Content Marketing Voor Restaurants

Welke verhaal ga je als restaurant vertellen op jouw online marketing kanalen? Dat is waar ik je vandaag voor wil gaan inspireren. Content marketing voor restaurant gaat over niks anders dan het vertellen van het juiste verhaal op het juiste marketing kanaal.

Het klinkt simpel maar ik zie dat veel restaurants hier toch nog moeite mee hebben. Ze doen hun best maar het kan zoveel beter en nog makkelijker ook.

Daarom hierbij een aantal content marketing ideeën voor restaurants.

In dit artikel behandel ik de basis van content marketing voor restaurants en krijg je 7 concrete ideeën voor content marketing voor restaurants. Via onderstaande inhoudsopgave kan je snel tussen hoofdstukken springen. Begin bij de basis van content marketing of als je die al kent spring je meteen naar de 7 content marketing ideeën voor restaurants.

Wat is content marketing?

Maar om te beginnen wil je even kort uitleggen wat content marketing is. Voor sommige zal dit bekend klinken maar voor vele ook niet. Het is een echte marketingterm. Content marketing is niks anders dan het inzetten van een verhaal om jouw marketingdoelstellingen te behalen.

Content staat in feite voor boodschap. Deze boodschap kan je vertellen via video’s, foto’s, teksten, podcasts, afbeeldingen of misschien wel infographics.

 

Hoe werkt content marketing voor restaurants?

Goed nu je weet wat content marketing is vraag je je misschien af hoe je dit kan inzetten om jouw marketingdoelstellingen te behalen. Het komt er in het kort op neer dat je mensen wilt raken met jouw verhaal. Hierdoor wordt de interesse in jouw restaurant vergroot en leidt dit tot meer reserveringen en meer omzet voor jouw restaurant.

Met content marketing kan je verschillende doelstellingen behalen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Meer bezoekers uit de zoekmachines (SEO)
  • Meer naamsbekendheid
  • Meer volgers op jouw social media kanaal
  • Meer emailadressen voor jouw database
  • Meer reserveringen van nieuwe klanten
  • Meer terugkerende gasten
  • Meer omzet

Elk van deze voorbeelden kan een van jouw marketingdoelstellingen zijn. Het is echter belangrijk dat je een keuze maakt. En het hoeft echt niet zo te zijn dat wanneer je je focust op één van deze de andere hier geen baat bij hebben. We focussen ons immers allemaal altijd op de laatste, meer omzet voor mijn restaurant.

 

Tijd vrijmaken voor content marketing

Wanneer je weet welke marketingdoelstelling je wilt gaan behalen door de inzet van content marketing is het goed om te beseffen dat je hier tijd voor vrij moet maken. Content maken kost nou eenmaal tijd. Je kan dit gedeeltelijk uitbesteden maar het gezicht van het restaurant moet toch echt iemand worden die ook daadwerkelijk in het restaurant aanwezig is.

Die persoon moet dus de teksten goedkeuren want ze worden onder zijn naam geplaatst. Hij zal ook de podcasts moeten behandelen want klanten herkennen zijn stem en video’s lijken me voor zich te spreken. Zijn geweest kunnen we niet op iemand anders lichaam plakken.

 

Content marketing plan opstellen voor jouw restaurant

Wat je moet achterhalen is op welke doelgroep je je gaat richten. Je kan immers niet interessant zijn voor iedereen. Dat moet je ook niet willen. Kies een specifieke doelgroep uit en je zal zien dat het meer mensen aantrekt dan wanneer je je op iedereen probeert te richten.

Je moet immers ergens voor staan. Daar willen mensen bij horen. Van nature zijn de meeste mensen namelijk volgers van leiders. Het maken van een buyer persona wil hierbij erg goed helpen.

Het content marketing plan voor jouw restaurant moet ook bevatten in welke vorm je content gaat brengen en in welke frequentie. Uiteraard ook welke online marketing kanalen je hiervoor gaat inzetten. En vergis je niet, je kan niet simpelweg dezelfde content plaatsen op elk social media kanaal en verwachten dat het een succes gaat worden. Elk social media kanaal heeft zijn eigen manier van converseren met de doelgroep.

Het belangrijkste van jouw content marketing plan is echter de verhaallijn.

 

Het verhaal van jouw content marketing plan

Het is goed om te weten dat verhalen meer indruk maken op lezers reguliere boodschappen. Verhalen roepen namelijk emotie op. Mensen kunnen zich ermee identificeren en geloven er eerder in. Overigens geloven mensen ook eerder mensen dan bedrijven. Vandaar dat een gezicht voor jouw restaurant zo belangrijk is.

Vraag maar eens aan een kind welke film die wil zien in de bioscoop. Hij noemt niet de naams van de film maar hij noemt de held van het verhaal. Spiderman, Batman of Superman. Hij wil vervolgens ook speelgoed van deze actiehelden. En dus kopen ouders al snel deze producten.

De film vertelt een verhaal over de actieheld en dus raken de kinderen betrokken bij de held. Ze idealiseren hem of identificeren zich met hem. Welk kind wil niet strijden tegen het kwaad?

En dit is exact wat je wilt gaan bereiken met content marketing voor jouw restaurant.

 

Wie is de held van jouw restaurant?

En dat brengt een belangrijke vraag naar voren; wie is de held van jouw restaurant? Wie wordt het gezicht van jouw restaurant? Wanneer je dit hebt vastgesteld kan je pas beginnen met het vaststellen van het verhaal dat je wilt gaan vertellen.

Elk verhaal dat verteld wordt heeft 3 belangrijke fases.

  • De held gaat een uitdaging aan
  • De held komt obstakels tegen op zijn reis
  • De held overwint de obstakels en keert terug als een held

De vraag is dus niet alleen wie de held is, maar ook wat het verhaal is dat zich gaat afspelen. Aangezien content marketing niet een eenmalig iets is ga je eerder een serie neerzetten dan een film. Houdt hier dan ook rekening mee.

Dit betekent namelijk dat elk verhaal grotendeels dezelfde soort spelers moet hebben. Is er een terugkerende schurk of obstakel? De reis die de held maakt moet elke keer grotendeels hetzelfde zijn. En de held moet zich in principe elke keer gelijk gedragen. Alleen dan ontstaat herkenbaarheid.

Nu kan je ervoor kiezen om verschillende medewerkers in te zetten als helden. Elk verhaal krijgt dan zijn eigen held. De ene keer de ober, de andere keer de kok en een keer de eigenaar van het restaurant.

Persoonlijk geloof ik veel meer in het creëren van een herkenbaar gezicht. Deze centrale persoon wordt de persoon die mensen willen komen zien in het restaurant. Deze moet dus sociaal zijn, aan tafels komen bij gasten maar ook voor lange tijd verbonden blijven aan het restaurant.

 

Aan de slag met content marketing voor restaurants

Nu de ingrediënten voor jouw verhaal compleet zijn ga je aan de slag met het maken hiervan. Hiervoor moet je uiteraard het verhaal uitschrijven. Wat gaat er gebeuren en hoe gaat het verlopen?

Stel daarnaast ook een contentkalender op zodat je regelmatig content blijft produceren. En nu is het een kwestie van content produceren en inzetten voor de daarvoor geselecteerde online marketing kanalen.

Maar ik had je ook nog wat content marketing ideeën voor restaurants beloofd.

 

7 Content marketing ideeën voor restaurants

Hieronder tref je ideeën aan voor content marketing in het restaurantwezen. Doe er vooral je voordeel mee. En bekijk of deze passen bij het verhaal van jouw restaurant.

 

#1 Foodporn

Dit is niet echt een verhaal maar het is wel een belangrijk onderdeel van de content die je verspreidt op jouw website maar ook op social media. Gebruik hiervoor vooral foto’s van heerlijke gerechten.

Maak geen foto’s van slechte kwaliteit. Gebruik eventueel een professionele fotograaf. De foto’s moeten het verhaal vertellen. Inzoomen mag, het hele gerecht hoeft niet perse op de foto te staan. Het gaat er alleen maar om dat je het gerecht al bijna kan proeven. Daar krijgt jouw doelgroep trek van.

 

#2 Vertel het verhaal waarom je in de horeca terecht bent gekomen

De meeste mensen hebben wel een herinnering aan eten uit hun jeugd. Zeker mensen die werkzaam zijn in de horeca. Was het de eerste keer koken met oma die jouw voorliefde voor koken ontvlamde? Of was het de geur van jouw moeders kookkunsten?

Het verhaal over het ontstaan van jouw restaurant vertel je uiteraard maar een keer maar je kan dit wel doen in variaties. Bijvoorbeeld hoe je tot een gerecht bent gekomen. Is het een gerecht dat jouw moeder altijd zondagmiddag klaar maakte voor een gezellige familie avond?

 

#3 Begin een podcast over het centrale thema van jouw restaurant

Heb jij een steakhouse of een BBQ restaurant? Dan wil je dat mensen jouw restaurant associëren met heerlijk mals vlees. Of met de beste BBQ gerechten van Nederland.

Dit kan je doen door te bloggen over het bereiden van vlees zo mals dat het van het bot valt. Maar je kan ook kiezen voor een kookprogramma op Youtube over het bereiden van vlees. De meest exotische vleesgerechten bereiden is een ambitie van vele mensen. Doordat jij ze helpt hiermee zien ze jou als een expert. En wie wil er nu niet de expert ontmoeten?

Enja, een podcast over het bereiden van gerechten of het plezier van BBQ’en kan natuurlijk ook. Leuk om hierbij ook andere bekendheden uit de BBQ wereld uit te nodigen.

 

#4 Videobeelden rechtstreeks uit de keuken

Iedereen is stiekem wel benieuwd hoe het er achter de deuren van restaurant keuken aan toe gaat. Laat de wereld dus zien wat er in jouw keuken gebeurt. UIteraard kies jezelf wat je wel en niet laat zien. De geheimen van jouw recepten hoef je niet prijs te geven maar maak de keuken persoonlijker. Geef het een gezicht.

Zorg ervoor dat het niet alleen een kwestie is van zenden van beelden. Maar laat de chef ook het een en ander vertellen aan de kijkers thuis. Misschien kijken bij een live uitzending wel mensen mee die nu in het restaurant zitten. Zo kunnen ze het hele kookproces zelfs volgen van hun gerecht.

Het maakt jouw keuken en koks meer tastbaar. Zorg daarom dat je niet alleen van het visuele aspect gebruik maakt. Laat ook het sissen van het vlees op de grill bijdragen aan de beleving van het restaurant.

 

#5 Recepten die de kok deelt via video’s

Zoals je misschien begint in te zien ben ik nogal fan van de koks van deze wereld. Zij maken immers van geweldige producten heerlijke gerechten. Jouw kok kan dan ook centraal staan in het verhaal van jouw restaurant. De held van het content marketing plan.

Hoe leuk zou het zijn als de kok recepten deelt met de fans van jouw restaurant? De kok toont zijn expertise en trekt mensen aan die dit gerecht zouden willen eten. Wellicht willen ze het een keer zelf thuis maken maar de kans is groot dat ze het dan ook willen vergelijken met het echte gerecht. Daarom komen ze eten in jouw restaurant.

Het enkel delen van het recept is niet genoeg. Je wilt een verhaal vertellen. De setting is uiteraard de keuken. Maar niet alleen dat. Misschien laat je ook wel zien waar jouw producten vandaan komen. Dit kan je in samenwerking doen met jouw leveranciers.

Vertel het verhaal achter het recept. Waar vind die zijn oorsprong? Waarom heb je deze op de kaart gezet? En wat zijn de smaken die een gast kan verwachten.

Geef ook een wijnadvies of misschien wel een advies over de gangen ervoor en erna die er lekker bij passen. Het wijnadvies kan je bijvoorbeeld laten uitvoeren door de eigenaar van het restaurant. Het tweede gezicht van het restaurant.

 

#6 De zoektocht naar nieuwe gerechten

Ik stipte het net al even aan, leveranciers kunnen ook een rol spelen in jouw content marketing plan. Laat ze hun vertellen over hun producten. Waarom zijn deze producten zo speciaal?

Het is leuk om er misschien een ontdekkingstocht van te maken. Het begint met een zoektocht van de kok naar lekkere ingrediënten en het eindigt in de keuken met de chef kok die het gerecht bereidt. Denk ook goed na hoe de kok tot de inspiratie komt voor een nieuw gerecht. Is het de geur van een bloem, de smaak van een drankje of misschien wel een gerecht dat een influencer of acteur aan de andere kant van de wereld at.

 

#7 Stel een ingrediënt centraal

Ik heb het gehad over de held van jouw content marketing verhaal. De chef kok of de eigenaar van het restaurant maar het kan ook een ingrediënt zijn. In Amsterdam is er een restaurant dat de avocado de held van het verhaal maakte. En dit legt hen geen windeieren.

Ze groeide heel snel heel hard. Op social media maar ook in traditionele media werd hun verhaal opgepikt. Je snapt natuurlijk wel wat dit deed voor hun omzet.

 

Conclusie

Mensen eten graag in een restaurant om lekker te eten. Misschien ook voor een stukje gemak maar vooral toch ook voor de beleving van een heerlijk avondje uit. Dat creëer je door beleving mee te nemen in de restaurant marketing van jouw restaurant.

Met een goed content marketing verhaal trek je meer gasten aan door een band met hen op te bouwen via online marketing. Hierdoor komen gasten naar jouw restaurant omdat ze vertrouwen in jouw restaurant hebben en niet omdat ze verdwaald zijn of omdat ze toevallig ergens een review hebben gelezen.

Het is een basis leggen voor een langdurige relatie met jouw doelgroep en deze zullen door de opgebouwde band regelmatig terugkomen om te dineren in jouw restaurant. Content marketing is dan ook een marketingstrategie voor de lange termijn.

Geef dan ook wat de mensen verwachten wanneer ze jouw restaurant bezoeken. De held van jouw content marketing plan moet aanwezig zijn. En niet alleen dat. Deze moet ook bereikbaar zijn voor de gasten in het restaurant. Een gesprekje aan de tafel van de gasten zal het bijvoorbeeld goed doen. Een foto met de held wordt al snel gedeeld op social media, en dat levert jou weer gratis reclame op.

Content marketing is een absolute kans voor restaurants. Met welk content marketing idee ga jij aan de slag?

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This