5 tips voor meer websitebezoekers die je niet mag vergeten

Er staan duizenden tips online over het krijgen van meer websitebezoekers. De ene lijst is nog mooier dan de andere maar er zijn 5 tips die absoluut niet mag vergeten. Ja, iedereen doet dit maar als jij het niet doet sta je 1-0 achter.

Ja, marketing is jezelf onderscheiden maar als je achterblijft op gangbare paden dan knibbelt de concurrentie aan de voorsprong waar jij zo hard voor hebt gewerkt. Verwacht dan ook geen geheimen die worden ontrafelt maar ontdek wel marketingtechnieken om te excelleren in het verwerven van meer websitebezoekers.

Ja, zoekmachine marketing doen wel allemaal maar de manier waarop je het doet is hetgeen waarmee je jezelf onderscheidt. De manier om je verder te brengen dan je concurrentie. Om je harder te laten groeien dan dat zij je kunnen bijhouden.

Nee, geen geheimen maar wel manieren om je concurrenten te slim af te zijn.

 

#1 De geheimen van succes in zoekmachine marketing

Zoekmachine optimalisatie mag natuurlijk niet ontbreken als een middel om meer website bezoekers te trekken. Bezoekers die via zoekmachine marketing komen leveren doorgaans een veel hoger conversiepercentage op dan bezoekers die via andere kanalen komen.

Daarnaast kan je het zelf uitvoeren en daardoor zijn de kosten te overzien. Het is arbeidsintensief, maar wanneer goed uitgevoerd kan zoekmachine optimalisatie zorgen voor een stroom aan nieuwe websitebezoekers op dagelijkse basis. En dat voor de lange termijn want het is niet zo dat wanneer je een dag stopt met zoekmachine marketing dat de bezoekers dan ook wegblijven.

Waar adverteren een bodemloze put kan zijn waar je geld in blijft gooien is dat bij zoekmachine marketing niet het geval. Investeer de tijd die nodig is voor goede zoekmachine optimalisatie en het zal je langdurig bezoekers opleveren.

Maar goed, domweg veel blogs schrijven zal je niet helpen naar de toppositie in Google. Welke SEO techniek is dan wel succesvol? Op welke manier kan je met zoekmachine optimalisatie je concurrenten verslaan?

Er zijn een aantal SEO strategieën die erg succesvol zijn.

De SEO Skyscraper Techniek is een SEO strategie die je helpt om de huidige websites die bovenaan Google staan te verslaan. Dit doe je door 10 keer betere content te maken dan de content op de toppositie in Google.

De pilar seo strategie is eveneens succesvol. Hierbij werk je echter met één hoofdartikel, de pilar, en meerdere artikelen of blogs rond het hoofdartikel. Door de artikelen met elkaar te verbinden via interne links en als het ware een extra verdiepingsslag te zijn van het hoofdartikel stimuleer je meer time on site, een lager bouncepercentage en meer klikken binnen je artikel.

Naast deze twee succesvolle SEO strategieën zijn er meer technieken die je kunnen helpen om hoog in Google te komen.

 

#2 Meer websitebezoekers door emailmarketing

Email marketing wordt al jaar en dag ingezet om meer bezoekers te trekken. Uitgeverijen zijn hier heel bedreven in, al worden grote eCommerce organisaties steeds bedrevener in het gebruik van email marketing. En waarom denk je dat dat is? Het levert namelijk meer websitebezoekers op en die leiden uiteindelijk tot meer klanten.

En toch, als ik mijn mailbox kijk zie ik veel emails van uitgeverijen, webshops en B2B organisaties die nog altijd niet effectief zijn. De vraag is dan ook of men de tijd neemt om te leren van de emails die men verstuurt of dat men al blij is dat de email verzonden is?

Het belangrijkste van email marketing is dat je de ontvanger voldoende weet te interesseren om de email te openen en vervolgens in actie te komen. Dit is in veel gevallen een klik naar jouw website. Echter hierna lijken veel bedrijven te stoppen. Het analyseren van de emails die je verzonden hebt is minstens zo belangrijk.

Elke keer als je een email verstuurt zal je namelijk afmelders krijgen op jouw emaillijst. Dit is heel normaal. Dit mag geen reden zijn om geen emails meer te versturen, maar is wel een reden om goed te kijken naar de hoeveelheid emails die je verstuurt en natuurlijk naar de emails die je verstuurt.

Om meer websitebezoekers te halen uit jouw email marketing begin je met onderscheid te maken tussen je emaillijsten. Wie stuur je wat? Heb je een dierenwinkel dan is een email aan een hondenbezitter over kattenvoer niet relevant. Probeer daarom op basis van jouw producten buyer persona’s te creëren zover je dit nog niet hebt gedaan.

Stuur emails over kattenvoer alleen aan eigenaren van katten. Op die manier biedt je de juiste email aan aan de juiste persoon. Vergroot de relevantie. Dit kan je doen door te kijken naar voorgaande aankopen of de pagina’s die de persoon heeft bezocht. De herkomst van het emailadres kan hierover ook een en ander zeggen.

Stel je maakt eBooks over kattenverzorging, dan zijn de downloaders daarvan geïnteresseerd in informatie over katten. Je kan ook aanbieden aan je bezoekers om zich in te schrijven voor speciale katten mailinglijsten. Dan maak je al onderscheidt aan de voorkant.

Door relevante boodschappen aan te bieden ben je al goed op weg. Maar er is meer dat je kan doen. De onderwerpregel van jouw email bepaald of iemand jouw email opent of niet. Besteed daar dan ook voldoende aandacht aan.

Zorg dat deze uitdaagt om te klikken, en nee zeg niet ‘klik hier’. Maakt de onderwerpregel voldoende nieuwsgierig? Of verleidt deze genoeg dat iemand toch even moet kijken wat je nu precies aanbiedt. Dit kan informatie zijn, een nieuw product of zelfs een aanbieding.

Het moet inspelen op de emotie van de ontvanger en voldoende inspelen op de behoefte om erop te klikken. Hier kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de sense of urgency of de fear of missing out.

KIjk ook naar emails die je in het verleden heb gestuurd. Welke onderwerpregels deden het goed en welke minder goed. Kijk hiervoor naar de openingspercentages van de emails. Niet naar de click ratio’s.

De click ratio’s zeggen namelijk wat over de inhoud van je email. Ook dit is belangrijk. Wat deed het in het verleden goed en wat niet. Gebruik de opmaak en inhoud die het in het verleden goed deed en probeer dit te optimaliseren.

Wat soms nog weleens mist in een email is een duidelijke call to action. Een button of andere vorm die de aandacht naar zich toetrekt met de intentie om de gebruikers erop te laten klikken.

Biedt je één call to action aan of zijn het er twee? Eén call to action is duidelijk en heeft een helder doel voor de ontvanger. Mensen laten zich graag leiden en dat werkt bij het gebruik van call to action. Bij twee call to actions laat je de ontvanger niet kiezen tussen ‘klik ik wel’ of ‘klik ik niet’ maar tussen ‘klik ik button A’ of ‘klik ik op button B’. Test beide varianten in je emails.

Wat betreft de inhoud van je emails kom ik ook emails tegen waarbij de email alleen informatief is. Is de informatie die je deelt interessant voor de ontvanger? Of is het opvulling omdat het weer tijd is voor een nieuwsbrief? Denk bij het versturen van emails altijd aan de relevantie voor de ontvanger. Is deze informatie relevant genoeg voor de ontvanger? Of kan ik als ik eigenlijk niks te vertellen heb, er beter voor kiezen om niks te sturen of op zoek te gaan naar betere informatie.

 

#3 Pushberichten hebben een hele lage drempel

Pushberichten zijn de berichten die je onderaan het scherm van je desktop of laptop krijgt dat er een nieuw interessant bericht voor je geplaatst is op website XYZ. Subscribers is hier een voorbeeld van.

Met pushberichten kan je je abonnees informeren over een nieuw artikel op je website. Dit gebeurt op een laagdrempelige manier en dit middels is zeer geschikt voor bezoekers die het achterlaten van een emailadres een stap te ver vinden.

 

#4 Social media

Hoewel niet iedereen pushberichten al kent, ben ik ervan overtuigd dat iedereen social media kent. Je kan er ook niet meer omheen. Voor B2B heb je LinkedIn, voor actualiteiten heb je Twitter, voor je vrienden heb je Facebook, voor foto’s heb je Instagram, voor video’s heb je Youtube en voor de jeugd is er Snapchat.

Natuurlijk bedient elk social media kanaal dan hetgeen ik net opsomde maar het laat alleen maar zien dat iedereen wel een vorm van social media gebruikt. Daar zit dus een groot deel van je doelgroep, wie je ook wilt bereiken. En waar je doelgroep zich bevindt daar heb jij de kans om ze te beïnvloeden.

Eigenlijk alle social media platforms bieden bedrijven de ruimte om te communiceren met hun doelgroep. Deel content en een deel van je volgers zal naar je website klikken als het aanbod maar interessant genoeg is. Social media is dus een manier om meer website bezoekers aan te trekken.

Elk kanaal heeft zo zijn eigen spelregels en voor elk kanaal zijn er andere technieken die werken maar ze hebben allemaal één ding gemeen. Het draait om interactie, engagement.

Zorg voor content die volgers willen liken en delen maar het allerliefst wil je dat volgers erop reageren. Reacties zijn namelijk erg bepalend in het algoritme van social media. Hoe meer reacties, hoe beter het bericht is in de ogen van het algoritme van de social media.

Probeer daarom altijd zoveel mogelijk reacties te realiseren. Hiervoor kan je beginnen met het stellen van vragen in je content. Wanneer volgers hierop antwoorden is het belangrijk dat je het gesprek gaande houdt. Dit doe je door op elk antwoord van een volger te reageren. Elke reactie sluit je het liefst af met weer een vraag zodat er een gesprek kan ontstaan.

 

#5 Adverteren helpt je snel aan meer websitebezoekers

Wil je vandaag nog meer websitebezoekers? Dan is adverteren de beste optie. Zoekmachine marketing duurt lang voordat je resultaten ziet, vaak een aantal dagen voordat je nieuwe bericht is opgenomen in de zoekmachine. Emaillijsten en pushbericht lijsten moet je eerst opbouwen alvorens je ze kan gebruiken. En ook op social media heb je volgers nodig voordat content posten echt effect heeft. Start nu een advertentiecampagne en je hebt nu resultaten.

Dat is dan ook een groot voordeel van adverteren. Het is snel maar wanneer je het stopzet dan stopt ook de toestroom aan websitebezoekers.

Om te adverteren zijn er vele kanalen waaruit je kan kiezen. Zo is er social media adverteren waarbij je kan kiezen uit de social media platformen waar je doelgroep zich bevindt. Daarnaast heeft social media adverteren heel veel voordelen zoals de targeting en de mogelijkheid om per klik te betalen.

Ook op zoekmachines kan je adverteren, ook wel bekend als SEA. Bij Google doe je dat met Google Ads, voorheen Google Adwords. Het grote voordeel van SEA is dat de mensen op Google niet zomaar met jouw advertentie worden geconfronteerd. Ze sluiten aan bij de zoekopdracht die ze intoetsen in de zoekmachine. Hierdoor is de kwaliteit van het verkeer vaak hoger. Achter die zoekopdracht zit namelijk een intentie. Ze willen echt iets weten of iets kopen en jij biedt antwoord op die behoefte.

Daarnaast kan je natuurlijk ook met banners of andere advertentieformaten adverteren bij diverse uitgeverijen. Dit kunnen blogs zijn maar ook websites van tijdschriften, vakbladen of kranten. Al leveren banners vandaag de dag nog maar een gemiddelde CTR van 0,2% op. In de beginjaren van banners hadden we het nog wel eens over CTR’s van 5%. Dit maakt meer website bezoekers genereren met banners een dure of moeizame aangelegenheid.

Heb je een groot budget dan kan je adverteren op radio, televisie of billboards proberen? De vraag is wel of deze manier van adverteren aansluit bij meer website bezoekers trekken. Of kan je met hetzelfde budget ook meer bezoekers naar je website halen door op andere kanalen te adverteren?

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This