Zoekmachine marketing

Met zoekmachine marketing kan je veel bezoekers naar je website trekken. Bezoekers die niet zomaar terecht komen op je website maar die gericht op zoek zijn naar antwoorden op hun vragen, behoeftes en wensen. En ’toevallig’ biedt jouw website die oplossingen.

Die websites helpen de bezoekers niet alleen aan antwoorden maar proberen ook van de bezoekers klanten te maken. Met zoekmachine marketing (SEM) trek je de bezoekers aan, met conversie optimalisatie vergroot je de kans dat iemand op je website converteert. Of dat nu een lead of een aankoop is.

Maar goed, wat is dat zoekmachine marketing dan eigenlijk?

 

Wat is zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing is marketing om klanten te krijgen door je te profileren in de zoekmachines. Dit kan op twee verschillende manieren. Met zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA).

Er zijn drie afkortingen die hierbij een rol spelen.

  • SEM is search engine marketing oftewel zoekmachine marketing
  • SEO is search engine optimalisation oftewel zoekmachine optimalisatie
  • SEA is search engine advertising oftewel zoekmachine adverteren

 

Zoekmachine optimalisatie

Wanneer je een zoekopdracht doet in Google dan heb je organische zoekresultaten en betaalde zoekresultaten. Bij de betaalde zoekresultaten staat er ‘adv’ bij vermeld wat verwijst naar advertentie.

De organische zoekresultaten beïnvloed je door je website en je pagina’s te optimaliseren om hoger in Google te komen. Dat doe je door in te spelen op de ruim 200 ranking factoren. Elk van deze factoren heeft invloed op de positie die je inneemt in de zoekmachine resultaten.

Door aanpassingen te verrichten aan je website ten behoeve van je positie in de zoekmachine ben je bezig met zoekmachine optimalisatie.

Het schrijven van content, zoals bloggen, is maar een van de mogelijke invloeden op je prestaties in de zoekmachines.

 

Zoekmachine adverteren

Lukt het je niet om bovenaan te komen op bepaalde zoektermen? Dan kan je zoekmachine adverteren inzetten om alsnog op deze zoektermen gevonden te worden.

Bij Google noemen ze zoekmachine adverteren Google Ads, voorheen Google Adwords. Een ander woord voor zoekmachine adverteren is SEA. Met SEA biedt je je op de zoektermen via een veilingsysteem.

Je betaald per klik op je advertentie (CPC). Dus als iemand je advertentie ziet maar er niet op klikt dan betaal je daar niks voor. Dat maakt SEA een zeer lucratieve manier van adverteren.

Zeker ook omdat achter een zoekopdracht een intentie schuilt gaat. Een concrete behoefte die er voor zorgt dat iemand deze zoekopdracht ingeeft. Kies je de juiste zoektermen dan kan je ook echt kopende klanten aantrekken met je advertenties.

Nu is de hoogte van het bod op de veiling niet de enige manier waarop Google bepaalt op welke plek je advertentie wordt weergegeven. Er zijn namelijk manieren om bovenaan te staan bij zoekmachine adverteren zijn er namelijk trucjes om zelfs bovenaan te staan ondanks dat je minder biedt dan de concurrentie op de zoekterm.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This