Facebook Adverteren Voor Advocatenkantoren

Het lijkt misschien onmogelijk maar met Facebook adverteren kan je als advocatenkantoor nieuwe cliënten werven. Het is waarschijnlijk even zoeken naar de juiste advertentie instellingen maar dan kan je ook rendement verwachten. Zeker ook omdat er binnen de advocatuur weinig concurrentie is binnen Facebook op het advertentie vlak.

In dit artikel ga ik je een hoop tijd besparen en een hoop tests. Ik leg je precies uit waar je rekening mee moet houden om succesvol te adverteren op Facebook voor jouw advocatenkantoor. Dit voorkomt je tijd en bespaart je geld.

 

Tips voor Facebook adverteren voor advocatenkantoren

Onderstaand vind je een aantal belangrijke manieren om meer uit jouw Facebook advertenties te halen. Echter ligt het binnen de advocatuur wel wat complexer omdat er verschillende vakgebieden zijn die een andere aanpak vragen.

Daarnaast is het soms moeilijk om in beeld te brengen wat je voor cliënten daadwerkelijk kan betekenen. Je kan bijvoorbeeld geen product in de afbeelding van jouw advertentie plaatsen. Probeer daarom in beeld te brengen wat het kan opleveren wanneer ze jouw advocatenkantoor inschakelen.

 

#1 Facebook adverteren begint met targeting

Het grote voordeel van adverteren via social media is dat je heel gericht te werk kan gaan. Je kan precies aanstippen wie je wel wilt benaderen en wie niet. Hierdoor worden jouw advertenties alleen vertoont aan mensen die potentiële cliënten voor jou kunnen zijn.

Hiervoor heb je uiteraard wel een goed beeld nodig van jouw doelgroep. Daarom starten wij vaak met het opstellen van een buyer persona. Uit de buyer persona kan je een specifiek beeld halen van mensen die voor jouw advocatenkantoor interessant zijn.

Wie dit zijn hangt heel erg af van de vakgebieden waarop je als advocaat actief bent.

Waarop wij vaak targeten is het volgende:

  • Locatie; de locatie van jouw advocatenkantoor is vaak belangrijk in het aantrekken van nieuwe cliënten. Daarom richten wij onze Facebook advertentiecampagnes vaak alleen op een specifiek gebied
  • Taal; voor vreemdelingenrecht is Facebook bijvoorbeeld een heel mooi platform. Vele zitten namelijk in Facebook. Door hen aan te spreken in hun eigen taal heb je een groter kans op een klik of interactie. Daarbij vergroot je de kans om de juiste doelgroep aan te spreken bij mensen die in Nederland wonen maar een andere taal spreken.
  • Functies; voor bijvoorbeeld ondernemingsrecht of arbeidsrecht kan je je richten op specifieke functies binnen Facebook. Wie zijn de beslissers binnen de organisaties waar je beschikbaar voor bent?
  • Branches; wanneer je functie targeting combineert met branches kan je heel erg relevant gaan opereren. Hiermee worden jouw advertenties enorm relevant en dit vergroot de kans op een interactie.
 

#2 Retargeting voor meer conversies

Bezoekers van jouw website zijn vaak enigszins geïnteresseerd in jouw dienstverlening. Misschien waren ze bij het eerste bezoek zich nog aan het oriënteren en hebben ze een extra zetje nodig om een beslissing te nemen. Dit kan je verzorgen met retargeting.

Retargeting is een manier om bezoekers van een specifieke pagina nogmaals te bereiken door middel van bijvoorbeeld Facebook advertenties. Dit zorgt voor hogere conversiepercentages. Zeker omdat er al een gevoel van herkenning ontstaat.

De pagina’s op jouw website moet je daarom gaan labelen voor jezelf. Welke pagina’s zijn identificeren bezoekers die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld strafrecht. Wanneer dit bekend voor je is wil je deze bezoekers een advertentie laten zien die zo goed mogelijk aansluit bij hun behoefte.

Wees daarom zeer specifiek en daarmee erg relevant. Vergeet ook niet om bezoekers van bijvoorbeeld een bedankpagina uit te sluiten. Deze zijn inmiddels al geconverteerd.

 

#3 Leads genereren voor advocatenkantoren met Facebook adverteren

Waarbij je met retargeting je vooral richt op onbekende bezoekers en je dus afhankelijk bent en blijft van je advertentiebudget is er een andere strategie die financieel aantrekkelijker is. Leadgeneratie is een manier om continu in contact te blijven met je potentiële doelgroep.

Hiervoor zet je ook als advocatenkantoor leadgeneratie in. In ruil voor een emailadres of aanvullende contactinformatie biedt je waardevolle content aan. Dit kan bijvoorbeeld een checklist zijn voor het opstellen van arbeidscontracten wanneer je je richt op arbeidsrecht.

Mensen die dit downloaden zijn interessant voor jouw dienstverlening. Het biedt jou de kans om deze mensen te bellen of te mailen. Afhankelijk van jouw marketing funnel weet je op dat moment wat jouw aanpak is met deze lead. Een belangrijk voordeel is dat je hierdoor geen kosten meer hoeft te maken om deze mensen te bereiken.

Email marketing speelt vaak een grote rol binnen leadgeneratie.

De vraag is echter hoe je er voor zorgt dat mensen jouw content gaan downloaden. Met Facebook adverteren kan je de juiste doelgroep aanspreken en leiden naar de content die zorgt voor leadgeneratie.

 

#4 Speciale Facebook advertenties voor familierecht

Voor familierecht en dan in het bijzonder zaken over alimentatie en scheidingen kan je binnen Facebook campagnes inrichten. Het lastige hiervan is wel dat je moeilijk kan bepalen of deze mensen al hun zaken goed laten vertegenwoordigen door een advocaat of niet.

Wat je namelijk kan doen is targeten op de interesse in ‘echtscheiding’. Daarnaast kan je ook targeten op de relatiestatus ‘gescheiden’. Hiermee kan je dus enigszins duiden wie geïnteresseerd is in advies over alimentatie of vertegenwoordiging nodig heeft bij een scheiding. Dit is overigens ook interessant voor mediation.

Voor scheidingen waarin er ook kinderen in het spel zijn is de kans op een alimentatiezaak nog wat groter. Voeg daarom bij ‘doelgroep verkleinen’ in ‘ouders met…’ En kies hierbij voor kinderen tussen de 0 en 18 jaar.

Een andere keuze die je kan maken is om de doelgroep van ‘echtscheiding’ als interesse te verkleinen door te kiezen voor mensen met de relatiestatus ‘getrouwd’.

Helaas is dit nog steeds wel enigszins vaag en dus is het belangrijk om dit goed te testen en te analyseren op succes.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This