Instagram Shopping een kans voor webshops
Wanneer je een webshop hebt dan wil je aan de slag met online marketing om meer bezoekers en meer klanten binnen te halen. Een grote kans voor webshops is Instagram Shopping. Het social media platform dat het webshops voorheen lastig maakte is nu het ideale social media kanaal.
En dat alles komt door de komst van Instagram Shopping.
Wat is Instagram Shopping?
Op het afbeelding georiënteerde social media platform kon je voorheen slechts één link opnemen naar jouw webshop. Met Instagram Shopping kan je in elke afbeelding 5 producten taggen met een directe link naar de pagina van het product. Zo kan je Instagrammers direct laten landen op productpagina’s in jouw webshop.
Een enorme vooruitgang dus in de communicatie mogelijkheden die Instagram biedt. Doordat de verkoop van producten zich hier uitstekend voor leent is dit een grote kans voor webshops.
Instagram Shopping is gratis
Nu denk je wellicht, Instagram Shopping zal wel weer geld kosten maar niks is minder waar. Ondanks dat Instagram onderdeel is van Facebook is Instagram Shopping gewoon een gratis manier om jouw producten onder de aandacht te brengen. Geen social media adverteren dus maar social media marketing.
Daarmee is het echt een online marketing kanaal dat je als webshop moet uitproberen.
Hoe werkt Instagram Shopping?
Het werkt eigenlijk heel simpel. Instagram Shopping werkt op 3 manieren binnen Instagram. Elk van deze manieren is vrij simpel om te realiseren en geeft de bezoeker een prettige ervaring bij het uitzoeken van producten die ze willen kopen.
- Producten taggen in Instagram posts
- Producten taggen in Instagram Stories
- Producten overzicht in Instagram
Alle posts die jij plaatst op Instagram kan je voorzien van maximaal 5 producten door gebruik te maken van tags. Dit werkt evenzo voor stories die je op Instagram plaatst. Daarnaast zien jouw volgers een overzicht van de producten via een categorie in jouw Instagram account.
Goed om te weten; gebruik je een carrousel dan kan je maximaal 20 producten taggen.
Wat maakt Instagram Shopping zo interessant voor webshop?
Het moment is er misschien nog niet helemaal maar visual shopping gaat een grote toekomst tegemoet. Het is een soort product placement maar dan online. De tijd van saaie productfoto’s is voorbij. En Instagram Shopping is een van de kanalen die dit mogelijk maakt.
Wanneer je een product plaatst in een foto van het dagelijks leven dan komt dit veel beter over dan wanneer je het product plaatst met een witte achtergrond. Waarom? Omdat het herkenbaar is en emotie oproept.
Een beroemde artiest die kleding draagt van een bepaald merk is vaak van grote invloed op de verkoopcijfers van dat mode merk. Daarom sturen veel grote mode merken al jaren kleding aan beroemde artiesten. Dit in de hoop dat ze de kleding gaan dragen. In veel gevallen betalen ze er tegenwoordig zelfs voor.
Grote bedrijven zoals Bavaria of Coca Cola betalen ook om het drankje in televisieprogramma’s op tafel te hebben staan of zelfs in films voorbij te zien komen.
Wanneer je je dit besef dan begrijp je dat met Instagram Shopping en andere mogelijkheden van visual shopping een grote impact kan maken. Zeker om mensen te bereiken in de awareness fase of om behoefte te creëren. Dit is volledig in lijn met de rol van social media kanalen in het aankoopproces.
Dus ja, Instagram Shopping. Ga ermee aan de slag als webshop.
Maar Instagram Shopping is nog beter
Online marketing draait om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken om betere beslissingen te nemen. Met Instagram Shopping kan je dit nog beter doen dan met product placement op televisie.
Wat er gebeurt is dat niemand meer op zoek hoeft naar dat ene vette shirt maar gewoon het shirt kan aanklikken in de foto. De bezoeker komt dan direct in een Instagram omgeving waar hij kan zien wat het product kost. Vanaf daar is het nog maar één klik en je komt direct in de webshop om het product te bestellen.
Hoe makkelijk wil je het de bezoeker maken?
Maar in de toekomst wordt het nog makkelijker. Instagram gaat namelijk nog een stap verder. Het zal niet lang meer duren of je kan ook de bestelling afhandelen in de app van Instagram. De kortste en makkelijkste buyer journey komt dan nog dichterbij.
Tot die tijd moet de bezoeker nog wel naar jouw webshop om het product te kopen. Dat is natuurlijk helemaal niet erg want dit biedt jou ook nog cross-sell en upsell kansen.
Zo richt je Instagram Shopping in
Met Instagram Shopping kan je heel simpel je producten taggen. Echter moet je hiervoor wel een aantal stappen doorlopen. Vanaf dan is het taggen een fluitje van een cent.
- Je hebt een Facebook pagina nodig. Heb je die niet? Maak hem dan aan.
- Jouw Instagram account moet een zakelijk account zijn; Instagram Business-account. Dit kan je heel eenvoudig omzetten door naar instellingen in de Instagram-app te gaan. Kies voor ‘overstappen op bedrijfsprofiel’ onder ‘account’. Koppel je Instagram account aan je Facebook pagina.
- Facebook heeft een aantal dagen nodig om te checken of jij in aanmerking komt voor Instagram Shopping. Bekijk hier alle voorwaarden. De belangrijkste is in elk geval dat je een Facebook catalogus moet hebben aangemaakt.
- Klik onder ‘bedrijfsinstellingen’ op jouw profiel op ‘winkelen’. Selecteer de juiste productcatalogus en je bent er helemaal klaar voor.
Producten taggen doe je zo
Wanneer heel jouw Instagram Shopping account is goedgekeurd en klaar is voor gebruik dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag met Instagram Shopping. Dit kan je zowel voor nieuwe als oude afbeeldingen doen.
- Plaats een nieuwe foto, of kies een huidige foto op je Instagram account
- Klik op de producten in de foto waar je een product wilt taggen
- Type vervolgens de naam in van het product dat je wilt taggen en dan laad deze uit de productcatalogus
- Alle producten gekozen? Dan is het tijd om de foto te delen met je volgers
Instagram Shopping succesvol inzetten met 6 tips
Nu je de basis van Instagram Shopping kent kan je direct aan de slag. Natuurlijk wil je dit zo succesvol mogelijk doen. Daarom wil ik je ook deze 6 tips meegeven.
Lees ook:
Snel meer omzet met je webshop
7 tips waarmee jij je concurrenten verslaat
#1 Het draait om emotie en beleving
Het grote voordeel van Instagram Shopping zit in het combineren van jouw product met een beleving die herkenbaar is en emotie oproept. Maak hier dan ook gebruik van. Werk daarom met foto’s die emotie oproepen.
Verkoop je voetbalkleding in jouw webshop dan is het plaatsen van een foto van de favoriete club van jouw volgers een goed idee. Verkoop je het shirt dan tag je het shirt zodat de volgers deze meteen kunnen kopen. De foto die je plaatst is dan bijvoorbeeld een foto van een speler van die club die net heeft gescoord of de Champions League in ontvangst neemt.
Heeft een beroemde artiest kleding aan van jouw merk dan plaats je die foto. Uiteraard tag je het product zodat jouw volgers dit product direct kunnen bestellen.
#2 Meer volgers betekent meer bereik voor Instagram Shopping
Het is een inkoppertje maar zorg dat je meer volgers krijgt op jouw Instagram account. Dit zorgt ervoor dat jouw posts ook meer mensen bereiken. En dat zijn allemaal potentiële kopers. Bouw daarom het aantal volgers van jouw Instagram account snel uit.
#3 Maak van Instagram Shopping jouw lookbook
Lookbooks ben je waarschijnlijk wel bekend mee. Het is de online vorm van het product magazine. Gebruik carrousel foto’s om van Instagram Shopping jouw lookbook te maken. Eenvoudig voor volgers om doorheen te ‘bladeren’ en direct door te klikken naar producten waar ze interesse in hebben.
Dus heb je een nieuwe collectie? Maak er een lookbook van op Instagram Shopping.
#4 Hou rekening met de dikke duim van jouw volgers
Niks is irritanter dan te klikken op de verkeerde link. Hou daarom voldoende afstand tussen de producten die je tagt in jouw foto’s. Je wilt natuurlijk niet dat de volger geïrriteerd raakt bij het gebruik van Instagram Shopping.
#5 Meer Instagram Shopping foto’s geeft je een extra optie
Zorg dat je snel 9 foto’s live hebt met product tags. Hiermee verschijnt er een extra tabje in je Instagram account. Dit tabje heet ‘shop’. Dit is een extra ingang om weer meer volgers naar jouw Instagram Shopping artikelen te krijgen en dus meer omzet te genereren.
#6 Laat de data leidend zijn
In jouw webshop werk je waarschijnlijk al zo maar zorg dat de data leidend is. In jouw webshop is Google Analytics jouw grootste vriend maar dat kan ook zo zijn binnen Instagram Shopping. Duik daarom regelmatig in de statistieken van Instagram om te zien welke content het goed doet en welke wat minder. Zo weet je op welke content je je wel moet focussen en welke juiste niet.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -