Ultieme email marketing gids voor advocaten
Als advocaat zijnde ben je druk in de weer met de belangen van jouw cliënten. Toch heb je behoefte aan een stroom van nieuwe cliënten. Er zijn vele online marketing kanalen die je hiervoor kan inzetten. Email marketing is er daar niet alleen van, email marketing is voor advocaten het kanaal om nieuwe cliënten te werven.
Maar waar moet je beginnen? Gelukkig heb je de ultieme email marketing gids gevonden voor advocaten. Laten we beginnen want we hebben genoeg te behandelen in jouw weg naar de top.
Waarom email marketing geweldig is voor advocaten?
Email marketing levert dus meer conversies op dan via andere online marketing kanalen. Maar wat maakt email marketing nu eigenlijk zo geweldig?
Email bestaat al heel erg lang en nog steeds is het een zeer succesvol marketing kanaal. Dat komt omdat alleen jij en de ontvanger van de emails bepaald of ze de emails ontvangen of niet. Je bent dus in controle en de ontvanger accepteert ze zolang de emails waardevol genoeg zijn.
Neem een social media platform als bijvoorbeeld Facebook. Wanneer je vandaag de dag een bericht plaatst dan bereikt dat bericht slechts 6% van jouw volgers. Erg vervelend want jij hebt zo geen controle over wie wat ontvangt. Dat maakt Facebook marketing eerlijk gezegd minder interessant. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat social media een kanaal is dat zich bevindt in de awareness fase van het aankoopproces.
Het voordeel van email marketing is dat het ook een beetje dopamine vrijmaakt bij ontvangst van een email. Je telefoon trilt of pingt nou eenmaal bij het ontvangen van een email. Dat is een signaal dat jouw hersenen kunnen waarderen.
En dan is het ook nog eens zo goed als gratis. Je bent dus niet afhankelijk van het betalen om jouw doelgroep te bereiken.
De email marketing strategie voor jou als advocaat
Email marketing is zo simpel als het versturen van een emailtje. Toch kan je er meer uithalen wanneer je er meer aandacht aan besteed. En wees gerust, dit is niet iets wat je elke week opnieuw allemaal moet doen.
Dit zijn de stappen die jij moet doorlopen:
- Bepaal jouw doelgroep
- Bepaal jouw content
- Segmenteer jouw emaillijst
- Kies de email software die bij jou past
- Stel jouw emails op
- Analyseer en optimaliseer
- Werf nieuwe emailadressen voor jouw emaillijst
Onderstaand neem ik alle stappen met jou door.
1. Bepaal jouw doelgroep
Zoals altijd begint het in online marketing met het kennen van jouw doelgroep. Stel hiervoor buyer persona’s op. Dit hoeft er niet een te zijn maar zijn er vaak meerdere. Een buyer persona is een profiel van iemand die jouw ideale cliënt zou kunnen zijn.
Dit kan een persoon of bedrijf zijn die direct contact met jou opneemt maar ook een doelgroep die nieuwe cliënten naar jou verwijst.
Aangezien je meerdere buyer persona’s maakt ga je deze ook op verschillende manieren aanschrijven. Hiervoor maak je dus ook verschillende soorten content.
2. Bepaal jouw content
Als advocatenkantoor richt je je op de rechtsgebieden waarin jij gespecialiseerd bent. De buyer persona’s laten je ook zien welke uitdagingen of problemen jouw doelgroep tegenkomt. Deze problemen of uitdagingen stel jij centraal in de thema’s die jij behandeld op jouw website en in jouw email marketing.
Content marketing staat hierin centraal. De content plaats je op jouw website maar verspreid je ook via social media. Echter leest zelden iemand de content allemaal door en al zeker niet in de juiste volgorde. Alleen met email marketing kan je dit voor elkaar krijgen.
Schrijf daarom over arbeidsproblemen wanneer je je richt op HR-managers of schrijf over alementatie en echtscheidingen wanneer je je richt op familierecht.
Zorg er in elk geval voor dat de content die je aanbiedt waarde toevoegt. Inhoudelijke kennis is hiervoor uitermate geschikt. Blijf in de meeste gevallen weg van commerciële emails die zich alleen focussen op het aanbrengen van een nieuwe cliënt.
Wanneer het moment zich voordoet dat er juridisch advies nodig is zal de doelgroep vanzelf contact opnemen. Althans wanneer je top of mind blijft door regelmatig nieuwe waardevolle kennis aan te bieden.
3. Segmenteer jouw emaillijst
Een van de voordelen van email marketing is het opzetten van verschillende emails voor verschillende doelgroepen. Maak daarom hier gebruik van. Dit verhoogt namelijk de relevantie en daarmee de kans op nieuwe cliënten.
Iemand die niet in een scheiding ligt zit namelijk niet te wachten op een email over alimentatie. De kans op een afmelding van de emaillijst wanneer dit wel gebeurt is aanzienlijk.
Maak daarom verschillende emaillijsten voor verschillende doelgroepen. Zo kan je de juiste persoon de juiste boodschap toezenden. Iemand die interesse heeft getoond in arbeidsrecht plaats je daarom op de arbeidsrecht lijst.
4. Kies de email software die bij jou past
De email software die je gebruikt voor jouw email marketing bepaald welke mogelijkheden je hebt. Er zijn vele mogelijkheden in email software. Mailchimp is een voorbeeld hiervan. Het laat je de eerste 2.000 emailadressen gratis verzamelen als ik mij niet vergis. Deze kan je vervolgens ook onbeperkt aanschrijven.
De meeste email software maakt inmiddels gebruik van meerdere lijsten binnen het email marketing pakket. Dat betekent dat je dus gericht te werk kan gaan met gesegmenteerde emaillijsten.
Marketing automation voor advocatenkantoren
Sommige van deze email software beschikt ook over marketing automation software. Dit maakt het leven een stuk makkelijker. Met marketing automation kan je namelijk jouw email verkeer automatiseren.
Dat betekent dat je niet langer handmatig jouw emails moet versturen. Dit scheelt jou natuurlijk veel werk maar vergroot ook jouw conversieratio. Het zorgt er namelijk voor dat de emails op het juiste moment bij de juiste persoon terechtkomen. Het moment dat ze op zoek zijn naar meer kennis over het onderwerp of een advocaat om hen bij te staan.
Met marketing automation wordt de email verzonden op het moment dat een bezoeker op jouw website of een ontvanger van een email bepaald gedrag vertoont. Dit gedrag moet een signaal zijn dat deze persoon er klaar voor is om meer informatie te ontvangen over dit onderwerp.
5. Het opstellen van jouw emails
Email marketing begint uiteraard met het versturen van daadwerkelijke emails. Daarom is het belangrijk dat je jouw emails op juiste wijze inricht. Er zijn hiervoor een aantal zaken waar je op moet letten.
De onderwerpregel bepaald hoeveel mensen jouw emails openen. De content in jouw emails bepaald hoe mensen jouw emails waarderen. De call to action bepaald hoeveel mensen in jouw emails doorklikken naar jouw website. Misschien vind je handige tips in dit artikel over meer conversies door te kijken naar jouw buttons.
Zorg er daarom voor dat jouw emails hiervoor op juiste wijze zijn ingericht.
6. Statistieken die belangrijk zijn binnen email marketing
Om te zien hoe goed jouw email marketing campagnes het doen is het goed om te kijken naar de statistieken van jouw emails. Er zijn hiervoor 4 statistieken die je in de gaten moet houden.
- Openingsratio; dit vertelt je hoeveel mensen jouw emails openen. Je richt je hier op minstens 30%
- Clicks to open; dit laat je zien hoeveel mensen die jouw emails openen ook daadwerkelijk klikken op jouw emails. Richt je op 10%.
- CTR; het aantal mensen die je hebt gemailt en hoeveel daarvan er klikken.
- Afmelders; hoeveel mensen zich afmelden van jouw emaillijst na het ontvangen van de email.
Zie je dat deze percentages er slecht voorstaan dan is het zaak om de opmaak van jouw emails aan te passen. Kijk ook goed naar de segmentatie van jouw emaillijst. Krijgen de juiste mensen de email? Of moeten ze eerst meer content lezen over het onderwerp voordat je ze deze email stuurt?
7. Werf nieuwe emailadressen voor jouw emaillijst
Al deze email marketing tips zijn waardeloos zonder het hebben van emailadressen op jouw emaillijst. Daarom is het belangrijk dat je continu emailadressen verzameld van mensen die geinteresseerd zijn in de content die jij hen aanbiedt. De kennis bepaald wie zich aanmeld en wie niet.
Zorg daarom voor hoogwaardige content die je inzet voor leadgeneratie voor jouw advocatenkantoor. Unieke kennis die ze niet snel ergens anders zullen vinden. Een deel van deze content kan je bijvoorbeeld plaatsen achter een formulier. Nadat men het formulier hebben ingevuld krijgen ze toegang tot deze exclusieve content. Dit kan een whitepaper, eBook of rapport zijn.
Lees het artikel over het verzamelen van emailadressen voor advocatenkantoren.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -