Waarom Google Adwords voor elk bedrijf een succes kan zijn

97% van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine. Dat is eigenlijk al genoeg om vindbaar te zijn op Google. Maar sommige ondernemers vinden het genoeg om via SEO goed vindbaar te zijn in Google. In mijn ogen is het als nee zeggen tegen extra klanten. Elk nieuw kanaal met zo’n groot bereik hoort gewoon thuis in je communicatieplan.

 

10 redenen waarom Google Adwords je bedrijf kan laten groeien

Met Google Adwords kan je je bedrijf laten groeien. Daar ben ik van overtuigd en de cijfers spreken voor zich. Volgens onderzoek uit 2016 levert gemiddeld genomen elke geïnvesteerde euro er twee op. Onderstaand de 10 belangrijkste redenen waarom Google Adwords voor elk bedrijf een grote kans is.

 

#1 Google Adwords voor elk budget

Adverteren via Google Adwords is bereikbaar voor grote en kleine bedrijven. Je kan met een budget van slechts € 1 per dag al adverteren via Google Adwords. Natuurlijk zal je voor succesvolle campagnes een hoger budget moeten hanteren maar het is wel mogelijk.

 

#2 Targeting zorgt voor weinig waste

Met de vele mogelijkheden die Google Adwords biedt om te targetten kan je dat kleine budget wel optimaal benutten. Op locatie, tijdstip, taal en device kan je precies inrichten wie je wilt benaderen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de targeting op basis van gekozen zoekwoord.

 

#3 Doelgroeptargeting in optimale vorm

Met de gekozen zoekwoorden bepaal je de doelgroep en dit doe je selectiever dan op welk ander platform dan ook. Als het product dat jij verkoopt een Audi A4 is dan is iemand die zoekt op ‘Audi A4 kopen’ wel een belangrijke indicatie dat deze persoon tot jouw doelgroep behoort. Welke krant of website geeft jou een soortgelijke doelgroep dekking?

 

#4 De intentie van een zoekopdracht

Het belangrijkste verschil tussen andere advertentieplatformen en Google Adwords is de intentie van een zoekopdracht. Waar op andere advertentieplatformen advertenties ongevraagd aan de doelgroep wordt gepresenteerd is dit bij Adwords wel degelijk anders. De bezoeker is daadwerkelijk op zoek naar een product, dienst of vraagstuk. Er leeft dus al een bepaalde behoefte bij de bezoeker, terwijl dit bij een ander advertentieplatform nog maar de vraag is.

 

#5 Meetbare resultaten

Een ander belangrijk verschil met traditionele media zoals printadvertenties, televisiereclame, radioreclame of outdoor reclame is dat Google Adwords volledig meetbaar is. Je kan de kliks en conversies meten waardoor je exact kan zien wat de advertenties opleveren.

 

#6 Betaal alleen voor resultaat

Waar je bij andere betaald voor alle vertoningen van je advertentie betaal je bij Adwords alleen voor bezoekers die daadwerkelijk klikken op je advertentie. Op deze manier betaal je alleen voor daadwerkelijk resultaat.

 

#7 Flexibiliteit

Mocht je toch even willen pauzeren of helemaal stoppen dan kan dat gewoon. Je kan eenvoudig de campagnes uitzetten en vanaf dat moment betaal je helemaal niks meer. Wanneer je dan weer verder wilt, zet je ze eenvoudig weer aan.

 

#8 Sneller resultaat dan met SEO

In de Google zoekresultaten kan je op twee manieren naar voren komen. SEO en SEA. Met SEA haal je echter veel sneller resultaat dan met SEO. Als je vandaag op een bepaald zoekwoord gevonden wilt worden dan kan dat via SEA. Voor SEO heb je daarvoor meer tijd nodig.

 

#9 Je concurrenten halen hier nieuwe klanten binnen

Er is altijd strijd om nieuwe klanten tussen concurrenten, daar ben je immers concurrent voor. Echter als jij Google Adwords niet inzet en je concurrenten wel, dan doe je niet mee in de strijd om deze potentiële klanten. In principe is niet adverteren via Google Adwords klanten cadeau doen aan je concurrenten.

 

#10 Google Adwords converteert beter

Waar je bij banners op nieuwsplatformen blij moet zijn met een gemiddelde CTR van 0,2% stelt Google dat je Google Adwords advertentie minstens 1% CTR moet behalen. Met deze klik ratio’s moeten de kosten van een banner wel 5 keer lager zijn per 1.000 vertoningen dan bij de kosten per klik bij Google Adwords om evenveel bezoekers naar je landingspagina te sturen.

 

Google Adwords uitbesteden?

Waarom Google Adwords het juiste platform is lijkt me duidelijk met deze 10 redenen. Toch kan het zijn dat je denkt, Google Adwords lijkt me lastig. Lees dan vooral het artikel hoe beginnen met Google Adwords. Wellicht lijkt dit je toch te tijdrovend, kies er dan voor om Google Adwords uit te besteden. Adwords uitbesteden verdient zichzelf altijd terug.

Lees ook:

SEA Beginners Gids
Een handige handleiding om zelf jouw Google Adwords campagnes te starten

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEA Scan

Google Ads, voorheen Adwords, kan een kostbare zaak zijn. Zeker wanneer de resultaten achterblijven. Wij kennen alle geheimen van SEA. Laat ons een gratis en vrijblijvende scan uitvoeren.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This