Zoekmachine marketing
Met zoekmachine marketing kan je veel bezoekers naar je website trekken. Bezoekers die niet zomaar terecht komen op je website maar die gericht op zoek zijn naar antwoorden op hun vragen, behoeftes en wensen. En ’toevallig’ biedt jouw website die oplossingen.
Die websites helpen de bezoekers niet alleen aan antwoorden maar proberen ook van de bezoekers klanten te maken. Met zoekmachine marketing (SEM) trek je de bezoekers aan, met conversie optimalisatie vergroot je de kans dat iemand op je website converteert. Of dat nu een lead of een aankoop is.
Maar goed, wat is dat zoekmachine marketing dan eigenlijk?
Wat is zoekmachine marketing?
Zoekmachine marketing is marketing om klanten te krijgen door je te profileren in de zoekmachines. Dit kan op twee verschillende manieren. Met zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA).
Er zijn drie afkortingen die hierbij een rol spelen.
- SEM is search engine marketing oftewel zoekmachine marketing
- SEO is search engine optimalisation oftewel zoekmachine optimalisatie
- SEA is search engine advertising oftewel zoekmachine adverteren
Zoekmachine marketing
Door zoekmachine marketing in te zetten probeer je bezoekers naar je website te trekken. Hoe hoger je staat in de zoekmachine op een bepaalde zoekterm, hoe meer bezoekers je kan verwachten. En hoe meer bezoekers je hebt hoe meer kansen je hebt op klanten.
Daarom richten veel marketeers zich op zoekmachine optimalisatie. Het kan je veel bezoekers opleveren als je bovenaan staat. Toch is dat helaas niet zo simpel. Er is maar één bovenste plek per zoekterm en iedereen richt zich daarop.
Vaak kost zoekmachine marketing best wat tijd namelijk. Met zoekmachine adverteren kan je dezelfde dag nog bovenaan staan. Hier betaal je echter wel voor en bij zoekmachine optimalisatie kost het je niks.
Op welke manier je het ook aanpakt je wilt bovenaan staan in de zoekmachine. Daar wordt namelijk het meest geklikt naar jouw website.
Voor zoekmachine marketing begin je in beide gevallen op dezelfde manier. Ken je doelgroep en bedenk wat zij intoetsen in de zoekmachines. Doe daarom zoekwoorden onderzoek. Daaruit komen de zoektermen naar voren waarop je gevonden wilt worden. Dit kunnen zoektermen zijn waar veel bezoekers op af komen of zoektermen waar minder mensen naar zoeken maar waar de kans groter is dat iemand een aankoop wilt doen.
De zoektermen of zoekwoorden zijn nodig voor zowel zoekmachine optimalisatie als zoekmachine adverteren.
Lees ook:
SEO Simpel Gemaakt Voor Het MKB
Zoekmachine adverteren
Lukt het je niet om bovenaan te komen op bepaalde zoektermen? Dan kan je zoekmachine adverteren inzetten om alsnog op deze zoektermen gevonden te worden.
Bij Google noemen ze zoekmachine adverteren Google Ads, voorheen Google Adwords. Een ander woord voor zoekmachine adverteren is SEA. Met SEA biedt je je op de zoektermen via een veilingsysteem.
Je betaald per klik op je advertentie (CPC). Dus als iemand je advertentie ziet maar er niet op klikt dan betaal je daar niks voor. Dat maakt SEA een zeer lucratieve manier van adverteren.
Zeker ook omdat achter een zoekopdracht een intentie schuilt gaat. Een concrete behoefte die er voor zorgt dat iemand deze zoekopdracht ingeeft. Kies je de juiste zoektermen dan kan je ook echt kopende klanten aantrekken met je advertenties.
Nu is de hoogte van het bod op de veiling niet de enige manier waarop Google bepaalt op welke plek je advertentie wordt weergegeven. Er zijn namelijk manieren om bovenaan te staan bij zoekmachine adverteren zijn er namelijk trucjes om zelfs bovenaan te staan ondanks dat je minder biedt dan de concurrentie op de zoekterm.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -