101 goede manieren om reclame te maken
Het maken van reclame is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Als je investeert in de verkeerde manier van adverteren dan levert het weinig tot geen resultaat op. Daarom is het belangrijk om goede keuzes te maken als het gaat om je reclamebudget. Waar geef je geld aan uit en waaraan niet?
Voordat we starten met de lijst van mogelijkheden is het belangrijk om je te beseffen dat het maken van reclame alleen niet voldoende is. Zorg dat je bedrijf ingericht is om van potentiële klanten ook daadwerkelijke klanten te maken.
Met onderstaande lijst heb je een overzicht van manieren om reclame te maken. Onderzoek welke manier bij jouw marketingdoelstellingen passen. Kijk hierbij ook goed of jouw doelgroep op deze manier bereikt wordt.
- Gevelbelettering
- Autobelettering
- Content Marketing
- Adverteer in vakbladen, tijdschriften of kranten
- Google Adwords
- Zoekmachine optimalisatie
- Visitekaartjes
- Posters
- Social Media adverteren
- Social Media bedrijfspagina’s maken
- Persbericht versturen
- Videomarketing
- Reviewmarketing
- Billboards langs de weg
- Zet Google Shopping in
- TV reclame
- Radio reclame
- Bedrukte bedrijfskleding
- Sponsor een evenement
- Banners op websites
- Spreker op een evenement
- Gebruik LinkedIn Salesnavigator om nieuwe contacten op te doen
- Organiseer een workshop
- Sponsor een sportvereniging
- Verspreidt folders of flyers
- Statusupdates van Whatsapp
- Netwerken
- Begin een Youtube kanaal
- Leg flyers in lokale winkels
- Zet neuromarketing in
- Tassen met bedrijfslogo erop
- Adverteer in nieuwsbrieven van uitgevers
- Organiseer een winactie
- Meld je aan bij een branchevereniging
- Bedruk promotieartikelen
- Stuur potentiële klanten een brief
- Promotieteam inzetten op straat
- Canvassen op bedrijfsterreinen
- Guerilla marketing
- Maak een podcast
- Geef gratis samples weg
- Meld je evenement aan op evenementenkalenders
- Zet je producten op marktplaats, ebay of andere sites
- Adverteer op trams, bussen or treinen
- Plaats een aanhangwagen met reclame erop op een drukke plek
- Toiletreclame
- Zet remarketing in
- Verstuur een nieuwsbrief (email marketing)
- Maak een bedrijfsmagazine
- Organiseer een borrel waarbij je klanten en vrienden van klanten uitnodigt
- Bewegwijzering naar je locatie
- Vermeld jezelf op Google Maps
- Zet een luchtballon of vliegtuig met spandoek in
- Vertel je vrienden, kennissen, familie en buren wat je precies doet
- Neem deel aan een braderie
- Zet telemarketing in
- Gebruik marketing influencers
- Wees actief op forums die bij jouw branche passen
- Organiseer een webinar
- Doe brancheonderzoek en verspreid deze
- Adverteer in taxi’s
- Hang een briefje op in de supermarkt
- Flyers verspreiden onder ruitenwissers
- Vermeld je bedrijf in bedrijfsoverzichten zoals de telefoongids of startpagina.nl
- Hou een ‘bring a friend’ actie
- Maak gebruik van vergelijkingswebsites
- Bioscoopreclame
- Maak samen met een productiemaatschappij een TV-programma
- Wordt gastblogger op andere websites
- Publiceer een boek
- Zet een reclamebord voor je bedrijf
- Biedt een gratis intakegesprek aan
- Plaats een poster in een bushokje
- Werk samen met andere ondernemers om een totaalpakket aan te bieden
- Wordt expert in een Facebook group
- Zet een link naar je website in je emailhandtekening
- Plak stickers op plekken waar auto’s vaak voor een stoplicht staan
- Gebruik stempelkaartjes om klanten vaker terug te laten komen
- Zet graffiti in, uiteraard kies je voor reverse graffiti
- Stuur je producten naar bekende Nederlanders in de hoop dat ze dit gaan gebruiken
- Ga aan de slag met Account Based Marketing
- Beloon mensen die jouw blogs delen op social media met extra exclusieve content
- Adverteer met pre-rolls in bij games en video’s
- Gebruik een photowall zodat mensen graag op de foto gaan en reclame maken voor jou
- Schrijf een artikel op LinkedIn
- Organiseer met andere winkeliers een modeshow in jouw winkelcentrum
- Vier een jubileumfeestje in jouw winkel en nodig potentiële klanten uit
- Stuur potentiële klanten een ansichtkaart met een aanbieding
- Probeer om een column te mogen schrijven in kranten, tijdschriften of vakbladen
- Zet je presentaties in SlideShare
- Neem als ZZP’er gratis opdrachten aan om te laten zien wat je kan
- Reageer op blogs waar jouw klanten komen en etaleer je kennis
- Adverteer op de trailers van vrachtwagens
- Fiets op een reclamefiets of plaats hem op drukke plekken
- Product placement in films en tv-series
- Gebruik vlaggen in de omgeving van je gebouw om duidelijk te maken waar je zit
- Verkoop ook cadeaubonnen zodat klanten vrienden naar jouw bedrijf loodsen
- Maak een eigen game
- Vraag andere websites om naar jouw website te linken, ook wel linkbuilding genoemd
- Meld je aan bij intermediars en tussenpersonen zoals thuisbezorgd.nl
- Gebruik pop-up shops om mensen kennis te laten maken met jouw bedrijf
Met deze 101 manieren kan je zeker aan de slag, voor elk bedrijf liggen er kansen. Echter is niet elke manier geschikt voor elk bedrijf. Daarom gaan we graag met jouw bedrijf aan de slag om te kijken naar de unieke kansen die het heeft. Neem contact met ons op voor een gratis brainstormsessie.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -