Influencer Marketing ideeën voor restaurants
Het grote voordeel van influencer marketing is dat je in korte tijd een groot bereik kan aanspreken. Maar het is meer dan dit. De volgers hebben vertrouwen in de influencer. Of ze herkennen zich in de influencer of ze ambieert om te zijn als influencer. Hier liggen grote kansen voor restaurant marketing.
#1 Een influencer die in jouw restaurant eet
Kledingmerken stuurde al jaren voordat influencer marketing zijn intrede deed kleding naar bekende Nederlanders in de hoop dat ze deze kleding zouden dragen. Zo kwam het kledingmerk op televisie, in de tijdschriften en later ook op social media.
Fans werden hierdoor gemotiveerd om dezelfde kleding te kopen.
Met influencer marketing doe je eigenlijk hetzelfde. Voor jouw restaurant ligt die kans in het uitnodigen van een influencer om te komen eten in jouw restaurant. Een gratis maaltijd aanbieden kan hierin een mogelijkheid zijn, maar misschien is er meer voor nodig.
Uiteraard verwacht je dat hier een bericht van op Instagram of Facebook verschijnt. Om dit zo aantrekkelijk mogelijk te maken kan je het beste voor jouw signature dish. Deze kunnen volgers immers nergens anders bestellen.
Neem ook in ogenschouw dat beleving het effect van de social media post vergroot. Wanneer het gerecht aan tafel gemaakt wordt of de laatste finishing touch krijgt is dit een zeer geschikt moment voor de influencer om dit te filmen en te delen.
#2 Tijdelijke gerechten op het menu
Wat je ook kan doen, zonder de influencer daadwerkelijk uit te nodigen, is influencer marketing inzetten om jouw tijdelijke menu onder de aandacht te brengen. Is het aspergeseizoen? Dan kan je influencer marketing inzetten om dit kenbaar te maken.
Het tonen van de menukaart en een vermelding van de influencer dat ze hier binnenkort zeker even gaat eten om die heerlijke asperges te proeven kan al voldoende zijn. Echter blijft een fysiek bezoek natuurlijk veel meer impact maken.
#3 Influencer marketing vanuit de keuken van jouw restaurant
Misschien niet iets waar je meteen aan denkt maar veel mensen vinden het leuk om een kijkje te nemen van de beroemdste restaurants ter wereld. Maar ook een lokaal restaurant kan tot de verbeelding spreken.
Hoe leuk zou het zijn als een influencer op een specifieke avond de keuken bijstaat. Reken maar dat veel volgers een gerecht willen eten dat ‘gemaakt’ is door de influencer. Die dag zal het restaurant vol zitten.
Uiteraard hoeft de influencer geen complexe gerechten in elkaar te zetten, maar meekijken kan zeker. Ze kan zelfs live uitzenden uit de keuken hoe de gerechten gemaakt worden. Zo krijg je extra exposure voor mensen die het restaurant niet bezochten. En mensen die zitten te wachten op hun gerecht kunnen live meekijken.
Natuurlijk is het leuk als de influencer later op de avond als gastvrouw optreedt. Een soort meet-en-greet live in jouw restaurant.
#4 Een nieuw restaurant direct op de kaart zetten
Wanneer je een nieuw restaurant opent dan geef je waarschijnlijk veel geld uit aan het verbouwen van het restaurant. Daarnaast zet je misschien advertenties in plaatselijke kranten, zet je Facebook adverteren in, werk je aan lokale SEO en zet je misschien Groupon in.
Je bent enthousiast bezig maar de impact van influencer marketing kan veel sneller werken. Je kan een avond organiseren voor de pers en lokale influencers. Een speciale proeverij. De impact hiervan kan gigantisch zijn. Zij delen dit nieuwe restaurant namelijk met hun volgers en dat kan je veel nieuwe reserveringen opleveren.
#5 Influencer marketing om een nieuw menu te creëren
TV koks en zelf thuis koken is erg populair. Er zijn talloze influencers in dit segment. Dit biedt voor jouw als restauranteigenaar grote kansen. Het uitnodigen van een influencer in het thuis koken segment om samen een nieuw gerecht op de kaart van jouw restaurant te zetten kan je veel nieuwe reserveringen opleveren.
Samen achter de schermen koken in een professionele keuken is natuurlijk aantrekkelijk voor de influencer. Haar gerecht verschijnt ook nog eens (tijdelijk) op jouw kaart. Een grote eer. En door samen te werken kan je hier allebei beter van worden.
Laat de influencer het creëren van het gerecht delen via haar social media kanalen. Uiteraard ook een post met het eindresultaat en vanaf wanneer het op de kaart staat. Een leuke manier om onder de aandacht te komen van haar bereik.
Volgers kunnen dit gerecht in jouw restaurant bestellen met een eventuele kortingscode die exclusief verkrijgbaar is voor haar volgers. Pak dit meteen slim aan door deze code beschikbaar te maken op jouw website na het achterlaten van een emailadres.
Zo bouw je meteen jouw emaillijst op voor email marketing.
#6 Restaurant marketing in de vakantieperiode
Bevindt jouw restaurant in een omgeving waar veel toeristen komen? Dan is het volgende marketingidee misschien wel iets voor jou. Toeristen zijn immers altijd op zoek naar plekken waar ze lekker kunnen eten.
Zet daarom reis influencers in om meer toeristen aan te trekken. Laat ze genieten van een ware beleving in jouw restaurant met een gerecht dat mensen niet snel vergeten.
Citytrips naar bijvoorbeeld Scheveningen of Amsterdam zijn erg populair. Zou het niet mooi zijn als een bezoek aan jouw restaurant hoort bij een weekendje Scheveningen vanwege een geweldig gerecht?
Leestip:
Content Marketing Voor Restaurants
#7 Influencers helpen aan meer bekendheid
Influencers zijn zich maar al te goed bewust van het feit dat zij exposure nodig hebben om hun business model intact te houden. Daarom kan je er zeker van zijn dat zij het zullen waarderen wanneer je hun daarmee helpt.
Misschien delen ze jouw restaurant hierdoor wel gratis onder hun volgers.
Tijdens vakanties worden vandaag de dag ontzettend veel foto’s gedeeld van de meest exotische gerechten. Hoe mooi zou het niet zijn wanneer jij een aantal van die gerechten uitkiest en presenteert in jouw restaurant.
Om daar bekendheid aan te geven kan je de gerechten de naam geven van de influencer die dit gerecht op vakantie heeft gegeven. De kans dat de influencer dit wil delen onder haar volgers is groot. Het is namelijk een stukje erkenning voor de influencer.
Om een wildgroei aan gerechten op de menukaart te voorkomen zijn deze gerechten slechts tijdelijk beschikbaar in jouw restaurant. Dit stimuleert mensen om snel te reserveren in jouw restaurant.
Wanneer je dit goed aanpakt dan vermeld je ook het verhaal achter het gerecht op social media, jouw website en de menukaart. Liefst met een foto van de influencer die het gerecht eet op haar vakantie. Zo komt het nog meer tot leven.
Conclusie
Er zijn ontzettend veel mogelijkheden met influencer marketing om meer mensen naar jouw restaurant te krijgen. De truc is om creatief te worden binnen restaurant marketing. Doe eens iets anders. De moedige horecaondernemers zullen beloond worden.
Wil je meer marketing ideeën voor restaurant marketing? Laten we dan eens een kop koffie gaan drinken. Ik denk graag met je mee.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -