SEO geheimen die niemand aan je vertelt
Veel van de online marketeers verwijzen altijd naar de ruim 200 ranking factoren van Google. Dat is natuurlijk een enorme lijst maar er zijn ook wat SEO geheimen waar liever niemand over praat. Dit zijn namelijk de pareltjes binnen de hele SEO strategie.
#1 SEO schrijven strategie
Jij kent je markt en je business. Je schrijft over onderwerpen die belangrijk zijn voor je bezoekers en waarschijnlijk doe je vooraf ook zoekwoordenonderzoek. Even kijken hoe populair dat zoekwoord is.
Maar er is een slimmere manier om dit te doen. Als je je concurrenten kent dan weet je ook wie je moet verslaan in de zoekmachines. Ga naar SEMrush en type hier de website van je concurrent in. Dan zie je wat de beste pagina’s van je concurrent zijn.
Vervolgens maak jij betere pagina’s dan je concurrent. Heel simpel. Je wilt hem verslaan dus je moet beter zijn en betere content maken.
#2 Zoekwoordenonderzoek helpt uiteraard je SEO wel
Kijk de tool van Google voor zoekwoordenonderzoek is natuurlijk niet waardeloos. Het is van Google voor de Google zoekmachine. Tuurlijk heb je er wat aan.
Deze tool is echter wel gemaakt voor SEA en niet voor SEO. Maar je kan hem even goed gebruiken. Zolang je maar weet hoe je dit doet.
Als je klaar bent met het maken van een betere versie van de pagina’s van je grootste concurrenten is het tijd voor de volgende stap. De eerste stap was vooral kwaliteit, betere content. De volgende stap is kwantiteit, maar goed dan nog steeds kwalitatief goede content schrijven natuurlijk.
Doe zoekwoordenonderzoek via de tool van Google. Vind de woorden waar wel naar gezocht wordt maar waar je nog geen content voor hebt gemaakt en ga hiermee aan de slag.
Dit is natuurlijk geen groot geheim, wat een waardeloze tip denk je misschien. Maar het geheim zit hem in de manier waarop je dit uitvoert. Er zijn twee zaken waar je hierbij op moet letten.
Vaak kan je zien aan de waarde van het CPC-bod zien hoe interessant deze mensen zijn voor je website. Een hoog bod betekent dat deze mensen meer bereid zijn om te kopen. De reden dat je dit zo kan aflezen is omdat websites alleen hoog bieden op zoekwoorden die hen voldoende rendement opleveren. Dus hoe hoger het bod, hoe groter de kans dat het zorgt voor een hoog rendement om hier goed op te scoren op SEO gebied.
Het tweede punt waar je op moet letten is de regio van de zoekopdrachten. Als jij een winkel hebt in Zoetermeer die alleen lokaal verkoopt dan kan een zoekwoord dat het goed doet in Friesland en Groningen je helemaal geen klanten opleveren.
Door heel Nederland in te stellen voor het zoekwoordenonderzoek kan dit je een vertekend beeld geven van de realiteit in jouw afzetgebied. Target daarom alleen het gebied waar jij verkoopt om te voorkomen dat je bezoekers trekt die je helemaal geen omzet opleveren.
#3 Update je content voor SEO
De voorgaande SEO tips helpen je om nieuwe zoektermen te vinden om SEO content te schrijven. Deze geheime tip helpt om artikelen en blogs die al op je website staan beter te laten scoren in de zoekmachine.
Google houdt niet van oude content. Een artikel kan namelijk na verloop van tijd achterhaald zijn. De informatie die in het artikel staat klopt niet meer omdat de wereld continu veranderd. Dit is een van de redenen dat je jaarlijks je artikelen moet nalopen en moet aanpassen en aanvullen om te zorgen dat het weer relevant is.
Relevantie is erg belangrijk voor de zoekmachine. Zorg daarom dat je content relevant blijft. Dit is echter niet de enige reden om dit te doen.
Je artikelen updaten voorkomt dat je wegzakt in de zoekresultaten, maar wat je eigenlijk wilt is stijgen in de zoekmachines. Alles draait in SEO om die eerste positie van Google. Als je daar staat scoor je zoveel meer verkeer voor je website.
Maar hoe verbeter je de positie van je huidige artikelen in de zoekmachine?
Ga naar Google search console. Ga naar de pagina die je laat zien op welke zoekwoorden je gevonden wordt. De bovenste zoektermen zijn de zoektermen die je de meeste bezoekers opleveren vanuit de organische zoekresultaten.
Klik op de bovenste zoekresultaten om te zien naar welke pagina’s deze zoektermen verkeer bezorgen. Deze landingspagina’s doen het dus goed in de zoekmachine, het zijn in elk geval je best presterende zoekresultaten.
Nu ga je deze landingspagina’s aanpassen. Je wilt namelijk niet alleen goed gevonden worden, je wil de beste zijn. Die eerste plek in de zoekresultaten. Daar draait SEO natuurlijk om. Vul deze pagina aan met meer relevante content voor deze pagina.
Als Google je ziet als autoriteit op dit onderwerp dan moet je hier gebruik van maken. Je wordt gevonden op één of meerdere zoektermen op een goede positie in de zoekresultaten. Maar wat nou als je op meer zoektermen gevonden kan worden met deze pagina die allemaal over hetzelfde onderwerp gaan? Dan krijg je nog meer bezoekers via SEO. Dat wil je wel.
Hiervoor kan je overigens ook Ubersuggest gebruiken.
Deze longtail zoektermen ga je nu toepassen in het artikel waarop je goed gevonden wordt. Dit zijn relevante longtail zoektermen dus ze sluiten aan bij het onderwerp waar je artikel over gaat. Neem deze longtail zoekwoorden op op je pagina.
Schrijf hiervoor een paragraaf over het onderwerp van de longtail zoekwoord. Maak daarnaast nog een nieuwe pagina aan speciaal voor deze longtail zoekterm. Op beide vlakken doe je nu mee op deze zoekterm. En ja, het is beter om met twee pagina’s in de zoekresultaten op deze zoekterm te staan dan met slechts ééntje.
Door naar elkaar te linken helpt dit beide artikelen om hoger te komen in de zoekmachine. Dit past ook bij de pillar seo strategie. Lees daar meer over in ons pillar seo strategie artikel.
Wat je vervolgens kan doen is de pagina die je herschreven hebt aanmelden op Google Search Console. Dit zorgt ervoor dat je pagina binnen 30 dagen opnieuw geïndexeerd wordt door Google.
#4 Titels en meta beschrijving belangrijk voor SEO
In het vervolg op voorgaande geheim is het aanpassen van je titel en meta beschrijving ook belangrijk voor SEO. In Google Search Console zie je op welke zoektermen je landingspagina goed scoort. Pas op basis van de belangrijkste zoektermen, de populairste zoektermen, je titel en meta beschrijving aan. Laat deze terugkomen in zowel je titel als je beschrijving.
Door dit te doen vergroot je de relevantie en daarmee de kans dat bezoekers die je zoekresultaat zien er daadwerkelijk op klikken.
Lees alles over de ruim 200 ranking factoren voor SEO en doe er je voordeel mee om hoger in Google te komen.
#5 The Skyscraper Technique
Eerder noemde we de Pillar strategie maar er is nog een strategie die je kan helpen om boven je concurrentie uit te stijgen op SEO gebied. De zogeheten SEO Skyscraper Techniek.
De Skyscraper Techniek is een strategie waarbij je op een niche onderwerp jezelf wil onderscheiden door content aan te bieden die veel beter is dan wat er op dit moment beschikbaar is.
Onderzoek de huidige content die op deze zoekterm te vinden is en verbluf de concurrentie met een artikel dat veel verder de diepte in gaat en veel beter is dan wat er nu is. Dit kost tijd maar kwaliteit komt altijd bovendrijven zeggen ze.
In dit geval noemen ze het niet voor niks de Skyscraper Techniek. Het idee is dat je niet iets beter bent maar dat je veel beter bent. Tien keer zo goed als wat er nu bestaat. Meer diepte, een betere beleving en uiteindelijk een beter artikel.
#6 Content in je sidebar en footer helpt je met SEO
Iedereen die blogt en zelfs op de meeste websites heeft een sidebar. Dat is een kolom aan de zijkant van je website die nagenoeg op elke pagina terugkomt. Deze kan je op elke pagina anders inrichten.
Wat je echt wilt meenemen in die sidebar zijn je belangrijkste artikelen. De artikelen die zich richten op zoektermen met een groot volume. Geen longtail zoektermen die minder populair zijn en je maandelijks minder kliks kunnen opleveren dan andere zoektermen waar je je op richt.
Doordat deze artikelen, ook wel bekend als cornerstone content of golden nuggets, continu op je pagina’s terugkomen krijgen deze pagina’s heel veel interne links. Daarnaast komt hier toch ook meer verkeer op en als deze content zo goed is als je wilt krijg je hier ook meer engagement op. De tijd op de pagina zal ook goed zijn, allemaal zaken die helpen bij je positie in de zoekmachines.
Zo help je met de sidebar mee met SEO.
Sidebar is één optie maar er zijn er meerdere. Je kan hier ook de footer voor gebruiken natuurlijk. Het gaat om het aantal interne links naar die waardevolle pagina’s voor je SEO.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -