Wat is een SEO tekst?
Een tekst voor zoekmachines is een tekst die relevant is voor de bezoeker. De woorden die je gebruikt in de tekst hebben invloed op de SEO van je pagina, maar veel relevanter is de gebruikerservaring. Zolang je deze in je achterhoofd houdt schrijf je een goede SEO tekst. Met wat zoekmachine optimalisatie tips wordt deze gevonden en gelezen.
Hoe pak je een goede SEO tekst aan?
Het schrijven van een goede SEO tekst is hetzelfde als een goed artikel. Het moet inhoud hebben. Het moet boeien. Het moet een bepaalde behoefte van de lezer bevredigen. Toch zijn er trucjes om de tekst ook hoog in de zoekmachine te krijgen.
Bepaal het onderwerp
Het onderwerp bepalen van de content waar je over schrijft is gelijk aan het doen van een zoekwoordenonderzoek. Als je weet welk zoekwoord belangrijk voor je is dan weet je ook het onderwerp van je volgende artikel.
De ideale introtekst
Met de titel van een artikel pak je de aandacht van een bezoeker. Zodra de bezoeker klikt op je pagina is het moment daar om hem te bevestigen dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. De eerste regel van het artikel, de afbeeldingen, de tussenkopjes, eventuele opsommingen, ze zijn allemaal belangrijk. Het doel is bevestigen dat de bezoeker de juiste bezoeker heeft gemaakt, zijn behoefte wordt bevredigd op deze pagina. Hou hem op de pagina, zorg dat hij wil gaan lezen.
Agree
Open met iets waar de bezoeker het mee eens is.
Promise
Beloof aan de bezoeker wat de waarde is om het artikel volledig te lezen. Wat wordt de bezoeker er wijzer van? Welk probleem lost het op?
Preview
Geef de bezoeker een voorproefje van wat hij kan verwachten in het artikel.
Tips voor een SEO tekst
Met onderstaande tips zorg je dat je beter gevonden wordt in de zoekmachines. Dit lukt echter alleen als de content ook van hoogwaardige kwaliteit is.
- Het onderwerp van de zoekmachine tekst is gelijk aan de zoekterm waar je je opricht;
- Gebruik de zoekterm in de titel
- Het verhoogt het aantal kliks naar je website als je concrete cijfers gebruikt in je titel
- Bevestig de bezoeker dat op deze pagina zijn behoefte wordt bevredigd
- Werk met H1, H2 en H3 tags in je tekst
- Maak alinea’s
- Laat je alinea’s niet te groot worden
- Grijp de aandacht van de lezer, plaats interessante content aan het begin van het artikel
- Laat de zoekterm in de eerste alinea van de pagina terugkomen
- Laat niet alleen het zoekwoord terugkomen in jouw tekst maar gebruik ook synoniemen
- Langere teksten doen het vaak beter in de zoekmachine resultaten, ideaal gezien; 2.500 woorden
- Kies voor minstens 400 woorden
- Verrijk de content met een video
- Gebruik afbeeldingen die relevant zijn en zoekmachine geoptimaliseerd, minimaal 2 op een pagina
- Maak ook een podcast van het artikel en plaats deze op de pagina
- Sluit je artikel af met een vraag om interactie te stimuleren
- Verwerk in de laatste alinea van het artikel minstens één interne link
- Gebruik het zoekwoord in de titel tag
- Laat de zoekterm ook terugkomen in de meta description
- Kies voor de inzet van Rich Snippets om meer aandacht te trekken in zoekmachine resultaten
- Gebruik de zoekterm in de url en laat minder belangrijke woorden weg
- Neem een link op naar een relevante externe pagina met hoge autoriteit
- Zorg dat er interne links zijn naar andere pagina’s op jouw website die een logisch vervolg zijn
- Gebruik voor links op de pagina nooit het zoekwoord als anchortekst waar de pagina zelf op gericht is
- Maak de SEO tekst makkelijk deelbaar via bijvoorbeeld social media kanalen
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -