Online marketing tips voor webshops
Je bent je webshop niet begonnen voor een paar klanten per maand. Je bent je webshop begonnen omdat je succesvol wou zijn. Zonder een goede online marketing strategie ga je helaas die successen niet bereiken.
Met deze online marketing tips ga je van je webshop een succes maken.
Dit zijn de vijf online marketing tips voor jouw webshop:
#1 Retargeting voor online marketing succes
Eén van de voordelen van een webshop is dat je je producten online verkoopt. Dat betekent dat je ook kan meten of een bezoeker daadwerkelijk een klant is geworden of niet. Door je online marketing goed in te richten kan je bezoekers die geen klant zijn geworden als nog terughalen naar je webshop.
Met retargeting heb je zogezegd een tweede kans. Wat je doet is bezoekers die op je webshop komen op een later moment een advertentie aanbieden om nogmaals naar je webshop te komen.
Dit kan op diverse manieren. Banners zijn hiervan een voorbeeld maar dit is ook mogelijk met SEA of met social media adverteren. Dit zijn allemaal online marketingkanalen waarop je ze kan bereiken.
Wat je doet is de bezoekers die niet op je bedankpagina zijn gekomen na het afrekenen op een lijst zetten. Deze lijst van mensen kan je vervolgens een advertentie aanbieden via retargeting.
Dit kan werken maar wat de hoogste succesratio geeft is bezoekers die producten in hun winkelwagen hebben geplaatst retargeten. Deze bezoekers waren zover gekomen dat ze bepaalde producten wouden kopen maar zijn op het laatste moment afgehaakt.
Biedt je ze een advertentie aan dan kan je ze terughalen. Veel webshops doen dit. Toch kan je dit nog beter doen. De pagina waar je de bezoeker de eerste keer kwijtraakte was blijkbaar niet interessant genoeg. Laat ze landen op een pagina die er anders uit ziet. Een pagina die ze wel overtuigd om te kopen.
Een andere oplossing is de bezoekers een korting aanbieden om alsnog de producten af te rekenen. Deze incentive helpt ze wellicht om over de drempel heen te stappen om alsnog klant te worden.
#2 Lokale zoekmachine optimalisatie
Met een webshop kan je heel Nederland bedienen, heel de wereld zelfs, maar je zal zien dat je in je eigen regio zeer snel kan groeien in de zoekmachines. Door je website te koppelen aan een Google My Business account weet Google in welke regio je gevestigd bent.
Dit helpt je om lokaal goed gevonden te worden. Handig als mensen ook in jouw winkel hun bestelling kunnen afhalen, maar ook om met zoekmachine optimalisatie stappen te zetten.
Help Google door op elke pagina van je website je contactgegevens te plaatsen. Dit vergroot de betrouwbaarheid en dat beloont Google ook met een hogere positie in de zoekmachine.
#3 Online marketing is ook betrouwbaarheid
Wellicht niet een online marketing tip zoals je hem zou verwachten maar daarom niet minder belangrijk. Zorg dat je webshop url begint met https://. Dit geeft aan dat het gaat om een veilige verbinding. Met een SSL-certificaat kan je dit realiseren.
De kosten voor een SSL certificaat varieert maar vanaf € 15 per jaar kan je al een SSL-certificaat hebben. En laten we eerlijk zijn, als je die € 15 niet terugverdient in een jaar dan kan je net zo goed je webshop sluiten.
De reden waarom een SSL-certificaat zo belangrijk is is dat je wilt dat de persoonsgegevens van je klanten veilig zijn. Anders krijg je een hoop negatieve aandacht mocht dat niet zo zijn.
Een andere belangrijke reden is dat Google helaas websites die geen SSL-certificaat hebben laat zakken in de zoekmachine. Maar niet alleen dat, het blokkeert ook de toegang tot die website in sommige gevallen.
#4 Online marketing is meer producten verkopen
Naast de manieren om meer bezoekers naar je webshop te trekken is het ook belangrijk wat de bezoekers op je webshop daadwerkelijk doen. Want je kan nog zoveel bezoekers naar je webshop trekken als niemand iets koopt dan is het zinloos.
Zorg er dus voor dat je productpagina’s zo zijn ingericht dat bezoekers klanten worden.
Dat betekent dat je je landingspagina’s gaat optimaliseren om het meeste rendement te realiseren. Denk aan het A/B testen van je pagina’s op diverse zaken. De kleur van de buttons, de tekst die op de productpagina staat, de UBR’s die je vermeld op je pagina.
Kijk ook goed naar je Google Analytics om te zien waar bezoekers afhaken. Misschien is het niet op de productpagina maar gaat het mis op de categoriepagina of op je homepage.
Elke pagina die je optimaliseert kan leiden tot meer bezoekers die een product kopen.
Het voordeel van het conversies optimaliseren op je webshop pagina’s is dat deze verbeteringen een langdurig effect hebben. Wanneer dit goed ingericht is kan je beginnen met zoveel mogelijk bezoekers naar je webshop trekken.
#5 Google Shopping is een interessant online marketingkanaal
Google biedt meerdere mogelijkheden om te adverteren. Google Ads is de bekendste maar voor webshops is ook Google Shopping een heel interessant advertentiekanaal.
Laad je producten in in de zoekmachine van Google en deze zullen in de zoekresultaten van Google zichtbaar worden als er op de juiste zoektermen wordt gezocht. Voor webshops zeker een kanaal om in de gaten te houden als mogelijkheid voor online marketing.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -