Facebook advertentie strategie voor lokale ondernemers

Facebook adverteren heeft een heel groot bereik en daarom worden de targeting mogelijkheden veel geprezen. Op die manier kan je heel gericht je doelgroep bereiken zonder dat je veel budget uitgeeft aan geïnteresseerde gebruikers. Voor lokale ondernemers is er echter ook een andere manier om nieuwe klanten te werven binnen Facebook. Met deze Facebook advertentie strategie kan je succesvol zijn in een kortere tijd.

 

Nadeel van targeting mogelijkheden Facebook

Hoewel de targeting mogelijkheden van Facebook succesvol kunnen zijn om de juiste bezoekers aan te trekken kan het ook vervelend zijn om te zien dat het lang duurt voordat je resultaten boekt. Door de vele targeting mogelijkheden wordt de groep mensen die je bereikt namelijk zo klein dat je maar weinig resultaat ziet in een korte periode.

 

Lokale ondernemers en Facebook adverteren

Voor ondernemers die zich richten op een kleine regio zijn er ook andere mogelijkheden binnen Facebook. Dit werkt echter alleen voor bedrijven die zich richten op brede doelgroep. Wanneer dit ook een product of dienst is dat impulsief aangekocht wordt of geen langdurig aankoopproces kent is dit helemaal een interessante strategie. Juist deze elementen maken namelijk dat deze Facebook adverteren strategie werkt.

 

Facebook advertentie strategie: Carpet bombing

Wat je bij deze strategie doet is een klein gebied volledig bloot te stellen aan jouw advertenties. De targeting op gebied van interesses zijn hierin niet leidend maar juist de regio is leidend.

 

Video adverteren op Facebook

Kies voor het gebruik van videoadvertenties omdat deze goedkoper zijn en je bij deze strategie juist voor de grote getallen gaat. Je wilt dan niet dat je advertentie te duur is. Gebruik dan ook de Facebook doelstelling video views. Target alleen op geslacht en leeftijd.

De videoadvertentie moet niet te lang zijn en aansprekend zijn. Het doel is om de niet geïnteresseerde van de mogelijk geïnteresseerde te onderscheiden. Deze voorselectie bespaart je uiteindelijk een hoop advertentiebudget zolang je hier een goede scheiding mee kan aanbrengen tussen de twee groepen.

 

Facebook Custom Audience List

De mensen die minstens 75% van je video hebben bekeken laat je terecht komen op een custom audience list. Dit is om de mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw dienst te selecteren. Je verkoopt dus nog helemaal niks in je video-advertenties.

Wanneer je op 1.000 mensen staat die 75% van je video hebben bekeken is het tijd voor de volgende stap.

De mensen die op je custom audience list staan zijn enigszins geïnteresseerd in jouw product of dienst. Daarom laat je deze mensen een advertentie zien waar je een speciale aanbieding in doet. Wat je in dit geval doet is retargeting op de groep van video kijkers.

 

De advertentie die klanten binnenhaalt

Voor deze advertentie betaal je wat meer maar dit is een groep mensen die enige vorm van interesse in je product of dienst heeft getoond. Het rendement op deze zal dus een stuk hoger zijn dan normaal. Aangezien je bij deze advertentie het doel hebt om nieuwe klanten binnen te halen kies je voor een conversiedoel als Facebook doelstelling.

Om dit goed te laten werken heb je een advertentie nodig met een sterke aanbieding en een heldere call-to-action. Je wilt dat ze hier klikken en naar je landingspagina gaan. De landingspagina moet dus ook goed ingericht zijn en snel laden. Op die manier haal je het meeste uit je Facebook campagne.

Zet in deze fase niet slechts 1 advertentie in maar test meerdere advertenties om het optimale rendement te bepalen. Diverse afbeeldingen en diverse aanbiedingen.

Voor B2B marketing campagnes kan je bij de laatste advertentie ook kiezen voor een leads-advertentie die leadformulieren aanbiedt binnen de Facebook omgeving.

 

Tips voor de videoadvertentie in de Carpet Bomb strategie

Een succesvolle videoadvertentie in deze Facebook advertentie strategie voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Tussen de 20 en 35 seconden lang
  • Heeft in de eerste 3 seconde een pattern interrupt om de aandacht te grijpen
  • Vertelt wat je aanbiedt
  • Heeft een logische call-to-action op het einde

Een pattern interrupt is misschien iets wat uitleg nodig heeft. Met een pattern interrupt probeer je de Facebook gebruiker uit zijn dagelijkse routine te halen. Eigenlijk simpelweg de aandacht te trekken van iemand die door Facebook scrolled. Daarmee trek je de aandacht en daarna breng je jouw boodschap. Voor Facebook werkt bijvoorbeeld de kleur oranje erg goed vanwege het contrast met de blauwe Facebook kleur.

 

Stappen van de Facebook strategie Carpet bomb

Nog even in het kort de stappen om deze strategie voor Facebook adverteren te implementeren.

  1. Maak je eerste advertentie campagne aan
  2. Kies voor de Facebook doelstelling videoweergaven
  3. Selecteer een radius rond je bedrijf waar 90% van je klanten zich bevinden
  4. Target op het juiste geslacht en de juiste leeftijdsgroep
  5. Start je video-advertentie campagne
  6. Wanneer je 1.000 personen hebt die 75% of meer van je video hebben bekeken start je een tweede campagne. Maak hiervoor meerdere advertenties aan om te testen. De eerste laat je nog steeds doorlopen voor nieuwe aanwas
  7. Kies voor deze advertenties de Facebook doelstelling conversies
  8. Maak meerdere advertenties aan met een heldere propositie en heldere call-to-action
  9. Target deze op de custom audience list van mensen die 75% of meer van je video hebben bekeken

 

Voor welke bedrijven is deze Facebook strategie interessant?

Enthousiast? Mooi. Je vraagt je misschien af of jouw bedrijf geschikt is voor deze succesvolle Facebook advertentie strategie. Daarom hebben we hieronder een lijstje gemaakt van bedrijven voor wie het interessant is. Deze lijst is zeker niet volledig maar geeft je hopelijk wel een goede indicatie. Het valt in elk geval onder online marketing voor lokale ondernemers.

  • Kapsalons
  • Barbier
  • Schoonheidssalons
  • Wimperstylistes
  • Nagelstudio’s
  • Lokale kledingwinkel
  • Tanden bleken studio’s
  • Zonnebankstudio’s
  • Lokale boekwinkel
  • Massagesalons
  • Spa’s
  • Lokale sportschool
  • Sauna’s
  • Lokale bioscoop
  • Bowlingbaan
  • Lokale boekwinkel
  • Kartbaan
  • Lokale schoenenwinkel
  • Schaatsbaan
  • Museum
  • Lokale opticien
  • Circus
  • Lunchrooms
  • Lokale speelgoedwinkel
  • Restaurants
  • Lokale lingeriewinkel
  • Kroegen
  • Café’s
  • Lokale doe-het-zelf winkel

Of bekijk een andere winnende Facebook strategie:
Meer verkopen via Facebook met winnende strategie

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This