Facebook Adverteren Voor Hotels
De makkelijkste manier om een grote groep mensen te bereiken is adverteren met Facebook. Het kan in enkele minuten geregeld zijn maar haal je dan het meeste uit je advertentie? Facebook adverteren betekent voor hotels een goed profiel op stellen van jouw gasten en die mensen bereiken met geweldige advertenties.
Wat Facebook adverteren voor hotels zo geschikt maakt?
Als ik je zou vertellen dat we een dossier hadden over alle mensen van de wereld en jij daaruit mocht kiezen met wie je contact opnam dan zou je enthousiast zijn neem ik aan. Facebook is dat in grote lijnen.
Social media adverteren voor hotels draait heel erg om het uitzoeken van de juiste mensen om te benaderen en een op maat gemaakte advertenties aan deze mensen tonen. Wanneer je dit goed doet vergroot je het conversiepercentage en zal je zien dat je advertenties meer op gaan leveren.
Targeting is de sleutel voor Facebook adverteren. Maak daarom een aantal buyer persona’s op zodat je de juiste persoon niet alleen kan aanspreken maar ook kan raken op een manier dat hij actie onderneemt.
Uiteraard is ook de landingspagina van belang om de bezoeker daadwerkelijk te converteren maar laten we ons eerst focussen op een aantal goede Facebook advertentie strategieën voor hotels.
Leestip:
Facebook marketing voor hotels
#1 Facebook adverteren rond lokale evenementen
In de meeste steden komen grote evenementen voor die mensen graag bezoeken. Dit zijn soms mooie gelegenheden om er meteen een weekendje van te maken en dus een hotelovernachting te boeken.
Daar wil jij als hotelier natuurlijk gebruik van maken. Sterker nog, misschien wil je dit idee wel onder de aandacht brengen om behoefte te creëren.
Mensen die het evenement gaan bezoeken willen misschien wel overnachten bij een hotel in de omgeving. Zit jouw hotel dichtbij dan kan je hier handig op inspelen door mensen die de Facebook pagina van het evenement leuk vinden te targeten voor een speciale aanbieding.
Meld in de advertentie niet alleen jouw hotel maar maak daadwerkelijk de koppeling tussen het evenement en een overnachting. Met een compleet arrangement dat men kan vinden op de landingspagina maak je het erg aantrekkelijk om de overnachting te boeken.
Door ook regiotargeting toe te passen kan je ook lokale inwoners uitschakelen zodat je alleen mensen bereikt die waarschijnlijk een hotel nodig hebben voor een overnachting. Onder ‘levensgebeurtenissen’ vind je bijvoorbeeld de optie ‘niet in woonplaats’.
#2 Herleef jouw huwelijksnacht in ons hotel
Een andere mogelijkheid is om mensen te bereiken die een opkomend jubileum hebben. Dit kan zijn dat mensen zoveel jaar getrouwd zijn. Helaas kan het ook wat anders zijn, zoals een samenlevingscontract maar goed je moet roeien met de riemen die je hebt. Overigens kan je dit ondervangen door je doelgroep te verkleinen met alleen mensen die getrouwd.
Biedt hen een advertentie aan die direct inspeelt op het herbeleven van jouw huwelijksnacht. Hiermee trek je direct de aandacht. Een mooi huwelijksarrangement op de landingspagina en jouw campagne is er klaar voor.
Deze groep mensen kan je in het eerste jaar overigens ook aanspreken door de groep ‘pasgetrouwd’ te selecteren. Deze mensen zijn minder dan een jaar geleden getrouwd.
Leestip:
SEA: Google Adwords voor hotels
#3 Facebook advertentie campagne ‘trouw in ons hotel’
Een andere mooie groep om je op te richten is de groep die nog moet gaan trouwen. Gelukkig kan je op Facebook mensen die onlangs verloofd zijn targeten. Dit geeft enorme kansen voor jouw hotel.
Biedt daarom als hotel zijnde een advertentie aan die zich richt op het verzorgen van de bruiloft of de huwelijksnacht. Afhankelijk van de faciliteiten van jouw hotel weet je uiteraard welke mogelijkheden jouw hotel kan bieden.
#4 Spreek een niche doelgroep aan die aansluit bij jouw hotelaanbod
Sommige hotels hebben een jaar lang een specifiek niche waar ze zich op richten. Andere organiseren soms een evenement dat een specifieke doelgroep aantrekt. Hoe dan ook, maak gebruik van Facebook adverteren voor hotels op een manier die juist die doelgroep aanspreekt.
Verzorg je bijvoorbeeld een weekend dat in het teken staat van yoga dan kan je met Facebook adverteren juist die specifieke doelgroep aanspreken. Mensen die yoga pagina’s leuk vinden bijvoorbeeld. Voor sommige interesses zijn er zelfs groepen aangemaakt in de Facebook targeting opties. Bijvoorbeeld yoga, meditatie maar ook bodybuilding.
Maar je vindt ook kuuroorden onder ‘winkelen en mode’. Heeft jouw hotel een spa? Dan is dit misschien wel de groep mensen die voor jouw hotel heel interessant is.
#5 Combineer de kalender met jouw Facebook advertenties
Jij als hotelier weet het beste wanneer er een piek is in hotelboekingen. Rond valentijnsdag wellicht? Maak daar dan een Facebook campagne voor waarbij je je richt op mensen met een relatie.
Maak een speciale aanbieding voor een romantisch weekend inclusief een romantisch diner en fles champagne op de kamer bij ontvangst.
#6 Retarget bezoekers van jouw hotelwebsite
Bezoekers die eerder op jouw hotelwebsite zijn geweest maar niet hebben gereserveerd zijn ook erg interessant. Misschien werden ze gestoord door iets en kwamen er daardoor niet aan toe om verder te lezen of te boeken.
Soms moet je mensen een beetje helpen, help ze dan ook om de weg naar jouw hotelwebsite weer te vinden. Facebook adverteren biedt je die mogelijkheid. En wanneer je jouw content marketing strategie voor hotels aan het uitrollen bent dan kan je er zeker van zijn dat er enige vorm van interesse bestaat voor de omgeving van jouw hotel.
Leestip:
De ideale Facebook advertentie maken
#7 Videomarketing op Facebook voor hotels
Deze facebook advertentie strategie is erop gericht om te besparen op de kosten van jouw Facebook campagnes. Door te werken met een tweestapsraket kan je veel gerichter te werk gaan.
Allereerst richt je je op een geselecteerde groep mensen waarvan je misschien nog niet helemaal overtuigd bent. Adverteer naar deze groep mensen met een videoadvertentie die zich richt op de geweldige beleving die zich in jouw stad bevindt. Zorg dat mensen hierdoor echt deze stad willen bezoeken.
De mensen die dit filmpje voor de helft of langer hebben bekeken kan je vervolgens retargeten met een advertentie waarin je een concrete aanbieding doet. Zo betaal je voor de tweede advertentie veel minder omdat je alleen mensen bereikt met een zekere interesse in het gebied.
Video advertenties zijn goedkoper dan andere advertentievormen en daardoor maakt het dat je uiteindelijk minder geld kwijt bent om een nieuwe hotelboeking binnen te halen.
Conclusie
Zoals je ziet zijn er diverse mogelijkheden om als hotel meer gasten naar jouw hotel te trekken. En er zijn er nog veel meer. Heeft jouw hotel een restaurant? Dan raad ik je ook zeker aan om te kijken bij onze Facebook adverteren ideeën voor restaurants.
We behandelden al:
- Adverteren rond lokale evenementen
- Richt jouw advertenties op mensen die een huwelijksjubileum vieren
- Facebook adverteren voor de bruidssuite
- Bereik mensen die geïnteresseerd zijn in jouw thema
- Facebook adverteren voor hotels rond valentijnsdag
- Retarget bezoekers van jouw hotelwebsite
- Benader mensen die interesse hebben in de omgeving van jouw hotel
Maar dan heb ik het nog niet eens gehad over de mogelijkheden van vrijgezellenfeesten, vriendengroepen en moederdag. Bekijk ook eens de mogelijkheden die Facebook adverteren speciaal biedt voor hotels. Klik hier. Of deze campagne mogelijkheden voor mensen die nog niet weten waar ze heen gaan. Klik hier.
Facebook adverteren hoeft niet moeilijk te zijn voor hotels maar je moet creatief te werk gaan en je campagnes goed inrichten. Het aanbod op je landingspagina’s moet ijzersterk zijn om daadwerkelijk bezoekers te converteren. Wij kunnen je daarbij helpen. Neem gerust eens contact op voor een vrijblijvend gesprek.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -