Snel meer omzet met je webshop
Op zoek naar manieren om meer omzet met je webshop te genereren? Dan gaan we je helpen. Vaak zal je adviezen horen over bovenaan staan in Google maar dat kost tijd. Zeker wanneer je een nieuwe webshop bent gestart. Maar deze tips gaan je helpen aan meer omzet met je webshop binnen korte tijd.
Dus ja, start met SEO maar ga ervan uit dat het tijd kost. Voor een nieuwe webshop kan het tot 13 weken duren voordat je een beetje resultaat ziet en tot 35 weken voordat je tot volledige wasdom komt. De kosten gaan door, en je bent enthousiast. Je wilt omzet. En wel vandaag.
Geloof me het kan. Snel meer omzet met je webshop verdienen kan op de volgende manieren.
#1 Google Shopping voor meer omzet met je webshop
Zoals gezegd, SEO is erg belangrijk voor de omzet van jouw webshop. Maar je kan ook betalen om bovenaan te staan op de zoekmachines. Als webshop kan je dan kiezen voor de tekstadvertenties van Google Ads, voorheen Google Adwords, maar waarom tekstadvertenties aanbieden als je direct jouw product kan laten zien?
Met Google Shopping sta je bovenaan de zoekmachine binnen de kortste keren. Dat betekent dat bezoekers en potentiële klanten je direct kunnen vinden. Aangezien het overgrote deel van de online verkopen beginnen met een zoekopdracht op Google kan je als webshop niet zonder Google Shopping.
#2 Instagram Shopping biedt je enorm veel bereik
Het probleem met Instagram voor webshops was altijd dat je maar 1 link kon plaatsen voor al je posts. Dat betekende standaard een link naar jouw homepage. Niet optimaal natuurlijk want de bezoeker moet opnieuw op zoek naar dat ene product dat hij voorbij heeft zien komen en wilt hebben.
Maar nu, met Instagram Shopping ligt dat allemaal achter ons. Dit maakt Instagram Shopping een van de snelste manieren om meer omzet uit je webshop te halen. Je kan nu namelijk in een Instagram Shopping post 5 url’s plaatsen via product tagging.
Hoe snel is het geregeld? Afhankelijk van Facebook, de eigenaar van Instagram, kan het in dagen geregeld zijn maar het kan ook twee weken duren. Maar zodra dit geregeld is, dan kan je direct aan de slag. En met het Instagram bereik kan je snel meer omzet met je webshop realiseren.
#3 Verkoopplatformen hebben dagelijks duizenden klanten voor jouw producten
Al eens gedacht aan verkoopplatformen? Bol.com of Amazon? Je kent ze zeker wel en misschien kijk je zelfs een beetje tegen ze op. Je droom? Om over 5 jaar groter te zijn dan hen? Mooie ambitie.
Maar voorlopig wil je vooral profiteren van al hun bereik. Ze verkopen dagelijks duizenden producten en dat kunnen ook jouw producten zijn. Zowel Bol.com als Amazon biedt je namelijk de mogelijkheid om jouw producten aan te bieden op hun platform.
Geweldig natuurlijk voor jou als webshop. Het aantal bezoekers dat zij hebben is gigantisch en als die jouw fantastisch producten zien dan moeten daar vast wel klanten van komen. Dus ja, sta je op deze online verkoopplatformen dan kan je er zeker van zijn dat je meer omzet zal draaien met jouw webshop. En snel ook.
#4 Vergelijkingsplatformen brengen je meer bezoekers
Waarom zoveel producten vandaag de dag online verkocht worden? De afstanden vervagen, vanuit je luie stoel kan je producten overal ter wereld bestellen en ze worden zo bij je voordeur afgeleverd. Maar er is nog een reden. Je kan eenvoudig prijzen vergelijken. Zo betaal je nooit teveel.
Kelkoo.nl, Kieskeurig.nl en Beslist.nl speelde hier handig op in door een prijsvergelijkingswebsite te bouwen. Het is nooit makkelijker geweest om producten te vergelijken met elkaar. En het product met de laagste prijs? Die koop je.
Dat hoor je goed. Bezoekers worden klanten door de prijzen te vergelijken op de vergelijkingswebsites. Dus voor jouw webshop een mooi platform om je producten op aan te bieden wanneer je meer omzet uit je webshop wilt halen.
#5 Producten plaatsen op online handelsplatformen
Naast vergelijkingswebsites zijn er ook heel snel online handelsplatformen komen opzetten zoals Marktplaats.nl, Ebay.com en Etsy.com. Nu stond Marktplaats vooral bekend als website voor de verkoop van tweedehands spullen maar vandaag de dag is het meer dan dat.
Op Marktplaats en Ebay kan je namelijk ook nieuwe producten verkopen. Dagelijks bezoeken miljoenen mensen deze handelsplatformen en die zijn er met maar één reden. Een product kopen. Mooi dus wanneer deze bezoekers kiezen voor jouw producten en meer omzet brengen naar jouw webshop.
#6 Affiliate marketing is adverteren zonder risico
Het bestaat al ontzettend lang maar heeft nooit de bekendheid gekregen van andere vormen van adverteren; affiliate marketing. Zeker voor webshops is affiliate marketing een enorme kans en daar moet je wat mee ja.
Affiliate marketing is niks meer dan betalen voor bezoekers die ook daadwerkelijk producten bij jou kopen. Het is dus redelijk risicoloos.
Jij stelt als webshop tekstlinks, banners, feeds en andere materialen ter beschikking. Website eigenaren kunnen deze op hun eigen website aanbieden en voor elke klant die via hun link binnenkomt krijgen zij een percentage van de omzet van de aankoop.
Maar hoe kom je aan die websites die jouw advertentiemateriaal willen plaatsen? Daar heb je affiliate marketing netwerken voor. Bedrijven als Tradedoubler en Tradetracker kunnen je helpen om deze website eigenaren te vinden.
Maar wellicht ken je sommige zelf al. Denk eens aan Fashionchick.nl of Miinto.nl. Hier kan je je als webshop aanmelden om jouw producten op hun website te plaatsen. Het verschil met een Bol.com of Amazon is dat de verkoop bij affiliate marketing in jouw webshop plaatsvindt.
Ook Fashionchick.nl is dus niks meer dan een website met affiliate links naar webshops. Maar ze hebben dit dusdanig goed aangepakt dat ze een enorm bereik aan bezoekers hebben. Met jouw producten op Fashionchick.nl kan je gebruik maken van dit enorme bereik en meer klanten en dus omzet binnenhalen.
#7 Online adverteren voor direct meer omzet
We hebben nu al 6 manieren behandeld om snel meer omzet met je webshop te genereren maar ook met online adverteren via andere kanalen kan je groeien met je webshop. Het gaat er vooral om dat je veel bezoekers kan bereiken op een manier dat ze bereid zijn om te klikken.
Persoonlijk ben ik niet zo’n favoriet van het gebruik van banners, retargeting is dan nog wel een optie maar daarvoor heb je al aardig wat bezoeker op je website nodig. Het kan echter zeker wel zorgen voor meer omzet voor jouw webshop wanneer je dit goed inzet.
Maar random banners inzetten is eigenlijk als het huis-aan-huiskrantje. Niemand zit er echt op te wachten. Dat is ook wel het probleem met de meeste vormen van adverteren maar toch zijn er kansen.
Op social media platformen kan je namelijk adverteren op een manier zodat je zeer relevant bent. En hoe relevanter, hoe groter de kans dat je rendement gaat behalen. Bij online adverteren is het behalen van een return on investment namelijk erg belangrijk.
Met de targeting mogelijkheden van de diverse social media platformen kan je heel erg gericht te werk gaan. Dat betekent dat wanneer je de targeting goed instelt dat je precies de bezoekers kan bereiken voor wie jouw producten relevant zijn.
Bij deze mensen is de aankoopbereidheid het grootst en daarmee maakt het adverteren via social media ook voor webshops erg interessant.
Conclusie
We hebben zeven manieren behandeld die jou kunnen helpen om meer omzet met je webshop te realiseren. Elk van deze manieren vraagt echter wel dat je goed de return on investment in de gaten houdt. Je investeert namelijk een bedrag om van deze marketingkanalen gebruik te maken en dan moet het natuurlijk wel wat opleveren.
Met deze manieren kan je snel aan de slag en sneller nieuwe klanten verwelkomen dan via SEO. Echter is het verstandig om in de tussentijd wel te blijven werken aan SEO. Op de lange termijn is het namelijk wel een kanaal waarbij je veel kopende klanten kan verwelkomen.
Daarnaast is het duurzaam. Zodra je op de eerste pagina van Google staat zal je er ook niet zo snel meer uitvallen. Dit in tegenstelling tot bovenstaande opties. Zodra je stopt met betalen zullen ook de klanten wegblijven.
Probeer daarom de juiste balans te vinden tussen het vergroten van je omzet op de korte termijn en de lange termijn. Dat kan prima hand in hand gaan en zal je uiteindelijk voor een lange tijd meer omzet opleveren als webshop.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -