11 SEO Tips Voor Webshops
De structuur van een webshop is in veel gevallen anders dan van een website. Dat heeft ook invloed op jouw SEO strategie. Wat voor een website werkt hoeft immers niet te werken voor een webshop. Daarom brengen wij jou deze SEO tips speciaal voor webshops.
Wanneer je met een webshop begint dan heb je al ontzettend veel pagina’s. Dit zijn pagina’s waar je producten opstaan en de categorieën die je productaanbod opsommen. Dit is totaal anders bij een andere vorm van een website. Deze beginnen vaak met slechts een handje vol pagina’s.
Daarom is de structuur van een webshop enorm belangrijk. Het moet natuurlijk aanvoelen voor bezoekers maar ook SEO-technisch kloppen. Daarmee doel ik op de interne linkstructuur en de namen en url’s van je categoriepagina’s en productpagina’s.
Ondanks dat het een voordeel is dat webshops vaak veel meer pagina’s tellen dan andere websites heeft het ook een veelvoorkomend nadeel. Dat nadeel is dat de content op die pagina’s zelden uniek is. Er is altijd wel een concurrent of groothandel die dezelfde content aanbiedt.
Je onderscheiden door het aanbieden van unieke content is dus essentieel om er tussenuit te springen, zeker op SEO gebied.
Dit zijn de 11 SEO tips voor webshops:
- Zorg dat elke pagina makkelijk te bereiken is
- Hou je links zo eenvoudig mogelijk
- Voeg tags op een logische manier toe
- Merknamen inzetten voor SEO
- De link die je maakt is belangrijk voor je SEO
- Afbeeldingen op je webshop
- Productomschrijvingen zijn SEO kansen die onbenut worden gelaten
- Interne linken in je productomschrijvingen
- Content op je categoriepagina
- Reviews op jouw webshop
- Mini-webshops
#1 Zorg dat elke pagina makkelijk te bereiken is
Zie de homepage van je webshop als je hoofdpagina. Vanaf de homepage moet elke pagina binnen drie klikken te bereiken zijn. Wanneer je dit niet doet dan zijn je pagina’s moeilijker te bereiken en in de ogen van zoekmachines minder belangrijk. En minder belangrijke pagina’s worden lager gewaardeerd in de zoekmachines.
Werk dus aan een goede interne linkstructuur die ervoor zorgt dat elke pagina binnen 3 klikken te bereiken is vanaf je homepage.
#2 Hou je links zo eenvoudig mogelijk
Wanneer je de url’s ziet als een verlengstuk van je content is het logisch; hou deze url’s zo simpel mogelijk. Voeg er dus geen overbodige letters en cijfers aan toe. Dus geen ID’s, tags en andere zaken die niks zeggend zijn voor een bezoeker en dus ook voor een zoekmachine.
Is dit een productpagina over een gaaf t-shirt dan moet dat duidelijk zijn in de url. Alles wat hier niet aan bijdraagt mag je weglaten. Dit geldt exact hetzelfde voor je categoriepagina.
#4 Merknamen inzetten voor SEO
De volgende SEO tip voor jouw webshop draait om het centraal zetten van merknamen op je website. Voor praktisch alle webshops zijn sommige merknamen van producten erg belangrijk. Dit merk je ook terug in het zoekwoordenonderzoek.
Kies er daarom voor om hier voordeel uit te halen door het creëren van landingspagina’s waarbij de merknaam centraal staat. Hier komt ook de vorige SEO webshop tip bij van pas. De tags die je aangemaakt hebt op merknaam kan je makkelijker mee integreren in je landingspagina gericht op dat merk.
#5 De link die je maakt is belangrijk voor je SEO
Nog regelmatig zie ik op webshop staan ‘bekijk dit product’ of ‘lees meer over dit product’. Dit is zonde want dit zijn niet de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Deze linken zeggen namelijk niks concreets.
Potentiële klanten zoeken namelijk op specifieke producten wanneer ze bereidt zijn om deze te kopen. Wanneer je een link maakt als ‘T-shirt Chicago Bulls’ dan vertelt dit aan de zoekmachine dat deze link verwijst naar een pagina waar een Chicago Bulls t-shirt te vinden is. Wanneer dit overeenkomt met de zoekopdracht ‘Chicago Bulls t-shirt’ dan heb je een grotere kans om hoger in de zoekresultaten te komen.
#6 Afbeeldingen op je webshop
Een van de SEO groeikansen voor webshops zit hem in de afbeeldingen die zij gebruiken. Vaak zijn dit afbeeldingen in een verkeerd formaat. Gebruik JPG afbeeldingen en comprimeer deze voordat je ze online plaatst. Dit komt de snelheid van je webshop ten goede.
Daarnaast worden afbeeldingen van producten vaak geplaatst met de verkeerde bestandsnaam. Plaats geen afbeelding als IMG6309.jpg maar kies voor een bestandsnaam die de zoekmachine duidelijk maakt wat er op de afbeelding staat. Een afbeelding van een t-shirt met een cactus daarop noem je dan bijvoorbeeld t-shirt-cactus-adidas-zwart.jpg.
Wanneer je ziet dat hier enorm veel winst valt te behalen en je overweegt om de afbeeldingen te gaan wijzigen let dan goed op. Voorkom dat Google de oude afbeeldingen niet meer terug kan vinden. Werk daarom met redirects die Google vertellen waar de nieuwe afbeelding te verplaatsen is.
Wanneer je geen redirects maakt kan dit namelijk nadelig voor je uitpakken in de zoekmachine resultaten.
#7 Productomschrijvingen zijn SEO kansen die onbenut worden gelaten
Wanneer je een webshop begint is wellicht de grootste opgave om alle producten in je webshop te krijgen. De leverancier of groothandel levert vaak afbeeldingen en kant en klare teksten aan. Hoe verleidelijk ook, maar gebruik deze niet.
Wat belangrijk is voor zoekmachine optimalisatie is het gebruik van unieke teksten. Unieke content aanbieden is de sleutel om hoger in de zoekmachines te komen. Wil je het goed doen in Google? Dan moet je daar hard voor werken. Dat betekent dus ook heel veel unieke productomschrijvingen schrijven.
Geen zorgen als je nu omschrijvingen van je leverancier hebt geplaatst. Kies de producten met de hoogste marge en begin de productomschrijvingen te herschrijven.
#8 Interne linken in je productomschrijvingen
Linken binnen je website is enorm belangrijk. Ook in je productomschrijvingen kan je hier gebruik van maken. Maak interne links op belangrijke zoekwoorden die in je productomschrijvingen staan naar pagina’s die de bezoeker daar meer informatie over kan geven.
Hou hierbij rekening met de eerder gegeven SEO-tip over het gebruik van de juiste tekst waar je de link onder plaatst.
#9 Content op je categoriepagina
Kijk maar eens op categoriepagina’s van grote webshops. Je zal bijna altijd onder de producten op de categoriepagina’s zien dat er enorme lappen tekst staat. Die tekst is er maar voor één reden en dat is om ervoor te zorgen dat de categoriepagina gevonden wordt op het zoekwoord wat voor deze pagina centraal staat.
Een simpele maar effectieve manier om ervoor te zorgen dat jouw webshop beter gevonden wordt in de zoekmachines.
#10 Reviews op jouw webshop
Reviewmarketing is erg belangrijk vandaag de dag. Het helpt je om de betrouwbaarheid van je website te vergroten en websites als trustpilot en de beoordelingen op jouw Google MyBusiness account zijn hiervoor erg waardevol.
Daarnaast kan het enorm helpen als deze user-generated content ook op jouw website zelf aanwezig is. Het is een van de manieren om meer content te genereren voor jouw webshop die je helpt om hoger te komen in de zoekmachines. Niet alleen vanwege het feit dat er meer content is maar vooral ook omdat deze content je bezoekers vaak langer op je website houdt. En dat is weer goed voor SEO.
#11 Mini-webshops
Google beoordeeld webshops onder andere op hun expertise. Welke webshop kan een gebruiker van Google het best mogelijke antwoord bieden op de vraag die zij hebben. Al snel wordt dan gedacht aan een expert.
Met mini-webshops kan je jezelf neerzetten als expert op één klein segment. Het is daarom aantrekkelijk om meerdere mini-webshops te maken. Uiteraard heb je ook een overkoepelende grote webshop die al jouw producten herbergt.
Dit brengt nog een voordeel met zich mee, je kan deze webshops naar elkaar laten linken. Wanneer je ze bij verschillende providers host met verschillende IP-adressen dan is het voor Google niet duidelijk dat deze webshops bij elkaar horen. Dit is dan ook weer goed voor jouw linkbuilding.
Nadeel is echter dat je wel voor elk van deze mini-webshops content moet maken en autoriteit moet opbouwen. Dit is hard werken, maar kan ook zeker in jouw voordeel uitpakken.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -