De beste meta tags maken
Hoewel meta tags niet meer de invloed hebben op zoekmachine optimalisatie die ze ooit hadden zijn ze nog steeds belangrijk. Verbeter jouw meta tags om meer bezoekers uit Google te krijgen.
Waarom meta tags invloed hebben op SEO
Zoekmachine optimalisatie blijft aldoor veranderen. Jaarlijks past Google meermaals zijn zoekmachine algoritme aan. Dat betekent dat wat vandaag werkt, morgen zomaar achterhaald kan zijn.
Zo heeft Google ook de invloed van de meta tags door de loop van de jaren aangepast. Meta keywords hebben bijvoorbeeld geen invloed meer. Zonde om daar nog tijd in te investeren.
De reden waarom meta tags nog wel belangrijk zijn is omdat zij de kans op een klik naar jouw website vergroten. Hoe vaker jouw zoekmachine resultaat aangeklikt wordt hoe groter de kans dat jij gaat stijgen op de zoekmachine resultaten pagina’s.
Wat doe je met jouw meta tags vandaag de dag?
Vroeger plaatste je het zoekwoord waarop je gevonden wou worden in jouw meta tags. Hierdoor wist Google waar de pagina over ging. Dit is inmiddels dus achterhaald. Dus wat plaats je nu in jouw meta tags?
Meta tags bestaan uit een meta titel en een meta description. De meta titel is blauw en groter in lettertype. De meta description is zwart en in kleine letters geschreven.
Er zijn meerdere mogelijkheden voor de invulling van jouw meta tags. Hieronder geef ik je drie interessante voorbeelden voor goede meta tags.
#1 Clickbait titels in meta tags
Het werkt voor diverse nieuwsmedia en dus kan het ook werken voor jouw meta tags: clickbait. De meta titel gebruik je om te prikkelen. Het moet stimuleren om te klikken op jouw zoekresultaat.
Een clickbait titel geeft vooral het resultaat weer maar laat bewust belangrijke informatie weg. Hierdoor is de bezoeker benieuwd hoe je deze resultaten voor elkaar hebt gekregen.
Hieronder zie je hier een concreet voorbeeld van.
#2 Een vraag stellen om aandacht te trekken
De meta titel wordt altijd weergegeven en is dus belangrijker dan de meta description. Wanneer je weet dat bezoekers in de online wereld pagina’s scannen dan begrijp je dat op de zoekresultaten pagina’s de blauwe meta titels gescand worden. Hiermee moet je dus de aandacht trekken.
Stel daarom een vraag in de meta titel waarin de bezoeker zich herkent. Hierdoor doet de bezoeker de aanname dat jij het antwoord kan geven op zijn vraag. Jij kent immers zijn vraag.
Ook voor inspiratie kan je je aandacht wenden tot SEA. Kijk bijvoorbeeld welke meta tags jouw concurrenten gebruiken voor hun Google Ads advertenties.
#3 Meta tags die samenwerken voor SEO
Ik heb het nu eigenlijk alleen maar gehad over de meta titel. Een clickbait titel of een vraag stellen. Dit kan je uiteraard ook combineren. Gebruik een clickbait titel in jouw meta titel. In de meta description gebruik je een vraag aan het begin van jouw tekst.
Het verbaast me dan ook niet dat de meta descriptions die ik meestal tegenkom een vraag bevatten.
#4 Zorg dat jouw meta tag opvalt met bijzondere tekens
Op een pagina waar grotendeels alleen blauwe, groene en zwarte letters staan val je uiteraard op wanneer je een andere kleur, of een ander icoon gebruikt. Dit was eigenlijk niet mogelijk totdat iemand zo slim was om bijzondere tekens te gaan testen. En wat denk je? Sommige bijzondere tekens, symbolen of icoontjes doen het gewoon in je meta description. Zoals hieronder het oranje voorbeeld.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -