6x meer omzet uit bestaande klanten
Het is altijd duurder om een nieuwe klanten te werven dan om de waarde van een bestaande klant te vergroten. Helaas wordt het upsellen aan bestaande klanten vaak vergeten door ondernemers. Daarom ga ik in deze blog in op het genereren van meer omzet uit bestaande klanten.
Juist de marktleiders in elke branche houden zich veelvuldig bezig met het verkrijgen van meer omzet uit bestaande klanten. Daarom zijn ze succesvol. En nu kan jij dat ook gaan groeien op een bewezen manier.
#1 Haal meer omzet uit bestaande klanten door herhaalaankopen
#2 Retargeting op bestaande klanten
#3 Loyaliteitsprogramma onder bestaande klanten
#4 Vergroot jouw omzet op de bedankpagina
#5 Abonnementsvormen zijn de sleutel om meer omzet uit bestaande klanten te halen
#6 Breng bestaande klanten op de hoogte van andere producten
#1 Haal meer omzet uit bestaande klanten door herhaalaankopen
Wat je wilt is dat jouw bestaande klanten meer gaan uitgeven aan jouw bedrijf. Daarom moet je dit gaan stimuleren. Dit doe je door op het juiste moment het juiste product aan te bieden. Hiervoor is email marketing een belangrijk online marketingkanaal.
Je hebt immers een klantrelatie met de klant en dus mag je de klant aanschrijven per email. Om dit op het juiste moment te doen wil je weten wanneer jouw klant toe is aan een herhaalaankoop. Stel vast na hoeveel tijd een klant gemiddeld gezien een herhaalaankoop doet.
Richt marketing automation flows in die een paar dagen voor het gemiddelde aankoopmoment liggen. Op het moment dat de herhaalaankoop gaat plaatsvinden heb jij jezelf op de voorgrond geplaatst. Maak het de klant ook zo makkelijk mogelijk. Bijvoorkeur een herhaalaankoop met slechts één klik.
#2 Retargeting op bestaande klanten
Je kan ditzelfde bewerkstelligen via retargeting campagnes. Facebook is hiervoor een geschikt platform. Dit vereist wel dat je een Facebook pixel op jouw website hebt geplaatst. Zo kan je bezoekers van jouw bedankpagina na een X-periode opnieuw confronteren met een aanbod.
Toch gaat mijn voorkeur uit naar email marketing. Met social media adverteren maak je namelijk meer kosten en dat gaat ten kosten van jouw marge. Daarnaast is het minder effectief want er is meer concurrentie op de social media waar jij jouw advertentie vertoont. Hierdoor kan het zijn dat de boodschap onvoldoende aandacht van de klant krijgt.
#3 Loyaliteitsprogamma onder bestaande klanten
Nederlanders zijn gek op sparen en op voordeel. Daarom werken loyaliteitsprogramma’s zoals airmiles zo goed. Bij het verzamelen van een X-aantal stempels biedt je de klant een korting op zijn volgende aankoop.
Dit stimuleert herhaalaankopen en loyaliteit aan jouw merk. Met andere woorden. meer omzet uit bestaande klanten.
#4 Vergroot jouw omzet op de bedankpagina
Het is een kans die slechts weinig bedrijven momenteel benutten. Op de bedankpagina van jouw website kan je een nieuw product aanbieden. De klant is al overtuigd van jouw bedrijf, anders was hij nooit op jouw bedankpagina gekomen. Maak hier dan ook gebruik van om jouw omzet te vergroten.
De bedankpagina is de pagina die de bezoeker te zien krijgt na het doen van een aankoop. Op deze pagina kun je heel goed aanvullende producten aanbieden op het zojuist aangekochte product.
Dit kan je overigens ook al doen op de afrekenpagina van jouw webshop. Een extra product verkopen betekent meer omzet.
#5 Abonnementsvormen zijn de sleutel om meer omzet uit bestaande klanten te halen
In alle bovenstaande gevallen heeft de klant een kans om nee te zeggen tegen jouw aanbod. Dit kan je voorkomen door meer zekerheid in te bouwen. Met een abonnementsvorm heb je meer zekerheid op een herhaalaankoop.
Zelfs voor simpele aankopen als scheermesjes kan je tegenwoordig een abonnement afsluiten. Waarom niet voor jouw product?
#6 Breng bestaande klanten op de hoogte van andere producten
Ik heb het veel gehad over het doen van herhaalaankopen maar je kan er ook voor kiezen om andere relevante producten aan te bieden. Dit kan je doen door middel van accountmanagement, email marketing of social media indien ze je volgen.
Er is al een vertrouwensrelatie opgebouwd door de eerdere samenwerking of productaankoop. Het is dus makkelijker om een tweede product te verkopen aan dezelfde klant.
Conclusie
En zo heb je 6 bewezen manieren om meer omzet uit bestaande klanten te halen. Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. Wij zijn dagelijks bezig met het vergroten van de omzet van honderden bedrijven. Dat kunnen wij ook voor jou doen. Laat ons hieronder weten hoe wij jou kunnen helpen.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -