Het ergste wat je kan overkomen voor SEO van je website
Iedereen wil het goed doen in de zoekmachines. SEO bezoekers leveren namelijk de beste conversieratio’s op nieuwe bezoekers. Zakken in Google is daarom verschrikkelijk en je kan het voorkomen. In dit artikel leg ik je uit wat het ergste is wat er kan gebeuren met je website op SEO gebied en hoe je het kan voorkomen. Sterker nog, je kan er uiteindelijk meer bezoekers mee binnenhalen.
Je zal je verkeer zien groeien en groeien. Geweldig natuurlijk. Meer bezoekers, meer leads, meer klanten en dus ook meer omzet. Life’s great!
En dan gebeurt het, je groei begint af te nemen, stopt of je verkeer uit Google gaat zelfs afnemen. Er gaat iets helemaal mis. Hoe kan dit nou?
En nee, het algoritme van Google is niet aangepast.
Dit is wat er mis is met je SEO strategie
Het probleem met je SEO aanpak is dat je niet meer omkijkt naar de artikelen en blogs die je eerder hebt gemaakt. Terwijl je hard bezig bent om met nieuwe artikelen hoog te komen in Google heb je niet door wat er achter je rug gebeurt.
De content van je eerdere successen raakt verouderd en is daardoor niet langer relevant. Bezoekers die normaal gesproken met veel plezier je content lazen laten het nu links liggen. Het is achterhaald en daarom klikken ze nog wel naar je pagina maar verlaten hem vrijwel direct weer.
Kan gebeuren natuurlijk, maar als dit in grote mate gebeurt dan heb je een probleem. Wanneer de bezoeker terugkeert naar de zoekresultaten en op het zoekresultaat onder je klikt dan wordt je probleem een stuk groter.
Google meet deze stappen namelijk en als ze dit gedrag zien dan doen ze de aanname, en waarschijnlijk een terechte, dat jouw content geen antwoord geeft op de vraag die de bezoeker heeft. Dat betekent dat jouw content niet of minder geschikt is voor deze zoekterm.
Wanneer de bezoeker het antwoord wel vind op een van de pagina’s van de andere zoekresultaten dan wordt je probleem alleen maar groter. Als dat continu gebeurt en op die pagina er meer engagement is dan op de jouwe dan kan ik je alvast vertellen dat je gaat zakken in de zoekresultaten.
Jammer en vervelend natuurlijk, maar er zijn twee dingen die je hier tegen kan doen. Het helpt je voorkomen dat je daalt in de zoekresultaten en het helpt je daarmee ook om meer SEO bezoekers te trekken uit de zoekmachines.
#1 SEO positie behouden
Nu je het probleem kent en begrijpt ligt de eerste oplossing voor de hand. Voorkom dat je content verouderd raakt. Gedateerde content kan je eenvoudig actueel houden maar het kost tijd, aandacht en een soort van proces is nodig om het daadwerkelijk uit te voeren.
Loop minstens één keer per jaar, liever vaker, je artikelen en blogs langs. Wat verouderd is actualiseer je. Dat betekent dat sommige statistieken wellicht aangepast moeten worden maar in andere gevallen dat er nieuwe informatie beschikbaar is die eigenlijk in het artikel thuis hoort. Deze informatie voeg je toe in één of meerdere paragrafen.
Sommige content is totaal niet meer relevant. Bijvoorbeeld over een website of een tool die niet langer bestaat. Dan kan je, afhankelijk van de informatie erover, beslissen om dat stuk content te schrappen.
Wanneer je de content up-to-date houdt zal je zien dat je je positie behoudt of zelfs dat je gaat stijgen. De concurrenten om je heen actualiseren hun content wellicht helemaal niet en zij zullen langzaam wegzakken. Dat betekent dat er voor jou kansen liggen om te stijgen op het gebied van SEO.
Voor de bezoeker ben je namelijk nog wel relevant met actuele content. Dat betekent dus dat de gebruikerservaring gelijk blijft of zelfs beter wordt.
Wat hiervoor je probleem was kan nu in jouw voordeel gaan werken. Bezoekers die het antwoord op hun vraag niet vonden op andere zoekresultaten zullen verder zoeken. Die komen nu bij jou terecht en vinden daar hetgeen zij zochten. Dat betekent dat je nu degene bent die het het beste doet.
Bereidt je erop voor om te gaan stijgen in de zoekresultaten en SEO verkeer te verwelkomen.
#2 Meer SEO verkeer met meer zoektermen
Kijk wanneer je content schrijft dan schrijf je dat op één concrete zoekterm. Wat er in de werkelijkheid gebeurt is dat je relevant bent voor meerdere zoektermen. Hier ga je dan ook op gevonden worden.
Met Google Search Console kan je ontdekken op welke zoektermen je gevonden wordt per artikel. Misschien sta je met je website bovenaan op deze zoekterm maar misschien sta je ook lager en krijg je er toch verkeer mee.
Meer verkeer is natuurlijk altijd welkom. Probeer daarom met de content waar je al goed op scoort te laten scoren op meerdere zoektermen. Neem daarom de zoektermen waar je al op gevonden wordt op je pagina.
Ga het niet random gebruiken maar voeg er een aantal paragrafen over toe. Je wordt er al op gevonden dus het is waarschijnlijk zeer relevant.
Hoe vind je deze zoektermen?
- Ga naar Google Search Console
- Kies voor ‘Prestaties’
- Klik op ´pagina’s’
- Kies de pagina uit welke je wilt optimaliseren
- Klik op ‘zoekopdrachten’
Zo zie je op welke zoekopdrachten je gevonden wordt voor die pagina. Die zoekopdrachten zijn de zoektermen waarop je hoger wilt komen in Google.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -