Meer verkopen via Facebook met winnende strategie
De kracht van Facebook zit hem in de informatie die Facebook heeft over zijn gebruikers. Dat is ongeëvenaard. Met bijna ⅓ van de wereldbevolking op Facebook is die data voor elke bedrijf interessant. Adverteren op Facebook is dan ook een logisch gevolg, maar er is meer mogelijk dan dat. Meer verkopen via Facebook realiseren is slechts de helft van de kansen die het biedt. Meer verkopen realiseren via Facebook data is de andere helft.
Facebook advertenties in de awareness fase
Het Facebook platform is zeer geschikt voor de awareness fase van het aankoopproces. Met het enorme bereik van Facebook en de mogelijkheid om zeer gericht te targeten op basis van je buyer persona kan je de benodigde behoefte creëren.
De reden waarom Facebook zich hier zo goed voor leent is terug te brengen naar een aantal essentiële kenmerken.
- Het enorme bereik van Facebook
- De verregaande targeting mogelijkheden van Facebook
- De relatief lage kosten
Ondanks dat de advertentiekosten op Facebook stijgen vanwege de grote concurrentie is het nog steeds mogelijk tegen een relatief laag tarief te adverteren. De inzet van video is op Facebook altijd al goedkoper geweest en is ook voor deze strategie een interessante optie.
Het is niet alleen de mogelijkheid om behoefte te creëren maar je kan ook een voorselectie maken. Wie ook maar enige vorm van interesse heeft in jouw product of dienst moet verleid worden om te klikken op je advertentie. Het doel is om uit te vinden wie er klaar is voor de consideration fase en wie niet.
Content marketing in de consideration fase
Zodra een bezoeker heeft geklikt landt deze op de landingspagina van je website. Op deze pagina vang je deze bezoeker af via een pixel. Op die manier kan je deze bezoekers op een later moment retargeten.
De content op deze pagina moet de bezoeker helpen inzien dat de oplossing die jouw product of dienst biedt de juiste keuze is voor zijn behoefte, wens, probleem of uitdaging. Door middel van content marketing binnen jouw website probeer je de bezoeker te verleiden om de marketingfunnel verder te doorlopen.
Hoe dan ook bij het landen op de landingspagina na de klik op de Facebook advertentie heb je de bezoeker geselecteerd. Met deze selectie kun je de bezoeker retargeten. Dit kan je uiteraard doen met een banner op het moment dat hij nietsvermoedend op een nieuwswebsite een artikel aan het lezen is. De kans dat je hem op dat moment verleid is waarschijnlijk iets groter dan bij een eerste benadering. Toch zou je willen dat het rendement een stuk hoger is en dat kan.
Google Adwords in de decision fase
Wanneer iemand een zoekopdracht invoert in Google, de zoekmachine met veruit het grootste marktaandeel in Nederland, dan handelt deze uit een behoefte. Hij heeft op dat moment een actieve houding en onderneemt actie om zijn behoefte te bevredigen. De wil is er. Dat is het moment om er voor de prospect te zijn. Dat is het juiste moment.
Online marketing gaat om het aanbieden van de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon. Met deze strategie doe je de voorselectie met de advertentie in de awareness fase op Facebook. Daarmee achterhaal je de juiste persoon. Door de zoekopdracht van de prospect te gebruiken om het moment te bepalen om op de voorgrond te treden bepaal je het juiste moment.
Waarom is deze advertentie strategie zo succesvol?
Adverteren gebeurt al jaren. In veel gevallen gaat het enkel om losse uitingen. Wanneer deze in meerdere media worden geplaatst wordt er al gesproken over een advertentiecampagne. Vaak is het helaas nog steeds alleen maar zenden. Dit gebeurde jaren geleden in de kranten, op de televisie en op de radio.
Nu er zoiets als het internet bestaat worden deze oude manieren van adverteren nog steeds gebruikt. We doen het dan alleen op het internet. Het is zonde om niet de volledige mogelijkheden van het internet te benutten. Om alles uit de kast te halen in online marketing.
De reden dat deze advertentie strategie je meer verkopen oplevert is eenvoudig. Het zijn geen losse advertenties met een eenduidige boodschap. Het is een drietrapsraket die een persoon door het gehele aankoopproces loodst.
Dat dit een succesvolle strategie is blijkt wel uit een studie van Kenshoo. Deze studie toonde aan dat Google zoekopdrachten van personen die aan Facebook advertenties zijn blootgesteld een beter rendement hebben. Een stijging van 7% in CTR en een stijging van 30% op Return On Ad Spend.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -