Twitter adverteren

Twitter is een van de social media kanalen die het lastig heeft. Twitter is inmiddels ingehaald door veel andere platformen qua gebruik maar met ruim 1 miljoen dagelijkse gebruikers per dag in Nederland is het nog altijd een interessant kanaal. Twitter adverteren biedt je ook kansen die andere platformen je niet bieden. Hoe werkt adverteren op Twitter laten we je vandaag zien.

Twitter adverteren biedt je namelijk de mogelijkheid om te adverteren in het rechtstreekse bereik van je concurrenten en geen ander platform biedt je die mogelijkheid. Hoewel adverteren op Twitter niet bovenaan de meeste lijstjes staat is het met de juiste doelstelling nog steeds een geschikt advertentiekanaal.

Wist je dat Twitter in 2014 volgens dit rapport zelfs de hoger conversieratio’s liet zien ten opzichte van Facebook? Al is dit oude informatie, toch een leuk weetje. In onderstaande grafiek zie je dit terug.

Misschien is het zelfs wel een voordeel voor je omdat er minder concurrentie is en de tarieven daarmee lager kunnen uitpakken. Echter zonder een goed plan kom je nergens. Goed, aan de slag dus met Twitter adverteren.

 

#1 Zonder plan is Twitter adverteren kansloos

Voordat je kan beginnen met het adverteren op Twitter moet je een aantal zaken voor jezelf duidelijk hebben. Vergeet niet dat Twitter adverteren niet het doel op zich is, het is slechts een kanaal om je doelen te bereiken.

Voor je je campagne start wil je de volgende zaken op orde hebben:

  • Marketingdoelstelling
  • Buyer persona
  • Kanaalkeuze
  • Advertentiemateriaal

Elke campagne begint met een doel. Dit kan bijvoorbeeld zijn meer naamsbekendheid, meer bezoekers op je landingspagina, meer leads, meer omzet of meer nieuwe klanten. Zodra je de doelstelling kent is het goed om te kijken wie er interessant voor je zijn.

Wie is je doelgroep? Wat staat er in je buyer persona’s? Heb je nog geen buyer persona’s gemaakt, maak deze dan met behulp van ons artikel hierover. Je buyer persona geeft je namelijk inzicht op wie je je wilt richten en hoe je deze doelgroep in beweging kan brengen.

Waar je doelgroep zich bevindt is ook erg belangrijk. Het is zonde als ze op Twitter zitten en je bent aan het adverteren op Instagram. Dit moet dan ook blijken uit je buyer persona. De keuze van je kanaal moet overigens ook aansluiten bij je marketingdoelstelling. Een kanaal als Instagram leent zich bijvoorbeeld goed voor naamsbekendheid campagnes maar minder voor leadgeneratie campagnes.

Blijkt dat Twitter een van de kanalen is die je gaat inzetten dan is het goed om te weten dat je op Twitter geen advertentiemateriaal op een later moment in je campagne kan plaatsen. Dat betekent dat voordat je begint aan het maken van je Twitter campagne je al je advertentiemateriaal klaar moet hebben staan. Deze moet eigenlijk al op Twitter staan zodat je hem kan selecteren tijdens het advertentie proces.

 

#2 Marketingdoelstelling kiezen voor Twitter adverteren

Net als bij andere social media platformen begint adverteren met het kiezen van je marketingdoelstelling, of campagnedoelstelling. Aangezien je in het voortraject al een campagnedoelstelling hebt bepaald is dit een makkelijke stap voor je.

Er zijn 8 campagnedoelstellingen waar je uit kan kiezen:

  • App-installaties
  • Volgers
  • Tweet-interacties
  • Videoweergaven
  • Kliks naar je website of conversies
  • Nieuwe interacties met app
  • Pre-roll videoweergaven
  • Merkbekendheid
 

#3 Budget voor Twitter campagne

In de volgende stap bepaal je de beginperiode van je campagne en het budget. Dit zijn de gegevens op campagneniveau.

De stap hierna stel je deze gegevens in op advertentieniveau. Hier geef je de begin en eindtijd van de advertentie op. Ook kun je voor deze advertentiegroep een totaalbudget opgegeven. Doe je dit niet dan wordt het budget wat je hebt opgegeven op campagneniveau gebruikt.

Hoe je biedt op advertentieruimte is door een keuze te maken onder ‘Biedingstype’. Je kan kiezen voor ‘Automatisch bod’, ‘Maximumbod’ en voor ‘Targetkosten’. Met targetkosten kan je zelf het gemiddelde maximale bod voor die dag bepalen. Met maximumbod doe je een bod dat nooit overschreden zal worden. In het geval van een campagnedoelstelling op het gebied van videoweergaven heb je de keuze tussen videoweergaven in zijn algemeen of voor 3 seconde kijktijd.

Bij optimalisatie voorkeur geef je aan op basis waarvan je geoptimaliseerd wilt worden. Dit valt uiteraard samen met je campagnedoelstelling.

 

#4 Conversies bijhouden op Twitter

Wanneer je kiest voor de campagnedoelstelling websiteclicks en conversies wil je natuurlijk wel het rendement weten. Hiervoor biedt Twitter een conversietag aan. Plaats deze conversietag op je website, bijvoorbeeld met behulp van de Google tag manager.

 

#5 Kies je doelgroep op Twitter met targeting opties

De kracht van alle social media platformen zit hem in de targeting opties. Dit kunnen ze aanbieden omdat ze veel gegevens kennen van hun gebruikers. Bij Twitter is dit minder uitgebreid dan bij Facebook maar toch biedt het nog interessante opties voor veel bedrijven.

Targeting is mogelijk op basis van de volgende gegevens:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Taal
  • Locatie
  • Providers
  • Besturingssysteem
  • Platform | Device
  • Type mobiel apparaat
  • Gebeurtenissen
  • Gedragstypen
  • Interesses
  • Gespreksonderwerpen
  • Trefwoorden
  • Films en TV shows
  • Volgers dubbelgangers

Daarnaast kan je sinds kort mensen retargeten die je eerdere campagnes hebben gezien of er daadwerkelijk interactie mee hebben gehad.

Twitter geeft je heel interessante opties waar je zeker wat mee kan. Het is jammer dat het bereik wat lager ligt en dat het kanaal een heel vluchtig karakter heeft.

Vooral de optie van ‘volgers dubbelgangers’ vinden wij erg interessant. Zeker voor B2B marketing. Het biedt je de mogelijkheid om volgers van concurrenten, brancheorganisaties of nieuwsmedia te bereiken. Dit is een kans die je op andere platformen niet tegenkomt.
Een andere kans die Twitter biedt, die andere sociale media niet bieden is adverteren op basis van keyword/trefwoord. Dat maakt adverteren op intentie mogelijk. Meer dan op andere sociale platformen. Zo kan je mensen targeten die dat specifieke trefwoord onlangs hebben gebruikt in hun tweets.

 

#6 Twitter advertentie maken

Het maken van een Twitter advertentie moet je al in een eerder stadium hebben gedaan. Je kan deze enkel selecteren en niet aanmaken op dit moment in het proces. Zorg er daarom voor dat je in een eerder stadium al je advertentie hebt gemaakt.

Het heeft de voorkeur om meerdere advertenties te gebruiken in één campagne. Op die manier kan je testen welke advertentie het beter doet en welke je moet optimaliseren of stopzetten.

In deze fase kan je ook de plekken kiezen waar je advertentie geplaatst wordt. Er zijn drie keuzes:

  • Tijdlijn
  • Profielpagina’s en detailpagina’s van tweets
  • Zoekresultaten
  • Twitter audience platform

In onze mening zijn de tijdlijn en de zoekresultaten de beste keuzes voor plaatsingen op Twitter voor advertenties. De optie voor zoekresultaten of Twitter audience platform is niet in alle gevallen mogelijk overigens. Dit hangt af van de gekozen marketingdoelstelling.

Nu is je advertentiecampagne klaar om geplaatst te worden op het Twitter platform.

 

#7 Experimenteer, analyseer en optimaliseer

Nu je begonnen bent met Twitter adverteren ben je uiteraard nog niet klaar. Het begint nu eigenlijk pas. Het meten en analyseren van je campagneresultaten is belangrijk om inzicht te krijgen in wat wel werkt en wat niet. Waarmee kan je je doelgroep in beweging krijgen?

Bekijk de advertenties die je draait regelmatig zodat je op tijd kan ingrijpen. De eerste check kan je al na een halve dag doen. Zet de advertenties die achterblijven uit en vervang deze door nieuwe advertenties.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This