SEA: Google Adwords voor advocatenkantoren
De meeste zoektochten naar een nieuw advocatenkantoor beginnen met een zoekopdracht op Google. Zoekmachine optimalisatie is hierdoor erg populair maar dit kost over het algemeen veel tijd. Met search engine advertising, SEA, kan je dit proces enorm versnellen. Bij Google heet dit Google Adwords. Erg interessant voor advocatenkantoren.
Binnen een uur kan je bovenaan staan bij Google op populaire zoekwoorden.
Het enige dat je hier tegenover stelt is goede content en een bedrag per klik naar jouw website. In dit artikel vertel ik je hoe je dit voor een advocatenkantoor succesvol kan inzetten.
Als je dit namelijk niet goed doet kan het je veel geld kosten en slechts een handjevol nieuwe cliënten opleveren.
Hoe voorkom ik dat ik als advocatenkantoor te veel geld uitgeef aan Adwords?
Veel advocatenkantoren hebben de weg naar Google Adwords al gevonden. Toch kom ik veel advocatenkantoren tegen die niet tevreden zijn over de resultaten of er alweer mee gestopt zijn.
De reden? Het is te duur.
En dat kan ik goed begrijpen. Het is ook duur wanneer je er te weinig cliënten uithaalt. In de afgelopen jaren zijn de prijzen hard gestegen en daardoor moet je goed weten wat je doet om nog steeds een goed rendement te behalen.
De drie belangrijkste redenen waarom advocatenkantoren te veel betalen voor Google Adwords:
- Ze kiezen zoekwoorden die meer kosten dan ze opleveren
- Advocatenkantoren hebben weinig tijd voor marketing
- De Google Adwords campagnes worden door het advocatenkantoor of het online marketing bureau niet regelmatig geoptimaliseerd
Alle drie deze punten worden behandeld in onderstaande tips. Daarnaast helpen je nog veel verder op weg om Google Adwords succesvol in te zetten voor jouw advocatenkantoor.
Is Google Adwords nog nieuw voor je?
Lees dan onze SEA Beginners Gids
9 tips voor advocatenkantoren voor succes met Google Adwords
Met Google Adwords kan jouw advocatenkantoor dus razendsnel bovenaan Google staan op populaire zoekwoorden. Dit levert je veel nieuwe bezoekers op naar jouw website. Uiteraard moeten deze bezoekers converteren tot nieuwe cliënten voor jouw advocatenkantoor. Hiervoor adviseer ik je je te verdiepen in conversie optimalisatie.
Maar laten we ons eerst verdiepen in snel meer bezoekers op jouw website krijgen met Google Adwords. Onlangs is die naam overigens gewijzigd naar Google Ads.
#1 Kies voor longtail zoekwoorden voor meer rendement
Wanneer advocatenkantoren aan de slag gaan met Google Adwords dan is het heel begrijpelijk dat de eerste zoekwoorden die ze inkopen zijn ‘advocaat’ of ‘advocatenkantoor’. Dit ligt voor de hand maar aangezien Google Adwords bestaat uit een veiling wordt de prijs voor deze klikken snel opgestuwd tot grote hoogte.
Wanneer de prijs voor deze klikken zo hoog is moet dit uiteraard wel nieuwe cliënten opleveren. Helaas is dit niet altijd het geval. Deze zoekwoorden worden heel vaak gebruikt maar zijn eigenlijk niet concreet genoeg.
Iemand kan ‘advocaat’ op zoeken om te weten hoe je bijvoorbeeld advocaat wilt worden. ‘Advocatenkantoor’ kan gezocht worden door iemand die op zoek is naar een stageplek of iemand die een advocaat zoekt voor strafrecht terwijl jij alleen arbeidsrecht aanbiedt.
Elk van deze voorbeelden converteert dus niet maar je betaald wel voor de klik. Zonde. Je wilt het liefst dat elke klik een nieuwe cliënt oplevert. Helaas is dit slechts een droom maar hoe minder klikken je nodig hebt voor een nieuwe cliënt hoe beter.
Kies daarom voor longtail zoekwoorden. Dit zijn zoektermen van 3 of meer woorden. Hoe concreter hoe beter. Denk dus aan zoektermen zoals ‘strafrecht advocaat inschakelen Den Haag’.
Hoe concreter hoe groter het percentage dat converteert. Met andere woorden, hoe minder betaalde klikken er nodig zijn voor het aanbrengen van een nieuwe cliënt voor jouw advocatenkantoor.
#2 Sluit zoekwoorden uit
Heel veel zoekopdrachten bevatten woorden waar jij waarschijnlijk op adverteert. Niet al deze zoekopdrachten worden gevoed door een aankoopintentie. Die zoekopdrachten wil je juist uitsluiten om te voorkomen dat de kosten onnodig oplopen.
Google Adwords biedt je hiervoor de uitsluitingszoekwoorden. Wees hier erg agressief mee. Hoe meer je uitsluit hoe concreter de zoekopdrachten worden waarbij je wordt weergegeven.
Dat betekent meer conversies voor minder geld.
Het uitsluiten van de volgende vormen van zoekwoorden gebruiken wij vaak voor advocatenkantoren:
- Alles wat te maken heeft met vacatures
- Zoekopdrachten die woorden bevatten als gratis of goedkoop
- Alles wat te maken heeft met scholing, cursussen en opleidingen
- Landen, provincies, regio’s, steden die meestal buiten het werkgebied vallen
- Alles wat wijst op een zoekopdracht die niet gaat converteren. Zoals app, games of puzzel
- Elk vakgebied dat niet wordt behandeld door het advocatenkantoor in kwestie
Leestip:
Wat kost Google Adwords per maand?
#3 Zoekwoorden moeten terugkomen in jouw advertentie
Jouw advertentie in Google Adwords moet opvallen tussen de andere advertenties. Maak daarom advertenties waarin de woorden uit de zoekopdracht terugkomt in de titel van de advertentie. Hiermee vergroot je het gevoel dat achter deze advertentie het juiste antwoord zit.
Gelukkig biedt Google hiervoor een eenvoudig oplossing. Met Keyword Insertion kan je heel eenvoudig de tekst uit de zoekopdracht terug laten komen in jouw advertentie.
{KeyWord:zoekwoord}
Waar ik het woord ‘zoekwoord’ heb geplaatst vul je een alternatieve zoekterm in. Deze wordt getoond op het moment dat de zoekopdracht langer is dan het toegestane aantal tekens.
#4 Test en varieer in advertenties
Dit brengt me direct op het volgende punt. Gebruik niet slechts één advertenties maar maak per advertentiegroep meerdere advertenties aan. Hoe relevanter, hoe beter. Door meer advertenties te maken kan je snel en goed testen welke teksten beter aanslaan.
Dit is overigens niet iets wat je slechts eenmaal doet. De advertenties optimaliseren doe je regelmatig. Zo werk je steeds meer toe naar de best converterende advertentie.
#5 Advertentiegroepen effectief inzetten
Maak kleine advertentiegroepen aan. Met kleine advertentiegroepen ben je heel specifiek en zijn de advertenties die worden getoond bij deze zoekwoorden erg aansprekend. Dit vergroot de kans op een klik.
Dit kan dus betekenen dat je advertentiegroepen krijgt met maar twee of drie zoekwoorden. Dit is helemaal niet erg. Het kost alleen wat tijd.
SEA en Google Adwords draaien vooral om het vergroten van rendement door extreem relevant te zijn. Een voorbeeld voor een advocatenkantoor van een advertentiegroep kan bijvoorbeeld zijn:
Beste arbeidsrecht advocaat 2015
Beste arbeidsrecht advocaat 2016
Beste arbeidsrecht advocaat 2017
Beste arbeidsrecht advocaat 2018
Beste arbeidsrecht advocaat 2019
Wanneer een van de advocaten van jouw advocatenkantoor een award heeft gewonnen als beste arbeidsrecht advocaat dan is dit zeker een interessante groep zoekwoorden. De advertentie voor deze zoekopdrachten kan gelijk zijn door te vermelden dat die persoon winnaar is geweest van de award op enig moment.
Zoekt iemand anders op ‘arbreidsrecht advocaat Den Haag’ dan wil je hem op dat moment een andere advertentie laten zien. Iets waarin elk geval duidelijk wordt dat je gevestigd bent in Den Haag of veel cliënten bijstaat in Den Haag. Zo ben je namelijk een stuk relevanter.
#6 Targeting essentieel voor advocatenkantoren in Google Adwords
Kijkend naar de zoekopdrachten voor advocaten weet je direct dat locatie een belangrijke rol speelt. Stel daarom targeting in op basis van locatie. In de gebieden waar je wel actief bent voor de meeste van je cliënten wil je dat jouw advertenties wel worden getoond. In andere gebieden niet.
Uiteraard wordt je wel vaker gevonden als je je richt op heel Nederland maar het gaat om het rendement op de kosten voor Google Adwords. En ik kan je vertellen dat je in zo’n geval een zeer kleine kans hebt om Google Adwords rendabel in te zetten als advocatenkantoor.
Daarbij is relevantie de sleutel. Richt daarom ook concrete advertenties in per regio. Dat betekent dat je moet werken met een logische indeling van je advertentiegroepen.
#7 Google Adwords kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore is wellicht nieuw voor je. Google Adwords geeft voorrang aan advertenties die hoog zijn van kwaliteit. Dit wordt berekend aan de hand van drie kenmerken. Wanneer je goed scoort op de kwaliteitsscore kan jouw advertentie op een hogere positie geplaatst worden zonder dat je hier meer voor betaald.
De 3 kenmerken zijn:
- Verwachte klikfrequentie
- Advertentierelevantie
- Ervaring op de bestemmingspagina
Lees in dit artikel hoe je je Google Ads kwaliteitsscore kan verbeteren.
#8 Zet Ad extenties in voor meer rendement
Aangezien locatie erg belangrijk is in de keuze voor een advocatenkantoor is het verstandig om ook te werken met ad extensies. Er zijn verschillende ad extensies die je in kan zetten. Google heeft verteld dat dit zorgt voor een aanzienlijke stijging in het aantal klikken op jouw advertentie.
Bijvoorbeeld de locatie extensie of de extensie waarmee mensen direct naar het telefoonnummer van het advocatenkantoor kan bellen.
#9 Focus op de conversieratio en niet op de clickratio
Veel advocatenkantoren kijken bij Google Adwords alleen naar het aantal klikken naar hun website. Dit uiteraard belangrijk want dit zijn kansen op conversies maar het is veel beter om te kijken naar het aantal conversies.
Het is belangrijk om in dit geval de waarde te berekenen van een gemiddelde cliënt. Dit kan voor een lange termijn strategie dus customer lifetime value zijn. Voor een korte termijn strategie kijk je naar een andere berekening.
Daarnaast moet je de doelen instellen in Google Analytics en koppelen aan jouw Google Adwords account. Op die manier kan je zien welk zoekwoord zorgt voor nieuwe cliënten en welke niet.
Dit betekent ook dat je moet zorgen dat mensen op meerdere manieren kunnen converteren tot cliënt dan alleen het contactformulier op jouw contactpagina.
Je moet de klikken naar jouw website zien als kansen, niet meer dan dat. De keuze om door te gaan met een zoekwoord of ermee te stoppen is afhankelijk van de conversieratio die het behaalt. Uiteindelijk draait het altijd en alleen maar om de return on investment (ROI).
Meer kansen voor advocatenkantoren?
Online marketing voor advocatenkantoren
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -