SEO Marketing om kopende klanten aan te trekken
Gevonden worden in Google is leuk maar wat heb je eraan als de bezoekers die op je website komen niks kopen? Ze worden geen klanten. SEO marketing is een middel om klanten te werven. Als je alleen bezoekers trekt naar je website, dan is dit een strategie die jou kan helpen om de juiste bezoekers aan te trekken.
Van SEO marketing naar klanten
Als je begint met SEO marketing doe je zoekwoorden onderzoek op basis van de buyer persona’s die je hebt opgesteld. Je maakt content in de vorm van blogs, artikelen, infographics en video’s.
De bezoekers die via SEO op je website terechtkomen zijn op dat moment nog gewoon bezoekers. Het is aan jou om er leads of klanten van te maken. Om op maar een of andere manier een conversatie met hen op te starten.
Een conversatie waarin je achterhaald in welke fase van het aankoopproces ze zich bevinden. Dit doe je met het doel om te weten welke content je ze vervolgens gaat aanbieden om ze door de marketing funnel te begeleiden.
Een van de eerste doelen bij bezoekers die nieuw voor je zijn is om hun emailadres te achterhalen. Als je geen emailadres hebt kan je ook geen conversatie met ze aan gaan. Je zal op dat moment namelijk moeten wachten totdat ze weer op je website terechtkomen.
Leestip:
6x meer omzet uit bestaande klanten
Dit is een hele gebruikelijke manier om marketing te bedrijven en dit werkt. Het heeft zich keer op keer bewezen. Het kost echter wel tijd vanaf het eerste contactmoment tot het moment van aankoop.
Wat nou als er een kans bestaat om in je SEO marketingstrategie alvast te focussen op de bezoekers die al in die laatste fase zitten? De fase waarin ze al klaar zijn om tot aankoop over te gaan. De kortste weg naar klanten.
Het aankoopproces en SEO marketing
Je SEO marketing richten op bezoekers die al in de laatste fase van het aankoopproces bevinden betekent dat je moet begrijpen hoe het aankoopproces in zijn werk gaat.
Er zijn drie fases in het aankoopproces:
- Awareness fase
- Consideration fase
- Decision fase
In elk van deze fases laat de prospect ander gedrag zien. Als je alles wilt weten over deze fases dan lees je hierover in ons artikel over het aankoopproces.
De decision fase is de laatste fase van het aankoopproces. De prospect is zich al bewust van zijn behoefte en heeft de juiste oplossing inmiddels al gevonden. Het gaat in die laatste fase alleen nog om het vinden van de juiste leverancier, winkel of webshop om het product te kopen.
In die fase staat eigenlijk al zo goed als vast dat ze dit product willen gaan aankopen. Ze zijn dus ready to buy. Als je deze prospect op je website weet te krijgen en onder de juiste omstandigheden het product aanbiedt is de kans groot dat deze prospect direct converteert tot klant.
Maar met wat voor soort content trek je deze bezoekers naar je website? Hoe weet je dat je tijd investeert in de juiste onderwerpen? En hoe vind je deze onderwerpen?
De juiste onderwerpen voor kopende klanten SEO marketing
Wanneer je zoekwoorden onderzoek doet dan gebruik je waarschijnlijk websites als ubersuggest en zoekwoordplanner van Google.
Vaak kijk je dan naar zoekvolume en hoe de term past binnen je productaanbod en website. Dit is absoluut belangrijk maar hoe weet je of dit onderwerp je rendement gaat opleveren? Welk van deze lijst met zoektermen is voor zoekopdrachten die tot kopende klanten gaan leiden?
Vaak krijg je een enorme lijst aan resultaten. Daar onderscheid in maken is uiteraard erg belangrijk. Vaak kijk je naar populariteit. Hoe vaak wordt er op deze zoekterm gezocht?
Dit vertelt je iets over hoeveel bezoekers je kan verwachten als je bovenaan Google staat met deze zoekterm. Dit is uiteraard geen 100% maar het is duidelijk dat hoe hoger je staat in de zoekresultaten hoe hoger de click-thru-rate (CTR) is.
Maar veel bezoekers leiden niet altijd tot meer klanten of zelfs meer leads. Het gaat om de intentie die achter de zoekopdracht zit. De bereidheid tot aankoop of tot het achterlaten van gegevens.
Uit de zoekwoordplanner van Google kan je aanwijzingen halen hoe groot de aankoopbereidheid is van de zoekterm. Er staat namelijk niet alleen hoe vaak er op de zoekterm wordt gezocht maar ook hoe hoog het gemiddelde bod is op Google Ads.
Dat het het waard is betekent dat ze het terugverdienen. En dat moet wel betekenen dat het hun klanten oplevert. Dit zijn dus zoektermen die worden gebruikt door kopende klanten.
Hoe hoger het bod, hoe groter de return on investment. Dat betekent ook dat een hoger bod waarschijnlijk meer klanten oplevert of in elk geval meer omzet. Daarmee zijn de zoektermen met het hoogste bod ook meteen het meest interessant.
Voor die zoektermen ga je je SEO marketing inrichten. Dat betekent content maken. Begin met het maken van één artikel per zoekwoord.
Vergeet hierbij niet om linken naar deze artikelen op te nemen op de huidige pagina´s op je website. Wanneer je je lijst met zoektermen die zich bevinden in de decision fase hebt afgewerkt en er voor elke zoekterm één artikel staat kan je daar omheen content produceren die aansluit bij deze zoekterm. Gebruik hiervoor de SEO pillar strategie.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -