SEO Strategie ontwikkelen essentieel voor succes
Ben je al een tijdje bezig met zoekmachine optimalisatie? Sta je al met een aantal belangrijke zoekwoorden op de 1e pagina? Of vallen de resultaten tegen ondanks dat je veel tijd investeert in SEO? Vervelend. Een SEO strategie kan je hierbij helpen.
Dat een SEO strategie belangrijk is is ook logisch. Er is heel veel concurrentie, eigenlijk is bijna ieder bedrijf wel bezig met een hogere positie in Google. Daarnaast is zoekmachine optimalisatie complex als je je realiseert dat Google ruime 200 ranking factoren gebruikt om jouw positie in de zoekresultaten te bepalen. Met deze twee punten begrijp je dat voor bovenaan staan in Google een plan noodzakelijk is, een SEO strategie.
Ken jij alle 200 ranking factoren?
Dit zijn de 7 SEO strategie aandachtsgebieden:
De SEO strategie van 2019
Google past de manier waarop zij de zoekresultaten rangschikken regelmatig aan. Het zogeheten algoritme beoordeeld op ruim 200 ranking factoren welke pagina bovenaan de zoekresultaten pagina staat. Met wisselingen in dit algoritme verandert ook met regelmaat de strategie die je succesvol voor SEO inzet. Echter blijft de basis altijd hetzelfde, het beste resultaat staat bovenaan. Hoe Google vaststelt wat het beste resultaat is veranderd. Probeer daarom altijd de best mogelijke content te maken die aansluit bij de gekozen zoekopdracht.
In 2017 werd voor het eerst gesproken over de Pillar Page SEO strategie. De strategie die je op dit moment het meeste succes biedt.
Een SEO strategie ontwikkelen
De succesvolle Pillar Page SEO strategie is een mooie aanpak om te volgen. Wanneer je de ruim 200 ranking factoren kent kan je ook zelf een SEO strategie ontwikkelen. De reden waarom je dit moet overwegen is omdat je moet opvallen om bovenaan te staan. Volg je een bewezen strategie dan loop je achter de kudde aan en er is slechts één pagina die bovenaan Google kan staan.
Hoe ontwikkel je je eigen SEO strategie? Daar gaan we je mee op weg helpen.
#1 Bepaal doelstellingen
Het opstellen van doelstellingen is het begin. Wat is hetgeen je wilt bereiken? Vergeet niet dat SEO an sich geen doelstelling is maar slechts een middel is om doelen te bereiken. Denk aan doelstellingen als;
- X% meer klanten voor product Y in de periode Z
- X% meer omzet voor de totale organisatie in jaar Y
- X% meer leads voor product Y in de periode Z
De manier waarop je dit wilt realiseren moet haalbaar zijn. Dat betekent dat de doelstellingen realistisch moeten zijn maar ook dat de kosten gedragen moeten kunnen worden om dit te realiseren. Adwords is bijvoorbeeld een goede manier om op korte termijn meer verkeer naar je website te loodsen. Zijn de kosten die je met Adwords maakt echter haalbaar voor je marketingplan? Let ook op de marge die je maakt met je producten.
Zoekmachine optimalisatie is een andere manier om je doelstellingen te bereiken. Het voordeel van SEO is dat het kan zorgen voor een gratis stroom aan bezoekers. Wat het echter wel kost is veel tijd. Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende kennis bezit of verkrijgt.
Het maken van de juiste keuzes is dus belangrijk. Dit kan vaak een combinatie zijn van diverse middelen om de doelstellingen te realiseren.
Leestip:
SEO schrijven in 3 simpele stappen
#2 SEO Analyse
Nu je doelstellingen bekend zijn moet je kijken naar je huidige situatie. De financiële situatie was als het goed is al bekend om tot de doelstellingen te komen. De analyse die je nu moet uitvoeren is veel meer gericht op de prestatie van je website en je positie in de zoekresultaten.
Wat je wil weten over je website is het volgende:
- Hoeveel bezoekers heb je nodig voor een lead of verkoop?
- Wat zijn de pagina’s waar je veel van je bezoekers verliest?
- Zit er een logisch route in je website, met het aankoopproces in ogenschouw nemend?
- Hoe presteren je conversietools?
Daarnaast wil je ook kijken naar de performance van je pagina’s in de zoekmachine. Dit kan je inzicht geven over de quick wins en de stappen die je moet gaan nemen om je doelstellingen te bereiken.
Analyseer de volgende zaken:
- Wat zijn de belangrijkste zoektermen voor jouw website?
- Wie zijn jouw concurrenten op de zoekwoorden?
- Hoe doet je website het op technisch gebied?
#3 SEO verbeteren op technisch gebied
Met een duidelijk beeld van waar je nu staat ga je aan de slag. De eerste stap kan verschillend zijn maar omdat het invloed heeft op de gehele website is het verbeteren van SEO-technisch gebied vaak de eerste stap.
Het optimaliseren van de laadtijd of de mobiele gebruikerservaring zijn onderdelen van de verbeteringen aan de website. Dit zijn dingen die de webbouwer, het webteam, een freelancer of jij zelf kan oppakken. Dit hangt allemaal samen met het kennisniveau.
#4 Content produceren
Uit de eerdere analyse zijn een aantal zoekwoorden voortgekomen waarop je gevonden wilt worden. Deze zijn kansrijk en de eerste pagina is haalbaar. Hiervoor kan je je huidige content aanpassen maar het produceren van nieuwe content is ook belangrijk.
Om de juiste content te produceren is het belangrijk om te weten hoe je dat moet doen. Gebruik van keywords op de juiste manieren, goede vervolgstappen maar ook het converteren van je bezoek. Uiteindelijk is de doelstelling niet om hoog in Google te komen maar om je doelstellingen te bereiken. Dus zorg er ook voor dat je website ideaal ingericht is om de bezoekers te converteren naar leads of klanten.
#5 Autoriteit vergroten door linkbuilding
Om hoger te komen in Google is linkbuilding belangrijk. Voor Google is elke link die verwijst naar jouw website een bevestiging dat jouw website belangrijke informatie herbergt. Doordat hier in het verleden misbruik van gemaakt is is elke link niet meer evenveel waard. Een link van een betrouwbare website met veel autoriteit is belangrijker dan een link van een onbetrouwbare website. Benader daarom websites die relevant zijn en voldoende autoriteit hebben om jouw website verder te helpen.
Vergeet hierin ook niet om uw sociale media kanalen in te zetten om uw autoriteit te vergroten.
#6 Bovenaan komen in Google en daar blijven
Wanneer je ziet dat je gaat stijgen en misschien zelfs op de 1e pagina komt dan wil je daar ook blijven. Google kijkt heel erg naar de ervaring van bezoekers. Als dat een positieve ervaring is dan is dat een plus voor Google. Wanneer dit bij concurrenten niet het geval is dan heb je de kans dat je na verloop van tijd deze concurrent voorbij gaat in de zoekresultaten.
Waar je dan aan moet denken:
- Hoeveel van de bezoekers die jouw pagina zien op de zoekresultaten klikken erop?
- Hoelang blijft de bezoeker op jouw webpagina?
- Klikt de bezoeker door vanaf deze pagina?
- Gaat de bezoeker direct terug na bezoek van de pagina en klikt een zoekresultaat een ander zoekresultaat aan?
Leestip:
Hoger in Google Maps
#7 SEO verdient structureel aandacht
Naast de eerder genoemde elementen die je helpen om bovenaan Google te blijven zodra je er komt verdient je hele SEO strategie continu aandacht. Nieuwe zoekwoorden, veranderende algortimes, veranderende concurrentie, veranderende klantbehoeftes. Het is allemaal onderhevig aan verandering elke dag weer.
Maar denk ook aan nieuwe informatie. Jouw content blijft niet altijd voldoende actueel. Zorg daarom dat je je content continu update. Dit is goed voor de ervaring van de bezoekers die op je pagina komen, maar Google beloond dit ook direct al aangezien het een van de ranking factoren is.
De vraag die je jezelf moet stellen rond SEO is eigenlijk, heb je voldoende tijd om dit goed uit te voeren? Als het antwoord nee is, dan kan het uitbesteden van SEO een belangrijke beslissing zijn.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -