Een Facebook B2B marketing strategie die werkt
Facebook is een social media platform wat voornamelijk succesvol is op een B2C niveau. Wordt Facebook ingezet in B2B marketing plannen? Ja, zeker. Wordt het volledige potentieel benut? In veel gevallen niet. Facebook is geschikt voor B2B marketing, maar alleen met de juiste strategie behaal je het maximale resultaat voor Facebook B2B marketing.
Waarom is Facebook een kanaal dat niet altijd succesvol is voor B2B marketing?
Facebook is een social media platform wat wordt gebruikt in de privé omgeving. Het wordt slechts zelden gebruikt om een nieuwe baan te vinden, contacten te leggen voor een zakelijke afspraak of om meer informatie te vinden over een bedrijf in het kader van B2B samenwerkingen. Er is dus geen zakelijke omgeving op het Facebook platform. Niet voor B2B.
Facebook kan wel fungeren als kanaal voor B2B marketing
Mensen werkzaam in de B2B omgeving vervullen in het bedrijfsleven een bepaalde functie. Maar daarnaast zijn het ook gewoon mensen. Mensen die ook een Facebook profiel hebben en vaak zijn het ambitieuze mensen. Zeker wanneer het beslissers zijn, juist de doelgroep die voor zoveel B2B marketeers zo belangrijk zijn. Daarom kan Facebook een interessant platform zijn voor B2B marketing.
De winnende strategie voor B2B Facebook marketing
De kracht van Facebook zit hem in zijn bereik, gegevens data en targeting mogelijkheden. Een van de targeting mogelijkheden is functie. Om hier gebruik van te maken moet je social media adverteren inzetten. Gebruik deze lijst om de belangrijkste beslissers voor jouw producten of diensten te selecteren. Hierbij kan je, indien nodig, ook de branche of zelfs de werkgever meenemen in de criteria. Op die manier selecteer je de personen die voor jouw campagne interessant zijn.
Nu zou je ze direct kunnen confronteren met een aanbod. De kans op conversie is dan vrij laag, althans lager dan het zou kunnen zijn. Ze zitten in een passieve houding, waarschijnlijk op hun mobiel, vluchtig door de Facebook feed te scrollen. Waarom zouden ze nu direct tot een aankoop over gaan?
De verstandige keuze is om op een luchtige manier om te gaan met dit deel van de campagne. Laat ze op een laagdrempelige manier kennis maken met jouw product of dienst die aansluit bij hun huidige beleving. Draai daarom een campagne die laagdrempelig is. Het doel van de advertentie is om een klik te genereren naar je landingspagina. Conversie is op dit moment het doel niet. De personen die op je landingspagina landen kan je vervolgens oppakken met de gebruikte UTM tag in Google Analytics.
Google Ads om conversie te realiseren in jouw B2B marketing campagne
Het doel hiervan is om een voorselectie te maken van mensen die interesse hebben in jouw producten of diensten. Dit doe je zodat op het moment ze in de juiste omgeving, met de juiste houding en de juiste mindset op zoek gaan naar een oplossing waarin jouw product voorziet, je zeker weet dat jij gevonden wordt. Dat jij bovenaan Google staat. Dat op het moment dat de prospect klaar is om te kopen, dat ze niet om jou heen kunnen.
Selecteer voor deze Google Ads campagne alleen de audience die in aanraking is geweest met de landingspagina. Deze hebben een hogere kans van converteren en dit is hét moment om ze binnen te halen. De Google Ads campagne moet dan ook resulteren in conversies.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -