Het geheim waarmee je binnen uren bovenaan bij Google kan staan

Ben je bezig met zoekmachine optimalisatie? Dan zal je in alle SEO handleidingen en stappenplannen waarschijnlijk dezelfde SEO tips tegenkomen. Allemaal belangrijk, zeker waar maar dit is het geheim waarmee de beste SEO experts van de wereld hun websites bovenaan bij Google staan.

Dit geheim delen ze niet zomaar en daarom kent het grote publiek dit geheim niet. Logisch ook natuurlijk want anders staat iedereen dadelijk hoog in Google en wordt het alleen maar moeilijker om hoger in Google te komen. Je wilt natuurlijk niet dat de concurrentie zo groot wordt dat deze SEO tip dadelijk niet meer werkt.

Bovenaan bij Google staan levert je namelijk veel kliks op. De meeste kliks van alle websites die op de pagina staan. Wees dus uiterst zorgvuldig met wie je deze geheime SEO techniek deelt.

Laten we beginnen met het SEO geheim van de SEO experts en daarna zal ik je twee voorbeelden laten zien van van websites die binnen uren bovenaan bij Google staan terwijl ze dit eerst nog niet stonden.

 

Gebruikerservaring bij Google maakt het verschil

Waar iedereen bezig is met SEO content schrijven, linkbuilding, sitesnelheid verbeteren en zoekwoorden onderzoeken wordt de gebruikerservaring soms wel eens vergeten.

Google zegt al jaren dat je niet moet schrijven voor de zoekmachines maar voor de bezoekers van je website. En ondanks dat Google dit zei begint het sinds kort pas echt tot marketeers door te dringen. Goede content komt altijd bovendrijven. Artikelen die volstaan met zoekwoorden zijn niet langer instant hits bij Google.

Wat het verschil maakt is de gebruikerservaring. Denk hierbij aan time on page, bouncepercentages en klikken binnen je website.

Leuk allemaal natuurlijk maar is dit het grote geheim? Nee, dit is absoluut belangrijk in SEO maar dit is niet de geheime SEO techniek waar de slimme SEO experts gebruik van maken.

Op het zoekwoord, of de zoekterm, waar je op gevonden wordt wil je bovenaan staan bij Google maar dat lukt natuurlijk maar één website. Die website krijgt dan ook de meeste kliks op de zoekresultatenpagina.

Het aantal kliks dat het zoekresultaat krijgt op de zoekresultatenpagina is een bevestiging van de plek waar deze thuishoort. De website die de meeste kliks krijgt, die hoort bovenaan te staan. Google meet dit namelijk als een indicator dat dit het beste antwoord is dat aansluit op de zoekterm.

De truc is dus meer kliks te krijgen op je zoekresultaat dan dat je eigenlijk naar verwachting zou krijgen. Zie onderstaande grafiek van MOZ.

Deze grafiek komt uit 2014 maar laten we hem voor het voorbeeld aanhouden. Het geeft weer wat een te verwachte klikratio (CTR) is voor de positie die je bezet in de zoekmachine.

De eerste positie krijgt dus iets meer dan 30% CTR gemiddeld. Dat betekent zo’n 30% van de bezoekers klikt op het eerste zoekresultaat. oor positie 5 kan je dus gemiddeld uitgaan van een CTR van ongeveer 6%.

Wanneer je dus met jouw website op de 5e positie staat op de zoekresultatenpagina (SERP) presteer je naar verwachting als je een CTR van 6% laat zien. Wanneer je echter een CTR laat zien van 40% doe je het dus beduidend beter dan de website die bovenaan Google staat.

Wanneer je het veel beter doet dan de zoekresultaten om je heen wordt dat gezien als een resultaat dat het juiste antwoord op de vraag biedt. En laat dat nou zijn wat Google graag wilt. Bezoekers helpen met oplossingen die zij zoeken. Daar dienen de websites in feite voor.

En als jij dit het beste doet dan ben jij het beste resultaat en dat wordt beloond. Bovenaan bij Google staan is alleen weggelegd voor de websites die dit presteren. Zorg dan ook dat je dit realiseert.

Linkbuilding, social shares en snelheid van je website zijn belangrijk maar uiteindelijk gaat het om het beste antwoord op de oplossing die gezocht wordt via de zoekterm. Daar begint het mee en is essentieel. Zonder dit kan je alle andere zaken goed geregeld hebben maar als bezoekers niet vinden wat ze zoeken zul je nooit bovenaan bij Google staan.

Overtuigd? Ondanks alle andere SEO adviezen die je om je heen hoort? Niet? No worries, er is meer. Ik kan het natuurlijk leuk vertellen maar het liefst zie je hiervan natuurlijk onderbouwde bewijzen. Je hebt geluk, die onderzoeksresultaten zijn er.

 

Hoe MOZ bovenaan bij Google kwam te staan

Rand Fishkin van MOZ plaatste onderstaande tweet op 1 mei 2014 op Twitter. De vraag die hij stelt in deze tweet onderbouwd deze SEO techniek volledig.

 
Wat hij doet, is vragen aan zijn volgers op Twitter om een bepaalde zoekopdracht uit te voeren en te klikken op zijn link in de zoekresultaten. Op dat moment stond zijn pagina op de zoekterm ‘IMEC Lab’ op de 7e plek in de zoekresultaten.

Wat denk je dat er gebeurde? Na welgeteld 3 uur staat zijn pagina niet meer op de 7e plek maar bovenaan bij Google op deze zoekterm. Werkelijk ongelooflijk. In drie uur tijd gaat zijn zoekresultaat zes plekken omhoog en niet alleen dat. Hij staat bovenaan bij Google.

Bron afbeelding: SeoSherpa.

Zie hier, meer kliks betekent een hogere positie op de SERP. Bovenaan bij Google staan kan beïnvloed worden door meer kliks te krijgen. MOZ liet het zien met bovenstaand voorbeeld.

Nu gaat het vooral om de verhouding tussen kliks en hoe vaak jouw zoekresultaat vertoont wordt, de CTR. Deze is bijzonder hoog doordat je in 3 uur, volgens inschatting, 228 klikken krijgt. Misschien wel op 250 zoekopdrachten. Dit is geen natuurlijk gedrag.

Google ziet dit als beïnvloeding van het zoekmachine algoritme. Dat betekent dan ook dat dit soort handelingen, oproepen tot beïnvloeding van de zoekmachine, valt onder black hat SEO technieken. Die zijn niet toegestaan en kunnen bestraft worden.

Doe daarom dit niet na, maar trek er wel lering uit. Meer klikken behalen, een hogere CTR realiseren dan je concurrenten is een manier om bovenaan bij Google te staan.

 

Meer voorbeelden om bovenaan bij Google te komen

Misschien denk je, ja leuk voorbeeld maar dit werkt misschien maar één keer. Er zijn meer websites die dit hebben gedaan en met soortgelijke resultaten. Een Duitse website deed namelijk exact hetzelfde.

En zie hier de resultaten. Hij klom van positie 8 naar de toppositie in Google.

Wat mooi is aan deze grafiek is dat je ziet dat het resultaat ook niet de volgende dag weer weg is. Deze grafiek laat 25 dagen zien waarin de bovenste positie in de zoekmachine vastgehouden wordt. Het heeft dus wel zin om je klikken te vergroten om die bovenste positie te pakken te krijgen.

Maar zoals gezegd is het niet de bedoeling om te gaan vragen aan bezoekers of volgers op social media om een zoekterm in te voeren en te klikken op jouw website. Als dit niet de manier is, hoe doe je het dan wel?

 

Bovenaan bij Google staan door je CTR te verbeteren

Er zijn slimme manieren met White Hat SEO technieken te zorgen dat je een hogere CTR kan krijgen. Zijn deze manieren ingewikkeld? Nee joh, het is gewoon even slim zijn en er aandacht aan besteden.

Wat ziet de bezoeker van de zoekresultatenpagina? Een lijst met linken en websites. Eens? En wat ziet de bezoeker nu daadwerkelijk? Een titel, een beschrijving en een url. Dus daar ga je je op focussen om te zorgen dat je een betere CTR gaat krijgen.

Ja, er zijn ook andere dingen die je kan laten zien op de zoekresultatenpagina. Neem deze ook mee om meer klikken te krijgen. Denk aan rich snippets.

Dus we gaan aan de slag met de volgende punten:

  • Titel
  • Beschrijving
  • Zichtbare url

Hoe maak je een goede titel en een goede beschrijving? Jarenlang werd er gezegd, zet de zoektermen waar je je op richt met dit artikel in de titel en de beschrijving. Ook in de url natuurlijk. Dit wordt dikgedrukt weergegeven in Google op de SERPs en zal daarom beter scoren.

Daarbij is het voor het Google algoritme een manier om te zien waar de pagina over gaat. Zeker bij de titel. Maar als je een pagina maakt over SEO en de titel van de pagina is SEO dan is dat misschien lekker voor het Google algoritme en zal je dat terugzien in de positie in de zoekresultaten maar als je geen klikken krijgt, hoe lang denk je dat je dat volhoudt?

Klikken zijn belangrijk, dat hebben we aangetoont. Maar met een titel als ‘SEO’, hoeveel klikken denk je dat je dan krijgt? Ik denk weinig. Het vertelt waar de pagina over gaat, dat zeker, maar motiveert het ook om erop te klikken?

Inspireert het, daagt het uit, wordt je er nieuwsgierig van en denk je dat deze pagina je helpt aan het antwoord op de vraag die je hebt op dit moment? Ik denk het niet. Gebruik daarom titels die inspelen op de emotie en de nieuwsgierigheid wekken. Doe een belofte in je titel die je waarmaakt op de pagina.

Als je erover nadenkt, zijn dit logische zaken. Nu kom je dit waarschijnlijk ook tegen bij advertentiecampagnes zoals Google Ads, social media adverteren en zelfs in de emails die je gebruikt binnen email marketing.

Pas dit dan ook toe in je SEO. Sterker nog, maak er gebruik van bij het opzetten van je SEO titels. Bij advertentiecampagnes hebben de meeste platformen mogelijkheden om te A/B testen. En hoewel A/B testen ook mogelijk is voor de pagina’s binnen je website zijn er ook mogelijkheden die sneller werken.

Stel de zoekterm waar je je op richt is ‘SEO Linkbuilding’. De advertenties die je ziet op deze zoekterm hebben waarschijnlijk heel veel testen ondergaan. Logisch ook want er wordt grof geld voor deze advertenties betaald. Dan wil je natuurlijk het beste resultaat. Hierdoor kan je er vanuit gaan dit goede titels en beschrijvingen zijn.

Het is een simpele techniek maar niet minder effectief. Voor ‘SEO Linkbuilding’ kreeg ik de volgende resultaten.

Meer bezoekers is dus belangrijk, het komt terug in alle drie de advertenties van Google Ads. In twee van de advertenties, zie je dat ook de term ‘meer omzet’ terugkomt. Hierdoor kan je concluderen om de volgende titel te gaan gebruiken:

Snel meer bezoekers dankzij SEO Linkbuilding

In de beschrijving zou je het stuk over meer omzet terug kunnen laten komen en het is goed om hierbij ook wat emotie of autoriteit toe te voegen. Denk aan woorden als gegarandeerd, expert of exclusief.

Je kan zien dat ik het woordje ‘snel’ heb toegevoegd aan de titel. Mensen zijn ongeduldig dus door aan te geven dat je snel resultaten kan boeken, kan dit een voordeel zijn ten opzichte van andere zoekresultaten. Blijf naast deze manier van nieuwe titels bedenken ook gewoon nadenken. Probeer creatief te zijn en op te vallen ten opzichte van je concurrenten.

Hoewel MOZ in 3 uur bovenaan stond zal het met deze SEO techniek wat langer duren maar het is wel veilig. Over het algemeen zal je verschillen in resultaat zien binnen 30 dagen na je aanpassingen.

Er kan maar één website bovenaan bij Google staan. En laat dat de jouwe zijn met deze SEO techniek.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This