO is het gebruik van titels en tussenkopjes op pagina’s op jouw website erg belangrijk. Zorg ervoor dat elke pagina in elk geval een H1 tags en meerdere H2 tags heeft. In deze tags wil je het zoekwoord terug laten komen. Lees meer over het schrijven van goede SEO titels.

H1 is de belangrijkste. Deze staat gelijk aan de titel van jouw pagina. H2’s zijn tussenkopjes die verdieping bieden.

 

#8 Social Media gebruik

Voor lokale SEO speelt social media engagement een rol. Dat betekent, hoe meer mensen reageren op jouw berichten op social media, hoe beter Google jouw website waardeert. Dit zegt namelijk iets over jouw naam als advocatenkantoor.

Heb je dus veel volgers op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter dan heb je hier profijt van op het gebied van Lokale SEO. Voor advocatenkantoren heeft social media niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst gestaan maar het heeft dus zeker voordelen om hier actief mee aan de slag te gaan.

Schrijf daarom berichten die reacties uitlokken. Dit komt jouw lokale SEO ten goede.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This