Nieuwe klanten werven voor jouw kapsalon
Als het goed is heb je in jouw kapsalon een groot aantal vaste klanten. Toch is het belangrijk om continu een toestroom te hebben van nieuwe klanten. Sommige vaste klanten kunnen namelijk verhuizen of om een andere reden niet meer of minder vaak terugkomen. Daarnaast zijn binnenlopende klanten altijd welkom. Maar hoe pak je dat verstandig aan, nieuwe klanten werven voor jouw kapsalon?
Nieuwe klanten werven met jouw signature kapsel
In principe kan elke kapsalon elke klant helpen. Hoewel dit logisch lijkt is dat toch niet helemaal waar. Er is een reden dat jouw vaste klanten een voorkeur hebben voor jouw kapsalon. Misschien knip of verf jij het haar net even anders dan jouw concurrent. Het is niet alleen maar voor die fijne sfeer en leuke gesprekken dat de klanten plaatsnemen in jouw kapsalon.
Probeer daarom een kapsel te creëren dat in andere kapsalons zelden voorkomt. Biedt iets unieks aan. Wanneer het een regelrecht succes is dan zullen vriendinnen vragen waar ze dat fantastische haar hebben laten doen. Dit kan ertoe leiden dat mensen van heinde en verre naar jouw kapsalon zullen komen. Je bent immers de beste in dat ene kapsel dat iedereen wil hebben.
Zo werkt het in Voorburg ook voor toko Eddo. Die hebben een kip cashew waarvoor mensen bereid zijn om te reizen. Of de Bossche Bollen van Bohemen of het hazelnootgebak van Maison Kelder. Ze staan erom bekend en dus trekt het nieuwe klanten aan.
Lees ook:
Meer volgers op Instagram met 14 tips
Tips om nieuwe klanten te werven voor jouw kapsalon
Dat gezegd hebbende zal ik je een aantal concrete tips geven voor het werven van nieuwe klanten naar jouw kapsalon. Uiteindelijk gaat het allemaal om het raken van de juiste snaar bij mensen door op het juiste moment aanwezig te zijn met de juiste boodschap. Met online marketing heb je hiervoor een aantal geschikte promotiemogelijkheden.
#1 Nieuwe klanten werven voor jouw kapsalon via Facebook adverteren
Met Facebook adverteren kan je heel concreet een doelgroep selecteren die je jouw advertentie wil laten zien. Door de juiste doelgroep te selecteren vergroot je de kans om met een lagere investering meer nieuwe klanten te werven voor jouw kapsalon.
Dit is echter slechts de eerste stap. De tweede stap is om de juiste advertentie te tonen aan deze doelgroep. Daarom is het zo belangrijk dat je een signature kapsel hebt. Deze kan je namelijk tonen in jouw advertentie. Iets dat inspireert, iets waarvan mensen denken, ja dat wil ik.
Om te voorkomen dat mensen denken, dat doe ik wel de volgende keer als ik naar de kapper ga probeer je ook een call to action toe te voegen die een sense of urgency in zich heeft. Het gevoel dat het nu of nooit is. Dit wordt vaak gedaan door korting aan te bieden, maar hier ben ik geen voorstander van. Kies er liever voor om er een speciale avond van te maken.
“De kapsalon is speciaal voor jou donderdagavond open. Laat je haar stylen onder het genot van een hapje en een drankje in een gezellige setting. Reserveer nu jouw VIP behandeling en krijg een gratis wasmassage. Nog slechts 6 plaatsen beschikbaar.”
Zoiets misschien?
#2 Zet email marketing in om nieuwe klanten te werven
Email marketing klinkt als een zeer zakelijke aangelegenheid en niet iets wat kapsalons snel zullen inzetten. Als je dat denkt, dan heb je helemaal gelijk. Dit betekent echter niet dat het niet een goede manier is om nieuwe klanten te werven voor jouw kapsalon. Juist doordat niet veel kapsalons gebruik maken van email marketing is de concurrentie op dit online marketing kanaal erg laag. Het is niet zoals het straatbeeld waarop er meerdere kapsalons in dezelfde winkelstraat zitten.
Goed, voor email marketing heb je natuurlijk wel emailadressen nodig. Voor de meeste kapsalons zal het vergaren van emailadressen niet iets zijn wat je regelmatig hebt gedaan. Wanneer je dit wel hebt gedaan dan is het heel goed mogelijk dat dit alleen klanten zijn die je al regelmatig helpt aan een geweldig kapsel. Dit ging toch om het werven van nieuwe klanten?
Dat klopt. Daarom is de invulling van jouw email erg belangrijk. Kies ervoor om een actie op te zetten op bijvoorbeeld de zondag. Op deze speciale dag biedt je mensen waarvan je een emailadres hebt aan om met een vriendin te komen voor een speciale behandeling. Je kan er ook een thema van maken, moeder en dochter, of zussendag. Zo breng je waarschijnlijk een nieuwe klant binnen die kennis kan maken jouw kapsalon.
Het speciale aan de dag zelf kan verschillend zijn. Geef iets extra’s, misschien een haarproduct of iets anders. Je kan de dag ook aankleden door een combinatie te zoeken met een lunchroom in de buurt. Eerst samen naar de kapper en daarna tegen een gereduceerd tarief high tea’en bij de lunchroom om de hoek.
#3 Samenwerken om succesvol nieuwe klanten te trekken naar jouw kapsalon
Het woord samenwerken is inmiddels gevallen en hier schuilt vaak erg veel kracht in. Een kapsalon binnenstappen die je niet kent is voor veel mensen een drempel. Als iemand eenmaal binnen is geweest is die drempel vaak compleet verdwenen. Wanneer je dit op een laagdrempelige manier doet kan dit het een stuk makkelijker maken.
Wellicht zit er een parfumerie of schoonheidssalon vlakbij jou in de buurt. Hier komen veelal dames en heren die hun uiterlijk belangrijk vinden. Daarmee ook hun kapsel. Mogelijk nieuwe klanten voor jouw kapsalon dus. Probeer een samenwerking aan te gaan met de parfumerie of schoonheidssalon.
Stel een avond voor met een hapje en een drankje waarbij een nieuwe parfum wordt gelanceerd. Hiervoor nodig je jouw klanten uit via een flyer bij de balie of via email marketing. Datzelfde doet de parfumerie met haar klanten. Aangezien je de avond organiseert in jouw kapsalon breng je de nieuwe klanten van de parfumerie op een eenvoudige manier voor het eerst in jouw kapsalon. En dit alles kost je praktisch niets.
Het is vooral een gezellige avondje waarbij mensen op een laagdrempelige manier contact met jouw kapsalon kunnen maken. De leveranciers van de parfum bieden voor zulke avonden vaak kortingen aan. Dit kan je gebruiken om meer klanten te enthousiasmeren. Zelf kan je uiteraard ook een aanbieding opstellen voor een VIP behandeling als de mensen die avond een afspraak maken voor een bezoek aan jouw kapsalon.
#4 Lokale SEO om nieuwe klanten naar jouw kapsalon te trekken
De zoektocht naar een nieuwe kapsalon begint tegenwoordig heel vaak op het internet. Online marketing is daarvoor de sleutel tot het werven van nieuwe klanten. Echter zoeken mensen zelden op social media, daar worden ze veelal geïnspireerd. Waar ze wel zoeken? Op Google starten heel veel mensen hun zoektocht naar een nieuwe kapsalon.
Zorg er daarom voor dat je hoger in Google komt door aan de slag te gaan met lokale SEO. Dit is een tweede zoekalgortime van Google dat zich voornamelijk richt op lokale zoekopdrachten. Het is immers zinloos om in Drachten een kapsalon te vinden wanneer ik in Den Haag ben op dat moment.
Investeer daarom tijd, aandacht en eventueel geld in het behalen van een hogere positie in Google en andere zoekmachines. Richt je hierbij op lokale SEO. Je zal al snel merken dat je beter gevonden wordt en dat meer nieuwe klanten werft voor jouw kapsalon.
Lees ook:
Hoger komen in Google Maps
#5 Inspireer nieuwe klanten op Instagram
Social media is een plek waar mensen aanwezig zijn om vermaakt te worden maar ook om geïnspireerd te raken. Instagram, en ook Pinterest, zijn hier uitermate geschikte social media kanalen voor. Voorkom echter dat je regelmatig standaard foto’s plaatst. Zorg dat je inspireert met foto’s die mensen niet verwachten. Zorg dat het leuk is om jouw Instagram account te volgen en investeer tijd in het maken van geweldige foto’s. Dit hoeven geen professionele foto’s te zijn maar wel foto’s waarover nagedacht is. Werk met kleur, filters verschillende invalshoeken en ga vooral ook naar buiten. Alleen maar foto’s vanuit de kapsalon is ook een beetje saai na een week of twee.
Nieuwe klanten werven voor jouw kapsalon op Instagram doe je door te inspireren. In eerste instantie zullen mensen je alleen volgen maar uiteindelijk komen ze ook naar jouw kapsalon toe wanneer je ze voldoende weet te inspireren. Dat signature kapsel is hier uitermate geschikt voor.
Lees ook:
Meer impact op Instagram maken
#6 Nieuwe producten trekken nieuwe klanten aan
Wat mij altijd wel een beetje verbaasd heeft is dat veel kapsalons zich voornamelijk focussen op het knippen en verven van haren. Dit is natuurlijk je core business, dat snap ik. Toch zijn er voldoende kansen buiten jouw core business om nieuwe klanten te werven. Zaterdagavond is de stapavond van vele dames. Hoe leuk is het om op dat moment een speciaal kapsel te hebben waardoor je je heerlijk in je vel voelt zitten?
Is het geen idee om die dames daarbij te helpen? Het stijlen van hun haar voor een geweldige avond uit. Daar zijn vrouwen zeker bereid voor om te betalen. Het stylen, vlechten op bijzondere manieren of wat dan ook. Het geeft ze het gevoel er tip top uit te zien en daar wil men voor betalen. Dit trekt waarschijnlijk ook nieuwe klanten aan, want niemand anders bij jou in de buurt biedt dit aan. En dan is de stap naar een afspraak voor knippen en verven ineens een stuk dichterbij.
Een andere manier om nieuwe klanten te werven voor jouw kapsalon dan het plaatsen van een advertentie in elk geval.
Conclusie
Denk je als ondernemer aan het werven van nieuwe klanten dan roept iedereen direct ‘ga adverteren’. Zo kwamen jarenlang allerlei krantjes voor met advertenties die zelden nieuwe klanten op leverde. Het is 9 van de 10 keer zonde van je geld. Wordt creatief en probeer op andere manieren om nieuwe klanten te werven.
Ik heb hierbij boven 6 voorbeelden gegeven van manieren om je klantenbestand te laten groeien. Dit is slechts een begin. Er zijn nog veel meer manieren om klanten te werven voor jouw kapsalon. En ja, autoreclame is leuk maar laten we eerlijk wezen, hoeveel extra klanten denk je dat dat je oplevert? Het zal wel meevallen.
Wil je een keer samen nadenken over manieren om meer nieuwe klanten te werven voor jouw kapsalon? Dan kunnen we gerust een keer een kop koffie drinken, al zal ik waarschijnlijk een glas water nemen. Ik hou niet zo van koffie.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -