Op zoek naar marketing inspiratie?

Weet je dat je aan de slag moet met online marketing maar heb je geen inspiratie? Dat gebeurt ons allemaal wel eens. Ik ga je laten zien hoe je nieuwe marketing inspiratie kan vinden. Met 9 simpele tips heb jij binnen no time weer nieuwe ideeën om meer bezoekers en klanten naar jouw website te trekken.

Met de volgende simpele tips kom je snel aan nieuwe inspiratie om jouw online marketing weer nieuw leven in te blazen.

 

#1 Inspiratie halen uit de website van jouw concurrentie

De website van jouw concurrenten kan een bron van inspiratie zijn. Waar schrijven zij over? Hebben zij een bepaalde content marketing strategie die jij kan doorgronden? Hoe zit hun buyer journey in elkaar? Doen zij dingen anders?

Bekijk de website en beoordeel niet of dingen goed of slecht zijn maar kijk hoe je op een andere manier naar jouw eigen website kan kijken. Ga niet de websites van jouw concurrenten kopiëren en zeker de content niet. Dat heeft namelijk geen enkele zin. Maar marketing inspiratie kan je er zeker uit halen.

 

#2 Meer uit social media halen

Op social media kan iedereen alles zien. Maak daar dan ook gebruik van. Delen jouw concurrenten andere content dan jou? Ga dan eens kijken of dat soort content ook interessant is voor jouw bedrijf.

Misschien zie je dat er meer gebruik wordt gemaakt van video of worden er juist podcasts gedeeld? Kijk ook hoe de volgers op social media reageren op de content. Wordt er veel op gereageerd of veel gedeeld? Dan kan het interessant zijn om daar inspiratie uit te halen.

 

#3 Social media advertenties van jouw concurrenten bekijken

Je weet wellicht niet dat je op Facebook tegenwoordig eenvoudig kan achterhalen welke Facebook advertenties jouw concurrenten hebben draaien. Hier kan je natuurlijk jouw voordeel mee doen door daarop te anticiperen.

Ga naar de Facebook pagina van jouw concurrent en klik op ‘Informatie en advertenties’. Daar zie je de advertentiecampagnes die jouw concurrent op dit moment hebben draaien.

 

#4 Meld je aan voor de nieuwsbrief van jouw concurrenten

Wanneer je niet weet wat je in je nieuwsbrief moet zetten dan kan het slim zijn om je aan te melden op de nieuwsbrief van jouw concurrenten. Hier kan je veel waardevolle informatie uit halen. Denk bijvoorbeeld aan de opbouw van de nieuwsbrief.

Kiest jouw concurrent voor het aanbieden van slechts één product of meerdere producten? Richten ze zich alleen op het vermelden van waardevolle inhoudelijke content of zitten ze meer op het direct converteren?

Email marketing is namelijk heel goed te meten en dus kan je ervan uit gaan dat jouw concurrent weet wat die doet.

Het kan voorkomen dat je een emailcampagne uitzet waarvan je veel verwacht maar tegenvalt in daadwerkelijk resultaat. Dit kan namelijk voorkomen wanneer jouw concurrent een dag ervoor een emailcampagne heeft uitgezet voor hetzelfde product maar dan met een hogere korting.

Hou je concurrenten dus goed in de gaten. Niet alleen voor marketing inspiratie maar ook om meer ROI te behalen.

 

#5 Lees inspirerende marketingblogs

Jij hebt veel kennis over jouw business en online marketeers hebben veel kennis over online marketing. Gelukkig delen ze veel van die kennis via marketingblogs. Zo kan jij hier kennis, tips en inspiratie uithalen om bijvoorbeeld aan de slag te gaan met conversie optimalisatie.

Zelfs zonder dat je hiervoor budget moet investeren in het daadwerkelijk uitbesteden van online marketing.

 

#6 Inhaakkalender

Er zijn ontzettend veel bijzondere dagen in de wereld. Zo heb je natuurlijk de bekendste zoals Kerst, Sinterklaas, Halloween of Valentijnsdag maar er zijn ook minder bekende dagen die wel relevant zijn voor jouw doelgroep.

Wat dacht je bijvoorbeeld van Star Wars dag, internationale anti-dieet dag, wereld whiskey dag of dag van de thuiszorg.

Dit zijn leuke dingen om op in te haken met jouw content. Dit kan je toevoegen aan jouw website, op social media of in jouw nieuwsbrief.

 

#7 Wat is trending op social media

Social media is ook een kanaal waar je in de volle breedte inspiratie kan vergaren. Dit is namelijk de stem van de maatschappij inmiddels. Dus kijk wat trending topics zijn op bijvoorbeeld Twitter of Instagram.

 

#8 Met een contentkalender zit je nooit zonder inspiratie

Wanneer je een contentkalender hebt opgesteld dan wordt het leven een stuk makkelijker. Je hoeft niet elke keer opnieuw te bedenken wat je gaat schrijven of waar je een marketingcampagne voor gaat maken. Het staat namelijk allemaal al uitgedacht in jouw contentkalender of campagneplan.

 

#9 Lees de online marketing gidsen

Afhankelijk van het doel wat je wilt bereiken met online marketing kan je een speciale gids gaan doornemen. Deze bevatten meestal stappenplannen waarmee je direct aan de slag kan om bijvoorbeeld hoger in Google te komen. Hiervoor lees je de SEO Gids, maar wil je liever aan de slag met social media dan lees je de Social Media Gids.

Doe de online marketing scan
Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This