Youtube SEO: 5 geheimen die alleen experts kennen
Youtube is de grootste zoekmachine na Google. Daar bovenaan staan levert je veel views op, maar het is lastig om hoog in Youtube te komen. Of toch niet? Met 5 Youtube SEO tips die alleen de experts gebruiken kan je op belangrijke zoektermen bovenaan komen te staan.
Deze 5 geheimen ga ik vandaag onthullen zodat jij je Youtube SEO beter op orde heb dan je concurrentie en die toppositie kan pakken.
Je kent ze wel:
- Gebruik minimaal 20 tags per video
- Zet de zoekterm in de titel van je video
- Zet de zoekterm in de beschrijving van je video
- Zet de zoekterm in de bestandsnaam van je video
Maar juist omdat iedereen ze kent, gebruikt ook iedereen ze. Hoe kan Youtube dan zien dat jouw video beter is en bovenaan hoort? Jullie doen namelijk allemaal hetzelfde. Dit heft de geboden voordelen volledig op. Doe je het niet dan sta je meteen op achterstand. Youtubers houden elkaar dus in een wurggreep.
Breek uit de wurggreep en verschijnt bovenaan de zoekresultaten in Youtube en op Google. Gebruik deze 5 geheimen en je zal views krijgen als nooit tevoren.
#1 Met meer kijktijd zet Youtube je hoger in de zoekmachine
Evenals bij het maken van een blog of artikel gaat het erbij een video om hoe deze wordt beoordeeld door de bezoeker dan wel kijker.
Google en Youtube hebben alle twee een aparte zoekmachine maar zijn wel beide eigendom van Google. Er zijn dus zeker overeenkomsten hoewel niet alles gelijk is.
Hoe een bezoeker of een kijker de content waardeert leest de zoekmachine onder andere af aan de tijd op de pagina. Voor Youtube is dit de totale kijktijd. Hoe langer iemand de video kijkt hoe groter de kans is dat dit waardevolle content is die aansluit bij de zoekterm.
Daarom maken Youtube experts steeds meer lange video’s. En met lange video’s bedoel ik niet perse video’s van een uur of twee. Het lijkt een beetje op de SEO Skyscraper Techniek die we gebruiken voor zoekmachine optimalisatie in Google. Als de zoekterm waarop je hoog wilt scoren vooral video’s laat zien van 5 minuten en die staan in de bovenste zoekresultaten dan maak jij een video die langer is. Bijvoorbeeld 10 minuten.
Waarom je dat gaat doen? Om te zorgen dat je meer totale kijktijd realiseert. Ik kan dit het beste laten zien aan de hand van een voorbeeld.
Stel je gaat voor de zoekterm ‘bovenaan Google komen’. Dan zal je onderstaande resultaten zien.
Dit doe je ook bij de Skyscraper Techniek. Je maakt daar content die 10 keer beter is als het zoekresultaat dat op dat moment bovenaan staat.
Voor Youtube kunnen we ook eenvoudig uitleggen waarom een langere video leidt tot langere kijktijd.
Zoekresultaat 1 heeft een video duur van 15 minuten en 39 seconden. Zoekresultaat 2 heeft een video duur van 5 minuten en 58 seconden. Als bij beide video’s op de helft van de video wordt afgehaakt door 1.000 mensen dan krijg je totaal verschillende totale kijktijden.
Zoekresultaat 1 heeft de volgende berekening:
15 minuten en 39 seconden is gelijk aan 939 seconden. Bij 1.000 kijkers kom je op 939.000 seconden. De kijkers haken gemiddeld af op de helft. Dat betekent dat er daadwerkelijk 939.000/2= 469.500 seconden gekeken wordt naar de video.
Zoekresultaat 2 heeft de volgende berekening:
5 minuten en 58 seconden is gelijk aan 358 seconden. Bij 1.000 kijkers kom je op 358.000 seconden. De kijkers haken gemiddeld af op de helft. Dat betekent dat er daadwerkelijk 358.000/2= 179.000 seconden gekeken wordt naar de video.
Zie je het verschil? 469.500 seconden ten opzichte van 179.000 seconden. Duidelijk meer kijktijd voor zoekresultaat 1 en daarom een betere gebruikservaring volgens Youtube SEO.
Youtube wil namelijk de bezoekers zolang mogelijk op Youtube houden. Hoe meer tijd ze doorbrengen aan het bekijken aan jouw video, hoe beter dat is voor Youtube. De video die het meeste bekeken wordt staat daarom bovenaan.
Als de gemiddelde kijker bij zoekresultaat 1 na de helft van de tijd afhaakt en bij zoekresultaat 2 de hele video afkijkt. Dan nog zal je zien dat zoekresultaat 1 beter presteert in totale kijktijd. Zoekresultaat 1 kwam uit op 469.500 seconden terwijl zoekresultaat 2 bij volledige kijktijd van de video uitkomt op 358.000 seconden.
Nog altijd wint zoekresultaat 1 simpelweg door langere video’s te maken dan de concurrentie.
Waarom staan niet alle video’s van een uur of langer bovenaan hoor ik je denken? Een video van een uur werkt zichzelf tegen. Het is een drempel. Heb je de tijd om een video van een uur te kijken? Of hoop je dezelfde informatie in een video van 10 minuten te krijgen? Maak daarom je video’s niet ellenlang. Het creëert namelijk een drempel voor de kijker om daadwerkelijk aan de video te beginnen.
#2 De eerste 15 seconden van je video zijn bepalend
Het lastigste is om mensen langer te laten kijken naar je video. Je kan langere video’s maken zoals ik hiervoor adviseerde maar als niemand langer dan 20 seconden kijkt dan heb je ook niks aan langere video’s. Dan schiet je er ook niks meer op voor Youtube SEO.
Hoe zorg je ervoor dat mensen langer naar je video kijken?
Youtube zelf adviseert om je vooral te focussen op de eerste 15 seconden van de video om de kijktijd van je video te maximaliseren. Dus hoe doe je dat?
Gebruik de PPP-methode.
- Preview
- Proof
- Preview
Je hebt maar 15 seconden en je wilt alle drie deze elementen terug laten komen in de eerste 15 seconden. Maak je intro dus niet te lang. Trek de aandacht in die 15 seconden en maak je kijker nieuwsgierig genoeg om verder te kijken.
Begin met één zin waarin je duidelijk aangeeft wat je gaat vertellen. Dit is de 1e preview.
Bijvoorbeeld:
In deze video ga ik je vertellen wat niemand anders je vertelt als je begint aan Youtube SEO omdat ze bang zijn voor meer concurrentie.
De tweede zin moet dit direct opvolgen met een bewijs dat je dit ook echt waardevolle informatie is. Dit is het proof gedeelte. Denk aan een van de volgende bewijslasten:
- Je hebt resultaten bereikt die je gaat laten zien
- Je bent zeer ervaren met dit onderwerp
- Je hebt uitgebreid onderzoek gedaan naar dit onderwerp
In dit geval kan de 2e zin zijn:
Met 8 jaar ervaring op het gebied van Youtube SEO heb ik vele technieken voorbij zien komen maar met deze heb ik tientallen video’s bovenaan de zoekresultaten gekregen.
De laatste zin van de 15 seconden is wederom een preview. Dit is zeker niet een herhaling van wat je eerder verteld hebt. Wanneer je dat doet sla je de plank namelijk compleet mis. Wat kan je dan wel vertellen in dit gedeelte?
- Het aantal tips dat je gaat geven
- Een kort voorbeeld uit hetgeen je gaat vertellen
- Dat de informatie nergens anders te vinden is
Je zou in dit geval je intro kunnen afsluiten met:
Met deze 3 tips kan je op zoekwoorden bovenaan de zoekmachines komen die eerder niet mogelijk voor je waren.
Lees ook:
5 tips voor adverteren op Youtube
#3 Youtube hoort wat je zegt en dat helpt bij Youtube SEO
Wat erg belangrijk is om je te realiseren is dat Youtube niet alleen leest wat je over je video schrijft maar ook daadwerkelijk hoort wat je in je video zegt. Gebruik je je zoekwoord niet in je video dan is dat verdacht en schaadt het je positie in de zoekresultaten.
Als mijn video gaat over Youtube SEO dan is het belangrijk dat ik deze term ook een paar keer zeg in de video zelf. Daarnaast laat ik hem terugkomen in mijn titel, beschrijving en tags. Op die manier is het compleet duidelijk waar deze video overgaat en kan Youtube hem op de juiste zoektermen laten ranken.
Gebruik ik het zoekwoord niet in mijn video maar wel in de titel, beschrijving en tags dan is dat vreemd. Waarom wil je hierop gevonden worden maar praat je er niet over? Dat gaat Youtube niet belonen met een hoge positie in de zoekresultaten.
#4 Meer likes en reacties zorgen voor meer views
Net als dat kijktijd iets zegt over hoe de video gewaardeerd wordt zeggen interacties zit ook. Laten mensen een reactie achter op een video dan is dit een positief signaal voor Youtube. Iemand neemt namelijk de moeite en tijd om te reageren. Dit is vaak een drempel want het kost energie.
Als je je kijkers zover weet te krijgen dan beloond Youtube dit ook. Meer interactie betekent namelijk ook meer tijd die iemand doorbrengt op het Youtube platform. Daarbij is deze vorm van engagement ook waardevol omdat de bezoeker niet alleen interactie aangaat met de video maar ook met het Youtube platform.
Leuk om te weten maar hoe krijg je meer reacties of likes?
Het is simpel, vraag erom. Werkt dit echt? Ja, het werkt maar het kan altijd beter. Vragen of mensen zich willen abonneren op hun kanaal doet iedereen. Of ze een like willen geven ook, zelfs of ze een reactie willen geven. Moet je hier dan mee stoppen? Nee, zeker niet. Blijf het voordeel doen, maar wees ook slimmer.
Stel een vraag om een reactie te krijgen. En vraag dan niet aan het einde, wat vond je van me video. Maar vraag al tijdens je video een aantal vragen. Stel dan ook simpele vragen, die zijn voor mensen het makkelijkste te beantwoorden.
Wat voor vragen je het beste kan stellen?
- Gesloten vragen: Ja of nee
- Meerkeuzevragen: Voor de stelling of tegen de stelling
Dit zijn vragen die met een paar tekens te beantwoorden zijn en je hoeft er niet over na te denken. Voor Youtube SEO is elke reactie waardevol, zelfs korte antwoorden. Gebruik dit dan ook tot je voordeel. In een video van 10 minuten kan je bijvoorbeeld 3 vragen stellen.
Maar er is meer dat je kan doen.
Als iemand reageert op je video kan je proberen het gesprek aan te gaan. Beantwoord een eventuele vraag en sluit af met een nieuwe vraag. Dit in de hoop dat er een gesprek ontstaat. Hoe meer gesprekken je hebt onder je video, hoe meer reacties je hebt en dus hoe beter je het doet op het gebied van Youtube SEO.
#5 Meer klikken, is een betere Youtube SEO positie
Ook dit is een SEO tip die je zowel bij Google als bij Youtube SEO kan terug laten komen. Gebruikservaring hebben we het steeds over. Totale kijktijd bijvoorbeeld maar wat denk je als je teruggaat naar de zoekresultatenpagina.
De zoekresultatenpagina van Youtube wel te verstaan. Hoe bepaalt de gebruikservaring op deze pagina jouw positie in de zoekresultaten? Het aantal klikken op jouw zoekresultaat is een belangrijke indicator hier.
Dat betekent dat het doel is zoveel mogelijk klikken te krijgen op jouw zoekresultaat.
En hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe kan je die klikken optimaliseren?
Het levende bewijs:
- Titel
- Beschrijving
- Thumbnail
Hoe onderscheidt je je met deze drie elementen van je concurrenten? Want alleen door je te onderscheiden kan je meer klikken krijgen dan je concurrenten of dan waar je volgens de positie in de zoekresultaten recht op hebt.
Voor je titel gebruik je je zoekwoord maar niet alleen dat. Speel in op de emoties en onderscheidt je van de rest. Gebruik power woorden en creëer een reden dat je er wel op moet klikken. Om te zorgen dat de bezoekers denken dat de video nog actueel is kan je ook het jaartal gebruiken in de titel.
Voor de beschrijving let je vooral op de eerste twee zinnen. Deze komen terug in de zoekresultaten. De rest niet. Gebruik hierbij ook het zoekwoord maar schrijf op een aantrekkelijke manier wat het je oplevert om de video te bekijken. Alle commerciële informatie zoals links naar je website of social media zou niet in de eerste twee regels van je beschrijving moeten staan.
De thumbnail moet opvallen, wellicht aan de hand van een pattern interrupt. Gebruiken andere kleuren, opvallende kleuren en een andere indeling van je afbeelding.
Bonustip: Gebruik het zoekwoord in je titel
Ja, dit is eigenlijk geen geheim. Daarom heb ik hem ook niet mee laten tellen als een geheim of SEO tip maar laat je zoekwoord terugkomen in de titel van je video. Iedereen weet dit al, maar het is een hele belangrijke. Zonder dit zoekwoord is het voor Youtube moeilijker te bepalen waar de video over gaat.
Gebruik daarom het zoekwoord in de titel van je video. Wist je dat het het beste is om het zoekwoord aan het begin van je titel te zetten? Misschien is dat nog een geheim dat ik voor je heb kunnen ontrafelen.
Het één keer vermelden van het zoekwoord is voldoende. Google en Youtube zijn inmiddels slim genoeg om keyword spamming te traceren en af te straffen.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -