Google Ads voor tandartspraktijken

Voor tandartspraktijken liggen er grote kansen in Google Ads (voorheen Adwords). Om de kansen van Google Ads voor tandartspraktijken te benutten dien je wel een aantal zaken vooraf gerealiseerd te hebben. Wellicht heb je zelf al eens Google Ads ingezet om nieuwe klanten te werven maar is dat ook succesvol gebleken? Waarschijnlijk zijn er een aantal zaken die je kan optimaliseren om meer succes te behalen met Google Ads. Deze tips bespreken we hieronder.

 

Waarom is Google Ads interessant voor tandartspraktijken?

Voor veel producten dien je eerst een behoefte te creëren alvorens klanten het kopen. Voor tandartsen ligt dit op veel behandelingen anders. Iedereen moet wel eens naar de tandarts, bij voorkeur minstens één keer per jaar. Om een gezonde mondhygiëne te garanderen. Dit maakt van Google Ads een uitstekende oplossing. Als je verhuist bent of ontevreden bent over je huidige tandarts dan is het eerste wat mensen doen zoeken op Google naar een nieuwe tandartspraktijk. Google Maps is hierin belangrijk maar Google Ads biedt je de mogelijkheid om direct bovenaan te staan. En wie bovenaan staat krijgt de meeste kliks en, als het goed ingericht is, de meeste klanten.

 

Google Ads voor tandartspraktijken succesvol inzetten

Om succes te boeken met Google Ads dien je niet alleen goede advertenties te maken en in te zetten ook de tandartspraktijk moet klaar zijn voor nieuwe klanten. Dit begint al bij de huidige website. Een website is niet langer een visitekaartje, het is inmiddels een manier om klanten te werven. De advertenties zijn slechts een middel om ze de weg te wijzen. Richt je website dan ook in met verschillende en de juiste call-to-actions.

 

Staat het personeel van je tandartspraktijk op de voorgrond?

Naast de juiste call-to-actions is het ook belangrijk om je personeel op de voorgrond te zetten op je website. Dit lijkt onbelangrijk maar onderzoek toont aan dat potentiele nieuwe patiënten op een emotioneel niveau contact maken met foto’s van het personeel op een website in de gezondheidszorg. Zeker in het geval van tandartspraktijken is de toegevoegde waarde hiervan groot. Veel mensen gaan toch met lichte tegenzin naar de tandarts, een glimlach kan hierin het gevoel van weerstand verkleinen.

 

Betrek je personeel bij de Google Ads campagnes

Ga uit van succes. Als je Google Ads inkoopt en dat op een goede manier doet dan zullen nieuwe patiënten zich regelmatig aanmelden. Dit kan telefonisch, via een aanmelding of andere leadvorm. Zorg dat je personeel hiervan op de hoogte is en dat hen duidelijk is uitgelegd wat je van hen verwacht en waarom je dit doet. Samen werken aan een doel zorgt voor enthousiasme. Een beller dient dan ook goed te woord gestaan te worden en het doel voor de telefoniste moet altijd zijn om de 1e afspraak in te boeken. Doe je dit niet dan loop je een deel van de conversie mis en dat is zonde van de kostbare investering. En anders is het zonder van jouw tandarts marketing investeringen.

 

Hoe werkt Google Ads voor tandartspraktijken?

Iedereen heeft Google wel eens gebruikt, de zoekresultaten die bovenaan staan hebben vaak een ADV-melding. Dit is om aan te geven dat het gaat om een Google Ads advertentie. Dit maakt het mogelijk voor ook jou om bovenaan te staan. Door zoekopdrachten als ‘tandarts’, ‘tandarts Rotterdam’, ‘implantaten’ te selecteren als zoekresultaten waarbij je advertentie vertoont dient te worden koop je keywords in. Dit zijn de zoekopdrachten van de bezoekers. Op deze manier bepaal je op welke vraag/behoefte van de bezoeker jouw advertentie een antwoord is.

 

Hoe kom je hoog op de 1e pagina van Google?

Google werkt met een veilingsysteem. Je doet als het ware een bod op een keyword. Echter werkt het niet zo dat degene met het hoogste bod ook daadwerkelijk bovenaan Google komt te staan. Met het hoogste bod vergroot je wel je kans hierop, maar ook de kwaliteitsscore van je landingspagina speelt hierin een rol. De kwaliteitsscore geeft de beleving van de bezoeker weer. Een slechte advertentie zorgt voor weinig klikken en daarom zal Google deze advertentie minder gaan laten zien. Ook je landingspagina speelt hierin een rol, een hoge bounce rate of een trage laadtijd van de website hebben hier een nadelige invloed op. De combinatie van de kwaliteitsscore en het bod bepalen dus de hoogte van je positie in de zoekresultaten. Draai het dan ook eens om, bij een extreem goede kwaliteitsscore kan je dus ook met een lager bod bovenaan staan. Interessant.

 

Voorbeeld van een goede kwaliteitsscore van een tandartspraktijk

In Amerika liggen de bedragen voor het binnenhalen van een nieuwe patiënt via Google Ads vrij hoog. Zo’n 400 dollar per nieuwe patiënt gemiddeld. Door een goede kwaliteitsscore kan dit bedrag echter flink naar beneden. Een tandartspraktijk in Manhattan, New York heeft veel concurrentie in zijn regio. Je zou daarom verwachten dat deze boven het landelijk gemiddelde van 400 dollar zou zitten. Echter is er een voorbeeld van een tandartspraktijk die zich laat adviseren door een marketing consultant. Deze tandartspraktijk betaald slechts 94 dollar per nieuwe patiënt via Google Ads. Ruim 75% onder het landelijk gemiddelde in een van de regio’s met de grootste concurrentie ratio’s.

 

Hoe voorkom je dat je teveel betaald voor Google Ads?

Het mooie van Google Ads is dat je niet betaald per periode of per aantal keren dat men je advertentie ziet. Je betaald alleen voor de daadwerkelijke kliks. Dat men je advertentie ziet en niet klikt is daarmee alleen nadelig voor je kwaliteitsscore en niet direct voor je portemonnee. Een klik op een advertentie is daarmee een kostbare zaak. Het is belangrijk dat deze dan ook rendement oplevert. Wees daarom duidelijk in je advertentie, doe geen valse beloftes en zorg dat je advertentie en behandeling passen bij het gekochte keyword.

 

Google Ads locatie targeting

Binnen Google Ads is het mogelijk om op locatie te targetten. Dit is een belangrijke feature voor tandartspraktijken. Het immers zinloos om mensen de advertentie te laten zien die niet bereid zijn de afstand af te leggen. Hierin is het natuurlijk belangrijk om rekening te houden met de behandeling die je aanbiedt. Voor een controle is men bereid een kleine afstand af te leggen. Voor implantaten is men waarschijnlijk bereid een grotere afstand af te leggen. Hou hier dus rekening mee bij het instellen van je advertentiecampagnes.

 

Wees verstandig met Google Ads

Google Ads kan duur zijn, maar goed gedaan levert het je klanten op die je jarenlang voorzien van een hoge return on investment. Het instellen van de juiste tijdsperiode van je campagne kan je rendement aanzienlijk verhogen. Zorg dat je advertenties alleen draaien op het moment dat je tandartspraktijk bereikbaar is. Je wilt voorkomen dat nieuwe klanten contact met je zoeken terwijl je niet bereikbaar bent. Mensen zijn niet geduldig en zullen snel overschakelen naar een alternatief. De kosten van de klik ben je dan wel kwijt.

 

Optimaliseer zoekwoorden in Google Ads voor tandartspraktijken

Google herbergt enorm veel data en na verloop van tijd zal ook over jouw campagne veel data verzameld worden. Gebruik deze data in je voordeel. Neem wekelijks of maandelijks de tijd om je campagnes te analyseren. Kijk hierbij naar je zoekwoorden. Waarop wordt je gevonden, welke zoekwoorden converteren en welke zoekwoorden sluiten niet aan bij je campagne? Sluit de zoekwoorden die niet bij je passen uit en zoek alternatieve zoekwoorden die wel aansluiten via een goed zoekwoorden onderzoek.

 

Landingspagina moet passen bij je Google Ads campagne

Om de conversie van je campagne te verhogen zorg je ervoor dat de potentiële nieuwe klant zo min mogelijk drempels tegenkomt om een afspraak in te plannen. Denk hierbij ook aan de pagina waar de advertentie naar toe verwijst. Landt de bezoeker op de homepage dan moet deze helemaal opnieuw zoeken waarvoor hij op de advertentie klikte. Maak daarom een aparte landingspagina die aansluit bij de advertentie. Op die manier vergroot je de kans dat dit een nieuwe patiënt wordt.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEA Scan

Google Ads, voorheen Adwords, kan een kostbare zaak zijn. Zeker wanneer de resultaten achterblijven. Wij kennen alle geheimen van SEA. Laat ons een gratis en vrijblijvende scan uitvoeren.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This