Restaurant Marketing Gids
Het runnen van een restaurant is hard werken. In deze restaurant marketing gids laat ik je zien hoe je slimmer kan werken om meer rendement te behalen met jouw restaurant. Ik ga in op de marketing kansen voor jouw restaurant maar ook de mogelijke besparingen.
Ik behandel de nieuwste ontwikkelingen en trends in het restaurantwezen om ervoor te zorgen dat jij jouw restaurant optimaal kan laten presteren. Meer reserveringen, meer omzet en meer winst.
Marketing voor restaurants
Wanneer ik met restauranteigenaren praat over het vergroten van de omzet gaat het vaak over adverteren. Gelukkig is restaurant marketing zoveel meer dan alleen maar online adverteren. Er zijn namelijk vele kansen om restaurant marketing te bedrijven.
Online marketing is bijvoorbeeld een grote kans voor restaurants. Dit hoeft echter niet altijd gepaard te gaan met adverteren. Er zijn binnen online marketing voor restaurants namelijk vele mogelijkheden om gratis aan meer reserveringen te komen.
Ik loop de restaurant marketing kansen dan ook met je door in deze gids.
#1 Social Media Marketing voor Restaurants
De bekendste is waarschijnlijk het inzetten van social media voor restaurants. Veel restaurants zijn hier al erg bedreven mee. Het krijgen van meer volgers is echter vaak een uitdaging. Na een enthousiast begin haken veel restauranteigenaren na een paar weken of maanden alweer af en dat is een gemiste kans.
Bekijk daarom ook de social media content ideeën die geschikt zijn voor restaurants. Hiermee weet je exact hoe je succesvol kan zijn in social media marketing. Het is namelijk essentieel dat de tijd die je investeert wel wat oplevert.
#2 Social Media Adverteren voor Restaurants
Naast social media marketing, wat gratis is, heb je ook de mogelijkheid om te adverteren op social media. Social media adverteren voor restaurants heeft als voordeel dat je heel gericht te werk kan gaan. Je kan precies targeten wie je wel en juist niet wilt bereiken. Hierdoor voorkom je dat je geld weggooit.
Een van de social media kanalen die je beter kan mijden is Twitter. Dit levert gemiddeld 0,1% aan nieuwe gasten op. Te weinig om succesvol mee te zijn in restaurant marketing. Facebook daarentegen is wel een goed social media kanaal om in te zetten voor restaurant marketing. Door Facebook in te zetten voor restaurant marketing kan je met de juiste strategie continu nieuwe reserveringen verwachten. Zelfs op dagen die normaal gesproken moeilijk verlopen.
Dit kan je overigens ook doen met Instagram adverteren. Deze social media kanalen zijn namelijk beide van hetzelfde bedrijf.
#3 Lokale SEO voor restaurants
Voor veel bedrijven lijkt SEO een brug te ver. Grote bedrijven zetten vele manuren in om bovenaan Google te staan en voor een lokaal restaurant is dat niet bij te benen. Gelukkig is er voor lokale restaurants toch nog een kans. Met lokale SEO voor restaurants kan je nog steeds bovenaan Google staan juist bij mensen die ook echt naar jouw restaurant willen komen. Dit zijn namelijk mensen uit jouw directe omgeving.
Voor grote ketens is zowel lokale SEO als reguliere SEO een kans. Door de juiste content marketing strategie te volgen kan je al heel snel een eind komen. Daarnaast is er natuurlijk aandacht noodzakelijk voor andere zoekmachine optimalisatie zoals de snelheid van jouw website en de interne linkstructuur.
#4 SEA in de vorm van Google Ads
Google Ads, voorheen Google Adwords, is voor heel veel branches een kans. Ook voor restaurant marketing. Het probleem van Google Ads is echter dat je er veel geld mee kan verliezen zonder dat het je nieuwe gasten oplevert. Daarom is het wijs om goed na te denken over hoe je SEA, search engine advertising, gaat inzetten. Bekijk ook onze Google Ads gids voor restaurants.
#5 Email marketing binnen restaurant marketing
Helaas hebben veel restaurants geen idee wie hun klanten daadwerkelijk zijn. Ze hebben geen database met emailadres bijvoorbeeld en dit is toch echt wel essentieel bij de inzet van email marketing. Email marketing is het best converterende online marketingkanaal dat er is. Ook voor restaurants.
Zorg er daarom voor dat je slim te werk gaat in het verzamelen van emailadressen om meer omzet te genereren via email marketing. Je zal zien dat het verzenden van een email met de juiste teksten zal zorgen voor meer reserveringen in korte tijd. Lees onze email marketing gids voor restaurants om te weten hoe je dit aanpakt.
#6 Influencer marketing is een kans voor restaurants
Een populair begrip binnen online marketing is influencer marketing. Het is niet alleen een populaire term, het is er ook één die echt impact kan maken. De vraag is zoals altijd hoe je het inzet en hoe je de juiste influencers uitkiest om mee samen te werken.
Daarom hebben wij een aantal influencer marketing strategieën voor restaurant marketing voor je op een rij gezet.
#7 Reviews spelen een belangrijke rol in restaurant marketing
Misschien wel de belangrijkste manier waarop mensen een restaurant uitkiezen is op basis van de verhalen van anderen. Mensen uit eigen omgeving maar ook reviews die online te vinden zijn. Hoe beter je hieruit komt hoe groter de kans dat je meer reserveringen kan verwachten in jouw restaurant.
Restaurant marketing draait zoals gezegd niet alleen maar om het adverteren maar ook om het beeld dat bezoekers van jou online hebben. Zij kennen jou immers zelf niet. En dus vertrouwen ze op reviews van anderen. Dat maakt dat reviewmarketing een grote rol speelt in restaurant marketing.
#8 Guerilla marketing voor restaurants
En dan hebben we nog guerilla marketing. Het is een manier om met kleine middelen grote impact te maken. Het enige wat je nodig hebt is een geweldig idee om de spotlight op jouw restaurant gericht te krijgen.
Vervolgens doen lokale en landelijke media de rest voor jou. En het mooiste van alles? Als je dit goed aanpakt dan doen ze dit helemaal gratis. Heb je inspiratie nodig dan kan je ook onze guerilla marketing ideeën voor restaurants bekijken.
Kosten verlagen van jouw restaurant
Meer reserveringen in jouw restaurant realiseren helpt om jouw omzet te vergroten. Aan de andere kant helpt het snijden in de kosten jouw winst te vergroten. En uiteindelijk is de winst toch waarvoor we het allemaal doen.
Daarom laat ik je ook zien hoe je kan besparen op de kosten van jouw restaurant zonder enorme investeringen te begaan.
Conclusie
Met restaurant marketing kan je je dus richten op het vergroten van jouw omzet of het verkleinen van jouw kosten. Meer reserveringen kan dus leiden tot meer winst. Daarom is online marketing ook zo interessant.
Ik heb je een aantal interessante marketingtechnieken laten zien waarmee jij aan de slag kan om het rendement van jouw restaurant te verbeteren.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -