Google Ads voor restaurants

De wereld van restaurants is de afgelopen jaren flink veranderd. Voorheen draaide het voornamelijk om jezelf laten zien met een goede gevel, misschien wat reclame in de lokale krant en vooral mond-tot-mond reclame. Tegenwoordig speelt online marketing een grote rol in het krijgen van reserveringen voor jouw restaurant. Google Ads is een enorme kans voor restaurants. Voorheen was Google Ads bekend als Google Adwords.

 

Wat is Google Ads?

Google Ads zijn de betaalde vermeldingen in de zoekresultaten van Google. Deze staan vaak bovenaan de zoekresultaten. Het is daarom een grote kans om snel meer reserveringen binnen te halen voor jouw restaurant. Het mooiste van alles? Het kan binnen een uur geregeld zijn.

 

Bovenaan staan bij Google met de juiste zoekwoorden

Met Google Ads kan je met jouw restaurant snel bovenaan de zoekresultaten staan. Maar dit wil je uiteraard wel doen op de juiste zoekopdrachten. Hiervoor doe je een zoekwoorden onderzoek. Dit onderzoek geeft je inzicht in de zoekwoorden die je daadwerkelijk nieuwe klanten oplevert en welke niet. Erg belangrijk dus.

 

Voorkomen dat je teveel betaald

Met de zoekwoorden die je inkoopt bij Google Ads ga je daadwerkelijk adverteren. Dit heet officieel search engine advertising (SEA). Het grote voordeel hiervan is de snelheid waarmee je bovenaan Google kan staan maar ook de directe keuze op welke zoekwoorden je gevonden wordt en op welke niet. Je kan jouw inspanningen dus beter sturen.

De enige tegenprestatie hiervoor is dat je betaald per klik op jouw advertentie. Je betaald dus niks voor de vertoningen of de plaatsing zelf. Alleen wanneer iemand daadwerkelijk klikt op jouw advertentie.

En daar begint het spel. Veel restaurants beseffen namelijk niet dat ze teveel betalen voor hun advertenties via Google Ads.

 

Haal optimaal rendement uit jouw Google Ads campagne

Wat je hiervoor allereerst doet is een account aanmaken of inloggen bij Google Ads. Daarna gaat het om het uitsluiten van de foutieve klikken. Daarmee doel ik op klikken die niet leiden tot reserveringen maar alleen maar leiden tot kijkers die vervolgens om diverse redenen afhaken.

Het doel is dan ook niet om zoveel mogelijk klikken binnen te halen. Het doel is om zoveel mogelijk rendement te behalen. Hiervoor moet je weten wat de gemiddelde waarde is van een reservering in jouw restaurant. Dit bereken je eenvoudig door jouw omzet te delen door het aantal verkochte tafels in jouw restaurant in die periode.

De volgende waarde die je wilt weten is hoeveel bezoekers je nodig hebt op jouw website om een reservering te realiseren. Dit doe je door het aantal bezoekers van jouw website te delen door het aantal online reserveringen in die periode. Het is hiervoor wel essentieel dat mensen bij jou op de website online kunnen reserveren.

Nu weet je hoeveel bezoekers je nodig hebt om tot een reservering te komen. Je weet ook hoeveel een reservering gemiddeld waard is.

Stel dat je 30 bezoekers nodig hebt voor een reservering. Dan heb je dus 30 klikken naar jouw website nodig om tot die reservering te komen. Wanneer een gemiddelde reservering € 60 waard is dan moet je er dus voor zorgen dat je maximaal € 2 per klik betaald.

Dit is slechts een uitgangspositie. Je zal al snel merken dat bezoekers uit een andere verkeersbron, zoals Google Ads, ander gedrag vertonen dan bezoekers die bijvoorbeeld uit jouw email marketing of social media marketing komen. Blijf de berekening dus continu actualiseren.

 

Stel je Google Ads campagne optimaal in voor jouw restaurant

Na het uitkiezen van de juiste zoekwoorden is het tijd om je campagne zo in te richten dat je succesvol bent in het genereren van rendement. Later gaan we dat rendement maximaliseren.

 

Locatie van jouw Google Ads

Beperk hiervoor de locatie waar jouw advertentie getoond wordt. Hoeveel kilometer zijn mensen bereid te rijden om in jouw restaurant te eten? Dit heeft te maken met wat voor soort restaurant je hebt. Een lokaal eetcafe heeft een kleinere reikwijdte dan een exclusief restaurant dat mensen uit diverse steden aantrekt.

 

Tijdstip van jouw Google Ads

Hoewel je op elk moment van de dag kan reserveren in jouw restaurant met behulp van de online tool wil je hier toch aandacht aan besteden. Bezoekers van jouw website kunnen er namelijk voor kiezen om te bellen in plaats van de reservering online af te ronden.

Vertoon de advertentie voor jouw restaurant dus alleen op momenten dat jouw restaurant bereikbaar is. De meeste reserveringen vinden plaats tussen 14:00 en 20:00. Maar kijk hierbij ook goed naar de geschiedenis binnen jouw eigen restaurant.

 

Gebruik alleen het zoeknetwerk

Kies voor Google Ads alleen het zoeknetwerk om jouw advertenties op te vertonen. De andere netwerken leveren voor restaurants simpelweg minder rendement op. Met het zoeknetwerk kom je terecht in de zoekresultaten van Google.

Met Google Ads gebruik je dus zoekwoorden om de juiste mensen aan te spreken en targeting om de verkeerde mensen uit te sluiten. Maar welke zoekwoorden gebruik je nu voor restaurants?

Je hebt shorttail en longtail zoekwoorden. Shorttail zoekwoorden zijn korter en bestaan vaak uit maximaal 3 woorden. Deze worden vaker gebruikt maar zijn vaak duurder en hebben een lagere conversieratio. Ze zijn immers minder specifiek. Mensen staan nog aan het begin van hun zoektocht.

Longtail zoekwoorden zijn langer en specifieker. Mensen die dit intoetsen weten beter wat ze willen en zijn meer klaar om te reserveren. Deze zijn dus waardevoller. Er zit minder zoekvolume op maar zijn vaak wel goedkoper om in te kopen.

Zoekwoorden die wij vaak gebruiken zijn:

  • Restaurant in de buurt
  • Restaurant + [plaatsnaam]
  • Restaurant + [wijknaam]
  • Restaurant + [wijknaam] + [plaatsnaam]
  • Restaurant + [straat] + [plaatsnaam]
  • Restaurant + [attractie in de buurt – denk aan theater of museum]
  • [type voedsel] + Restaurant
  • [arrangement – denk aan High Tea of High Wine] + Restaurant
  • Restaurant met speeltuin
  • [type voedsel] + Restaurant + [plaatsnaam]
  • Beste [type voedsel] + Restaurant + [plaatsnaam]
  • Kindvriendelijk restaurant + [plaatsnaam]
  • [sfeer – denk aan gezellig, romantisch of luxe] restaurant
  • [sfeer] restaurant + [plaatsnaam]
  • [feestdag – denk aan valentijnsdag] restaurant

 

Bonustips Google Ads voor restaurants

Misschien vind je het moeilijk om te bepalen hoe laat de advertenties van jouw restaurant zichtbaar moeten zijn of welke afstand je moet instellen. Dan kan je dit testen. Ook wanneer je denkt het wel te weten is dit verstandig.

Maak van elk tijdstip een aparte campagne. Zo krijg je bijvoorbeeld:

  • Maandag 14:00 – 15:00
  • Maandag 15:00 – 16:00
  • Maandag 16:00 – 17:00
  • Maandag 17:00 – 18:00
  • Maandag 18:00 – 19:00
  • Maandag 19:00 – 20:00
  • Dinsdag 14:00 – 15:00
  • etc.

Op deze manier kan je zien welke advertenties wel succesvol zijn en welke niet. Je kan de campagnes namelijk onderling met elkaar gaan vergelijken. Zo kan je zien op welk tijdstip het belangrijker is om vertoond te worden en op welk tijdstip wat minder.

Hiermee kan je jouw bod bijvoorbeeld ophogen op belangrijke momenten of uitzetten op momenten dat je niet converteert. Zorg er wel voor dat je hiervoor voldoende data hebt verzameld om een goede beslissing te nemen.

Ditzelfde kan je doen met de locaties. Stel er één in op 1 kilometer afstand van jouw restaurant. Een op tussen de 1 en 2 kilometer en een op tussen de 2 en 3 kilometer, etc.

Wellicht vind je dit een tijdrovende klus. Dan kan je ervoor kiezen om in eerste instantie te werken met grotere intervallen. Zowel bij tijd als bij afstand tot jouw restaurant. Daarna kan je verder specificeren maar misschien is dit niet eens nodig en is het meteen al duidelijk dat iedereen op 10 kilometer afstand of meer niet geïnteresseerd is en dus niet converteert. Het draait immers bij elke vorm van restaurant marketing om conversies tot een succesvol rendement te komen.

 

Extra conversies realiseren met Google Ads

Om meer op te vallen en relevanters te zijn voor jouw doelgroep kan je nog wat extra’s doen met Google Ads. De locatie-extensie laat direct in jouw advertentie zien wat het adres is van jouw restaurant. Dit helpt lokale zoekers direct bepalen of de afstand acceptabel is. Dus nog voordat ze klikken en dat jij betaald.

Ook kun je jouw openingstijden laten zien in jouw Google Ads. Voor restaurants zeker handig. De laatste waar ik je op wil wijzen is het gebruik van de oproepextensie. Hiermee kan je voor mobiele gebruikers het direct mogelijk maken om telefonisch een tafel te reserveren. Dit zonder dat ze eerst naar jouw website hoeven te gaan of het telefoonnummer over hoeven te schrijven. Simpelweg met één klik kunnen ze dan met je bellen om te reserveren.

 

Voorkom dat het misgaat

De meeste zoekopdrachten via Google gaan tegenwoordig via een mobiele telefoon. Voor zoekopdrachten voor restaurants ligt dit nog vele malen hoger. Het is dus erg belangrijk dat jouw advertenties getoond worden op mobiele apparaten.

Maar dat is nog maar het begin. Jouw website moet dus mobiel vriendelijk zijn. Alles moet goed te lezen zijn, er netjes uitzien en vooral, het moet werken. Online reserveren moet kunnen via het mobieltje. Anders is het geld gooien in bodemloze put.

 

En dan nog één laatste tip rond SEA campagnes voor restaurants

Met deze opzet kan je denk ik al vrij snel aan de slag. Binnen een uurtje kan jij dus al bovenaan Google staan met jouw advertenties. Al enthousiast? Dan wil ik je nog één tip meegeven die zeker belangrijk is binnen Google Ads. Zorg ervoor dat je een goede kwaliteitsscore neerzet binnen Google Ads.

De kwaliteitsscore geeft een cijfer aan de kwaliteit van jouw advertentiecampagne voor een specifiek zoekwoord. Hoe hoger de kwaliteitsscore hoe beter dat is. Een hoge score wordt dan ook beloond. Het zorgt ervoor dat je met een lager bod toch boven jouw concurrenten voor dat zoekwoord kan staan. Google wil immers de beste zoekresultaten bieden.

 

Ik wil meer verdienen aan mijn advertentiecampagnes

Het allerlaatste wat ik je wil meegeven is dit. De berekening van de maximale kosten per klik is nu volledig gebaseerd op de gemiddelde omzet van een klant. Dit kan werken aangezien de marges binnen jouw restaurant gelijk blijven. Wat je hierin echter niet mag vergeten is dat jouw advertentiekosten ook ten koste gaan van jouw marge.

Het betalen voor advertenties moet daarom altijd meegenomen worden als een daling op jouw marge. De overige kosten blijven immers gelijk. Een betere berekening is dan ook om de gemiddelde marge hierin mee te nemen.

Als het goed is weet je als restauranteigenaar de marge van elk gerecht op de kaart. In de praktijk merk ik helaas dat dit niet altijd op gaat. Maar wanneer je dit wel weet, of de gemiddelde marge op al jouw gerechten dan kan je de berekening nog accurater maken.

Wat ik hierboven heb gedaan is de maximale kosten per klik berekent aan de hand van jouw marge en gewenste rendement.

Stel je hebt 1.000 klikken nodig om 100 reserveringen binnen te krijgen. De gemiddelde waarde van een reservering is € 100. De marge op een reservering is 15%. Dan verdien je € 15 aan winst op elke reservering. Om break-even te draaien mag je dus maximaal € 1,50 per klik uitgeven.

Verhoog je jouw conversieratio naar 20% dan zie je al direct dat je maximaal € 3,00 per klik mag betalen. Daarom is conversie optimalisatie zo enorm belangrijk binnen online marketing. Het heeft gewoon een hele grote impact op jouw rendement.

Nu denk je wellicht, leuk maar bij € 1,50 per klik betalen speel ik break-even. Ik wil winst maken. Dan zijn er twee belangrijke zaken om te onthouden.

  1. Het doel is om deze gasten vaker dan één keer in jouw restaurant te ontvangen. Bij de tweede reservering kan je jouw marge pakken en tijdens de daarop volgende reserveringen ook.
  2. Je kan jouw gewenste rendement omhoog schroeven. Dit zal betekenen dat jouw maximale kosten per klik zullen dalen maar jouw gewenste rendement wordt dan wel behaald.

Zo kan je in een excel sheet goed spelen met de getallen om voor jouw de ideale situatie te creëren. Het kan trouwens ook zomaar zijn dat je erachter komt dat Google Ads voor jouw restaurant helemaal niet interessant is. Het is simpelweg niet rendabel te krijgen.

Dat betekent niet dat je er niks mee kan. Je kan bijvoorbeeld aan de slag met conversie optimalisatie over de salesfunnel voor jouw restaurant anders inrichten. Misschien een specifieke aanbieding doen op de bedankpagina van de reservering om de waarde te verhogen.

Vergeet ook zeker de 3 staps restaurant marketing strategie niet om van nieuwe gasten trouwe gasten te maken. Zo kan je op een later moment jouw rendement vergroten.

 

Conclusie

Linksom of rechtsom, veel klanten beginnen hun zoektocht naar een geschikt restaurant via Google. Je kan via SEO proberen bovenaan de zoekmachines te komen maar voor een snelle impact kan je Google Ads inzetten.

Bij een juiste berekening weet jij exact wat je kan betalen voor jouw advertenties. Zo raak je verlies je nooit het rendement uit ogen. Jij weet immers dat het niet draait om het aantal klikken maar om het rendement dat jij uit jouw advertentiecampagnes haalt.

Door de juiste zoekwoorden in te zetten en slim te targeten richt jij jouw advertenties alleen op mensen die de grootste kans hebben om daadwerkelijk een tafel te reserveren. Dit vergroot jouw rendement.

Belangrijk in dit alles is dat je er alles aan doet om de nieuwe klanten vaker terug te zien in jouw restaurant. Je hebt immers een investering gedaan om deze nieuwe klanten voor de eerste keer te verwelkomen. Dat wil je niet elke keer doen want dat gaat ten koste van jouw marge. Zorg er daarom voor dat je in contact met ze kan blijven. Dit kan via social media of email marketing.

Probeer ze daarom te verleiden om jou te volgen op social media of nog beter om zich aan te melden voor jouw email marketing trajecten. Hiermee kunnen ze bijvoorbeeld coupons verdienen voor een gratis drankje bij het volgende bezoek.

Al met al is Google Ads voor restaurants dus een kans die je niet kan laten liggen. Je wilt natuurlijk niet dat al die reserveringen naar het restaurant bij jou om de hoek gaan.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This