15 tips voor een homepage die zorgt voor meer omzet
De homepage is waarschijnlijk de populairste pagina van jouw website. En daar waar de meeste bezoekers komen wil je je zaakjes natuurlijk opperbest voor elkaar hebben.
Toch zijn er ontzettend veel verschillende homepages op het internet. Welke homepage de juiste is vertellen we je vandaag maar laten we beginnen met de belangrijkste tips voor het opzetten van een goede homepage.
#1 Begrijp wat het doel is van jouw homepage
Het allerbelangrijkste is dat je begrijpt wat het doel van jouw homepage is. Hiervoor moet je je verdiepen in de behoefte van de bezoeker van jouw homepage. Waar is die persoon naar op zoek? Zodra je dat weet dan weet je wat je above the fold aan content moet laten zien.
Above the fold is een term uit de uitgeefsector. De krant zoals wij hem kennen is altijd gevouwen. Dat betekende dat in krantenkiosken de bovenkant het belangrijkste nieuws bevatten. Althans het nieuws dat de aandacht trok. Daarom spreken we over above the fold wat letterlijk betekent boven de vouw.
Above the fold is het stuk van je website dat je kan zien zonder te scrollen.
Above the fold plaats je daarom de content die meteen duidelijk maken wat men kan vinden op jouw website. Daarnaast stimuleer je dat de bezoeker geactiveerd wordt door een gebruiksvriendelijk en betrouwbaar ontwerp.
#2 Meest voorkomende fout: teveel tekst op de homepage
Teveel tekst op jouw homepage schrikt mensen af. Het ziet eruit als veel werk om dat allemaal te lezen en met een online aandachtsspanne snap je dat dat niet goed samengaat. In het kader van goede online marketing kies je voor beknopte teksten die activeren. Geen lange lappen tekst.
Bonustip: Geen warm welkom
Er zijn nog steeds heel veel website die beginnen met ‘welkom op de website van…’. Dat mag je schrappen. Het spreekt voor zich, verleid niet en inspireert niet. Het spreekt voor zich. Minder tekst, meer to the point dus verwijder deze tekst van jouw homepage.
#3 Te weinig tekst is ook niet de oplossing
De kans dat je nu denkt, okay ik ga veel tekst schrappen op mijn homepage is groot. Echter schrap niet alles. Te weinig tekst werkt namelijk ook niet. Zorg dat je genoeg tekst gebruikt voor een duidelijk uitleg van wat je kan doen voor bezoekers op jouw website.
Hou minimaal 300 woorden op jouw homepage aan.
#4 Kies voor een afbeelding die de aandacht grijpt
Een afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden. Aangezien je een korte aandachtsspanne online hebt wil je de aandacht grijpen maar niet teveel tekst gebruiken. Daarom leent een afbeelding zich uitstekend voor jouw homepage.
Het laat meteen zien wat je doet en kan gevoel overbrengen.
#5 Gebruik geen sliders
Een afbeelding is erg goed op jouw homepage maar kies niet voor een slider. De reden daarvoor is dat het vaak overbodig is. Geen enkele bezoeker gaat al die afbeeldingen bekijken. Geen probleem toch denk je? Helaas zijn die sliders erg zwaar in gebruik en dat betekent dat het laden van je website traag wordt.
En een trage website die raakt al veel bezoekers kwijt bij het laden. Mensen zijn immers ongeduldig.
Lees ook:
Haal 100% score in Google Pagespeed Insights
Alles voor een snelle website
#6 Een duidelijk menu
Kies voor een duidelijke menu indeling op jouw homepage die direct zichtbaar is. Veel van de bezoekers die op jouw homepage komen kennen jouw website al. Ze zijn al overtuigd van jouw bedrijf en benieuwd naar wat je kan bieden voor het probleem dat zij willen oplossen. Daarin speelt het menu een belangrijke rol. Dit helpt vaak ook bij het duidelijk krijgen wat men op de website kan vinden.
#7 Bewegende elementen alleen als ze echt meer conversies opleveren
Het design van jouw homepage is enorm belangrijk. Zorg er hierbij voor dat het design niet leidend is maar dat het resultaat leidend is. Daarmee wil ik zeggen dat je geen design moet maken omdat het er mooi uitziet maar een design moet maken dat leidt tot meer conversies.
Dat betekent dat bewegende beelden op jouw homepage er alleen thuis horen als ze zorgen voor meer conversies.
#8 Gebruik ook op jouw homepage jouw huisstijl
Het is eigenlijk heel logisch maar gebeurt toch nog niet in alle gevallen. De homepage is een entree-pagina voor jouw website. Zie het als de etalage van een winkel. Je wilt de mensen verleiden om de winkel binnen te treden maar je wilt ook dat de winkel herkenbaar is voor mensen die de winkel al kennen.
Gebruik daarom jouw huisstijl kleuren op de homepage van jouw website. Tuurlijk mag je afwijken op jouw homepage om de aandacht te trekken voor dingen die eruit moeten springen. Maar laat de basis zeker duidelijk zijn voor bezoekers die jouw bedrijf kennen. En hierbij is alleen jouw logo niet voldoende.
Bonustip: Slogans staan niet bovenaan jouw website
Heel vaak worden slogans direct onder het logo van het bedrijf geplaatst. Een slogan is een korte regel tekst die vertelt wat het is dat je precies doet. Een ander woord hiervoor is payoff. Bij online marketing is positionering alles en dus plaats je de slogan niet bovenaan jouw website. Een goede plek? Plaats hem in jouw footer.
#9 Op je homepage heb je een widget nodig
Waarmee kan je bezoekers beter activeren dan met een widget? Het is de manier om de bezoekers direct actief aan de slag te laten gaan op jouw website. En je weet wanneer je bezoekers een actieve houding aannemen dan is de kans op klikken en aankopen het grootst.
Een widget is niets meer dan een een interactief formulier waarmee je bezoekers de juiste informatie toont op de volgende pagina. Het is aansprekend en laat de bezoeker zelf eenvoudig bepalen welke pagina voor hem het meest geschikt is. Ideaal dus voor bezoekers die op jouw homepage komen.
Het liefst plaats je de widget boven de fold.
#10 Een homepage doet het beter wanneer deze overzichtelijk is
Klinkt heel logisch natuurlijk maar het woord ‘overzichtelijk’ wil ik toch graag even toelichten. Zoals je weet gebruik je geen lange lappen tekst op je homepage. Hou het bij een aantal korte alinea’s, werk met duidelijke headers en gebruik bulletpoints zodat bezoekers makkelijk je homepage kunnen scannen.
Dit is allemaal informatie voor onder de fold. Met afbeeldingen kan je ook heel goed onderscheid aanbrengen tussen de verschillende mogelijkheden en teksten die je biedt.
#11 Onderschat de kracht van witruimte niet
Zeker op pagina’s waar veel informatie te vinden is is het belangrijk om de kracht van witruimte op waarde te schatten. Werk daarom ook met voldoende witruimte op je homepage. Het moet de mensen niet overrompelen of afschrikken.
Kies daarom voor voldoende afstand tussen de teksten en de afbeeldingen die je gebruikt.
Wat je ook echt niet wilt is dat jouw homepage een kermis is. Dat betekent dat je duidelijkheid en rust wilt uitstralen op jouw homepage. Opvallen met kleuren mag zeker maar het moet duidelijk zijn waar de bezoeker zijn aandacht op moet richten in plaats van een stuiterbal effect zodat de aandacht alle kanten op wordt geslingerd.
#12 Reviews horen bovenaan jouw homepage
Naast bezoekers die jouw homepage gebruiken als startpunt om jouw website te ontdekken zijn er ook mensen die op een andere manier op jouw homepage terechtkomen. Ook deze bezoekers moet je zo goed mogelijk bedienen.
Deze bezoekers zijn via SEO, SEA of social media direct op een landingspagina van jouw website gekomen. Ze kennen jouw website en bedrijf mogelijk nog niet. Daarom gaan ze na het lezen van de content op de landingspagina even kijken wat er nog meer te vinden is op de website.
Dit doen ze alleen wanneer de content hen is bevallen en het een impact heeft gemaakt op hen. Ze denken dan, daar wil ik meer van weten. Wie zijn dit? Wat voor kennis of producten bieden ze nog meer aan?
Dit zijn dus bezoekers waarbij iets te winnen valt. Dat betekent niet dat je ze al gewonnen hebt maar je hebt in elk geval indruk gemaakt. Dus hoe profiteer je hier optimaal van?
Je bevestigt hun eerste indruk. Met positieve reviews onder de fold, maar wel hoog op jouw homepage bevestig je dat het de juiste keuze is om meer tijd te investeren op deze website.
#13 Jouw homepage verdient ook SEO
De homepage van jouw website is net zo goed een pagina als elke andere pagina. Dat betekent dat je moet zorgen voor een goede beleving, toe moet werken naar de vervolgstap, snelle laadtijd maar ook zoekmachine optimalisatie.
Dat betekent dat je aandacht besteed aan de meta tags zoals de titel op de resultatenpagina en de beschrijving. Ondanks dat de homepage een hele belangrijke pagina is vergeten veel website eigenaren de belangen van SEO voor de homepage.
#14 Een duidelijk doel op jouw homepage
Op de homepage van jouw website is er één duidelijk doel. Deze moet opvallen en alle aandacht naar zich toetrekken. Hiermee hoop je zoveel mogelijk bezoekers naar die ene pagina te trekken.
Op die button plaats je een tekst die inspeelt op de behoefte van de bezoekers van jouw homepage. Denk aan zaken om tijd te besparen, het leven of werk makkelijker te maken of minder te betalen voor de producten die de bezoeker wenst.
Dit trekt niet alleen de aandacht maar levert ook meer klikken op.
Bonustip: Klikmagneten
Er zijn bepaalde woorden die helpen om meer klikken en conversies te genereren. Maak hier gebruik van op jouw homepage. Denk aan woorden als: geheimen, tops, succes, korting, besparen, gratis, direct, nu, eenvoudig, voordeel.
#15 De belangrijkste pagina’s horen op jouw homepage
Het is duidelijk dat bezoekers die op jouw homepage komen op weg geholpen moeten worden. Althans, ze moeten weten waar ze naartoe moeten binnen jouw website. Dat betekent dat je de juiste content en pagina’s moet aanbieden op jouw homepage.
Maar hoe weet je welke pagina’s je moet aanbieden? Het simpelste is in Google Analytics achterhalen welke pagina’s op jouw website het beste worden bezocht.
Lees ook:
Wil je tips om jouw homepage te verbeteren?
Elke homepage is anders omdat elk bedrijf anders is. Zo zijn ook de behoeftes van elke doelgroep anders. Deze tips zijn daarom vrij algemeen maar wanneer je jouw homepage wilt verbeteren dan kijken we met alle liefde even mee. Laat hieronder in de reacties gerust even weten of we je kunnen helpen. We proberen dan altijd binnen 12 uur te reageren op jouw bericht.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -