Meer volgers op Instagram met 14 tips
Evenals bij andere social media kanalen is het verkrijgen van meer volgers op Instagram erg belangrijk. Meer volgers betekent meer bereik en dus meer impact als je wat post. Nu zijn social media kanalen vooral interessant in de awareness fase en heb je echt wel wat volume nodig om hier klanten aan over te houden.
Met de komst van Instagram Shopping is dit echter helemaal anders. In mijn ogen moet elke webshop aan de slag met Instagram Shopping. Dit levert je namelijk snel meer klanten op. Doe je dit echter met weinig volgers dan is de impact klein. Daarom wil je graag snel meer volgers op jouw Instagram account.
Daarom zet ik voor jou 14 tips om meer volgers te krijgen op Instagram op een rij.
#1 Meer volgers door echt het gesprek aan te gaan
Social media is dé manier om het gesprek aan te gaan met jouw doelgroep. Ondanks dat dit de basis is van social media wordt dit vaak al snel vergeten. Zeker bij de middelgrote bedrijven en grote bedrijven zonder social media verantwoordelijke.
Een gemiste kans want juist die interactie vergroot de kans op meer volgers. Reageer daarom altijd op berichten van jouw volgers. Probeer het liefst een gesprek aan te knopen.
Maar kies ook voor andere manieren van interactie. Zo heb je natuurlijk Instagram Live. Vaak wordt dit niet snel ingezet door bedrijven omdat er moeilijk wordt gedacht over het format. Dit is helemaal niet nodig.
Ga gewoon dingen proberen met Instagram Live. Het hoeft echt niet allemaal gelikt eruit te zien. Het mag in elk geval geen showstopper zijn.
#2 Maak van jouw content micro content
Wanneer je content gaat posten op Instagram dan hoef je dit niet allemaal in één keer te doen. Dit geldt overigens ook voor andere social media kanalen. Knip het op in kleinere stukjes zodat je meerdere contactmomenten creëert met jouw volgers.
Dit levert je meer engagement op. Daarnaast draagt het bij aan de beeldvorming van jouw merk als expert op dit gebied.
Organiseer je bijvoorbeeld een productlancering dan heb je natuurlijk de foto of video van de productlancering. Maar in de dagen of weken ervoor kan je ook alvast foto’s maken van het product verstopt onder een doek. Misschien wel een sneak preview video waarin je een tipje van de sluier oplicht.
Het opbouwen van zo’n moment is zeer effectief.
#3 Video op instagram zorgt voor meer volgers
Instagram is natuurlijk groot geworden door de foto’s die je kan plaatsen op het social media kanaal. Maar Instagram wil meer. Daarom is er ook IGTV, Instagram TV. En dit biedt kansen voor jouw Instagram kanaal om meer volgers te werven.
Aangezien Instagram wil dat video een succes wordt op haar platform besteden ze hier dan ook meer aandacht aan. Kies er daarom voor om video in te zetten op Instagram en je zal zien dat dit leidt tot het verkrijgen van meer volgers.
#4 Instagram volgers houden van gezichten
Het is bewezen dat foto’s met gezichten het beter doen dan foto’s zonder gezichten. Dus wanneer je toch kiest voor het plaatsen van een foto dan kies je voor een foto met een gezicht.
Dat gezichten een positief effect hebben op jouw online marketing campagnes is niks nieuws. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor afbeeldingen op jouw website of webshop. Toch is het goed om te weten dat onderzoek heeft aangetoont dat foto’s met gezichten 38% meer likes krijgen dan foto’s zonder gezichten.
Zo is een selfie ineens een verantwoorde keuze.
#5 Hashtags maar dan goed
De kracht van hashtags is al bekend sinds Twitter. Ook op Instagram kunnen ze je helpen om meer volgers te werven. Tot nu toe niks nieuws mag ik aannemen. Maar hoe zet je hashtags op een goede manier in? Dit kan namelijk het verschil maken.
Een hashtag als #tgt #instagood of #fun heeft een groot bereik maar zakt alweer heel snel weg. Maak daarom een combinatie tussen populaire hashtags en longtail hashtags.
Kies voor één populaire hashtag die aansluit bij jouw foto maar combineer dit met twee longtail hashtags die super relevant zijn voor jouw foto.
#6 Instagram stories de sleutel tot succes
Stories zijn populair op Instagram en dat is niet zonder reden. Ze doen het goed bij gebruikers van Instagram en kunnen je veel volgers opleveren. Instagram helpt je hier ook een handje bij.
Instagram gaat met zijn stories de strijd aan met Snapchat en Instagram wil die strijd winnen. Daarom wordt er aan stories die je publiceert meer aandacht aan besteed. Dat betekent meer zichtbaarheid en dus meer kans op een groei in volgers.
Voor Instagram Stories kan je gebruik maken van Canva of Unfold om te werken met Instagram templates.
#7 Influencers kunnen je bereik vergroten
Marketing influencers zijn inmiddels een bekend middel om succes te boeken op korte termijn. Social media is het kanaal waar influencers hun bereik hebben zitten en de stap van het ene kanaal naar het andere kanaal is daarom klein.
Probeer daarom samenwerkingen aan te gaan met marketing influencers die jouw doelgroep bereiken. Wanneer zij een veel grotere fanbase hebben dan jouw kanaal dan kunnen ze voor jou met een opvallende actie om meer aandacht op jouw kanaal te vestigen. Doe je dit goed dan kan je in één klap heel wat extra volgers verwelkomen.
#8 Werk samen met je leveranciers
Nu hoef je hiervoor niet alleen marketing influencers in te zetten. Denk ook eens aan samenwerkingen met jouw leveranciers. Jij bent voor hen een verkoopkanaal. Daarom is het ook voor hen positief als jij meer volgers hebt op Instagram, zeker met het oog op Instagram Shopping.
Marketing campagnes voor winkels die laptops verkochten werden jarenlang volledig of gedeeltelijk door leveranciers van de laptops gefinancierd. Het is dus helemaal niet gek als je ook de samenwerking met jouw leveranciers zoekt om het bereik van jouw Instagram kanaal te vergroten.
#9 Jouw concurrenten zijn een kans voor groei in volgers
Het is een oud trucje maar hij werkt nog steeds. Bekijk de volgers van jouw concurrenten en begin deze volgers zelf te volgen. Zo wordt je zichtbaar voor deze doelgroep op een laagdrempelige manier. De kans dat zij jou terug volgen is vrij groot.
Zelf heb ik ooit een nietszeggend Instagram kanaal zo laten groeien van 0 naar 4.000 volgers in slechts 50 dagen. Dit terwijl we eigenlijk maar een handje vol producten online hadden op dat moment.
Beperk je hierbij echter niet alleen tot concurrenten. Verkoop je kinderkleding dan zoek je gewoon op personen met het zoekwoord ‘mama’, ‘papa’, ‘moeder’ of ‘vader’. Al snel krijg je een lijst te zien van personen die allemaal behoren tot jouw doelgroep.
#10 Engagement groepen gebruiken
Er zijn ontzettend veel Facebook groepen en de meeste hiervan bieden enorme kansen. Zo zijn er ook zogeheten engagement groepen. Deze groepen hebben een enorme impact gehad voor vele Instagram beginners.
Het lid worden van deze Facebook groepen zorgde voor een snelle groei in Instagram volgers. Kies een groep die het meest relevant voor jouw doelgroep is en je zal zien dat het hard gaat. Wie had gedacht dat het zo simpel kon zijn?
#11 Repost content van andere Instagrammers
Het klinkt misschien gek maar het hergebruiken van content voor social media is heel gebruikelijk. Echter op Instagram is het ook heel populair om content van andere Instagrammers te hergebruiken.
Er zijn zelfs voorbeelden waarbij het reposten van een video leidde tot het verkrijgen van ruim 9.000 volgers in één klap. Niet verkeerd dus.
Voor reposten van content is er zelfs een app. De app heet Repost for Instagram en is te downloaden voor Android en iOS. Deze app maakt het mogelijk om foto’s maar ook video’s te reposten. Hiervoor heb je wel toestemming nodig van de originele deler van de content.
Deze kan je vragen via een reactie onder de content of via een direct message (DM).
Natuurlijk vermeld je wel de bron van de content want zo gaan we met elkaar om in online marketing.
#12 Meer volgers met User generated content
Klanten van jouw webshop kan je stimuleren om hun aankoop te posten op Instagram. Wanneer ze in die post jouw Instagram account taggen dan kan je ze hiervoor belonen. Dit is een actieve strategie om meer volgers te krijgen voor jouw social media account.
Wanneer je het slim aanpakt dan biedt je ze bijvoorbeeld 10% korting met een vouchercode die beperkte tijd geldig is. Hiermee stimuleer je niet alleen groei van jouw Instagram volgers maar ook de kans op een nieuwe aankoop. Win-win dus.
Als je dit te kostbaar vindt dan kan je dit een korte periode doen. Puur om de eerste groei van jouw Instagram account een kickstart te geven. Wanneer veel Instagrammers jouw producten online delen en jou daarin taggen dan kan je stoppen met het weggeven van de korting.
Echter kan het dan ook zijn dat klanten minder snel terugkeren in jouw webshop.
#13 Nieuwe klanten zijn eerder bereid om jou te volgen
Wanneer een bezoeker van jouw webshop net een product hebben aangeschaft dan zijn ze overtuigd van jouw webshop. Ze hebben er een positief gevoel over. Vraag ze dan ook op jouw bedankpagina om jouw social media kanalen te gaan volgen. Hier zet je het liefst jouw populairste social media kanaal neer.
Voor webshops moet dit haast wel Instagram zijn op dit moment.
#14 Test de content die je post
Zoals bij alle online marketing kan je het nog zo mooi verpakken, als de content niet goed genoeg is dan haakt de bezoeker uiteindelijk af. Dat geldt ook zo voor social media en dus voor Instagram.
Het gaat dan ook niet om de kwantiteit van de content die je plaatst maar om de kwaliteit. Kijk daarom goed naar het resultaat van de posts die je plaatst op Instagram. Wat levert je op?
Kijk niet alleen naar likes of reacties maar kijk ook naar hoeveel nieuwe volgers het je oplevert. Duik daarom de data in en ga testen. Probeer eens een gekke post om te kijken wat het oplevert.
Varieer op het gebied van type content en op de inhoud van de content. Experimenteer dus met foto, video, stories en afbeeldingen maar ook met wat je erin plaatst.
Plaats je een foto van het product in een glossy magazine style foto of een foto van het product in zijn natuurlijk omgeving? Of doet een video review van het product opgenomen bij een klant het nog beter?
Experimenteer en je zal steeds beter leren welke content jouw nieuwe volgers oplevert en welke niet. Misschien blijkt het wel dat je voor conversie en het werven van nieuwe volgers verschillende soorten content moet inzetten. Dat laat je dan weer terugkomen in jouw contentkalender.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -
Prima tips, ik ga ermee aan de slag voor mijn kookaccount!