Meer omzet genereren in de horeca

Er zijn binnen de horeca twee dingen belangrijk bij het genereren van omzet. Als je deze twee dingen goed inricht kun je meer omzet genereren in de horeca. Toch zijn maar weinig ondernemers in de horeca hier zich bewust van.

  1. Horeca draait niet om wat je verkoopt maar om het gevoel van de beleving
  2. Als horecaondernemer moet je kijken naar het rendement per vierkante meter

In deze blog geef ik je 13 tips om meer omzet te genereren in de horeca.

 

#1 Meer omzet genereren door beleving in de horeca

Wanneer iemand in jouw horecagelegenheid komt dan is deze persoon vooral op zoek naar een geslaagde avond. Ja, in de horeca verkoop je eten en drinken maar dit is slechts een klein onderdeel van het gevoel dat de klant overhoudt aan jouw horecaonderneming.

Die geslaagde avond heeft veel meer te maken met gevoel en beleving dan met het eten en drinken. Ik bedoel een cola is in elke zaak gewoon een cola.

Onderscheidt je van je concurrenten door er iets speciaals van te maken. Kook het laatste deel van het gerecht aan tafel, maak de scroppino aan tafel klaar of verwerk een opvallend detail in het gerecht. Werk bijvoorbeeld met rook, vuur of het breken van chocolade om tot het werkelijke gerecht te komen.

Dit heeft drie grote voordelen.

  • Andere klanten in jouw horecazaak willen dat ook bestellen
  • In de tijd van social media weet je zeker dat dit gedeeld gaat worden op Facebook, Instagram of Whatsapp en dat levert je nieuwe klanten op
  • Het gevoel van beleving blijft lange tijd hangen bij de klant. De kans dat hij terugkomt voor exact hetzelfde gerecht is groot

 

#2 Meer omzet genereren met online marketing

Het aantal reserveringen via online marketing stijgt explosief. Biedt op jouw website de mogelijkheid tot online reserveren. Doe dit op een prettige manier. Laat de klant zelf de tafel kiezen waar hij wilt zitten.

Biedt op de bedankpagina van de reservering direct een speciaal luxe dessert aan die de kok exclusief voor de gasten kan bereiden. Zo kan je je voorraad beter beheren maar vergroot je ook je omzet. En dat terwijl de gast zich speciaal voelt. Wat wil je nog meer?

Laat bezoekers van jouw website zich meteen aanmelden voor de nieuwsbrief. Op die manier kan je ze op de hoogte brengen van aankomende evenementen of speciale gelegenheden.

 

#3 Meer omzet generen door foto’s

Je kent vast het gezegde dat de ‘ogen groter zijn dan de maag’. Het is echt waar en daar kan jij als horecaondernemer gebruik van maken. Door mooie afbeeldingen te gebruiken van het gerecht kan jij ervoor zorgen dat mensen meer gaan bestellen. Het water loopt ze namelijk in de mond.

Plaats daarom foto’s van prachtige gerechtjes op je menukaart maar deel deze foto’s ook op jouw website en op social media. Het zal niet alleen voor hogere omzet zorgen door de klanten in jouw restaurant, maar het zal ook zorgen voor meer reserveringen door mensen die reageren op jouw foto’s op social media.

 

#4 Meer klanten jouw horecagelegenheid intrekken vanaf de straat

Waarschijnlijk heb je een bord langs de weg staan om mensen binnen te lokken. Probeer de boodschap op het bord kort te houden. Mensen nemen zelden de tijd om een lang verhaal te lezen wanneer ze op straat lopen. Een paar steekwoorden zijn voldoende. Of beter nog, een afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden. Kies daarom een afbeelding die men het water in de mond doet lopen.

Vergeet ook niet elke dag dat het niet stormt om de parasollen open te zetten. Parasollen trekken mensen aan. Het toont aan dat je open bent, het staat gezellig maar biedt ook een plekje om te schuilen in de regen of voor de felle zon. Het trekt in elk geval de aandacht.

 

#5 Reviewmarketing ontzettend belangrijk in het horecawezen

Mensen die niet eerder bij jou hebben gegeten weten niet wat ze kunnen verwachten. Dit is natuurlijk een deel van het plezier maar toch worden mensen vaak graag bevestigd in hun keuze. Daarom is reviewmarketing enorm belangrijk voor de horeca.

Reageer op elke review die je ontvangt en maak het gasten gemakkelijk om een review te plaatsen, zeker wanneer ze tevreden zijn.

 

#6 Kies je woorden zorgvuldig

De menukaart moet zoals gezegd afbeeldingen bevatten die mensen enthousiasmeren. Toch kan je meer doen met je menukaart. Je kan er bijvoorbeeld opzetten ’brownies’ maar ‘smeuïge brownies’ spreekt meer tot de verbeelding. Het prikkelt bepaalde smaakpapillen.

 

#7 Meer omzet genereren door de prijs anders te communiceren

Wanneer je een menukaart hebt waarbij de prijzen op één rij staan dan zal je zien dat jouw klanten meer aandacht besteden aan prijs dan je zou willen. Dit heeft helaas ook invloed op jouw omzet.

Maak daarom geen gebruik van een kolom met alle prijzen maar plaats deze direct achter het gerecht. Het liefst zonder euro teken. Deze heeft namelijk een negatieve associatie.

 

#8 Stimuleer het terugkeren van gasten

Groupon en social deal. Je hebt er vast weleens van gehoord. Misschien zelfs geprobeerd maar wist je ook dat je de kopers van deze aanbiedingen nog een keer mag aanschrijven via email marketing?

Biedt ze in die email aan om nog een keer terug te komen tegen wederom een gereduceerd tarief. Aan dat bezoek hou je waarschijnlijk meer over dan tijdens het eerste bezoek. Daarnaast probeer je een band op te bouwen met deze gasten in de hoop dat ze jouw horecagelegenheid vaker aandoen.

 

#9 Meer omzet genereren per m2 in de horeca

Zit jouw restaurant of horeca gelegenheid regelmatig vol op piekmomenten? Kijk dan eens goed naar de indeling. Zijn er dode hoeken die je beter kan benutten? En zoals je weet is beleving belangrijk dus moet het niet ten koste gaan van de beleving. Ook dit is restaurant marketing.

 

#10 Dynamische prijzen in de horeca

In de horeca hebben we allemaal te maken met piekmomenten. Zeker wanneer je restaurant een aantal favoriete plekjes heeft waar gasten gaan zitten dan is het een overweging om te werken met dynamische prijzen.

Dit kan je doen afhankelijk van de plek waar men gaat zitten maar ook op basis van het tijdstip van de reservering. Een tafel reserveren om 22:00 is vaak makkelijker dan om 19:00. Waarom zou die tafel om 19:00 dan niet duurder zijn?

In Italië is het bijvoorbeeld heel gebruikelijk om een koffie aan de bar te bestellen en te drinken. Ga je aan een tafeltje zitten dan is diezelfde koffie ineens een stuk duurder.

 

#11 Geur is nog sterker dan beeld

Wanneer iemand de keuken binnenkomt is het eerste wat ze zeggen ‘och wat ruikt het hier heerlijk’. Makelaars adviseren verkopers van huizen om vlak voor de bezichtiging een appeltaart te bakken. Waarom? Allemaal vanwege de geur.

Geur heeft een hele sterke prikkel op de mens. Maak daar gebruik van. Lok klanten jouw restaurant binnen door de geur van heerlijke gerechten. Probeer daarom de geur te verspreiden op de straat.

 

#12 Laat mensen proeven

Wil je meer klanten jouw restaurant intrekken? Ga dan de straat op. Laat mensen jouw producten proeven in de vorm van kleine gerechtjes. Dit zal men niet snel vergeten. Blijf natuurlijk wel in de buurt van jouw restaurant zodat mensen weten waar jouw restaurant zich bevindt.

 

#13 Verhuur zoveel mogelijk vierkante meters elke 24 uur

Ben je vooral ‘s avonds open? Wat doe je dan overdag met jouw ruimte? Probeer de gehele dag zoveel mogelijk omzet te genereren. Dus ook wanneer je niet geopend bent.

  • Organiseer in de ochtend een speciaal ontbijt voor lokale ondernemers die willen netwerken
  • Verhuur de ruimte voor een babyshower
  • Stel de ruimte beschikbaar voor een workshop

De mogelijkheden zijn oneindig.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This