Twitter marketing voor hotels
Iedereen weet dat Twitter het moeilijk heeft. Het aantal gebruikers van Twitter is echter nog steeds een social media platform met miljoenen gebruikers. Het gebruik ervan is gratis en dus is het nog steeds een kans, ook voor hotels. Twitter marketing voor hotels werkt echter alleen wanneer je het op de juiste wijze inzet.
Twitter als social media platform voor hotels
Als hotel zijnde is het verleidelijk, evenals voor elk ander bedrijf, om alleen maar te zenden. Het plaatsen van links naar nieuwe blogs op jouw website om bezoekers aan te trekken. Helaas levert dit zelden maar iets op.
Ik raad je zeker aan om dit te blijven doen maar niet te vaak en zeker niet als enige. Het levert je namelijk maar minimaal nieuwe volgers op. En hoe groter het aantal volgers hoe groter de impact wanneer je wel een link naar een nieuwe blog plaatst.
Wat zet je dan wel in op Twitter voor jouw hotel?
Leestip:
Jouw hotel hoger in google met SEO
Content voor hotels op Twitter
Twitter is evenals elk ander social media platform een plek om het gesprek aan te gaan met jouw volgers. Het heet niet voor niks social media. Zorg er daarom voor dat je content plaatst die interactie stimuleert.
Met content marketing kan je voor hotels heel veel mooie content maken. Echter heeft elk social media platform zijn eigen manier van communiceren. Twitter is een online marketing kanaal dat zich voornamelijk richt op het delen van actualiteiten. Korte, snelle berichten zodat je snel nieuws kan verspreiden.
Dat maakt niet elke content geschikt voor Twitter, maar sommige juist wel.
Evenementen delen op Twitter
Haak bijvoorbeeld in op lokale evenementen door content te plaatsen in aanloop naar een lokaal evenement met het gebruik van de juiste hashtags. Zo breng je het evenement meer onder de aandacht en komen er meer bezoekers op af.
Wanneer dit bezoekers zijn van buiten de stad vergroot je hiermee ook de kans dat meer bezoekers van het evenement een hotelovernachting nodig hebben,
Bevindt jouw hotel zich bijvoorbeeld in Scheveningen? Dan kan je content maken rond de Festival Classique, Sail op Scheveningen, Beach Volleyball Circuit, Strandmarathon, Live on the Beach, Internationaal Vuurwerkfestival Scheveningen en Red Bull Knock Out.
Direct contact op Twitter
Een meer directe strategie op Twitter is om mensen die tweeten over een bepaald evenement rechtstreeks te contacteren. Wanneer ze over het evenement schrijven is de kans groot dat ze dit evenement gaan bezoeken. Wellicht willen ze er direct een weekendje weg van maken.
Met een aanbieding op maat die speciaal en uniek is spreek je deze mensen zeker aan. Het scheelt je overigens ook de kosten die je maakt voor een hotelreservering via een online boekingsplatform.
Je kan uiteraard een persoonlijke korting aanbieden maar je kan ook kiezen voor een upgrade. Bijvoorbeeld een gratis ontbijt of een uur gratis gebruik van de spa na een vermoeiende dag.
Direct inspelen op de actualiteiten
Het volgen van bepaalde hashtags kan je helpen om toekomstige bezoekers van evenementen te vinden maar ook om in te spelen op zichzelf staande situaties. Dit hangt allemaal af van de locatie van jouw hotel.
Ben je bijvoorbeeld gevestigd vlakbij een vliegveld? Dan kan je inspelen op mensen die klagen op Twitter over vertragingen. Biedt deze mensen via een rechtstreeks bericht een overnachting aan in jouw hotel. Een unieke manier van online hotel marketing.
Maar ook mensen die jouw stad bezoeken kan je uitnodigen om hun bezoek te verlengen. Mensen zijn dol op het vermelden van waar ze zijn op social media. Dit geeft jou de kans om contact met ze op te nemen en ze te verleiden voor een hotelovernachting. Geef ze een gratis ontbijt of voorgerecht om het aantrekkelijk te maken.
Conclusie
Houdt hashtags van jouw stad, lokale evenementen en mogelijk vertragingen daarom in de gaten. Deze mensen tonen zichzelf aan jou en zijn een directe kans om extra hotelreserveringen te verkrijgen met het juiste aanbod.
De content die je deelt moet inspelen op de actualiteiten en niet alleen maar bezoekers jagen naar jouw website. Dit zal in veel gevallen namelijk mislukken. Gebruik daarom ook veel content die jouw volgers inspireert en het aantal volgers doet groeien.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -