In 3 stappen meer gasten in je restaurant

Heb je een restaurant en wil je meer gasten in je restaurant? Dan is deze 3 staps restaurant marketing methode echt iets voor jou. Het is een simpele methode die is komen overwaaien uit Amerika en succesvol is gebleken.

Trouwe gasten zijn een belangrijk onderdeel van restaurant marketing. Dit zorgt voor meer gasten in je restaurant voor een langere termijn. Dat maakt het een belangrijk onderdeel van het succes van jouw restaurant.

 

Hoe krijg je meer trouwe gasten in je restaurant?

Uit onderzoek is gebleken dat gasten een steeds groter wordende kans hebben om terug te komen in jouw restaurant na meerdere geweldige ervaringen. Het doel is dus om niet slechts één keer een goede indruk te maken maar om dit meerdere keren te herhalen.

De cijfers tonen aan dat drie succesvolle bezoeken aan jouw restaurant essentieel zijn om trouwe gasten te creëren. Er vanuit gaande dat de gasten een geweldige avond hebben die niet beter kon zijn de gemiddelde cijfers als volgt.

  • Na een eerste bezoek aan jouw restaurant is de kans dat ze terugkomen voor een tweede bezoek 40%.
  • Na een tweede bezoek aan jouw restaurant is de kans dat ze voor een derde keer terugkomen 42%.
  • Het echte verschil wordt gemaakt tijdens het derde bezoek. De kans dat ze terugkomen voor een vierde keer is 70%.

Zoals je ziet is het derde bezoek dus erg belangrijk. De cijfers laten zien dat drie opeenvolgende positieve ervaringen zorgen voor een klant voor het leven. Deze gasten ga jij vaker terugzien in jouw restaurant.

 

Meer gasten in jouw restaurant in 3 simpele stappen

Nu we vast hebben gesteld dat de eerste drie bezoeken uiterst belangrijk zijn is het de vraag hoe je dit voor elkaar krijgt. Hoe krijg je die gasten drie keer in jouw restaurant? Met drie eenvoudige stappen kan je dit realiseren.

 

#1 Trek gasten naar jouw restaurant

Nieuwe gasten naar jouw restaurant trekken is de meest uitdagende stap. Hoe verleidt je ze tot een bezoek aan jouw restaurant? Social media adverteren kan een goede mogelijkheid hiervoor zijn.

Biedt de lokale doelgroep een extra’tje om ze naar jouw restaurant te komen. Een goed idee is een gratis voorgerecht. Dit is een goede keuze omdat dit vaak laag is in de kosten maar ook omdat gasten niet direct vertrekken na een voorgerecht. Ze bestellen ook altijd nog een hoofdgerecht. Het weggeven van een dessert kan uiteraard ook.

Wat erg belangrijk is tijdens het eerste bezoek is dat ze een geweldige avond hebben. Je kan er voor kiezen om rode servetten neer te leggen op de tafel om ervoor te zorgen dat het personeel weet dat dit gasten zijn die voor het eerst het restaurant bezoeken. Zo kan de personeel net even dat stapje harder lopen voor jouw nieuwe gasten.

 

#2 Zorg dat gasten terugkomen naar jouw restaurant

Na een eerste geslaagde avond is er 40% kans dat je deze gasten terugziet. Om dit percentage te verhogen kan je ze een incentive aanbieden. Geef de gasten bij het presenteren van de bon of tijdens het dessert een coupon waarmee ze bij het volgende bezoek recht hebben op een gratis cocktail of een fles wijn.

Hierdoor stimuleer je een volgende bezoek. Daarbij wordt dit zeer gewaardeerd door de gasten in jouw restaurant. De kans is ook aanwezig dat ze dit tegen vrienden en kennissen vertellen.

 

#3 De laatste stap naar een klant voor het leven

Binnen een of twee maanden kan je de gasten weer terug verwachten voor een gezellige avond. De coupon die je hebt aangeboden speelt hier zeker een rol in. Uiteraard zorg je ervoor dat ook het tweede bezoek een fantastische ervaring is.

En nu komt het erop aan. Komt de gast voor een derde keer terug? Zoja, dan weet je zeker dat je deze gasten vaker terug gaat zien. Dus hoe realiseer je dit?

Je kan het erop gokken en rekenen op die 42% die terugkomt maar je kan dit percentage ook verhogen door een derde keer een gratis product aanbieden. Kies echter niet voor hetzelfde product als bij de eerdere aanbiedingen. Heb je de eerste keer een voorgerecht aangeboden dan kan je nu kiezen voor bijvoorbeeld een dessert.

 

Gasten voor het leven in jouw restaurant

Toch kan je vraagtekens stellen bij deze restaurant marketing strategie. Je geeft immers drie keer een product weg waar je anders marge op maakt. Zonde denk je wellicht maar vergeet niet dat deze gasten nog vaak terug zullen komen in jouw restaurant.

Meer gasten betekent vaker volgeboekte avonden en voor je het weet zit je vol op zelfs de rustige avonden. Dat is toch zeker wel de investering waard.

Je wint met trouwe gasten namelijk niet een eenmalige reservering maar gasten die regelmatig jouw restaurant bezoeken. Dat zorgt voor een grote customer lifetime value. Uiteindelijk verdien je de kosten voor de social media advertenties en de gratis producten in meervoud terug en bij een goede beleving blijven deze gasten als maar terugkomen.

 

Online marketing voor meer gasten in jouw restaurant

Dit gehele proces kan je doen via printadvertenties en uitgeprinte coupons maar ik kan je verzekeren dat het rendement veel hoger is wanneer je online marketing hiervoor inzet.

Allereerst kan je via lokale SEO zorgen dat je beter gevonden wordt op het internet. Hier beginnen voor de meeste mensen hun zoektocht naar een nieuw restaurant. Je wilt dus lokaal gevonden worden en dat is voor elk restaurant mogelijk.

Maar er is zeker ook een rol weggelegd voor email marketing. De uitgeprinte coupon die je geeft kunnen de gasten al snel kwijtraken. Het is natuurlijk nog steeds goed om deze te geven, want het geeft een fijn gevoel aan de gasten. Met email marketing kan je de gasten nogmaals herinneren aan de coupon en het maken van een reservering stimuleren.

Het verkrijgen van het emailadres is dus belangrijk. Dit kan eventueel met een online reserveringsformulier maar er zijn meerdere mogelijkheden.

 

Starten met meer gasten in je restaurant in 3 stappen

Social media adverteren is de optie die ik gaf om nieuwe gasten in jouw restaurant te krijgen. Maar er zijn meerdere mogelijkheden. Denk eens aan het volgende:

  • Groupon
  • Social Deal
  • Influencer Marketing

Deze mogelijkheden om je aanbieding te verspreiden zijn groot. Zorg er wel voor dat de mensen zoveel mogelijk online reserveren om het emailadres te bemachtigen voor email marketing.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This