5 Youtube Adverteren Tips

Videomarketing is populair maar hoe zorg je dat je video gezien wordt? Youtube adverteren is een kans om jouw video onder de aandacht te brengen. Youtube heeft een enorm bereik en speelt in op de beleving. Een ideale mogelijkheid om behoefte te creëren voor jouw producten of diensten.

Daarom deze 5 Youtube adverteren tips.

Wil je meer uit Youtube halen? Kijk dan ook eens naar Youtube SEO.

 

#1 Minder betalen per conversie met Youtube adverteren

Hoeveel conversies haal je uit je advertenties op Youtube? Wat het tegen? Dat zou heel goed kunnen want video’s op Youtube zijn niet allemaal even geschikt om vanuit een video omgeving direct te klikken naar een website waar je overgaat tot een aankoop.

We willen allemaal dat een prospect na het zien van één advertentie of één video meteen heel je webshop leeg koopt. Of dat ze direct een afspraak met met je accountmanagers om tot zaken te komen. Helaas werkt het niet zo. Er is meer overtuiging nodig.

De advertenties die je draait op Youtube kunnen een tot lagere kosten per conversie leiden wanneer je de campagne funnel langer maakt.

Adverteer op Youtube niet om direct naar jouw website te gaan maar adverteer om ze naar een van jouw video’s te brengen die op Youtube staan. Zo blijft de bezoeker binnen het platform waarop hij zich bevindt, dit is een lagere drempel.

De video die je hem aanbiedt moet een killer video zijn. Echt super goede content die die nog niet eerder gezien heeft. Die jouw kennisniveau toont als het gaat om B2B marketing of die de kijker het gevoel geeft dat hij wat mist in zijn leven zonder dit product.

Het is video en video is beleving. Maak daar gebruik van. Ga niet droog 3 Unique Buying Reasons opnoemen maar laat het zien. Hoe gebruiken jouw klanten het product in hun leven. Lachende gezichten en het product in een gebruikssituatie presenteren.

B2B marketing? Gebruik de video om de resultaten van je product te bespreken. Een product dat voor deze doelgroep bijzonder interessant is en het liefst een case die gaat over een vergelijkbaar bedrijf. Ga niet het hele proces uitleggen maar laat de resultaten zien. De waarom, hoe en wat laat je zien op je landingspagina.

Want in de omschrijving staat er natuurlijk een link naar een landingspagina en het is een dikke call to action in de video.

Voor degene die niet klikken, retarget deze groep met advertenties om naar jouw landingspagina te gaan.

Happen ze niet? Biedt ze dan nog een Youtube advertentiecampagne aan om jouw bedrijf en product beter te leren kennen.

Uiteindelijk duurt deze strategie wel wat langer, maar je betaald uiteindelijk minder per conversie en daar draait het om. Lagere kosten is een hogere marge.

 

#2 Laat bezoekers hun eigen buyer journey kiezen

Voor mij is online marketing en het internet mensen helpen met het maken van betere keuzes. Mensen willen sinds de komst van het internet zelf ontdekken wat voor hun de beste keuze is, daarom doet Google en SEO het ook zo goed voor veel bedrijven.

Met Youtube heb je de mogelijkheid om kijkers zelf te laten kiezen op welke landingspagina ze terechtkomen. Dat maakt het veel aantrekkelijker voor de kijker want je geeft ze een keuze. En dat levert altijd meer resultaat op dan een ik klik wel of ik klik niet keuze.

Daarbij wordt je landingspagina ook veel aantrekkelijker voor de bezoeker. Hij wordt namelijk relevanter.

Stel, je hebt een speelgoedwinkel. Dan kan je in de video natuurlijk een en ander over je speelgoedwinkel vertellen en daarna de kijker de keuze laten maken tussen jongens speelgoed en meisjesspeelgoed.

Dit soort keuze leveren altijd meer respons op dan wanneer je één call to action aanbiedt.

Dit hoeft trouwens niet direct een landingspagina te zijn maar kan ook een volgende video zijn. In de volgende video kan je namelijk de vraag stellen welke leeftijdsgroep interessant is. Op die manier wordt je steeds concreter en relevanter.

 

#3 Retargeting op basis van zoekintentie

De bezoekers van Google maken je altijd duidelijk wat hun behoefte is. De zoekintentie. Daarmee kan je goed inschatten in welke fase ze zitten van het aankoopproces en dus hoe waardevol ze lijken op voorhand.

Adverteren op Google Ads wordt echter steeds duurder en duurder. Er komen nog elke maand meer adverteerders bij en dat zorgt voor hogere prijzen. Meer concurrentie is een hogere cost per click (CPC).

Maar wat dacht je van Youtube? De combinatie van de zoekintentie op Google en het Youtube platform zorgen voor campagnes die kunnen zorgen voor conversies tegen een lagere prijs.

Een Google Ads campagne op de Google zoekmachine is vaak duurder dan adverteren op Youtube. Er adverteren gewoon minder bedrijven op Youtube en dat maakt het aantrekkelijk. Op Youtube kan je dezelfde groep mensen bereiken tegen een lagere prijs.

En een lagere prijs betekent een hogere marge.

Wil je retargeting succesvol inzetten? Biedt dan niet continue dezelfde content aan in je advertenties en op je landingspagina’s.

 

#4 Youtube adverteren voor webshops

Na de vorige tip over retargeting hebben we er nog eentje. Retargeting op bezoekers van je webshop die hun winkelwagen vol stopte met leuke producten maar ze vervolgens niet afrekende ken je waarschijnlijk wel. Zo niet, dan is dit helemaal een kans voor jou.

Die groep wil je namelijk graag alsnog de producten laten afrekenen. Er was duidelijk toch enige vorm van interesse anders plaatste de bezoeker deze producten niet in hun winkelmandje. Dit is de groep van potentiële klanten die je het snelst alsnog kan converteren.

Retargeting doen veel bedrijven voor deze strategie op diverse platformen, maar heb je ook weleens aan Youtube gedacht?

De advertentiekosten van Facebook, Instagram en Google Ads blijven maar stijgen. Kan je nog wel voldoende Return On Investment (ROI) behalen op je marketingcampagnes?

Youtube is nog redelijk betaalbaar in vergelijking met deze platformen. Gebruik daarom Youtube voor je retargeting campagnes.

Een ander voordeel van Youtube is dat het bereik enorm is. Maandelijks loggen er 1,8 miljard mensen in op Youtube. De kans dat je de bezoekers van jouw webshop kan retargeten met Youtube adverteren is dus zeer groot.

 

#5 Tubesift

Deze tool is heel handig om te gebruiken voor Youtube adverteren. Hiermee kan je zien welke video’s interessant zijn om je Youtube advertentie op te targeten.

Tubesift stelt je instaat om heel gericht te werk te gaan. De mogelijkheid om een selectie te maken op welke video’s je wel of niet vertoont wil worden met je advertentiecampagne op Youtube maakt het super specifiek.

Dit helpt je om redelijk eenvoudig een keuze te maken uit video’s waarop je wilt targeten met je Youtube advertentie.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This