Hoger in Google komen door meer kliks
Voor zoekmachines als Google is het het belangrijkste dat de bezoeker op de beste manier geholpen wordt. Dat betekent dat zij de beste gebruikerservaring krijgen wanneer zij een zoekopdracht invoeren. Hoe beter je dit doet, hoe hoger je in Google komt. Een van de ruim 200 ranking factoren gaat over het behalen van meer kliks, een goede CTR.
In dit artikel leer je hoe je meer klikken krijgt uit je positie in de zoekresultaten en dus automatisch ook hoger in de zoekmachine resultaten komt. CTR is een ranking factor.
Wat is CTR?
CTR staat voor Click Thru Rate. Dat laat zich vertalen naar doorklikratio. Dit geeft aan hoeveel procent van de mensen die jouw pagina zien staan tussen zoekresultaten er daadwerkelijk naartoe klikken. De formule ziet er als volgt uit.
Klikken / aantal mensen die jouw pagina in de zoekresultaten hebben gezien x 100%
De CTR zegt wat over hoe aantrekkelijk jouw pagina is voor de mensen die een zoekopdracht hebben ingetoetst.
Wat heeft er invloed op de CTR?
Er zijn voor het bepalen van de CTR een aantal invloeden. Je zal bijvoorbeeld zien dat hoe hoger je in Google staat hoe hoger je CTR is normaal gesproken. De invloeden op CTR zijn:
- Pagina waarop je staat
- Positie op de pagina waarop je staat
- Titel van jouw zoekresultaat
- Beschrijving van jouw zoekresultaat
- Url van jouw zoekresultaat
- Rich Snippets
Uiteindelijk gaat het erom dat je relevant bent, de belofte doet dat je het probleem oplost van de zoekopdracht en dat je opvalt.
Hoger in Google komen wordt beloond met hogere CTR
Hoewel de positie en de pagina waarop je staat vanzelfsprekend lijken is het goed om hierbij stil te staan. Het geeft eens te meer aan dat bovenaan staan op Google zaligmakend is.
Mensen die lezen in het Nederlands lezen van links naar rechts en van boven naar beneden. Daarom is de positie van links bovenaan het eerste resultaat dat je ziet. Is dit niet het resultaat waarvan je verwacht dat het je probleem oplost dan ga je naar het tweede resultaat.
De reden dat de pagina ook invloed heeft heeft meer te maken met de psychologische aspecten ervan. Als je inmiddels op pagina 10 aanbeland bent dan is je gemoedstoestand inmiddels wat negatief. De kans dat je dan nog verwacht dat een zoekresultaat het juiste antwoord biedt is dan een stuk lager. De kans dat je klikt is daarmee ook een stukje lager.
Optimaliseer de Meta Title
Wanneer je een zoekresultaat bekijkt dan is het eerste wat je ziet waarschijnlijk de blauwe titel. De titel is onderdeel van de meta tags. We noemen de titel de meta title. Besef je goed dat mensen de pagina scannen en herkenning speelt hierbij een belangrijke rol. De blauwe titel moet de aandacht pakken. Wanneer kan je zo concreet mogelijk zijn voor deze persoon? Door zijn zoekopdracht terug te laten komen in de titel.
De belangrijkste tips omtrent het maken van goede titels:
- Gebruik titels die niet langer zijn dan 65 tekens, Google breekt deze af
- Probeer de zoekterm zover mogelijk van voren te plaatsen in de titel
- Stel een vraag in de titel
- Werk met tekens die opvallen zoals vraagtekens of andere opvallende tekens
- Gebruik nummers en schrijf ze niet voluit
- Maak mensen nieuwsgierig. Kies voor superlatieven als, schokkend, geweldig, inspirerend, afschuwelijk
Hoe je met een goede beschrijving hoger in Google kan komen
De beschrijvende tekst, beter bekend als de meta description, heeft ook een rol in het vergroten van je CTR. Mensen scannen de pagina en dat biedt gek genoeg voordelen. Zorg dat je opvalt en Google geeft je hiervoor een mooie kans. Als de zoekopdracht overeenkomt met een woord in de beschrijvende tekst dan wordt deze dikgedrukt weergegeven. Hierdoor val je extra op.
Tips voor een sterke meta description:
- Gebruik niet meer dan 160 tekens om te voorkomen dat Google je beschrijving afbreekt
- De titel heeft de aandacht gegrepen van de bezoeker, de description moet verleiden om te klikken. De description moet duidelijk maken wat de bezoeker kan verwachten, doe een belofte wat de bezoeker er aan overhoudt om te klikken op de pagina
- Kies voor triggerwoorden zoals: gratis, tips, stappenplan, handleiding, checklist
- Vermeld UBR’s zoals prijsvoordeel, snellere service, MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen)
- Zorg dat de tekst aansluit bij de content op de landingspagina. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de bezoeker klikt, teleurgesteld raakt, de pagina direct verlaat en het zoekresultaat onder je aanklikt en daar wel geholpen wordt
Hou er wel rekening mee dat Google er ook voor kan kiezen om zelf een beschrijving toe te voegen en de jouwe links te laten liggen. Zonde van het werk natuurlijk maar ga er vanuit dat Google de beste ervaring wil dus uiteindelijk werkt dit ook in jouw voordeel met relevante bezoekers. Volgens een studie wordt in 35,9% van de gevallen de beschrijving die je hebt ingevoerd weergegeven.
De url kan ook helpen
Maak ook gebruik van de mogelijkheid om de url zelf te bepalen. Probeer je zoekwoord hierin terug te laten komen. Op deze manier bevestig je dat jouw pagina het antwoord heeft op de vraag. Let wel, een te lange url wordt afgebroken. Door hier aandacht aan te besteden maak je er een echte zoekmachine geoptimaliseerde url van.
Rich Snippets zorgen dat je opvalt
Met Rich Snippets kan je de zoekresultaten van je pagina nog meer laten opvallen. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld.
Het zijn allemaal manieren om op te vallen ten opzicht van zoekresultaat nummer 4. Deze maakt geen gebruik van Rich Snippets. Op welk zoekresultaat denk je dat er vaker wordt geklikt?
Hoe weet je dat je je CTR moet verbeteren?
Goed, nu weet je hoe je je CTR moet verbeteren maar wanneer moet je je CTR eigenlijk verbeteren? Elke verbetering is er natuurlijk eentje, maar sommige zoekresultaten sluiten simpelweg niet aan bij de zoekopdracht. Althans de titel of beschrijvende tekst niet, de pagina waar de content op staat uiteraard wel. Dan is het belangrijk om dit te weten zodat je dit kan verbeteren.
De informatie over CTR vind je in Google Search Console.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -