Content marketing voor hotels

Er is enorm veel concurrentie op het gebied van hotel marketing. Hotels die strijden om de aandacht van potentiële nieuwe gasten, zeker met de komst van online boekingsplatforms. Content marketing kan voor hotels het daadwerkelijke verschil maken.

Content marketing dus, maar hoe pak je dit als hotel aan? Ik zocht het voor je uit.

9 interessante content marketing kansen voor hotels op een rij.

 

Waarom content marketing een kans is voor hotels

Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de hotels nog niet structureel aan de slag is met content marketing. Vooral kleinere hotels vinden het moeilijk om de tijd, inspiratie en middelen te vinden om aan de slag te gaan met contentmarketing.

Dit terwijl het een grote kans is om met deze gratis marketingtechniek het verschil te maken. Meer bezoekers, meer boekingen en betere reviews liggen voor het grijpen met content marketing.

Doordat een groot deel van de hotels de kans van content marketing nog onbenut laat is het voor de hotels die ermee aan de slag gaan een grote kans. Het zorgt voor een betere beleving en onderscheidt je van de hotels die het nog niet doen. Daarnaast is het ook nog eens goed voor SEO voor jouw hotel.

 

Het boeken van een hotel gaat totaal anders dan voorheen

Vroeger ging men naar een reisbureau om een weekendje weg, vakantie of hotel uit te zoeken. Na het doorbladeren van wat reisgidsen werd er een beslissing genomen en dat was het. Het hele aankoopproces begon met de wens voor een reis.

Vandaag de dag gaat dat in veel gevallen anders. Inspiratie van andere plekken op de wereld creëren een behoefte om een bepaald land, regio of plaats te bezoeken. Daar wil men naartoe en oja, er moet ook nog even een hotel geboekt worden om in te overnachten.

Het uitzoeken van het hotel staat daarmee minder centraal, de locatie en de beleving van die locatie staan centraal.

En daarmee verandert de hele buyer journey voor het boeken van een hotel. Stel de beleving van de omgeving centraal en hotelboekingen zullen snel volgen.

 

Hotelmarketing door middel van content marketing

Het centraal stellen van de beleving van de omgeving zorgt voor reisinspiratie. Afhankelijk van de locatie van jouw hotel bepaal je wat de helden van jouw content marketing strategie worden.

Is jouw hotel vlakbij het strand gevestigd? Dan is dat een van de helden van jouw content marketing strategie. Het is namelijk iets waar mensen graag naartoe gaan tijdens een tripje. Werk met veel beeldmateriaal want dat inspireert het meest. Zorg dat het strand zo aantrekkelijk mogelijk is dat mensen dit willen bezoeken.

Maar er zijn vele stranden in de wereld. Wat onderscheidt dit strand van de andere stranden? Zorg dat je verhalen, foto’s en video’s brengt die een behoefte creëren om deze plek te bezoeken.

Zit je niet gevestigd aan het strand? Werk dan samen met winkeliers van een beroemde winkelstraat, een theater dat regelmatig een podium biedt aan artiesten met een grote fanbase of de organisatoren van een groot sportevenement.

Schrijf blogs, deel foto’s op Instagram en post video’s op Youtube over wat deze helden zo aantrekkelijk maakt. In feite wordt je een soort reiswebsite voor de directe omgeving van jouw hotel.

 

Hotel magazines zijn een vorm van content marketing

Vergis je niet, de reisbranche doet al vele jaren aan content marketing. Elke reisgids was immers een boek vol met content marketing. Inspirerende verhalen over de meest prachtige plekken over de gehele wereld moest lezers enthousiasmeren om een bepaald gebied te bezoeken.

Reisgidsen en hotel magazines zijn helaas passe. Ze worden nog zeker wel gemaakt maar het effect is vele malen kleiner.

Ga slim om met deze content. Je kan content namelijk inzetten op diverse marketing kanalen. De teksten en foto’s uit het magazine kan je namelijk ook gebruiken als blogs op jouw hotelwebsite.

Vervolgens knip je foto’s en teksten uit deze blogs op in berichten voor social media. De content is namelijk interessant op meerdere momenten in het jaar. Hergebruik jouw content dus op diverse online marketing kanalen en post ze meerdere keren op social media met net een andere insteek.

 

Content marketing inzetten om regelmatig contact te hebben met jouw doelgroep

Inspirerende content om jouw hotel op de bucketlist van jouw doelgroep te krijgen werkt. Maar hoe zorg je ervoor dat je jouw doelgroep regelmatig bereikt zodat je hen kan inspireren?

Daarvoor creëer je een plek waarbij jouw doelgroep graag komt. Richt je daarom op hen lifestyle. De content die je verspreidt gaat dus niet alleen maar over jouw hotel of over de omgeving van jouw hotel. Het gaat over een bepaalde manier van leven.

Met handige tips, inspiratie, waardevolle kennis en echte verhalen trek je de aandacht van jouw doelgroep. Dat alles geclusterd om een onderwerp dat jouw doelgroep aanspreekt. Fungeer als een mediabedrijf, een uitgeverij, een specialist op dit niche.

Hiervoor is het belangrijk dat je je doelgroep ontzettend goed kent. Maak buyer persona’s om over onderwerpen te schrijven die hen aanspreken.

Stel jouw hotel richt zich op jongeren die houden van geweldige avondjes uit. Zet jouw content marketing dan in om cocktailrecepten, interviews met dj’s en waanzinnige clubavonden te delen.

Kies een niche en produceer daar regelmatig content over. Daarnaast laat je zo nu en dan relevante content zien over de omgeving van jouw hotel en uiteraard jouw hotel zelf. Al snel realiseert de lezer zich dat voor een geweldig weekend jouw hotel de juiste keuze is.

 

Jouw restaurant als ster van jouw content marketing strategie

Heeft jouw restaurant een fantastisch restaurant? Dan kan je je ook richten op dit specifieke onderdeel van jouw hotel. Misschien wat meer gericht op de lokale doelgroep maar deze leveren net zo goed omzet op.

Laat spectaculaire gerechten zien, deel video’s van gerechten die aan tafel bereidt worden of een interview met de chefkok.

Natuurlijk kan je dit ook doen met een spa wanneer jouw hotel hierover beschikt. Wanneer de faciliteiten dermate spectaculair zijn trekt dit wellicht vriendinnengroepen die er een weekendje weg van maken. Zo zijn er in België bijvoorbeeld hotels met een privé spa.

 

Podcasts zijn erg populair in content marketing

Ze bestaan al langer maar de podcast is weer helemaal terug van weggeweest. Misschien ingegeven door voice search maar elke uitgeverij heeft er een inmiddels. Veel marketing influencers en sommige grote bedrijven hebben al een podcast opgezet.

Een podcast is een vorm van content marketing waarbij het gesproken woord de manier is om kennis te delen. Een mini radioshow eigenlijk. Ze zijn heel erg eenvoudig om te maken en worden misschien wel sneller gemaakt dan blogs.

Maar wat bespreek je in een podcast van een hotel?

Heel simpel eigenlijk, alles wat interessant is voor hotelgasten behalve over het hotel zelf.

Vertel over onderwerpen die interessant zijn voor jouw doelgroep. Zo trek je ze naar jouw podcast toe. Vertel ook in jouw podcast over de omgeving van jouw hotel maar dan alleen over trekpleisters die aansluiten bij het thema van jouw podcast. Terloops kan je jouw hotel noemen tijdens de podcast maar beperk dit slechts tot één of maximaal twee keer.

 

Video’s een kans voor hotels

Niks roept beleving zoveel op als videomarketing. Iedereen wil naar de Bahama’s terwijl we er nog nooit geweest zijn. We hebben alleen enkele video’s gezien van de prachtige stranden. Wat er verder te doen is? Geen idee.

Ditzelfde gevoel kan je creëren voor potentiële hotelgasten over de directe omgeving van jouw hotel. Uiteraard heb je niet de stranden van de Bahama’s maar misschien wel een golfbaan?

Gleneagles Hotel maakte bovenstaande video rond het golfevenement de Ryder Cup 2014. Gleneagles Hotel staat namelijk bekend om zijn golfbanen en was trots dat zij de Ryder Cup in 2014 mochten hosten. Een knap staaltje content marketing.

 

Een video van het hotel is ook content marketing

Het maken van een video over je hotel is content marketing. Echter, heel eerlijk, een video over een hotel is ontzettend saai. Content marketing draait om waardevolle content en niet om directe verkoop. Laat dingen zien die mensen echt interesseren niet jouw product.

Toch kan een video over jouw hotel wel interessant zijn. Alleen moet je dit wel op de juiste manier vertellen. Zoals Marriot Hotel deed.

Bovenstaande video is ruim 9 miljoen keer bekeken. Heb je enig idee hoeveel advertentiebudget je nodig hebt om 9 miljoen mensen te bereiken? Content marketing kan niet alleen potentiële gasten beïnvloeden maar ook je advertentiekosten drastisch verlagen.

Natuurlijk is dit een hele productie van 35 minuten. Dat kost tijd en geld. Maar je kan het ook kleiner aanpakken. De trailer van een minuutje trok ook al bijna 200.000 kijkers.

 

Email marketing een logisch onderdeel van content marketing

De content die je deelt op jouw online marketing kanalen trekken door middel van SEO nieuwe bezoekers aan. Het is echter lastig om deze bezoekers continu naar jouw content toe te trekken.

Volgers op jouw social media kanalen helpen hierbij maar met de wisselende algoritmes van social media kanalen laten ze steeds minder vaak jouw social media posts zien. Het vervelende hieraan is dat je hier geen controle over hebt. Met email marketing heb je dit gelukkig wel.

Daarom is het verzamelen van emailadressen van jouw doelgroep enorm belangrijk. Wanneer je nieuwe relevante content hebt voor jouw doelgroep dan kan je hen hiervan op de hoogte brengen met email marketing.

Door content marketing te combineren met email marketing zet je eigenlijk in op inbound marketing. Hoe meer emailadressen je verzamelt, hoe groter het bereik van jouw email marketing. Dit leidt tot meer geïnteresseerde bezoekers en uiteindelijk tot meer conversies voor jouw hotel. Dat betekent uiteindelijk meer hotelreserveringen.

 

Marketing influencers inzetten voor jouw hotel

Je hebt er vast wel van gehoord, influencer marketing. Het zijn online supersterren met grote schare volgers op hun social media kanalen. Hierdoor hebben zij een enorm bereikt gecreëerd die mogelijk behoort tot jouw doelgroep.

Zo zijn er influencers die zich gespecialiseerd hebben in reizen. Maar wellicht zijn ook lokale sterren te porren voor een samenwerking. Door één of meerdere influencers uit te nodigen voor een gratis overnachting in jouw hotel kan je hele mooie waardevolle content creëren.

Zij vloggen namelijk voor hun beroep. Daarom kan je ook een review verwachten over de ervaring in jouw hotel. Probeer deze influencers dan ook de beste beleving te bieden in jouw hotel. Dit brengen zij namelijk onder de aandacht bij hun volgers en dat levert jouw zichtbaarheid, naamsbekendheid en bezoekers op. Deze bezoekers probeer jij natuurlijk te converteren naar klanten.

 

Wat levert content marketing hotels op?

Choice Hotels ontvouwde in 2016 een content marketing strategie voor hun hotelketen. Met een nieuwe blog website focussen zij zich op reisbestemmingen, niet op hotels. Niet geheel toevallig worden hier reisbestemmingen in de spotlight geplaatst waar Choice Hotels een hotel heeft.

Deze content marketing strategie probeert waarde toe te voegen en te inspireren. Vooral op plekken waar grote mediabedrijven zoals Tripadvisor en Lonely Planet nog weinig aandacht aan besteden.

Dit heeft geresulteerd in 2,5 miljoen nieuwe bezoekers in een periode van 12 maanden. Daarvan gingen 3.400 bezoekers naar de boekingspagina van Choice Hotels. Uiteindelijk leidde dit tot een toename van 35% in hotelboekingen van organische websitebezoekers.

Hebben ze dit allemaal eigenhandig gedaan? Nee. Ze werkten met lokale freelancers om hun content te laten produceren want wie kan er beter over de regio schrijven als de lokale inwoners.

 

Conclusie

Content marketing is voor hotels dus een grote kans. Zeker in de strijd om de online aandacht van potentiële hotelgasten. Het helpt je bij SEO, email marketing, het vergroten van jouw zichtbaarheid en uiteindelijk om te groeien in omzet.

Er zijn diverse mogelijkheden om met jouw hotel aan de slag te gaan met content marketing. Zolang je niet probeert te verkopen in jouw content marketing kan je eigenlijk niet zo heel veel verkeerd doen.

Gelukkig hoef je content marketing niet helemaal alleen te doen. Je kan content marketing uitbesteden aan professionele bureaus die jou snel kunnen helpen aan waardevolle content die ook gevonden wordt in de zoekmachines en zorgt voor engagement op jouw social media kanalen.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This