9 tips voor een betere landingspagina
Wil je meer bezoekers converteren tot leads op jouw landingspagina? Lees dan snel verder want deze 9 tips maken van iedere landingspagina een succes. En hoe hoger dat conversiepercentage, hoe groter het effect van jouw marketinginspanningen om bezoekers naar jouw landingspagina te krijgen.
- Meerdere formulieren op een landingspagina
- Bedankpagina net zo belangrijk als je landingspagina
- Begin niet te snel met verkopen
- Landingspagina’s die pas later converteren
- Meer commitment voordat je converteert
- Content weggeven en dan pas converteren
- Social proof op je landingspagina
- Autoriteit uitstralen op je landingspagina
- De kracht van de glimlach op de landingspagina
#1 Meerdere formulieren op een landingspagina
Deze tip is alleen interessant wanneer je een landingspagina maakt waarbij je kan scrollen. Maak je een landingspagina waarbij het voor de bezoeker onmogelijk is om te scrollen dan kan je deze tip overslaan.
Wat je echt wilt doen is je formulier above the fold te plaatsen. Dat betekent dat iemand die je landingspagina laad niet hoeft te scrollen voordat hij het formulier ziet. Het formulier is uiteraard het belangrijkste van je landingspagina want hier wil je de contactgegevens van de bezoeker achterhalen.
Toch kan het voorkomen dat je landingspagina’s hebt die langer zijn en dus waarbij de bezoeker moet scrollen om meer content te lezen. Wat je dan wilt voorkomen is dat iemand die scrollt het formulier kwijt is. Echt kwijt is die hem natuurlijk niet maar jouw doel op deze pagina is heel duidelijk. Contactgegevens achterhalen. Maak het de bezoeker dan ook zo makkelijk mogelijk.
Online marketing gaat vaak om het verlagen van drempels voor bezoekers om te converteren tot lead of tot klant. Door het formulier ook nog aan te bieden onderdaan je landingspagina wanneer de bezoeker heeft gescrolled maak je het hem makkelijker. Hij hoeft niet meer naar boven te scrollen om zijn gegevens achter te laten.
Dat heeft zeker impact op je conversiepercentage. Test het maar bij je langere landingspagina’s.
#2 Bedankpagina net zo belangrijk als je landingspagina
Vaak wordt er veel tijd en aandacht besteed aan de landingspagina maar wordt de bedankpagina in 5 minuten in elkaar geflanst. Zonde want de bedankpagina is net zo belangrijk als de landingspagina.
Vergeet niet om je conversies te meten met een tag. Zo kan je de herkomst van de lead herleiden. Daarnaast biedt het je de mogelijkheid om mensen die al geconverteert zijn uit te sluiten voor je retargetingcampagne. Je wilt immers geen geld investeren in personen die al geconverteert zijn.
Maar dat is niet alles. Het is ook een mogelijkheid om je lead of klant dichter bij je merk te brengen. Een bedankje is leuk maar dan laat je toch wel een echte kans liggen.
Zodra iemand bereid is om zijn contactgegevens achter te laten is hij op dat moment ontvankelijk voor meer. Hier kan je verschillende leuke dingen mee doen.
- Biedt ze aan om je te volgen op social media
- Biedt ze meer exclusieve content aan voor meer contactgegevens
- Direct naar de decision fase
- Biedt ze een korting aan als ze binnen 24 uur nog overgaan tot aankoop
Volgen op social media
Je hebt hun emailadres verkregen via je landingspagina. Dit is een van de meest directe manieren van online marketing om je doelgroep te bereiken. Hier kan je dus erg tevreden over zijn.
Maar je kan je email marketing campagnes versterken door de beleving van je merk te vergroten. Hoe groter de naamsbekendheid, hoe groter de kans dat een prospect uiteindelijk voor jouw bedrijf kiest.
Dus als je ze via social media marketing campagnes kan laten zien waarin je continu de naamsbekendheid van je merk versterkt dan zal dit je ook helpen om van deze lead uiteindelijk een klant te maken.
De content die je aanbiedt op social media is in veel gevallen anders dan de content die je aanbiedt via email marketing. Daarom kan het elkaar versterken en je helpen om van meer leads klanten te maken.
Biedt daarom op de landingspagina de mogelijkheid aan om het bedrijf te volgen via social media. Bijvoorbeeld via Facebook, LinkedIn, Twitter en voor mobiele gebruikers voor Instagram. Het ligt er natuurlijk maar net aan welk social media kanaal voor jou belangrijk is.
Exclusieve content aanbieden
Wil je de lead verder je marketingfunnel intrekken? Dan kan je op je bedankpagina direct een geavanceerde versie van de content aanbieden. Downloaden ze deze content ook dan weet je meteen dat deze lead al wat warmer is dan je in eerste instantie had gedacht.
Daarnaast kan je op je landingspagina bijvoorbeeld alleen bedrijfsnaam, naam, functie en emailadres hebben gevraagd. Dan kan je op de bedankpagina bijvoorbeeld ook het telefoonnummer vragen of andere belangrijke leadgegevens. Wat dit is is afhankelijk van hetgeen belangrijk is voor jouw bedrijf.
Zo warm je de lead niet alleen verder op maar achterhaal je ook meer gegevens die belangrijk zijn voor je verkoopafdeling.
De content die je kan aanbieden op je bedankpagina kan zijn:
- Webinar
- Geavanceerde handleiding over hetzelfde onderwerp
- Verdiepende content over hetzelfde onderwerp
- Een productvergelijkings rapport voor de eerder gedownloade oplossing
Decision fase
Maar wat je ook kan doen is meteen de sprong wagen naar de decision fase van het aankoopproces. Het is een test waard, maar kijk wel goed of het past bij de content die gedownload is. Zijn de leads die deze content downloaden overwegend al dichtbij de stap om salesready te worden geacht?
Daarom kan je op de bedankpagina aanbieden om het volgende aan te bieden:
- Plan een gratis telefonisch consult
- Plan een vrijblijvende afspraak
- Bel mij terug
- Demo
- Gratis trial periode
- Deelname aan aankomend bedrijfsevenement
Blijf dit wel goed testen. Is de conversie laag dan kan het wellicht verstandiger zijn om toch exclusieve opvolgende content aan te bieden. Je wilt niet te pusherig overkomen, al is het natuurlijk gewoon volledig vrijblijvend dat je dit aanbiedt.
Korting voor de snelle beslisser
Wat wel wat directer is qua aanpak is het aanbieden van een korting voor de snelle beslissers. Dit is alleen aantrekkelijk voor producten of diensten met een kort beslissingstraject kunnen worden. Een vervanging van de huidige CRM software hoort hier bijvoorbeeld niet bij.
Het aanbieden van een korting voor een snelle beslisser kan ervoor zorgen dat bedrijven sneller gaan kopen en het gevoel krijgen dat als ze hier niet op ingaan dat ze echt een grote kans laten liggen.
Hoe hoog de korting is en binnen welke periode deze aankoop moet plaatsvinden is afhankelijk van je bedrijf, product en dienst. Zorg er wel voor dat de tijdsspanne die je aanhoudt voldoende ruimte biedt om tot die beslissing te komen binnen de bedrijven waar je je op richt. Duurt een beslissingstraject normaal gesproken een maand dan heeft het weinig zin om dit nu met een korting aan te bieden als er binnen 24 uur besloten wordt.
Je kan in principe de gemiddelde beslissingsperiode aanhouden want door het exclusieve aanbod heb je al een streepje voor op de concurrentie. Echter hoe langer die periode is hoe kleiner het gevoel van urgentie. Test dan ook wat succesvol is. Wat is te lang, wat is te kort?
Buiten het aanbieden van een korting kan je er natuurlijk ook voor kiezen om een additioneel product kosteloos aan te bieden wanneer er in de tijdsspanne besloten wordt.
Wat goed werkt hierin is om een de vraag te stellen of ze een exclusief aanbod willen ontvangen met een korting die andere niet aangeboden krijgen. Wanneer ze hier ja tegen zeggen dan is ook dat weer een kleine commitment.
Daarnaast krijgen bedrijven die hier niet voor kiezen het aanbod ook nooit te zien.
Om de sense of urgency echt een impact te laten maken laat je niet alleen het aanbod zien op de 2e bedankpagina maar ook een timer die start zodra de 2e bedankpagina geladen wordt. Die timer blijft gewoon aflopen gedurende de pagina open staat.
Uiteraard verstuur je op dat moment ook het aanbod per email naar de lead toe zodat hij daarop kan intekenen zodra hij de beslissing neemt. Is hij te laat dan komt hij op een landingspagina waarbij de tijd verlopen is. Is hij op tijd dan ziet hij op de landingspagina weer de timer terug met hoeveel tijd er over is.
Een dag of twee uur voordat het aanbod afloopt kan je ook nog eens een reminder sturen. Dit is een manier om je aanbod nogmaals onder de aandacht te brengen.
#3 Begin niet te snel met verkopen
Veel landingspagina’s zien er hetzelfde uit. Daarom kan je denken dat dit de enige manier is, of de beste manier is, om leads te genereren. Maar als je inmiddels één ding moet weten over online marketing is dat het altijd in beweging is. Niets wat vandaag werkt hoeft over 3 maanden nog te werken.
Daarbij wil iedereen een persoonlijke ervaring, een persoonlijke beleving. Als het overal hetzelfde is zal het misschien vertrouwd zijn maar is het dan nog onderscheidend?
We praten allemaal vaak over buyer persona’s en buyer journey’s maar bekijk je ook de buyer journey voor je landingspagina’s? Wat de reden dat iemand op je landingspagina komt kan veel zeggen over hoe bereid die persoon is om zijn contactgegevens achter te laten.
Iemand die al bekend is met je bedrijf en klikt op een advertentie op LinkedIn waarin je heel concreet een eBook aanbiedt zal eerder bereid zijn om zijn contactgegevens achter te laten. Iemand die je bedrijf nog niet kent en via een zoekopdracht op je landingspagina terecht komt kan meer overtuiging nodig hebben om te converteren.
Ja, veel landingspagina’s zijn kort, maar sommige moeten een stuk langer zijn om bezoekers te converteren tot leads. Een video, reviews, voorbeelden uit de content die je ter download aanbiedt en zelfs reacties over je content zijn mogelijkheden om bezoekers te overtuigen dat de content waardevol is.
In dat geval begin je je landingspagina dan ook niet met een formulier dat direct zichtbaar is. Eerst moet je de bezoeker nog overtuigen van de kwaliteit van je content en de betrouwbaarheid van je landingspagina en bedrijf.
#4 Landingspagina’s die pas later converteren
Zoals je met de bedankpagina een vervolg kan geven aan je marketingfunnel kan je dat ook doen door je leadgeneratie pagina niet te laten bestaan uit één pagina.
Stel je verkoopt CRM software. Dan is de content die je aanbiedt niet interessant voor elk bedrijf die gebruik maken van CRM software. De waardevolheid van informatie kan afhankelijk zijn van bedrijfsgrootte, branche en misschien andere zaken.
Dit zijn wellicht vragen die je op je landingspagina wilt stellen aan je leads maar dan wordt je formulier langer en dat schrikt potentiële leads af om te converteren. Maar door dit formulier uit elkaar te trekken wordt het weggeven van de informatie laagdrempeliger.
Stel op de landingspagina beloof je een stappenplan aan om het juiste CRM pakket te kiezen. Op deze pagina vraag je enkel en alleen de grote van het bedrijf. Daarbij kan je aangeven dat het stappenplan anders is voor voor bedrijven met minder dan 50 medewerkers dan voor bedrijven met meer dan 50 medewerkers. Dit is ook begrijpelijk voor de bezoeker.
Daarnaast wil de bezoeker natuurlijk het stappenplan hebben dat het meest geschikt is voor zijn situatie. De informatie die je uitvraagt is ook niet bedrijfsgevoelig en laagdrempelig om weg te geven.
Op de tweede pagina vraag je de branche uit om in het stappenplan voorbeelden te geven van bedrijven uit dezelfde branche hoe zij het juiste CRM pakket hebben gekozen. Ook hier weer, niks spannends om weg te geven voor de bezoeker. Alleen maar voordelen voor de bezoeker om dit in te vullen.
Op de derde pagina vraag je dan uiteindelijk de bedrijfsnaam, naam, functie en het emailadres uit. Mogelijk ook het telefoonnummer. De bereidheid om deze informatie te verstrekken is groter omdat de bezoeker al twee keer eerder een kleine commitment heeft afgegeven om de informatie te bemachtigen. Hij is dus gecommitteerd en zal daarom makkelijker zijn contactgegevens achterlaten.
Wat kan helpen bij deze vorm van leadgeneratie is het aanbieden van een balk die de voortgang weergeeft van het leadgeneratie traject.
#5 Meer commitment voordat je converteert
Een andere strategie is om de voordat de bezoekers op de leadgeneratie pagina terechtkomen de bevestiging te vragen dat ze de content die je aanbiedt willen ontvangen.
Dit kan je doen op twee manieren.
- Content die je aanbiedt
- Oplossing die je met de content kan bereiken
De vraag die je kan stellen is of de bezoeker de content die je aanbiedt wilt ontvangen of niet. Dat betekent een vraag stellen zoals ‘Wil je het eBook Ultieme converterende landingspagina’s maken ontvangen?’
Maar je kan ook de vraag stellen of de bezoeker de oplossing die je kan bereiken met het eBook wilt uitvoeren. De vraag is dan zo iets als ‘Wil je meer leads genereren met je landingspagina’s?’
Onder de vraag biedt je twee opties. ‘Ja’ en ‘nee’.
Je zal zien dat verreweg het grootste deel, zo niet iedereen, zal kiezen voor ‘ja’. Misschien vraag je je dan af waarom je dit doet.
Door deze vraag te stellen laat je de bezoeker zich committeren aan het feit dat hij deze content wilt hebben. Dit is eigenlijk een bevestiging aan zichzelf dat hij hier echt voor gaat. Het zal hoe dan ook een positief effect hebben op het conversiepercentage op je landingspagina. Ondanks de extra klik.
#6 Content weggeven en dan pas converteren
In veel gevallen werken landingspagina’s die sturen op het genereren van leads vaak allemaal met het principe gelijk oversteken. Ik geef jou toegang tot de content wanneer jij mij jouw emailadres geeft.
Aangezien steeds meer bedrijven zo werken en de mailboxen van veel mensen overvol zitten worden mensen steeds selectiever in het weggeven van hun emailadres.
Dat betekent dat je creatief moet zijn. Het klinkt misschien als een risico maar wat dacht je ervan als je het gelijk oversteken principe eens overboord zou gooien?
Dat betekent eerst je content gratis ter download aanbieden en dan pas vragen om het emailadres? De bereidheid is veel groter want je hebt al iets weggegeven. Ze niet gedwongen zogezegd en ze weten dat de kwaliteit van de content hoog is want ze hebben het kunnen lezen.
De manier waarop je om het emailadres vraagt moet dan wel erg goed aansluiten bij de content die je gratis hebt weggegeven. Geef bijvoorbeeld gratis een SEO stappenplan weg en biedt daaronder aan om je aan te melden op exclusieve toegang tot meer SEO strategieën die zich bewezen hebben. Hoe waardevoller je aanbod, hoe groter de kans dat iemand zijn emailadres achterlaat.
#7 Social proof op je landingspagina
Wat je waarschijnlijk wel weet is het belangrijk om het vertrouwen van je bezoekers te winnen om je conversieratio te vergroten. Vaak worden daarom reviews geplaatst op je landingspagina.
Maar het eerste wat veel mensen zich afvragen als ze reviews zien is of ze echt zijn of fake. Dat haalt meteen een beetje het effect onderuit van wat je probeert te bereiken met reviews op je landingspagina. Daarom worden vaak grote bedrijven gequote omdat dit de betrouwbaarheid vergroot.
Er was een online bloemist in Amerika, daFlores, die hetzelfde deed. Echter door middel van een test kwamen ze erachter dat het veel effectiever was om te vermelden dat ze 600.000+ Facebook volgers hadden dan de reviews van hun klanten.
Toen ze dit namelijk veranderde steeg hun verkoop met 44%.
Wat was er anders? 600.000+ volgers op Facebook kan je niet faken. Het is betrouwbaar want een bezoeker kan het zelf opzoeken en zien. Reviews kunnen, ondanks dat ze echt zijn, toch nep overkomen en daardoor niet optimaal bijdragen aan je conversiepercentage.
Mensen zijn van nature volgers en als een grote groep mensen hun voorgegaan is dan zijn ze sneller geneigd om deze groep te volgen en het bedrijf als betrouwbaar aan te merken.
#8 Autoriteit uitstralen op je landingspagina
Wil je leads genereren? Dan heeft je landingspagina autoriteit nodig. Dat betekent dat je ook jezelf zo moet profileren op je landingspagina.
De reden dat tandpasta in reclames altijd wordt aangeprezen door een tandarts of mondhygiënist in een witte lange jas is autoriteit. Het aantrekken van de witte jas is voldoende om te doen geloven dat de man of vrouw die je ziet een tandarts is of iemand die we als expert kunnen beschouwen op dit onderwerp.
Autoriteit uitstralen is belangrijk want het helpt tandpasta bedrijven tandpasta te verkopen.
Hoe kan jij dit toepassen op jouw landingspagina? Gebruik woorden die autoriteit uitstralen en onderschrijf dit met je afbeeldingen indien mogelijk. De afbeeldingen kunnen ook ingezet worden voor het doel je bezoeker wilt bereiken.
Een bedrijf in de verzorgingsbranche voegde het woordje expert toe aan hun landingspagina en groeide met 22% in verkoop en 137% in leadgeneratie op de pagina.
Je kan je autoriteit verder onderbouwen door samen te werken met een autoriteitsfiguur binnen jouw branche die bijvoorbeeld de content heeft geschreven of die de content aanbeveelt. Dit kan eventueel ook een marketing influencer zijn.
Daarnaast zou je de referenties van onafhankelijke organisaties of grote bedrijven kunnen vermelden om je autoriteit te vergroten.
#9 De kracht van de glimlach op de landingspagina
Wat ik heb geleerd in mijn jaren als verkoper is dat verkoop 20% gaat om het product dat je aanbiedt maar 80% om de persoon die het aanbiedt. Het is een kwestie van gunnen. Zo zijn er specifieke bedrijven die ik het niet gun om een product te verkopen door eerdere slechte ervaringen. Dan betaal ik liever een tientje meer en koop ik het bij de concurrent.
Maar hoe doe je dit op een landingspagina?
Een vriendelijk gezicht brengt je al heel ver. Mensen willen graag andere mensen geloven en vertrouwen. Bij een logo of een bedrijf werkt dat niet zo. Maar een gezicht, een ander mens, is dat heel anders.
Een vriendelijk gezicht doet wonderen. Plaats daarom een vriendelijk glimlachend gezicht op je landingspagina.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -