Facebook adverteren

Hoe maak je van het grootste social media platform ter wereld jouw leverancier van nieuwe klanten? Met Facebook adverteren kan je veel mensen bereiken, teveel eigenlijk. Daarom is targeting het belangrijkste hulpmiddel dat je hebt om je campagnes succesvol te maken. In dit artikel leggen we je uit hoe je het maximale rendement kan halen uit Facebook adverteren zonder miljoenen te investeren.

 

Wat is Facebook adverteren?

Facebook is een social media netwerk met 2,27 miljard maandelijks actieve gebruikers. Dit bijna ⅓ van de wereldbevolking. Facebook heeft dus een heel groot bereik. Wanneer je echter een Facebook business pagina hebt aangemaakt voor je bedrijf, bereik je alleen maar een deel van de volgers van je business pagina. Met Facebook adverteren kan je meer mensen bereiken dan alleen de volgers van je business pagina.

 

Voordelen van adverteren op Facebook

Adverteren kan overal. Van in kranten tot op de televisie en van op Google tot langs de snelweg. Waarom zou je dan moeten kiezen om te adverteren op Facebook? Hieronder de voordelen van adverteren op Facebook.

We bespreken al deze voordelen hieronder.

 

Het enorm bereik van Facebook

Zoals gezegd bereikt Facebook ⅓ van de wereldbevolking. Dat is een potentieel waar elke marketeer enthousiast van wordt. Dit betekent dat voor elk bedrijf dat minstens een gedeelte van zijn doelgroep hier te vinden is.

In Nederland gebruiken 10,8 miljoen mensen Facebook. Dat is bijna ⅔ van heel Nederland. 7,6 miljoen gebruiken Facebook zelfs dagelijks. Dus ook voor ondernemers die zich richten op Nederland is Facebook een interessant platform.

 

Zelf je campagne samenstellen dankzij self-serving

Wat Facebook onder andere scheidt van veel traditionele advertentiekanalen is de mogelijkheid om zelf beslissingen te nemen en direct uit te voeren. Facebook laat je zelf aan je campagnes sleutelen en dat maakt het een mooi platform om campagnes in te richten naar eigen smaak, te testen en te optimaliseren. Dit kan allemaal heel snel omdat je zelf direct toegang hebt.

Met deze self-serving mogelijkheden kun je meerdere test campagnes met een klein budget inzetten om het effect te onderzoeken. Na je analyse kan je dan je campagnes verder optimaliseren of uitzetten wanneer je dit niet rendabel acht.

Het mooie van self-serving bij Facebook adverteren is dat dit in alle facetten van de campagne doorwerkt. Je kan zelf bepalen hoeveel je wilt betalen voor je campagne, hoe deze eruit moet zien, wie hem te zien krijgt en op welke momenten wel of juist niet. De mogelijkheden zijn eindeloos.

 

Uitgebreide targeting mogelijkheden op Facebook

Zo’n groot bereik als Facebook heeft zorgt er voor dat je ook heel veel mensen bereikt die niet tot jouw doelgroep behoren. Daarom is het binnen Facebook adverteren heel erg belangrijk dat je de targeting mogelijkheden toepast. Met targeting bedoelen we het specificeren van je doelgroep. Je kan targeten op heel veel verschillende dingen. Dat hangt natuurlijk heel erg af van je bedrijfsactiviteiten, producten of diensten en doelgroep.

De meest gebruikte targetingopties zijn:

  • Locatie
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Beroep
  • Branche
  • Gezinssituatie
  • Interesses

Kijk heel erg goed naar je buyer persona’s. Wie wil je precies bereiken? Wat is de motivatie van deze buyer persona? Wat is zijn probleem en waar zoekt hij naar? Op basis daarvan kan je met de targeting mogelijkheden precies deze doelgroep bereiken. Durf ook nog onderscheid te maken in je doelgroep en laat ze een advertentie zien die nog relevanter voor ze is.

 

Advertentiemogelijkheden voor elke fase in het aankoopproces

Er zijn drie fases in het aankoopproces. De awareness fase, consideration fase en de decision fase. Facebook heeft voor elk van deze fases advertentiemogelijkheden. Dit betekent dat je binnen één kanaal de mogelijkheid hebt om alle personen binnen het aankoopproces te verleiden tot de volgende stap.

In de awareness fase wil je vooral dat jouw doelgroep zich bewust wordt van een behoefte, wens of probleem. Dit voedt je door de inzet van bijvoorbeeld een video-advertentie, diavoorstelling, sponsored update of een linkadvertentie. Het gaat vooral om wat voor informatie je hierin toont dat bepaalt welke fase van het aankoopproces je aanspreekt.

In de consideration fase wil je vooral oplossingen voor de gecreëerde behoefte laten zien. Hier kan je de carrousel en de video-advertentie goed voor inzetten. Zeker wanneer het om een product gaat. Het laten zien van meerdere foto’s of afbeeldingen van het product en hoe het werkt werkt erg goed met de carrousel. Met video kan dit uiteraard ook.

In de decision fase is het tijd om een keuze te maken uit de oplossingen die de persoon gevonden heeft. Hier wordt ook gekeken naar de keuze tussen leveranciers. Hier kan je eventueel de collectie advertentie voor inzetten. Ook andere advertentievormen kan je hiervoor inzetten zolang de boodschap maar naar een call-to-action stuurt die helpt om te kopen.

Voor B2B heeft Facebook bijvoorbeeld ook advertenties om leads te genereren. Dit binnen de eigen Facebook omgeving en dus zonder de klik naar de website van de adverteerder. Dit neemt een drempel weg. Daarnaast heeft Facebook veel informatie over zijn gebruikers en kunnen ze dus al heel veel informatie prefilled tonen in het leadformulier. Op die manier kost het de gebruiker weinig tot geen moeite om te converteren. Alweer een drempel minder.

 

Kies je eigen pricing en budget bij Facebook adverteren

Zelf bepalen wat je uitgeeft aan je advertenties. Dat is prettig. Zo kan je voorkomen dat je teveel betaald om een rendement te behalen. Zolang je maar weet wat een lead of klant mag kosten op basis van de customer lifetime value.

Bij Facebook advertising kan je kiezen op welke manier je afgerekend wordt voor je campagnes. Afrekenmodellen zijn:

  • CPM
  • CPC
  • CPL
  • CPA

Welke optie je kiest hangt als het goed is samen met je doelstelling. Zo kan je de kosten onder controle houden en toch het resultaat optimaliseren.

Bij een campagne in de awareness fase ben je vaak op zoek naar veel zichtbaarheid. Dan is CPM een logisch rekenmodel. Met CPM betaal je namelijk per 1.000 vertoningen van de uiting. Met een goede targeting strategie toon je de advertentie aan personen die tot je doelgroep behoren.

In de consideration fase wil je dat je campagnes mensen activeren. Dat ze geïnteresseerd raken in jouw oplossingen voor het probleem. Dat past over het algemeen niet volledig in een advertentie. Daarom ben je op zoek naar kliks. Kliks naar een landingspagina waar men meer informatie kunnen vinden over de oplossingen die je producten bewerkstelligen. Een CPC campagne biedt dan uitkomst om te betalen voor resultaat. Een soort van voorselectie.

De mensen die je landingspagina hebben gezien zijn over het algemeen het meest interessant voor de campagnes in de decision fase. Kies er daarom voor om de mensen die je landingspagina hebben bezocht te retargeten. Biedt ze een concrete aanbieding aan om het product te kopen, de dienst af te nemen, een afspraak te maken of om te converteren tot lead in ruil voor waardevolle kennis. Ook hier betaal je het liefst alleen voor resultaat. Kies daarom voor CPL of CPA.

Hoeveel je wilt betalen per resultaat is ook een keuze die je zelf kan maken. Hoe hoger je bod, hoe beter je campagne wordt ingezet. Het heeft uiteraard zijn voordelen. Zolang je maar je maximale kosten per lead of per klant niet overschrijdt. Anders betaal je meer voor een klant dan dat die oplevert aan het einde van de rit. Je bod bepaal je natuurlijk helemaal zelf maar hou altijd je rendement in de gaten.

Uiteraard wil je ook je kosten op de korte termijn onder controle houden. Daarom kan je bepalen hoeveel je maximaal wilt uitgeven aan een campagne. Zo weet je zeker dat je nooit meer uitgeeft dan dat je hebt gereserveerd voor de campagne.

 

Alles transparant en meetbaar

Alles binnen online marketing, en dus ook Facebook adverteren, moet meetbaar en transparant zijn. Daarom biedt Facebook je niet alleen de statistieken van je campagnes maar ook de mogelijkheid om meetpixels aan te brengen. Op die manier meet je niet alleen wat er gebeurt met je campagnes binnen de Facebook omgeving maar ook zodra ze op jouw website terechtkomen.

Als je dit op de juiste manier inricht kan je dit ook binnen Google Analytics goed regelen.

 

Direct contact met prospects

Wat ook erg fijn is bij het adverteren via Facebook is dat mensen direct op de advertentie kunnen reageren. Dat betekent dat als ze reageren dat je direct een conversatie met ze kan aangaan. Direct contact is de snelste weg naar een nieuwe klant.

Bezoekers kunnen je helpen om je advertentie nog verder te verspreiden, zonder dat je hiervoor betaald. Wanneer je advertentie ludiek genoeg is kan je namelijk verwachten dat bezoekers hem delen.

 

Facebook advertentie strategieën

Om succesvol te zijn met Facebook adverteren zijn er verschillende strategieën die je kan hanteren. Dit is afhankelijk van je doelstellingen, je bedrijfsactiviteiten, je doelgroep en je budget. Bekijk een veel gebruikte Facebook advertentie strategie voor lokale ondernemers.

 

Facebook campagne inrichten

Het inrichten van je eerste Facebook campagne kan soms overweldigend zijn. Er zijn zoveel opties dat het moeilijk is om te bepalen hoe je het gaat doen. Hoe haal je het meeste rendement uit je Facebook advertentie campagne zonder dat je te veel leergeld betaald? Als je alles wilt weten over hoe je een campagne inricht op Facebook lees dan ons artikel Facebook campagnes inrichten.

 

Facebook adverteren uitbesteden

Overweeg je om Facebook adverteren uit te besteden? Dan kunnen wij dit voor je realiseren. Facebook biedt je heel veel mogelijkheden en soms maakt dat het lastig om de juiste keuzes te maken. Hierdoor kan je onnodig veel geld uit geven om een nieuwe klant binnen te halen. Zou je diezelfde klant niet liever binnenhalen voor een veel lager bedrag? Om dat te realiseren zetten veel bedrijven Facebook advertising experts in om meer klanten binnen te halen voor een lagere marketinginvestering.

Wij hebben ruime ervaring met Facebook adverteren en kunnen je helpen om het maximale uit je Facebook campagnes te halen.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Pin It on Pinterest

Share This