Internet adverteren met succes
Adverteren op het internet is een manier om snel nieuwe klanten aan te trekken. Daarom is internet adverteren vandaag de dag erg populair. Het is makkelijk, snel en meetbaar. Toch is het wel een vak dat je moet beheersen.
Internet adverteren is namelijk een gouden kans om aan nieuwe klanten te komen maar helaas is het ook een manier om veel geld te verliezen. Je moet weten wat je doet. Daarom laat je in deze blog zien waar je kan adverteren en hoe je moet omgaan met internet adverteren.
#1 Social media adverteren
Internet adverteren kan in de vorm van social media adverteren. Het grote voordeel van social media adverteren is dat je heel gericht te werk kan gaan. Je kan precies uit kiezen wie je wilt bereiken en wie niet. Hierdoor voorkom je dat je geld uitgeeft aan mensen die toch geen interesse hebben om klant te worden.
Je kan adverteren op de volgende social media:
- Youtube
- Snapchat
#2 Zoekmachine adverteren
Ook kan je adverteren binnen het zoeknetwerk van Google. Dit staat ook wel bekend als search engine advertising (SEA). Het is de manier om bovenaan Google te staan binnen welgeteld 1 uur.
Google Ads, voorheen Google Adwords, is het advertentieplatform van Google waarmee je zoekmachine adverteren kan inzetten. Google is veruit de grootste zoekmachine in Nederland en daarmee ook meteen de belangrijkste.
Voor webshops ligt er een grote kans die nog specifieker is. Google Shopping. Adverteren via Google Shopping laat je jouw producten direct bovenaan de zoekresultaten zien. Dit met foto en bijvoorbeeld prijs. Hierdoor ben je nog relevanter en krijg je nog meer en betere respons op jouw campagnes.
En dan heb je ook nog adverteren met banners via het Google Ads platform. Dit is interessant voor het vergroten van jouw naamsbekendheid. Niet voor het genereren van leads of het binnenhalen van directe verkopen.
#3 Retargeting
Internet adverteren kan soms ook een stuk complexer worden dan het simpelweg plaatsen van een advertentie op het internet. Dit is namelijk gewoon in de krant adverteren maar dan op een beeldscherm.
Het internet biedt veel meer mogelijkheden dan dit. Maak daar dan ook gebruik van. Retargeting is een van de mogelijkheden hiervoor. Retargeting betekent dat een bezoeker die je eerder hebt bereikt via een online kanaal nogmaals gaat bereiken.
Dus wanneer iemand op jouw website is geweest dan kan je hem vervolgens een advertentie laten zien wanneer deze bijvoorbeeld op Facebook zit. Door de herkenning en de ongekende mogelijkheden die je hebt als je hier slim mee omgaat zorgt retargeting voor een hoger rendement.
#4 Adverteren op websites van bedrijven
Er zijn veel bedrijven waar jij op kan adverteren. Dit kan met banners, tekstlinks of misschien wel met content marketing. Dit zijn allemaal vormen van internet adverteren. Door zaken te doen met een bedrijf kan je specifiek uit kiezen op welke website je banner wel of niet staat.
Hierdoor kan je je doelgroep goed uitkiezen alhoewel het niet zo gericht is als de mogelijkheden die social media adverteren bieden.
Succesvol zijn met internet adverteren
Waar het vaak fout gaat met het adverteren op het internet is dat er teveel geld wordt uitgegeven voor te weinig rendement. Stel daarom bij internet adverteren altijd op juiste wijze de doelen in in Google Analytics. Zo kan je goed meten wat jouw campagnes opleveren. Helemaal wanneer je werkt met UTM-codes.
Daarnaast moet je de juiste berekening maken. Hoeveel mag je uitgeven voor een klik om nog steeds winst te maken?
Conclusie
Internet adverteren is een kans om snel nieuwe bezoekers aan te trekken. Hiervoor heb je globaal gezien 4 mogelijkheden zoals toegelicht. Het is belangrijk om de resultaten te meten maar ook om de juiste keuzes te maken in het bedrag dat je investeert om rendabel te adverteren op het internet.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -