6 SEO tips die je helpen om meer bezoekers te trekken

De zoekmachines zijn continu in beweging en de concurrentie wordt met de dag groter. Elke dag komen er duizenden, zo niet miljoenen nieuwe pagina’s bij op het internet en die concurreren allemaal voor een positie bovenaan Google. Hoe zorg jij dat je met al deze concurrentie meer bezoekers naar je website trekt? Deze 6 SEO tips helpen je om elke dag meer bezoekers te trekken.

 

SEO Tip #1: Maak unieke content voor SEO

Iedereen is aan het bloggen vandaag de dag. Content marketing doet het namelijk goed in de zoekmachines en laten we eerlijk zijn daar haal je een groot deel van je bezoekers vandaan. Maar als iedereen elke dag aan het bloggen is, hoe val je dan nog op?

Er is op dit moment voor elke 4 persoon op deze aarde 1 websites. Snap je hoe groot de concurrentie is?

Je concurrentie biedt allemaal soortgelijke producten en diensten aan en dus maken jullie allemaal soortgelijke content. Artikelen, blogs, video’s, infographics en afbeeldingen allemaal over dezelfde onderwerpen. Google onderzoekt ze allemaal met hun bots en vindt dus heel veel soortgelijke content. En helaas kan er maar 1 van jullie bovenaan staan.

Hoe kom je dus wel bovenaan in Google?

Maak content die nog helemaal niemand maakt. Ontdek een nieuwe combinatie van informatie die mensen wel aanspreekt en niet gezien wordt als het zoveelste artikel over dit onderwerp.

Tandartsen schrijven veel over de behandelingen die ze aanbieden of de pijntjes die je kan hebben met betrekking tot je gebit, mondhygiëne en tandvlees. Maar wat nou als je naast deze informatie ook de combinatie zoekt met voeding en vitamines. Welke vitamines en mineralen heb je nodig om je gebit gezond te houden? Dat soort content is waarschijnlijk unieker dan informatie over een wortelkanaalbehandeling.

Wanneer je unieke content maakt dan levert dit je ook vele extra’s op die ervoor zorgen dat je hoger in Google komt.

Denk aan:

  • Meer reacties op je blogs
  • Meer linkjes naar je website
  • Meer engagement
  • Vaker gedeeld op social media
  • Een lager bouncepercentage
  • Meer tijd op de pagina
  • Meer bezoekers op je pagina

Uiteindelijk zijn dit allemaal zaken die allemaal helpen bij je SEO strategie.

 

SEO Tip #2 Bouw aan de geloofwaardigheid van je merk

Wat indirect helpt om hoger in de zoekmachines te komen is het opbouwen van de geloofwaardigheid van je merk. Wanneer jouw merk continu met kloppende informatie komt die mensen verbluft dan wordt je steeds geloofwaardiger. Steeds betrouwbaarder. Als dit merk het zegt, dan geloof ik het.

Op die manier creëer je een bepaald vertrouwensniveau en zullen bezoekers sneller rechtstreeks naar jouw website surfen of op jouw link klikken in de zoekresultaten. Google zal dat oppikken en je daardoor een hogere positie in de zoekresultaten geven,

Het opbouwen van je geloofwaardigheid doe je niet alleen door betrouwbare content te creëren maar ook te werken aan je merkbeleving. Naamsbekendheid campagnes helpen je hierbij. Dit gaat alleen niet van de ene op de andere dag. Om je naamsbekendheid te vergroten moet je jouw doelgroep over een langere periode confronteren met jouw merk. Dat doe je op een positieve manier die je geloofwaardigheid vergroot en past en bijdraagt aan jouw merk. Waar staat jouw merk voor? Wat zijn je missie en visie?

Bij het vergroten van de naamsbekendheid wordt snel al gedacht aan TV commercials, billboards langs de weg en advertentiepagina’s. Dat hoeft niet, ook online zijn er vele manieren om hieraan bij te dragen. Online video is hiervan een voorbeeld maar ook social media campagnes en banners kunnen hieraan bijdragen.

En wat dacht je van content marketing? Dat zit meer op de inhoud van de content die je brengt maar vergis je niet. De afzender van de content wordt onbewust gelieerd aan de emotie die je overbrengt met het content marketing verhaal.

Waarom denk je dat storytelling op de juiste manier zo’n impact maakt? Het roept emotie op. Emotie die onbewust aan jouw merk gelieerd wordt. Zodra ze met dat merk geconfronteerd worden roept dat merk een bepaalde emotie op. Als je dat vaak genoeg herhaalt dan gaan bezoekers daarin geloven en je merk met die emotie associëren.

 

SEO Tip #3 Linkbuilding is een uitdaging maar het kan

Al jaren een van de belangrijkste punten voor SEO. Linkbuilding. Hoe krijg je andere websites zover dat ze naar jouw website linken? Vroeger hadden websites pagina’s met linkpartners en daar kon je simpelweg linkjes ruilen naar elkaar. Sinds Google dit niet meer als positief ziet zijn die pagina’s compleet verdwenen.

Hoe kan je dan nog wel aan linkjes naar je site komen?

Het blijft lastig, mensen doen er vaak moeilijk over. Dit terwijl het helemaal niet negatief voor hun website hoeft te zijn. Wat je nu veelal doet is het verzenden van een email aan een bepaalde website met de vraag of ze een link naar je willen plaatsen. Meestal krijg je geen antwoord of ronduit een ‘nee’ te horen. Jammer is dat maar zo gaat het helaas wel.

Er zijn een aantal tips hoe je aan goede linkjes kan komen voor linkbuilding:

  • Schrijf een artikel of een blog en plaats daarin een link naar een andere site. Stuur die site vervolgens een email waarin je vertelt wat je hebt gedaan en vraag of zij het artikel willen delen op hun sociale netwerken
  • Zoek contact met nieuwswebsites in jouw branche en vraag of je een gastartikel voor ze mag schrijven waarin je een link mag opnemen naar een pagina op jouw website
  • Verstuur persberichten naar nieuwssites waarin een link opgenomen is naar een pagina met meer informatie

Nu gebruiken sommige websites nu eenmaal minder graag links naar andere websites dan andere. Met een Link Intersect van Ahrefs kan je eenvoudig zien wie er naar pagina’s van jouw concurrenten linken. Deze mensen linken dus naar soortgelijke content als waar jij over schrijft. Die zijn dan ook meer bereid om te linken naar andere websites. De kans dat je een link naar jouw pagina krijgt wanneer je het vraagt is hiermee ineens een stuk groter geworden.

 

SEO Tip #4 Gebruikerservaring is belangrijker dan ooit

Zorg dat je website razendsnel is. Het is belangrijker dan ooit dat je website snel laad. Google heeft een zoekmachine alleen voor mobiele devices en een zoekmachine voor je desktop. Zorg dat je op beide fronten een goede laadtijd laat zien. Check hoe snel je website laad op een mobiel device en op een desktop met behulp van Google Pagespeed. Ze helpen je niet alleen met dit inzicht maar vertellen je ook hoe je de snelheid van je website kan verhogen. Gratis tips, zijn nooit weg natuurlijk.

De reden waarom de snelheid van je website zo belangrijk is is de ideale gebruikerservaring. Mensen zijn nou eenmaal ongeduldig en ze worden ongeduldiger met de dag. Alles is namelijk ook sneller vandaag de dag, we zijn het niet meer gewend om te wachten. Dus waarom moet ik wachten tot een website geladen is terwijl er miljarden websites zijn waarvan een deel mij het antwoord op mijn vraag kan geven. Als je me het antwoord nu niet geeft ga ik naar een concurrent.

Voor Google is dit belangrijk omdat Google onderdeel is van de customer experience. Ze gebruiken de zoekmachine om het antwoord te vinden. Of dat nu op jouw website is, die van de buurman of die van mij. Het maakt ze niet veel uit, ze willen gewoon zo snel mogelijk geholpen worden. Als Google dan alleen maar trage websites laat zien dan is dat negatief voor de beleving. Als dit vaak gebeurt dan zou de bezoeker misschien volgende keer een andere zoekmachine gebruiken die wel snelle websites laat zien.

Daarom beloond Google websites met een snelle laadtijd met een voordeel in zoekmachineoptimalisatie. Een hogere positie in de zoekresultaten om precies te zijn.

 

SEO Tip #5 Voice search, het nieuwe SEO?

Volgens GlobalWebIndex gebruikt 1 op de 5 volwassenen voice search op hun mobiel. De voorspellingen zijn er dat in 2020 30% van alle zoekopdrachten met voice search zal gebeuren. Dat betekent nogal wat voor SEO.

Het grote verschil is namelijk dat veel van deze voice searches zullen gebeuren via devices die geen scherm hebben zoals Google Home. Dat betekent dat de zoekopdracht de bezoeker niet meer naar een website zal brengen. Iets wat SEO-experts niet graag zien gebeuren uiteraard.

Echter zit hier ook een kans in. Hoeveel marketeers zijn hier echt mee bezig? En dus, hoeveel concurrentie is er op dit moment op het gebied van voice search? Weinig concurrentie, grote kansen?

Zonder helemaal de diepte in te gaan op het gebied van voice search, dat kan je in het artikel over voice search uiteraard wel lezen, is het belangrijk om het antwoord op voice searches te zijn.

Gebruik hiervoor korte antwoorden. Een antwoord moet in zo’n geval bestaan uit één of twee zinnen in plaats van een hele paragraaf.

Twee andere zaken die helpen bij voice search zijn de snelheid van het laden van je webpagina’s en het gebruik van een https:// certificaat. Dit zijn overigens ook zaken die helpen bij SEO dus wat betreft zit dat op één lijn.

 

SEO Tip #6 Nieuwe content doet het beter voor SEO

Je wilt niet alleen nieuwe unieke content maken maar ook je huidige content updaten. Je hebt namelijk content die al goed scoort in de zoekmachines en dat wil je graag zo houden. Voorkom dan dat deze wegzakt en update je beste artikelen en blogs minstens één keer per jaar.

Niemand wil namelijk verouderde content lezen die niet meer relevant is. Als je een review hebt geschreven over een app dan is deze waardevoller wanneer het gaat over de huidige versie van de app dan een van de voorgaande versies. Dit zal je terugzien in de time on page en uiteindelijk ook in het aantal mensen die klikken op de link in de zoekresultaten. Wanneer deze cijfers negatiever worden zal je ook zakken in de zoekresultaten.

Na al het harde werk om bovenaan Google te komen is dat natuurlijk doodzonde. En het is net als bij sales. Een nieuwe klant binnenhalen kost meer moeite dan een bestaande klant behouden. Investeer dus tijd om je artikelen en blog te updaten zodat je je huidige ranking behoudt of zelfs stijgt voorbij concurrenten die hun content niet updaten.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This