Facebook Marketing voor advocatenkantoren
Veel jongeren verlaten Facebook en daarbij lijkt het social media platform minder interessant te worden. Zeker voor advocatenkantoren is het misschien niet het eerste online marketing kanaal waar je aan denkt maar juist Facebook marketing kan heel interessant zijn voor advocatenkantoren.
Waarom Facebook marketing inzetten voor advocatenkantoren?
Advocatenkantoren beschikken over enorm veel kennis die voor leken totaal onbegrijpbaar is. Cliënten willen vaak ook liever niet alles weten en begrijpen en vertrouwen volledig op het advocatenkantoor dat zij inschakelen. Het tonen van jouw expertise is daarom een belangrijke sleutel in online marketing succes.
Facebook is evenals andere social media kanalen een online platform om kennis te delen evenals vakbladen of branche websites zijn. Sommige advocatenkantoren maken hier al jaren gebruik van. Waarom zou je de kans laten liggen om dit ook via Facebook te doen?
Content voor advocatenkantoren op Facebook
Op Facebook bereik je heel veel verschillende soorten mensen. Van huismoeders tot zzp’ers of CEO’s van multinationals. De vraag is natuurlijk wie je wilt bereiken. Afhankelijk van welke vormen van dienstverlening je aanbiedt bepaald wie je wilt bereiken. Dit blijkt onder andere uit jouw buyer persona.
Hieronder laat ik een aantal voorbeelden zien van content die je als advocaat kan delen op Facebook om succesvol aan de slag te gaan met Facebook marketing.
Het Facebook algoritme
Voor ik dit doe is het echter belangrijk om te weten dat Facebook niet elk bericht dat je post op jouw Facebook bedrijfspagina aan al jouw volgers laat zien. Facebook werkt volgens een bepaald algoritme om te bepalen aan wie van jouw volgers berichten wel of niet getoond worden.
Eén van de criteria is de mate van interactie op jouw berichten. Hoe vaker gereageerd wordt op jouw bericht hoe populairder het bericht en dus hoe vaker Facebook het bericht met jouw volgers deelt. Houdt hier dan ook rekening mee bij het plaatsen van content op Facebook.
Content ideeën op Facebook voor familierecht
Wanneer je je richt op familierecht dan is Facebook een zeer interessant online marketing kanaal. Familierecht is uiteraard voor een ieder persoon potentieel interessant. De content die je plaatst kan dan ook ontzettend veel mensen aanspreken. Zeker wanneer je de juiste content uitkiest.
#1 Laat de Facebook gebruikers kiezen
Zoals gezegd is interactie erg belangrijk. Zorg er daarom voor dat je de boodschappen kort houdt maar ook zodat mensen daarop willen reageren. Een goed voorbeeld is door een zaak waarin uitspraak gedaan is te posten en twee mogelijke uitkomsten weer te geven. Eindig het bericht vervolgens met de vraag ‘wat denken jullie dat de uitspraak was?’
Je zal zien dat mensen graag hun mening geven. UIteindelijk geef je na een paar dagen, afhankelijk van de interactie frequentie het antwoord.
#2 Spreek over iets waar mensen een mening over hebben
Een goed onderwerp is alimentatie. Iedereen heeft er wel een mening over en dat leidt vaak tot eindeloze discussies. Erg goed dus voor het aantal interacties op jouw berichten op social media.
Het bericht kan je het beste inkleden met een concreet voorbeeld uit de praktijk. Meneer X ziet zijn kinderen X per week en verdient X. Mevrouw verdient X. Hoeveel alimentatie moet meneer X betalen?
Het antwoord kan je direct geven in het bericht dat je plaatst, het maakt al genoeg tongen los waarschijnlijk. Echter kan je er ook voor kiezen om mensen te laten gokken. Dit stimuleert waarschijnlijk het aantal reacties op jouw bericht.
Uiteraard geef je aan het einde van het bericht ook duidelijk aan dat kinderalimentatie altijd maatwerk is.
#3 Geef tips op Facebook over familierecht
Scheidingen komen vaak voor vandaag de dag. Hoe men hiermee moet omgaan is voor veel mensen lastig. Niet alleen omdat het emotioneel gezien vaak lastig is omdat er veel oud zeer aanwezig is maar ook omdat het ze ontbreekt aan kennis.
Geef daarom regelmatig tips hoe ouders hier het beste mee om kunnen gaan. Hoe verlichten ze de pijn voor hun kinderen en hoe zit het financieel allemaal in elkaar? Allemaal dingen waarmee je mensen kan helpen.
Dit kunnen mensen zijn die een scheiding overwegen of er middenin zitten. Wanneer zij via jouw advocatenkantoor veel waardevolle informatie ontvangen zijn ze ook eerder geneigd om zich door jou bij te laten staan.
Facebook content ideeën voor strafrecht
Strafrecht komt overwegend vaak in het nieuws en veel mensen hebben er dan ook een mening over. Dit biedt voor advocatenkantoren dan ook kansen op het gebied van Facebook marketing.
#1 Strafzaken uit het nieuws delen
Veel nieuwswebsites schrijven vaak artikelen over strafzaken. Veel Nederlanders hebben hier al snel een mening over die ze graag delen. Daarom is het voor advocatenkantoren interessant om deze artikelen te delen. In het beschrijf geef je een korte opsomming over de basis van de strafzaak.
Daarnaast stel je een vraag. Dit kan de vraag zijn of mensen het eens zijn met de straf die opgelegd is. Geef mensen twee keuzes hierin. Of wanneer de uitspraak nog niet heeft plaatsgevonden kan je dezelfde vraag stellen over de strafeis van het OM.
Het levert je interacties op en dat kan leiden tot nieuwe volgers en meer zichtbaarheid voor jouw advocatenkantoor op Facebook.
#2 Deel tips voor jouw doelgroep
De kennis waar jij over beschikt is enorm waardevol. Het kan potentiële cliënten behoeden om de problemen waar ze zich in bevinden groter te maken. Deze kennis is de reden dat cliënten jou inhuren. Deel daarom algemene tips om jouw doelgroep te informeren.
Dit kan bijvoorbeeld zoiets simpels zijn als ‘zonder mijn advocaat zeg ik niets meer’. Voor advocaten een logisch iets maar voor vele cliënten iets wat ze vaak niet weten. En zo zijn er nog vele andere tips en adviezen die je kan geven.
Deze tips tonen jou als kennisexpert op het gebied van strafrecht. Cliënten gaan jouw hierdoor zien als iemand die hun rechten goed verdedigd. Je hebt immers kennis van zaken. Daarnaast brengt dit je top of mind op het moment dat ze een advocaat nodig hebben.
#3 Deel successen
Het uitkiezen van het juiste advocatenkantoor is voor veel mensen een lastige opgave. Hoe weet je immers of dit advocatenkantoor jouw rechten op de beste manier verdedigt. Social media zoals Facebook kan hierbij erg goed helpen.
Deel daarom jouw successen op Facebook. Door dit te doen gaan volgers jou zien als een succesvol advocatenkantoor dat cliënten op de best mogelijke wijzen helpt. Dit helpt overigens ook bij het verkrijgen van verwijzingen. Mensen prijzen graag andere bedrijven aan als ze weten dat deze succesvol zijn in hun werk.
Lees ook:
Online marketing voor advocatenkantoren
Facebook marketing content voor arbeidsrecht
Het arbeidsrecht is een onderwerp dat de meeste Nederlanders zeker aanspreekt. Iedereen heeft er wel een mening over. Daarom is het arbeidsrecht bij uitstek geschikt voor social media.
Hieronder 3 concrete voorbeelden om als advocatenkantoor in het arbeidsrecht gebruik te maken van Facebook marketing.
#1 Geef voorbeelden van zaken
Iedereen heeft wel een mening over sommige uitspraken in het arbeidsrecht. We kunnen ons als werknemers en werkgevers vaak erg goed verplaatsen in de situatie. Dit zorgt er dan ook voor dat er vaak gereageerd wordt op (opvallende) uitspraken in het arbeidsrecht.
Deze interactie zorgt ervoor dat jouw Facebook bericht vaker wordt getoond in de tijdlijnen. Een mooie manier om jouw advocatenkantoor vaker op de voorgrond te krijgen.
#2 Lijstjes doen het erg goed online
Mensen zijn gek op lijstjes. Ook op Facebook. Een kans om jouw bericht viral te laten gaan is aanwezig met een opvallend lijstje. Denk bijvoorbeeld aan een lijstje met de hoogste ontslagvergoedingen in Nederland in 2019.
Dat zijn dingen waar mensen al snel op reageren of misschien wel delen.
#3 Laat jouw volgers raden naar de uitkomst van een zaak
Aangezien mensen vaak snel hun mening delen via Facebook kan je dit ook gebruiken door mensen te laten raden naar het vonnis of de hoogte van een ontslagvergoeding. Stel de situatie in de openingspost en vraag vervolgens wat jouw volgers denken dat de hoogte van het bedrag is of wie er gelijk gaat krijgen.
Dit kan je doen met een open vraag maar je kan er ook een meerkeuzevraag van antwoorden. Aangezien mensen dan alleen hoeven te gokken zal je zien dat er meer mensen zullen gaan raden dan wanneer ze zelf iets moeten bedenken.
Facebook een mooi platform voor ondernemingsrecht
Advocatenkantoren die zich richten op het ondernemingsrecht richten zich vaak op LinkedIn. Toch is Facebook ook een platform waar veel ondernemers te vinden zijn. Zeker lokale ondernemers bevinden zich erg veel op Facebook.
Onderstaande 3 tips om via Facebook als advocatenkantoor meer ondernemers te bereiken.
#1 Deel je kennis met ondernemers
Nog niet zolang geleden ontstond de GDPR ofwel de AVG. Hier is nog steeds bij veel bedrijven onduidelijkheid over. Zeker kleinere organisaties en lokale ondernemers weten nog niet helemaal hoe ze hiermee om moeten gaan.
Deel daarom jouw kennis als advocatenkantoor op Facebook om ondernemers te helpen maar ook om hen te wijzen op nieuwe zaken. Uiteraard hoop je dat dit jou nieuwe clienten oplevert. Hoewel dit niet direct hoeft te gebeuren bouw je aan jouw thought leadership. Dit zal op de lange termijn leiden tot meer opdrachten.
#2 Organiseer een spreekuur
Laat ondernemers hun vragen stellen tijdens een live webinar of Youtube uitzending. Zo kan je in contact komen met nieuwe ondernemers. Maar wat heeft dit te maken met Facebook? Buiten het feit dat je dit kan aankondigen via Facebook of er een evenement voor kan aanmaken kan je ook ondernemers aansporen om vooraf hun vraag te stellen via Facebook. Zo vergroot je de interactie met jouw volgers.
#3 Wees relevant om de juiste doelgroep aan te spreken
Een algemeen spreekuur en algemene kennis over het ondernemingsrechten delen is slechts de eerste stap. Hoe relevanter je bent hoe meer mensen je zal aanspreken. Uiteraard sluit je hier ook een aantal ondernemers mee uit maar dit kan ook slechts tijdelijk zijn.
Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om van jouw medewerkers experts te maken voor een bepaalde branche. Dus meester X is gespecialiseerd in bijvoorbeeld horeca. Zorg dan ook dat deze persoon de afzender is van de berichten die gaan over de horeca. Laat deze persoon ook de vragen tijdens het horeca spreekuur beantwoorden. Wanneer je bijvoorbeeld 4 branches uitkiest dan krijgt elke branche zijn eigen dag. Dus bijvoorbeeld de horeca berichten op vrijdag en de andere drie branches op dinsdag, woensdag en donderdag. Dan hou je de maandag nog over voor algemene communicatie.
Mensen vertrouwen eerder op mensen dan op merknamen en daarom kan het goed zijn om een bepaald gezicht te koppelen aan een branche.
Facebook marketing content voor Huurrecht
Ook in het huurrecht liggen er vele kansen op het gebied van Facebook marketing voor advocatenkantoren. Deze kansen hoeven overigens niet altijd veel tijd te kosten. Zelfs de content hoef je niet altijd zelf te maken.
Met onderstaande 3 tips kan je in het huurrecht zorgen voor betere resultaten op Facebook.
#1 Lijsten vinden mensen erg leuk
Wil je meer volgers op jouw Facebook bedrijfspagina? Dan kan je als advocatenkantoor in het huurrecht ook kiezen voor de inzet van lijstjes. Mensen zijn er namelijk gek op. Met lijstjes kan je alle kanten op en ze worden regelmatig gedeeld om jouw bereik te vergroten.
Denk bijvoorbeeld aan een lijstje met de gemiddelde huurprijzen per provincie, stad of wijk. Maar ook een lijstje met meest voorkomende problemen in huurovereenkomsten of problemen tussen huurders en verhuurders kan je uiteraard delen.
#2 Deel content van andere websites
Met regelmaat wordt er door lokale en landelijke media geschreven over artikelen over de verhuur van woningen en bedrijven. Deze content kan je ook delen via je social media kanalen zoals Facebook. Je hoeft immers niet alles zelf te schrijven. Zolang het maar relevante informatie is voor jouw volgers.
#3 Human interest stories
Vaak is het heel veel feitelijke kennis dat gedeeld wordt door advocatenkantoren. Het verhaal achter de feiten is vaak vele malen interessanter. De human interest stories worden vaak op social media erg goed gelezen en maken vele tongen los. En juist dat is belangrijk op social media. Het zorg van engagement en dat zorgt er weer voor dat jouw berichten meer mensen bereiken.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -