21 ijzersterke tips voor Adwords
Google Adwords, wie kent het niet. Het presenteert zich als een vrij eenvoudige manier om je doelgroep te bereiken. Adverteren met Google Adwords is laagdrempelig, kan vanaf een laag advertentiebudget en je kan zeer gericht je doelgroep selecteren. Toch is het adverteren via Google Adwords met de jaren toch een stuk complexer geworden. Met onder andere kwaliteitsscores, relevantie en zoekwoordtypes kan je veel winnen maar ook verliezen. Vandaar deze 21 tips om meer resultaat te behalen met Adwords.
Dit zijn de 21 tips voor Adwords die je in deze blog terug kan vinden:
1. Analyseer de concurrentie
2. Verbeter je advertentieteksten
3. Relevantie van zoekwoorden terug laten komen in advertenties
4. Advertentiegroepen zijn de sleutel tot succesvolle campagnes
5. Blijf je advertenties testen
6. Kies de juiste zoekwoorden
7. Optimaliseer de landingspagina
8. Zorg dat je de investering terug kan verdienen
9. Conversiewaardes bepalen
10. CPC-bod bepalen
11. Welk zoektype voor zoekwoorden
12. Uitsluitingszoekwoorden voorkomen geldverspilling
13. Voorkom dubbele zoekwoorden
14. Adverteer op je bedrijfsnaam
15. Kwaliteitsscore maakt het goedkoper om bovenaan in Google te staan
16. Maak gebruik van de kracht van je locatie
17. Taal is belangrijk
18. Moment van de dag kan bepalend zijn
19. Doen je advertenties het beter op mobiel, tablet of computer?
20. Display campagnes op Adwords
21. Maak tijd beschikbaar voor Adwords
#1 Analyseer de concurrentie
Heel veel bedrijven maken gebruik van Adwords. Simpelweg omdat het werkt. Echter om te zorgen dat het goed werkt moet je het beter doen dan je concurrenten. Bekijk daarom ook de advertenties van je concurrentie en analyseer waar je het beter kan doen dan hen. Waar kijk je naar op zo’n moment.
- Gebruik andere woorden dan je concurrenten
- Is locatie vermelding belangrijk bij je advertentie en doen je concurrenten dit
- Welke UBR’s gebruiken je concurrenten en onderscheid je je
- Vermelden je concurrenten reviews en scoor je beter dan hen
- Welke advertentie-extensies gebruiken je concurrenten, kan je je hier nog op onderscheiden
#2 Verbeter je advertentieteksten
Kijkend naar je advertenties zal je verschillen zien in de CTR. De een doet het simpelweg beter dan de ander. Blijf daarom je advertentieteksten analyseren optimaliseren om ervoor te zorgen dat je het meeste uit je marketinginvesteringen haalt. De zaken waar je naar kijkt in het maken van de beste Adwords advertenties op een rij:
- Boodschap
- UBR’s
- Bevestiging
- Autoriteit
- Opvallen
- Sense of Urgency
- Verlichten van risico en angst
- Sociale bewijskracht
- Call-to-action
Al deze elementen dienen terug te komen in een goede Adwords advertentie. Lees er alles over in het artikel de beste Adwords advertentie maken.
#3 Relevantie van zoekwoorden terug laten komen in advertenties
Het kiezen van de juiste advertentieteksten betekent ook dat je advertenties relevant zijn voor je zoekwoorden. Ze dienen aan te sluiten. Dus wanneer je zoekt op ‘Zomerjas kopen’ dan is het beter om die exacte tekst terug te laten komen in de advertentie dan bijvoorbeeld ‘Diverse Jassen’. Hoe specifieker hoe beter en dat heeft dan ook zijn invloed op meerdere onderdelen van je campagne.
#4 Advertentiegroepen zijn de sleutel tot succesvolle campagnes
Om relevante woorden te gebruiken in je advertenties moet je ook je advertentiegroepen dusdanig inrichten. Een advertentiegroep met 20 zoekwoorden kan maar moeizaam relevante advertenties bieden voor elk zoekwoord. Daarom beperk je het aantal zoekwoorden in een advertentiegroep. Het kan zelfs voorkomen dat een advertentiegroep slechts 1 zoekwoord bevat. Op die manier heb je een advertentie die extreem relevant is voor het zoekwoord.
#5 Blijf je advertenties testen
Eén zoekwoord in een advertentiegroep betekent niet dat je direct de ultieme advertentietekst schrijft. Daarom gebruik je meerdere advertenties in een advertentiegroep. Ga uit van 3 of 4 advertenties per advertentiegroep. Blijf deze continu optimaliseren. Dat betekent als er voldoende data is dat je de advertenties die tegenvallen uitzet en vervangt door nieuwe advertenties.
#6 Kies de juiste zoekwoorden
Wanneer je een advertentiegroep opzet dan kies je de juiste zoekwoorden hiervoor. Dat betekent niet alleen zoekwoorden die dezelfde woorden hebben samenvoegen maar ook een indeling maken op fase-niveau. Er zit namelijk een verschil in het zoeken van ‘hypotheken vergelijken’ en ‘hypotheek afsluiten’. Dat komt door het aankoopproces wat bij iedere aankoop wordt doorlopen.
Er zijn veel aankoopproces-modellen die de fases van een aankoop beschrijven. In principe komt de basis van al deze modellen allemaal neer op de volgende fases:
- Behoefte creatie
- Kennis vergroten
- Evaluatie van mogelijkheden
- Platform selectie
- Aankopen
Het is belangrijk om je zoekwoorden te scheiden op basis van een aankoopproces-model. Dit zodat je weet op welke manier je deze doelgroep moet aanschrijven en op wat voor landingspagina deze dient te landen. Waar is de bezoeker naar op zoek op dit moment van het aankoopproces.
#7 Optimaliseer de landingspagina
Na het analyseren van de zoekwoorden weet je naar wat voor informatie ze op zoek zijn. Met een landingspagina die antwoord geeft op de vragen die ze hebben haal je ze binnen. Het geeft ze geen reden om te bouncen maar nu is het nog wel belangrijk om ze verleiden naar de volgende fase. Biedt ze op die pagina de juiste verleidingen aan om door te klikken.
#8 Zorg dat je de investering terug kan verdienen
De advertenties op Adwords, of welke ander advertentieplatform dan ook, moeten wel hun waarde opbrengen om succesvol te zijn. Zorg er daarom voor dat je de bezoekers op je website kan converteren. Bij een webshop is dit uiteraard het verkopen van een product. Bij een andere website kan dit het verzamelen van een e-mailadres zijn. Voor een uitgeverij kan dit een inschrijving op de nieuwsbrief zijn. In B2B marketing zien we vaak dat een whitepaper wordt aangeboden in ruil voor contactgegevens.
In welke vorm dan ook is het belangrijk dat je het gesprek gaande kan houden. Dat betekent dat je ergens een afspraak maakt hoe je in contact blijft met de bezoeker van jouw website.
#9 Conversiewaardes bepalen
Op je website kan je verschillende vormen van conversietools aanbieden. Elke van deze conversietools vertegenwoordigen een bepaalde waarde voor jouw organisatie. Berekenen de waarde van elke conversietool en breng deze in kaart in je Analytics en Adwords account. Op die manier kan je aflezen wat je Adwords campagnes opleveren. Met deze wijsheid kan je betere beslissingen nemen over succesvolle en minder succesvolle zoekwoorden.
De waarde van een conversie dient realistisch te worden vastgesteld. Dat betekent dat er gekeken dient te worden naar de historische data. Hoeveel mensen die zich aanmelden voor een nieuwsbrief hebben later een product afgenomen? Wat was de gemiddelde waarde van dit product? Hoeveel producten kochten ze per jaar? Hoeveel jaar bleven ze klant? Wat is de bruto-winst op deze producten?
Bereken de customer lifetime value van een klant en rekenen terug wat een klik op een landingspagina uiteindelijk waard is. Dit kan per landingspagina of zelfs zoekwoord verschillen. Zorg er in elk geval voor dat je voldoende data hebt om dit te berekenen. Heb je nog geen data, werk dan met aannames, maar probeer hier ook zo snel mogelijk over te gaan naar betrouwbare data.
#10 CPC-bod bepalen
Het bepalen van je CPC-bod is lastig zonder te weten wat ze daadwerkelijk opleveren. Een zoekwoord dat een goede CTR oplevert maar niet converteert kan een vertekend beeld geven. Dat een zoekwoord geen conversies oplevert hoeft overigens niet te betekenen dat het zoekwoord het niet waard is. Met deze informatie kan je beter bepalen hoeveel je voor een zoekwoord kan betalen en nog steeds winst kan maken.
Zoekwoorden die zich in het begin van het aankoopproces bevinden hebben over het algemeen een lagere waarde dan aan het einde van het aankoopproces. Dat betekent dat het CPC-bod op deze woorden overwegend ook lager zullen liggen om rendabel te zijn. Zoekwoorden aan het einde van het aankoopproces zijn waardevoller en dus kan je hier ook een hoger bod plaatsen.
#11 Welk zoektype voor zoekwoorden?
Als je je Google Adwords campagnes inricht dan gebruikt Google je zoekwoorden altijd als brede zoekwoorden. Veel ondernemers hebben hier nog niet bij stilgestaan op dit moment. Er zijn namelijk keuzes te maken in het zoektype voor zoekwoorden. Je hebt de keuze uit brede zoekwoorden, modifier voor breed zoeken, woordgroepen en exacte zoekwoorden. De meeste fouten worden gemaakt met brede zoekwoorden en woordgroepen. De veiligste keuze is om exacte zoekwoorden te gebruiken. Dit heeft echter wel invloed op je zoekvolume.
Brede zoekwoorden
Met breed zoeken houdt Google rekening met spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en relevante varianten. Dat betekent dus dat je advertentie vaker wordt getoond dan op de zoekwoorden waarop je hebt geboden. Dit kan positief voor je uitpakken maar helaas ook negatief. Gevonden worden op zoekwoorden die niet aansluiten of die in een ander deel van de aankoopfase zitten.
Modifier voor breed zoeken
Bij modifier voor breed zoeken heb je wat meer controle over zoekopdrachten waar je advertenties opduiken. Spelfouten, meervoud en afkortingen worden nog wel meegenomen maar synoniemen en gerelateerde zoekopdrachten vervallen in deze keuze. Er wordt dus uitgegaan van exacte zoekwoorden maar biedt ruimte voor toevoegingen. Denk aan ‘blauwe schoenen’, deze kunnen in modified voor breed zoeken nog aangepast worden naar ‘blauwe herenschoenen’.
Woordgroepen
Met woordgroepen gebruik je zoektermen die aangevuld kunnen worden. Woorden voor het zoekwoord of erna worden gezien als overeenkomstig in woordgroepen. Dit betekent dat zoekopdrachten met de zoekterm erin jouw advertentie laten zien. Ook al is deze niet of minder relevant.
Exacte zoekwoorden
Met exacte zoekwoorden heeft u de meeste controle. Daar gaat het namelijk veel meer om de zoekintentie. Als deze gelijk is aan jouw zoekwoord dan kan jouw advertentie worden weergegeven. Dit betekent uiteraard wel dat je goed moet nadenken over de gekozen zoekwoorden en varianten hierop om te zorgen dat je nog voldoende zoekvolume behaald met je campagnes.
Zoektypes voor zoekwoorden spelen dus een hele belangrijke rol in je bereik maar ook in de relevantie van je zoekwoorden. Maak daarom verstandige keuzes en kies bij twijfel veelal voor exacte zoekwoorden.
#12 Uitsluitingszoekwoorden voorkomen geldverspilling
Zeker bij de groepen brede zoekwoorden, modifier voor breed zoeken en woordgroepen is het gebruik van uitsluitingszoekwoorden erg belangrijk. Op die manier voorkom je dat je bij verkeerde zoekopdrachten wordt vertoont. DIt geeft je dus enige controle terug en verhoogt de relevantie van je campagnes.
#13 Voorkom dubbele zoekwoorden
Met het gebruik van woordgroepen en brede zoekwoorden heb je kans dat je vanuit diverse advertentiegroepen op dezelfde zoekopdracht wordt geboden. Sluit daarom altijd exacte zoekwoorden uit andere advertentiegroepen uit in brede zoekwoord advertentiegroepen. Deze exacte zoekwoorden sluit je ook uit in je woordengroep advertentiegroepen.
Kies ervoor om niet alleen het exacte zoekwoord uit te sluiten maar ook de varianten. Hoewel een exact zoekwoord bij Adwords niet volledig exact is, is dit bij uitsluitingszoekwoorden wel het geval. Dus kies niet alleen voor ‘zomerjassen’ maar ook ‘zomer jassen’, ‘zomer jas’ en ‘zomerjas’.
#14 Adverteer op je bedrijfsnaam
Als je je bedrijfsnaam zoekt op Google dan sta je normaal gesproken op de eerste plaats in de organische zoekresultaten. Dus waarom zou je ervoor kiezen om hierop te adverteren? Dat heeft allemaal te maken met de kwaliteitsscore. Met de kwaliteitsscore kan je ervoor zorgen dat je hoger in Google komt zonder er meer voor te betalen. Het draait allemaal om relevantie. Dus hoe relevanter hoe beter. En laten we eerlijk zijn, niemand is relevanter op jouw bedrijfsnaam dan jouw bedrijf.
#15 Kwaliteitsscore maakt het goedkoper om bovenaan in Google te staan
Jouw bedrijfsnaam helpt dus om relevanter te zijn en een betere kwaliteitsscore te behalen. Wat hebben mijn andere zoekwoorden hiermee te maken? De kwaliteitsscore die je behaald heeft effect op je gehele Adwords account. Dat betekent dat een betere kwaliteitsscore op jouw account ervoor zorgt dat je minder hoeft te betalen op de zoekwoorden waar je op biedt zonder dat je een lagere advertentiepositie krijgt.
Kwaliteitsscore is een cijfer tussen 1 en 10. Dit cijfer geeft de relevantie van jouw campagnes weer op 3 punten:
- Verwachte CTR
- Advertentierelevantie
- Ervaring op de bestemmingspagina
Op deze 3 punten wordt je beoordeeld en dit vormt uiteindelijk jouw kwaliteitsscore. Met een hogere kwaliteitsscore kan je bovenaan Google staan terwijl jouw concurrent een hoger bod doet dan jou.
De kwaliteitsscore wordt beoordeeld op meerdere niveaus:
- Account
- Campagne
- Advertentiegroep
- Zoekwoordniveau
Controleer regelmatig de kwaliteitsscores van je zoekwoorden en optimaliseer waar nodig. Lees het artikel kwaliteitsscore verbeteren om meer tips te krijgen over het verbeteren van je kwaliteitsscore.
#16 Maak gebruik van de kracht van je locatie
Wanneer je een bakkerij hebt met bezorgservice in de regio is het interessant om Adwords in te zetten in die specifieke regio. Een bezoeker die buiten die regio valt kan wel op je advertentie klikken maar kan niet bestellen. Daarom is het zonde om geld te betalen voor die klik. Kies er daarom voor om je advertenties alleen te tonen binnen de locatie die van toepassing is. Vermeld ook je locatie in je in advertentieteksten om relevanter te zijn.
Een kapsalon heeft een verwachte reisafstand. Hoe ver die reisafstand daadwerkelijk is is moeilijk in te schatten. Dit verschilt simpelweg per individu. Kies er om dit te achterhalen voor diverse advertentiegroepen die werken met dezelfde advertenties en zoekwoorden maar andere locaties. Werk met een ring van 1 km afstand en een werkgebied van 10 km rond jouw vestiging. Sluit in elke advertentiegroep de binnenste en buitenste ringen uit. Dat betekent dat je een ring krijgt van 1 km, 2 km, 3 km, etc. Met voldoende data zal je zien tot ver je potentiële doelgroep zich bevindt.
#17 Taal is belangrijk
Een belangrijk keuze is de keuze in taal. Wanneer je begrijpt hoe de taalinstelling van Google werkt wordt er veel duidelijk. De taalinstelling van je Google account bepaald hoe Google identificeert welke taal het is.
Voor een tandartspraktijk die zich richt op expats kan het belangrijk zijn om hier rekening mee te houden. Een expat kan uit verschillende landen komen maar zal waarschijnlijk de Engelse taal spreken. De tandartspraktijk heeft dus een Engelse versie van de website gemaakt. Om verkeer te verkrijgen wordt Adwords ingezet. De juiste instelling van taal is ‘alle talen’. In combinatie met de locatie, een straal van een x-aantal kilometer, weet je dat je advertenties alleen in dat gebied getoond worden. Door het gebruik van Engelse termen weet je dat de bezoeker Engels spreekt ondanks een andere instelling van de Google taal.
Zorg er wel voor dat je aparte campagnes opstelt als je meerdere talen gaat aanschrijven. Zo kan je relevant blijven op elk niveau. In taal, locatie, advertentieteksten, extensies en zoekwoorden. Zorg er ook voor dat deze allemaal in de taal zijn waar je je op richt. Dus ook je bestemmingspagina’s.
Leestip:
Google Ads voor tandartspraktijken
#18 Moment van de dag kan bepalend zijn
Onderzoek de tijden van je campagnes. Het kan zijn dat je in de ochtend veel vertoningen hebt maar weinig klikken. Dit terwijl dezelfde zoekwoorden en advertenties het s’avonds enorm goed doen. Dan is het verstandig om je campagne hier naar aan te passen. De tijdstippen waarop je CTR laag blijft kan je uitsluiten. Ditzelfde kan je doen met lage conversies. Kijk wel goed of dit alleen ligt aan het tijdstip en niet of er ook andere zaken invloed hebben.
#19 Doen je advertenties het beter op mobiel, tablet of computer?
Naast het moment van de dag en de locatie kan je ook targetten op het gebied van device. Als je ziet dat er op advertenties die getoond worden op de computer beter gescoord wordt dan op het mobieltje dan kan je hier op handelen. Maak speciale advertenties voor mobiel of kies ervoor om de slecht scorende devices uit te sluiten. Zorg er ook voor dat mobiele bezoekers wel op een mobiele website landen.
#20 Display campagnes op Adwords
Bij elke advertentiecampagne die je doet, op Adwords of ergens anders, moet je een doel hebben. Adwords inzetten doe je voornamelijk voor het genereren van traffic naar je website. Het kan dat dit uiteindelijk voor leads is, maar het begint allemaal bij het krijgen van verkeer naar je website. Display advertenties zijn visueel opgebouwd en deze zijn hoofdzakelijk gericht op het vergroten van je naamsbekendheid. Zet dit dan ook alleen in voor het vergroten van naamsbekendheid.
#21 Maak tijd beschikbaar voor Adwords
Adwords campagnes opzetten is slechts een begin. Het is noodzakelijk om regelmatig tijd te besteden aan het optimaliseren van de campagnes. Het speelveld verandert namelijk continu. Concurrenten veranderen hun biedingen, de kwaliteitsscore fluctueert, nieuwe zoektrends, updates van Google. Allemaal zaken waar rekening mee gehouden moet worden om rendement uit Adwords te blijven halen.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -