Social media marketing voor hotels
Je kan er vanuit gaan dat ongeveer de hele wereld op social media zit. Social media is dus een manier voor jouw hotel om potentiële klanten te bereiken. Misschien ben je er zelfs al mee bezig, maar blijven de resultaten uit. Hoe pak je social media marketing voor hotels dan wel aan? Dat vertel ik je in deze blog.
Content voor hotels op social media kanalen
Elk social media kanaal heeft zijn eigen kenmerken en eigenschappen. Dit vraagt dan ook om verschillende contentvormen voor elk social media kanaal. Door dit op de juiste wijze aan te vliegen vergroot je de impact van jouw berichten en dit leidt tot een hogere engagement.
Elk van de social media platform is een kanaal om jouw online marketing campagnes in te zetten. Laten we de kanalen één voor één doorlopen om een goed beeld te krijgen van de juiste content voor het juiste kanaal.
Lees ook:
Social media adverteren voor hotels
Facebook Marketing voor hotels
Het grootste social media kanaal dat er is is Facebook. Dat betekent dat je jouw hotel ook plaatst op Facebook. Je bent immers waar potentiële klanten zich bevinden.
De meest voorkomende vorm van Facebook marketing is het delen van content die op jouw website staat. Een artikel over de lokale omgeving, een artikel over jouw hotel of een artikel over een aankomende festiviteit. Dit is iets wat je kan plaatsen maar de engagement kan hierop tegenvallen.
Wat wel werkt is het inzetten van content die jouw volgers op Facebook zelf kunnen bekijken. Een video of handige reistips doen het bijvoorbeeld erg goed. Om meer interactie te realiseren kan je ook vragen stellen aan jouw volgers.
Social media draait namelijk om het gesprek aan gaan met jouw volgers.
Lees meer over Facebook marketing voor hotels.
Instagram marketing voor hotels
Op Instagram werk je met andere vormen van content. Facebook kan namelijk zowel tekst, foto als video aan. Instagram daarentegen niet. Die richt zich op afbeeldingen en video’s. Dit zijn leidend. Nadat je de aandacht hebt getrokken met het visuele aspect ontstaat er ook interesse voor de door jou gebruikte teksten.
Maak goed gebruik van hashtags om je bereik te vergroten. Zo wordt je gevonden. Met de juiste afbeelding val je op. De tekst helpt je om de boodschap over te brengen.
Marketing influencers, user generated content en prachtige foto’s van jouw hotelkamers en trekpleisters in de directe omgeving doen het erg goed op Instagram.
Lees meer over Instagram marketing voor hotels.
Pinterest marketing voor hotels
Het social media kanaal dat zich richt op sfeer, inspiratie en gevoel. Juist dit maakt Pinterest erg geschikt voor hotel marketing. Vakanties en reizen draaien immers veelal om de zoektocht naar nieuwe ervaringen en plekken.
Inspireer toekomstige hotelgasten met geweldige foto’s en verzamel deze op een Pinterest bord. Deze inspiratie kan namelijk leiden tot het plaatsen van jouw stad op een bucketlist voor toekomstige reizen.
Lees meer over Pinterest marketing voor hotels.
Twitter marketing voor hotels
Op Twitter draait het veelal om actualiteiten. Daar kan je als hotel op inspelen door het gebruik van hashtags. Actualiteiten die interessant zijn voor jouw hotel zijn bijvoorbeeld lokale evenementen.
Mensen die van het event een weekendje weg willen maken of langer willen blijven zijn uiteraard welkom in jouw hotel. Daarnaast heb je de mogelijkheid direct contact op te nemen met mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in een overnachting.
Lees er meer over in het artikel Twitter marketing voor hotels.
Youtube marketing voor hotels
En dan is er nog Youtube. De grootste zoekmachine na Google maar ook een social media platform. Mensen kunnen immers reageren, liken en abonneren. Video marketing is natuurlijk erg geschikt voor hotels. Met video kan je namelijk hele mooie dromen tot leven laten komen. En die dromen moeten een bezoek aan jouw hotel of stad stimuleren.
Ook hier weer speelt inspiratie een hele grote rol. Beelden spreken tot de verbeelding. Je ziet jezelf al lopen op dat prachtige strand of die oude kerk bezoeken. Dat is wat je dan ook op Youtube plaatst. Die toeristen moeten uiteraard ook ergens slapen en dan is het aan jou om jouw hotelkamers naar de voorgrond te brengen.
Lees alles over Youtube marketing voor hotels.
Conclusie social media marketing voor hotels
Social media marketing richt zich voornamelijk op de awareness fase in het aankoopproces. Toch zijn er ook kansen om in direct contact te komen met potentiële hotelgasten in de consideration of misschien zelfs decision fase.
Focus je in jouw social media content op het inspireren en niet op het verkopen van jouw hotelkamers. Zorg er uiteraard wel voor dat toeristen jouw hotel kunnen vinden wanneer ze op zoek zijn naar een hotel in jouw stad. SEA voor hotels is hierin een mogelijkheid.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -