Kwaliteitsscore Google Adwords verbeteren

De kwaliteitsscore is een belangrijk gegeven bij Google Adwords. Een hogere kwaliteitsscore zorgt ervoor dat je minder betaalt per klik voor een hogere advertentiepositie. Al met al heeft een hogere kwaliteitsscore zo zijn invloed op het rendement van je campagnes. Daarom in dit artikel alles over de kwaliteitsscore. Wat is het en vooral hoe kan je de kwaliteitsscore Google Adwords verbeteren.

 

Wat is kwaliteitsscore?

Google vind de relevantie van haar zoekresultaten erg belangrijk. Om de relevantie te waarborgen heeft Google voor Adwords de kwaliteitsscore in het leven geroepen. De kwaliteitsscore wordt uitgedrukt in een cijfer tussen de 1 en 10. Wanneer je landingspagina erg relevant is voor deze zoekterm kan je een 10 scoren. Wanneer deze niet relevant is kan je een 1 scoren. Dit om te voorkomen dat adverteerders in Google Adwords elk willekeurig zoekwoord kunnen inkopen en bezoekers kunnen misleiden.

De advertentiepositie wordt namelijk berekend volgens de volgende formule:

Advertentiepositie = maximale kosten per klik * kwaliteitsscore

 

Waar vind je de kwaliteitsscore?

In je Google Adwords account kan je kwaliteitsscore per zoekterm aflezen. Dit kan op verschillende manieren. Je kan de kolom ‘kwaliteitsscore’ toevoegen in je account, maar je kan ook op met je muis in de kolom ‘status’ gaan staan. Dan zal de kwaliteitsscore vanzelf naar voren komen.

 

Hoe bepaalt Google de kwaliteitsscore?

Als je de kwaliteitsscore van je zoektermen wilt verbeteren dan is het belangrijk om te weten hoe deze wordt bepaalt. Relevantie is hierbij altijd het doel, maar hoe meet het algoritme van Google de relevantie? Er zijn 3 zaken die een rol spelen in het bepalen van de kwaliteitsscore en dat zijn de volgende:

 

Kwaliteitsscore Google Adwords verbeteren met je landingspagina

Het klinkt gek maar bij online marketing is het vaak om van achter naar voren te werken. In dit geval is dat je landingspagina. Het is belangrijk dat de bezoeker na een klik op een Google Adwords advertentie het idee heeft op een landingspagina terecht te komen die aansluit bij zijn zoekbehoefte. De manier waarop Google dit meet is anders dan je in eerste instantie zou verwachten. Twee indicatoren zijn hierin belangrijk. Hoeveel tijd besteed een bezoeker op je landingspagina en klikt de bezoeker door vanaf de landingspagina.

De reden dat de klik op de landingspagina belangrijk is hangt samen met de eerste indicator. Google kan namelijk alleen maar zien hoeveel tijd je op de pagina aanwezig bent geweest als je naar een andere pagina doorklikt.

 

Verhoog de kans op een klik

De kans vergroten om door te klikken vanaf de landingspagina doe je door gebruik te maken van goede call-to-actions. Denk hierbij aan laagdrempelige maar zeer relevante buttons. Dit kan een verwijzing zijn naar meer informatie, een whitepaper, een video of de volgende stap zijn in een marketingfunnel naar een conversiepagina.

 

Vergroot de tijd op de landingspagina

Alvorens de bezoeker doorklikt werkt het in je voordeel als de time spend op deze pagina groot is. Denk hierbij aan informatie en tools die de bezoeker zolang mogelijk op de pagina houden. Vergeet echter niet ook te zorgen voor bevestiging aan de bezoeker dat hij op de juiste pagina is beland. Deze pagina geeft hem de informatie die hij zoekt. Dit voorkomt dat de bezoeker direct weer teruggaat naar de zoekresultaten en verlaagt dus je bounce rate.

  • Duidelijk titel
  • Goede subkoppen
  • Voldoende witruimte
  • Goed leesbare teksten in kleur, lettertype en lettergrootte
  • Opsommingstekens

 

Vergroot de relevantie van de landingspagina

Erg belangrijk in de bepaling van de kwaliteitsscore is het om de zoekterm te koppelen aan de juiste landingspagina. In een optimale wereld creëer je voor elke zoekterm dus een aparte landingspagina. Je beantwoord hiermee exact de vraag van de bezoeker met op maat gemaakte content. Relevanter dan dit kan je niet zijn.

 

Homepage is funest voor je kwaliteitsscore

Ik kom het nog regelmatig tegen dat Google Adwords advertenties verwijzen naar de homepage. Dit komt je kwaliteitsscore niet ten goede. Een homepage is namelijk zelden een antwoord op een vraag van een bezoeker. Zoals hiervoor al opgemerkt is het ideaal om voor elke zoekterm een aparte landingspagina te maken.

 

De snelheid van je website

Niks is zo funest voor je website als langzaam ladende pagina’s. Zorg daarom voor snel ladende landingspagina’s. Dit voorkomt dat bezoekers die op je advertentie hebben geklikt afhaken en daarmee je kwaliteitsscore naar beneden halen. Test de snelheid van je website met Google PageSpeed Insights. Deze tool helpt je aan inzichten om de snelheid van je website te vergroten.

 

Mobiele vriendelijkheid van je website heeft impact op je kwaliteitsscore

Aangezien veel zoekopdrachten van Google gebeuren op mobiele devices is een mobiel vriendelijke landingspagina essentieel. Werk dus altijd met responsive design of ontwikkel anders een mobiele versie van je landingspagina’s en website.

 

Kwaliteitsscore Google Adwords verbeteren met advertentierelevantie

Nu je landingspagina’s goed zijn ingericht voor een hoge kwaliteitsscore wil je dezelfde kwaliteit terug laten komen in je advertenties. De relevantie van je advertenties meet Google simpelweg door te kijken naar de CTR. Simpel gezegd, hoeveel procent van de mensen die advertentie zien klikken er daadwerkelijk op.

 

Zoektermen moeten in je advertentie staan

De belangrijkste maar ook meest logische tip is dat je advertenties zo goed mogelijk aansluiten op de zoekopdracht. Hoe doe je dit? Door de zoekterm terug te laten komen in de advertentie. Het voordeel is dat deze zoekterm dikgedrukt wordt in de zoekresultaten en daarmee dus meer opvalt. Je kan de zoekterm terug laten komen in de titel, beschrijving en in de zichtbare url.

 

Richt je campagnes logisch in

De advertentiegroepen zijn gekoppeld aan je zoektermen. Daarmee bepalen ze dus ook welke advertenties worden getoont bij welke zoekopdrachten. Een goede structuur is dus essentieel om te zorgen voor een relevante advertentietekst. Bepaal daarom vooraf welke structuur je wilt gaan hanteren.

 

Relevantie essentieel in je advertentiegroepen

Bouw in je advertentiegroepen een structuur op die ten goede komt aan de relevantie van je advertenties. Denk bijvoorbeeld aan producten op campagneniveau en productspecificaties op advertentiegroepniveau. Op campagneniveau staat dan bijvoorbeeld ‘bergschoenen’ en op advertentiegroepniveau ‘zwarte bergschoenen’. Op die manier kan je dit ook makkelijk koppelen aan je zoektermen en terug laten komen in je advertenties.

 

Kwaliteitsscore Google Adwords verbeteren met de verwachte klikfrequentie

De klikfrequentie inschatten doet Google op basis van de CTR. Hoe zorg je ervoor dat de kans van een klik groter wordt? Niet alleen de advertentie zelf speelt hierin een rol maar ook andere elementen zijn hierin belangrijk.

 

Keyword insertion vergroot je relevantie

Zoals eerder aangegeven wil je je zoekterm terugzien in je advertentie. Echter is het bij de inzet van brede, zinsdelen en modified broad zoekwoorden niet mogelijk om de zoekopdrachten exact te voorspellen. Met keyword insertion gebruikt Google de zoekopdracht van de bezoeker om terug te laten komen in je advertentie. Dit verhoogt je relevantie, daarmee je CTR en dus ook je kwaliteitsscore.

Keyword insertion pas je toe door de term {KeyWord:Standaardtekst} in je advertentie op te nemen. Vervang ‘standaardtekst’ met het woord waarmee je de zoekterm wilt vervangen als de zoekterm te lang is.

 

Uitsluiten van zoekwoorden

Bij brede, modified broad of zinsdelen zoekwoorden is het ook belangrijk om de rotte appels eruit te halen. Het uitsluiten van zoekwoorden die niet relevant zijn vergroot je CTR. Als je adverteert op het woord ‘Branding’ en daarbij een landingspagina koppelt die gaat over naamsbekendheid dan heeft het geen zin om te adverteren op zoekopdrachten als ‘Branding strand’. Deze vorm van branding heeft namelijk een hele andere betekenis. Je advertentie sluit in dit geval niet aan en men zal niet klikken. Daarmee zakt je CTR en dus je kwaliteitsscore.

 

Zet je bedrijfsnaam in

Het is een veelgestelde vraag: waarom zet je Google Adwords in voor je bedrijfsnaam? Je staat immers al op de eerste plek in de organische zoekresultaten. Het draait om je kwaliteitsscore. Een zoekopdracht op jouw bedrijfsnaam zal resulteren in een hoge CTR, een optimale landingspagina en doorkliks. Een hoge kwaliteitsscore dus. Aangezien je kwaliteitsscore invloed heeft op je gehele account, is dit van toegevoegde waarde op al je campagnes.

 

Advertentieteksten die je kwaliteitsscore verbeteren

Het is simpel gezegd maar een goede advertentietekst kost tijd. Kijk naar je UBR’s, vergelijk de advertenties van concurrenten en ontdek hoe je je kan onderscheiden. Met welke tekst voldoe je aan de behoefte van de klant, onderscheid je je van de concurrentie en ben je relevant voor de zoekopdracht?

 

Varieer met je advertentieteksten

Kies er niet voor om per advertentiegroep maar 1 advertentie te hanteren. Maak gebruik van meerdere advertenties en blijf te testen en optimaliseren om tot de beste advertentie te komen voor je kwaliteitsscore. Varieer met accenten zoals hoofdletters, uitroeptekens, vraagtekens of woord keuzes.

 

Val meer op met advertentie-extensies

Google Adwords biedt je de mogelijkheid om extensies toe te voegen aan je advertenties. Maak hier gebruik van. Met extensies vallen je advertenties meer op. De reviews laat Google automatisch zien, maar sitelinks en de locatie-extensie zijn interessante toevoegingen.

 

Zoektermen met een lage kwaliteitsscore

Heb je getracht de kwaliteitsscore van de zoekterm te verbeteren maar heeft het onvoldoende effect gehad? Dan is het verstandig het rendement van de zoekterm onder de loep te nemen. Is deze zoekterm niet heel erg belangrijk in het behalen van je rendement? Dan is het verstandig deze zoekterm te verwijderen. Een lage kwaliteitsscore heeft namelijk invloed op alle zoektermen in jouw Google Adwords account. Let wel, pauzeren is hierin niet voldoende.

 

Kwaliteitsscore Google Adwords verbeteren is een continu proces

Wanneer je een kwaliteitsscore 10 is dan heb je het natuurlijk goed gedaan. Hou er echter rekening mee dat bij elke bieding je kwaliteitsscore opnieuw berekent wordt. Het is dus een continu proces. Samen kan je meer dan alleen en wij staan voor je klaar.

Bekijk hoe we samen jouw Google Adwords kunnen optimaliseren door het uitbesteden van SEA.

Begin anders eerst met een gratis SEA check.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEA Scan

Google Ads, voorheen Adwords, kan een kostbare zaak zijn. Zeker wanneer de resultaten achterblijven. Wij kennen alle geheimen van SEA. Laat ons een gratis en vrijblijvende scan uitvoeren.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This